Toon posts:

1066 underclocken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Eagleman7
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-11 16:35
heb een 1066 ddr2 memory vandaag besteld.

nu had ik ene vraagje of ik deze bijv ook op 850 mhz kan laten lopen zodat deze 1:1 loopt met me overgeklokte cpu

kan dit dus niet echt vinden op google. denk wel dat het kan maar voor de zekerheid

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ja hoor, dat kan prima.

Maar waar heb je dan op gezocht dat je het niet hebt kunnen vinden? Dit is toch vrij algemene informatie (staat letterlijk in de PMG FAQ: PMG FAQ)

[Voor 23% gewijzigd door TERW_DAN op 23-09-2010 11:27]

• Eagleman7
krijg je standaard mhzen zoals 800 en 1000, ik zoch meer naar 850.

is het dan handiger om hem 1:1 te laten lopen of gewoon op 1066 laten draaien als ik 850 maar nodig heb?

[Voor 45% gewijzigd door Eagleman7 op 23-09-2010 11:28]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom zou 850 niet kunnen als 800 wel kan?

Het geheugen zelf bepaalt de snelheid niet, dat wordt gedaan door de geheugencontroller.

Anoniem: 76287

Heb je het al geprobeerd? En gebenched wat sneller is? 850 MHz of 1066 MHz?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Natuurlijk kan dat. De geheugensnelheid wordt bepaald door je bussnelheid samen een bepaalde divider/vermenigvuldiging. Omdat je waarschijnlijk je bus per MHz kunt instellen, gaat je geheugensnelheid in vergelijkbare stapjes mee.
Voor je bus zijn er bepaalde pre-sets, bijvoorbeeld 800MHz of 1066MHz, waardoor je geheugensnelheid ook wordt bepaald. Doordat je je bus in stapjes van bijv. 1MHz kunt stellen, kun je je geheugensnelheid ook stellen dmv het aanpassen de bus. Waarbij je rekening moet houden met de divider die gebruikt wordt om tot de geheugensnelheid te komen.
Dit verhaal is wel aardig platformafhankelijk. Als je hier meer over wilt weten dan doe je er goed aan om bij Overclocking te gaan kijken, in een topic over jouw platform. Of elders op internet naar overclocking informatie te zoeken. Dit wordt op veel plekken prima uitgelegd.
Eagleman7 schreef op donderdag 23 september 2010 @ 11:27:
is het dan handiger om hem 1:1 te laten lopen of gewoon op 1066 laten draaien als ik 850 maar nodig heb?
Dat kun je toch prima zelf uitzoeken?
Als je gaat overclocken wil je sowieso benchmarken om te zien wat je bereikt met je clockacties. Benchmark dus de snelheden die je wilt proberen en dan ontdek je snel genoeg wat de beste keuze voor je is.

Eigen inzet wordt hier erg op prijs gesteld. Hulp kun je altijd vragen, maar zoek wel zelf voordat je basic overclocking vragen stelt. Nu ben ik geneigd je topic op slot te doen vanwege gebrek aan eigen inzet.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Eagleman7
Het probleem is dat ik het pas morgen heb. dus kan nog geen tests doen.

ik heb wat gegoogled en het is waarschijnlijk gewoon het beste om 1:1 te draaien. dan kom ik bijv op 850 mhz uit.

dit betekent dat ik de timings strakker kan maken. dus dat betekant dan dat me geheugen ook weer sneller is.

toch?

[Voor 63% gewijzigd door Eagleman7 op 23-09-2010 15:10]

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-11 15:47

Singular1ty

EV Evangelist

Dan wacht je met vragen stellen tot je daadwerkelijk iets aan de antwoorden hebt :) Je laat ons nu een probleem oplossen waarvan je niet eens weet of het een probleem is, dat voelt toch als een verspilling van zowel jouw tijd als de onze...

edit: Zie je... Even googlen en je had het al geweten.

edit: Lees de FAQ, dan snap je het zelf beter dan wanneer ik ja of nee zeg...

[Voor 21% gewijzigd door Singular1ty op 23-09-2010 15:19]

• Eagleman7
Nu heb ik alleen nog geen ervaring met geheuegen overclocken. heb wel overklok geheugen besteld. zal ik nog effe informatie over moeten vinden. dus als jullie nog guides hebben of tips dan zijn die welkom.

• M4DMan
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-10 18:41

M4DMan

Into disorder!

"A ratio of 1:1 provides the best level of stability, since the memory controller, which is an integral part of the northbridge chipset for Intel processors, does not need to translate data flow across the FSB between the memory modules and the processor(s). Also, since memory and processor FSB clocks are synchronous at 1:1, (400:400 or DDR 800), there is no additional latency introduced."

bron: http://www.tomshardware.co.uk/forum/251715-11-ratio-myth

Google is best wel een handige uitvinding :P Het is dus ook belangrijk wat voor moederbord, processor, geheugen etc je gaat gebruiken.. Misschien is het handig dat je dat ook hier post mocht je alles binnen hebben

[Voor 13% gewijzigd door M4DMan op 23-09-2010 16:09]

• Eagleman7
Dus hoef me geheugen niet over te klokken ( behalve als ik 2% prestatie winst wil ). kan me memory dus alles standaard laten. mooi

hoef ik dus alleen me cpu over te clocken

Wat ik ga gebruiken:

Motherboard: Asus P5K-E Wifi
CPU: Wolfdale E8400 - heb hem nu op 3750 mhz lopen ( temps 62-65 )
CPU Cooler: Scythe Mugen 2 Rev-B
Memory: Corsair Dominator TWIN2X4096-8500C5D

heb ook een nieuwe kast gekocht omdat mijn videokaart gewoon te groot is voor degene die ik nu heb. die ga ik morgen wss ook binnen krijgen, ik hoop dus dat met deze kast ik ook weer ene paar graden naar beneden ga:

Cooler Master CM 690 II Advanced

[Voor 93% gewijzigd door Eagleman7 op 23-09-2010 16:26]

• M4DMan

M4DMan

Into disorder!

