Inleiding
Inmiddels een jaar na m'n vorige post wil ik jullie graag het eindresultaat laten zien en gelijk het tweede project waar ik de afgelopen weken aan heb gewerkt.
PhotoFrame
Het eerste project heb ik "gewoon" PhotoFrame genoemd, dit is dan ook niets meer dan mijn uitvoering van een lapmod met een lijst van de plaatselijke bouwmarkt. De kwaliteit straalt er vanaf...
PhotoFrame wordt echter op het moment wel gebruikt in een IT-werkplaats om reclame te maken voor o.a. aanbiedingen.
Het bevat de volgende hardware:
- 15" LCD
- Intel P4 2,4Ghz
- 256MB DDR 1 SO-DIMM
- 80GB IDE harde schijf
Er draait Debian Linux op met de XFCE omgeving en de afbeeldingen worden weergegeven met het fotoprogramma Feh.
Onder aan deze post leg ik meer uit over de gebruikte software en de configuratie hiervan.
Hieronder enkele foto's van het eindresultaat:
De voorkant:
De achterkant:
De voorkant in actie:
DigitalMirror
Geïnspireerd door enkele eerdere berichten in dit topic leek het mij leuk om een lapmod te maken met het bekende "spiegelfolie". In m'n vorige lapmod had ik dit al willen doen, ik kon alleen destijds geen geschikte folie vinden. Nu kwam ik toevallig de folie tegen op een internationale veilingsite en heb meteen een rol besteld.
Naast de spiegelfolie wilde ik graag een knoploze opstart hebben. Hiervoor heb ik een REED-contact sensor gebruikt, hierdoor gaat het systeem aan door een magneet langs de juiste plaats te halen.
Tijdens de bouw heb ik geen foto's gemaakt, maar uiteraard wel van het eindresultaat. Hieronder heb ik de belangrijkste foto's geplaatst met tekst en uitleg.
Het bevat de volgende hardware:
- 15,6" Samsung LCD
- AMD Turion 64 X2 1,6Ghz
- 1GB DDR 2 SO-DIMM
- 16GB CF-kaart -> S-ATA
Ook hier maak ik gebruik van Debian Linux, in dit geval met de standaard meegeleverde Gnome desktop. En net als bij PhotoFrame wordt Feh gebruikt om afbeeldingen weer te geven.
De goede specificaties zijn te danken aan de voorgaande gebruiker van de laptop. Die heeft namelijk de laptop zo behandeld dat deze niet meer bruikbaar was. Gelukkig heb ik het moederbord kunnen redden en een bijpassend scherm kunnen vinden.
De achterkant:
Zoals te zien is zit het moederbord vast met tie-wraps. Tussen het moederbord en het scherm zit ongeveer één cm ruimte, deze wordt gecreëerd door stukjes gevouwen karton.
Verder zit het scherm met kleine schroefjes vast aan het passe-partout en wordt het passe-partout op z'n plaats gehouden met een alluminium hoekprofiel.
Close-up van de powerled:
Custom airduct:
Om de warmte af te voeren maak ik gebruik van een kartonnen "airduct" die onder tussen het scherm en het moederbord z'n plaats vindt. Hierboven zie je het begin (de inlaat) van de airduct.
REED-sensor (magneetsensor):
Dit is de REED-contact sensor. Deze zit rechts onder het scherm en is uiteraard niet zichtbaar aan de voorkant.
Magneet op de spiegel:
Hier zie je de magneet in actie. Dit is ook ongeveer de plek waar de REED-sensor aan de voorkant is te vinden.
De achterkant:
De achterkant is simpel afgewerkt met (lang leve) ducttape.
De binnenkant van de achterplaat:
Met ducttape heb ik hoekprofielen vastgeplakt aan de originele achterkant van de lijst. Hierdoor ontstaat een simpele maar stevige achterkant. De twee horizontale balkjes rechts onderin zijn voor een beter afvoer van de lucht.
De voorkant zonder beeld:
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand (kuch, kuch op de grond)...
De voorkant met beeld:
Zie hier het eindresultaat.
Webcam:
Bijna vergeten... Aangezien er een webcam aanwezig was bij het scherm heb ik deze ook in de lapmod verwerkt. De webcam is van de voorkant niet zichtbaar, terwijl het beeld me niks tegenvalt. Hierboven staat een screenshot van de webcam (via het web benaderbaar door ZoneMinder).
Software
In beide lapmods wordt gebruik gemaakt van dezelfde basissoftware en configuratie, deze zijn hieronder te vinden.
Aan het bestand
/etc/rc.local is het volgende toegevoegd om de map met foto's te mounten:
mount -t smbfs //serveradres /home/fotolijstdir -o username=username,password=password
Aan het bestand
/home/username/.profile is het volgende toegevoegd:
unclutter -idle 1 &
sleep 5
feh -F /home/fotolijstdir -D 30
feh -F /home/noimage.png
"Unclutter" zorgt ervoor dat de muis 1 seconde na beweging (of opstarten in dit geval) verdwijnt. "Sleep" is er aan toegevoegd omdat het commando "mount" (in rc.local) even de tijd nodig heeft om de smb share te mounten.
"Feh" is een simpel fotoprogramma en wordt hier dus gebruikt om de afbeeldingen fullscreen (-F) weer te geven. Het eerste commando probeert de afbeeldingen weer te geven met een interval van 30 seconden. Als Feh in deze map geen afbeeldingen kan vinden, door bijvoorbeeld een netwerkfout zal het een afbeelding weergeven met daarom de tekst: "Geen dia-voorstelling gevonden".
Nou, dit was weer een update(tje) van mijn kant, ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
Vragen zijn uiteraard welkom
[
Voor 7% gewijzigd door
MissileHugger op 10-07-2011 21:08
. Reden: Foto update ]