De laatste paar dagen blijft dit topic toch nog wel door mijn hoofd malen. Ik denk dat ik mijzelf wel op de een of andere manier 'creatief' zou willen uiten door het bouwen van (gefantaseerde, dan wel op realiteit gebaseerde) omgevingen. Zoiets is het natuurlijk het makkelijkst door middel van tekenen, dan heb je geen beperkingen maar ultieme vrijheid. En dat is ook meteen weer het nadeel: ik kan zelf absoluut niet tekenen. Ideaal is daarom eigenlijk om door middel van een (game)editor omgevingen te bouwen.
Vroeger (2002) heb ik een beetje aan zitten rommelen met de Half Life editor en daarin een mini map gemaakt met wat random muren en personages. Dit is overigens verder nooit iets serieus geworden. Nadeel is ook dat je om een kleine omgeving er relatief gelikt uit te laten zien, je enorm veel tijd kwijt bent.
Enkele weken terug heb ik redelijk mijn ogen uit zitten te kijken bij mede studenten die MineCraft aan het spelen waren, hoe je heel gemakkelijk in een sandbox omgeving enorme werelden opbouwt. Toch bestaat die wereld voornamelijk uit blokjes (in mijn ogen pixels) en is die nu ook weer niet zo hoogstaand en uitgebreid als ik zelf graag zou willen.
Ik heb zelf wel eens na zitten te denken over een (multiplayer) omgeving waar je gemakkelijk 'je eigen wereld' opbouwt en daar vervolgens ook door heen kan wandelen, maar ook door heen kan rijden, vliegen, parachute springen, duiken, whatever. Een soort 3D omgeving waar je bij wijze van een complete stad na kan bouwen (modulair, door middel van objecten) en eventueel ook door zelf te bouwen models. Je kan heel je dorp nabouwen, of de straat waarin je woont. Waar het leuke dan aan is: je kan er vervolgens met vrienden doorheen racen. Of vliegen. Of lopen.. Whatever, allemaal mogelijk..
Het nadeel is natuurlijk weer dat het nooit lukt om een dergelijk groot project van de grond te brengen, zonder investeerders, een waterdicht plan en een leuk ontwikkelteam achter je.
Ik ben wel van plan binnenkort een editor van een random game op te starten en eens wat simpels en leuks te fabriceren. Ik heb binnenkort een LAN en dan is het altijd leuk om een van je zelfgebouwde maps te spelen.