Dat betekent dat je je FSB op 425 gaat zetten? Dat resulteert dus bij een E8400 in 425*9 (multiplier) = 3825 Mhz.. Als dat het geval is kan je inderdaad het beste je memory op 850Mhz clocken :D

Edit: Ik zie 3750Mhz, aangenomen dat je je multiplier gewoon op 9 hebt laten staan is dat 3750/9 = 416,67 FSB, 1:1 zou dus betekenen dat je je RAM op 833,33 moet laten lopen :P

[Voor 31% gewijzigd door M4DMan op 23-09-2010 16:32]

• Eagleman7
4 GHZ is het doel. als er meer kan ga ik dat zeker doen.

Heb nu 2gb geheuegen maar omdat ik 4 wou heb ik dat setje gekocht. als ik er 2 bij zou doen dan betaalde ik meer ( in vergelijking ) dan nu 4gb setje

[Voor 59% gewijzigd door Eagleman7 op 23-09-2010 16:35]

• M4DMan

M4DMan

Into disorder!

Dan moet je even kijken wat de FSB wall is van je moederbord.. Denk dat het nu in een ander topic thuis gaat horen, check de overclocking guide :P Veel succes iig, als je weet waar je mee bezig bent moet het wel goed komen :)

• Eagleman7
De "wall" waar ik nu tegen aanloop is temparatuur

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hoe weet je dat zonder dat je de spullen hebt? :?

• Eagleman7
met de spullen die ik nu heb

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Op donderdag (gisteren) om 14:58 postte je:
Het probleem is dat ik het pas morgen heb. dus kan nog geen tests doen
Iets later, 18:49, dezelfde dag:
De "wall" waar ik nu tegen aanloop is temparatuur
Hebben ze het toch gisteren nog snel even afgeleverd? :)

• Eagleman7
nee xD

vandaag word het geheugen geleverd en waarschijnlijk ook de kast.

ze zijn nu al onderweg om het te bezorgen ( track and trace )

• M4DMan

M4DMan

Into disorder!

Ultraman schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 08:58:
Op donderdag (gisteren) om 14:58 postte je:
[...]
Iets later, 18:49, dezelfde dag:
[...]

Hebben ze het toch gisteren nog snel even afgeleverd? :)
Hahaha lmao _O- Ik ben wel benieuwd naar je resultaten :P

• Eagleman7
na wat testen ben ik erachter gekomen dat het geheugen stuk is.

heb eerst het geheugen normaal in mijn pc gedaan. werkte goed. toen wilde ik mij cpu overklokken. zag dat vcore op auto stond dus ging wat spelen met voltages. toen begonnen de problemen. hij starte maar 1x op en ik ben van 1.2 naar 1.45 gegaan.

toen heb ik bios gereset en toen werkte het nog niet. heb de bsod code opgezocht en mijn oude geheuegen terug gedaan. toen werkte het ineens weer.

vind dit heel raar omdat vcore het geheugen niet beinvloed, heb helemala niks aan me geheuegen verandert

[Voor 172% gewijzigd door Eagleman7 op 25-09-2010 01:41]

• Eagleman7
.

• Nielson
  • Laatst online: 07:11
Eagleman7 schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 10:58:
na wat testen ben ik erachter gekomen dat het geheugen stuk is.
Je hebt het geheugen wel eerst op de juiste spanning ingesteld?

• Eagleman7
Auto staat ie. moet ik dat aanpassen naar 2.1 volt zoals dat op het geheugen staat?

edit: ga het effe proberen

[Voor 15% gewijzigd door Eagleman7 op 25-09-2010 11:36]

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-12 20:14
Eagleman7 schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 11:35:
Auto staat ie. moet ik dat aanpassen naar 2.1 volt zoals dat op het geheugen staat?

edit: ga het effe proberen
Dit gaat inderdaad eerder fout dan goed.
Helaas is er ondanks de JEDEC standaard toch niet erg veel "standaard" op het gebied van geheugenspanningen.
Inderdaad even opzoeken op het doosje/de reepjes en je zou er dan zelfs nog 0.05 tot 0.15 volt boven kunnen gaan zitten.

• Eagleman7
2.25 volt gegeven en nu geeft ie bij windows laden geen bsod maar start hij opnieuw op

en 2de x een bsod

op 2.2 volt laat hij mijn cursor zien alleen op een zwart scherm. 2de x start hij weer opnieuw op

2.15 volt weer bsod

en er is maar 1 reepje stuk

[Voor 42% gewijzigd door Eagleman7 op 25-09-2010 11:56]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je weet hopelijk dat Asus DDR2 borden er nogal bekend om staan kieskeurig te zijn mbt het gebruikte geheugen, allicht is het geheugen niet stuk maar gewoon incompatibel met dat bord... :o

Of heb je bij het uitkiezen de QVL erop nageslagen en gezien dat dit geheugen getest is om te werken met jouw bord?

Verder mbt JEDEC en geheugenspanningen:
1) enige JEDEC-conforme spanning voor DDR2 is 1.8V. Alles daarboven is gewoon overvolten.
2) dat een bord niet kan ruiken welke overvolt je fabrikant wil dat je instelt is nogal logisch, aangezien het SPD alleen data bevat voor timings, niet voor voltage. Er is dus bij regulier geheugen geen enkele manier voor het moederbord om te weten wat voor voltage ingesteld zou moeten worden. Hij zal dus ook defaulten naar 1.8V bij DDR2 tenzij je zelf iets anders instelt.

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee