2 videokaarten stuk. Toeval? Of kapot mobo of PSU?

Pagina: 1
Acties:

• maart1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-02 15:33
Beste tweakers,

Zit hier met een vervelend probleem, misschien hebben jullie een idee wat er mis kan zijn.

Heb hier een computer staan die ik eigenlijk alleen gebruik voor het standaard werk. Word, internet, browsen, kein spelletje, muziek, newsleecher, films etc.

Specs:
ASUS P5Q-E
Intel e8400 (niet overclocked @ 3ghz)
Club3D ATI 4870 1GB inc Scythe mushashi koeler
2 x 2gb Kingston DDR2
Nexus 550 watt PSU
Samsung 1TB HDD
ZALMAN HD 160XT HTPC
Thermalright top down cooler
4 x Nexus fans
Windows 7 64 bit
Samsung Syncmaster 24 inch
Samsung 40 inch LCD

Computer draait al 2 jaar naar behoren, maar opeens als ik terug kom van mijn 2 weken durende vakantie (rond 5 september), start ik mijn computer op maar ik krijg geen beeld. Uit het niets. Voordat ik weg ging was er nog niets aan de hand, tijdens de vakantie heb ik zelfs nog express alle stekkers uit het stopcontact getrokken (behalve de UTP kabel). Computer/HDD/randapparatuur start wel op, maar geeft gewoonweg geen beeld. Meedere schermen hadden hetzelfde probleem, andere kabels, dus vervolgens andere tijdelijke videokaart erin geprikt en alles deed het weer.

ATI 4870 RMA gestuurd en defect bevonden door de winkel waar ik hem heb aangeschaft. Ik krijg binnen enkele weken (waarsch. rond begin okt.) een nieuwe toegestuurd. Oorzaak van het defect of de aard van het defect is verder niet verteld.

Om die tijd te overbruggen, heb ik van een vriend een ASUS 8800GTS geleend. Ingebouwd (uiteraard extra voeding kabel erin geplugt) en drivers geinstalleerd en het werkte perfect. Tot vandaag :(! Gister nog s'avond uitzendinggemist gekeken, vanochtend opeens tijdens aanzetten groene/rode/zwarte strepen/artifacts. Complete verkleuringen, verkeerde resoluties en halve vastlopers. Kaart is nooit overclocked geweest, en heeft altijd netjes rond de 50-60 graden gezeten in mijn kast (ik game niet en temp getest met HWmonitor). Nu weet ik dat er een groot probleem hangt rond die chips van oa de 8800, ivm slecht soldeersel, maar de kaart heeft echt al 3 jaar stabiel gedraaid in de pc van die vriend van mij, nu opeens in mijn HTPC wéér problemen!

Zou het een probleem kunnen zijn van mijn moederbord? Een defect PCI-e slot? Of een kapotte voeding? Van Nexus? Heb echter nooit problemen gezien bij HWmonitor. Nooit afwijkende voltages of temperaturen etc. Of is dit gewoon stom toeval? Ati kaart die kapot gaat, en het veelvoorkomende NVIDIA probleem met de slecht gesoldeerde chips?

Iemand enig idee wat te doen?
Groet,
Maart1985

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:07

D4NG3R

kiwi

:)

Als ik het zo hoor klinkt het meer als een warmteprobleem.. Met name omdat je zegt dat het een HTPC is (Hierbij denk ik aan een kleine krappe kast. Met veel kabels en weinig airflow).

De 8800GT is denk ik puur toeval, deze vliegen er allemaal uit na 2/3 jaar. Dat dat nu net bij jouw gebeurde is gewoon toeval.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• maart1985
Heb er een Thermalright Top down CPU koeler in zitten, 4x Nexus casefans, en temperaturen in de HTPC waren serieus prima.

CPU undervolted op 35 graden, HDD temps nog lager, videokaarten altijd rond de 45 - 60 graden. Nooit mee gegamed of overclocked. Had de ATI 4870 zelfs underclocked via ATI panel. Echt absoluut nooit hoge temperaturen....Ook nooit uitgevallen qua hitte ofzo!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Kan natuurlijk toeval zijn.

Zoek op internet op je videokaart, over kapot gaan?
Zoek je voeding op, over problemen?
Misschien ook je moederbord zoeken over problemen.

Heb je je pc getest zoals op de overclock forum, daar kun je je pc testen op stabiliteit.(en tegenlijk de voltages en temps in de gaten houden.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Die 8800 kaarten gaan inderdaad nogal snel stuk, dus dat kan gewoon toeval zijn. Het onderklokken van een videokaart kan overigens soms ook voor problemen zorgen (zeker bij GDDR5). Deze zouden wel moeten weggaan nadat de kloksnelheden terug op standaard gezet zijn.

• maart1985
jan99999 schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 12:10:
Kan natuurlijk toeval zijn.

Zoek op internet op je videokaart, over kapot gaan?
Zoek je voeding op, over problemen?
Misschien ook je moederbord zoeken over problemen.

Heb je je pc getest zoals op de overclock forum, daar kun je je pc testen op stabiliteit.(en tegenlijk de voltages en temps in de gaten houden.
4870 weinig problemen, 8800 bekende soldeer probleem, Nexus (is corsair) is een zeer stabiele goede PSU zonder bekende problemen (HWmonitor gaf altijd stabiele Voltages aan), moederbord ook nooit problemen mee gehad.

Orthos tot in den treure gedraaid en altijd perfect...

• maart1985
Admiral Freebee schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 12:46:
Die 8800 kaarten gaan inderdaad nogal snel stuk, dus dat kan gewoon toeval zijn. Het onderklokken van een videokaart kan overigens soms ook voor problemen zorgen (zeker bij GDDR5). Deze zouden wel moeten weggaan nadat de kloksnelheden terug op standaard gezet zijn.
4870 deed helemaal niets meer, kwam bios niet meer in en kon ook niets meer aanpassen. Veilige modus werkte ook niet. Dus lag niet aan de software matig ingestelde clocks in WIN 7, dan zou hij het immers wel het BIOS moeten posten.

De 8800 verder niets mee gedaan. In de kast geprikt en aangezet. Aangezien ik alleen maar low profile taken doe, heb ik ook albsoluut niet met deze instellingen zitten rommelen. Was nergens voor nodig...

• maart1985
Iemand nog enig idee wat te doen?

• B3U5
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-10-2025
Gebruik je een geaard stopcontact?

Zo niet dan kan het heel goed zijn dat je voeding kapot is gegaan...

• typhoon1988
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-11-2025
Ik denk dat het bij jou gewoon toeval is dat beide kaarten stuk zijn.
zoals je mischien al weet staat de 8800 serie er bekend om.

• HesRuud
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-01 18:19
de 8800 GTX staat er bekend om (G80 chip) de 8800 GT (G92 chip) is prima in orde, (mijne draait al 2,5-3 jaar). Hij heeft een 8800 GTS, die ook op de (G92) draait en ik heb maar van weinig gehoord dat hun GTS gebakken moest worden...

Kiek em goan!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Ik kick dit topic even: gisteren en vandaag zijn 2 8800 (G92) kaarten overleden: één 8800GTS 512MB van een maat en mijn 8800GT.
De 8800GTS was ca. 2 jaar oud, de 8800GT iets ouder.

Is 't toeval????????????????????????????

Mijn driver dateert uit september, NVidia WHQL.
Tijdens afspelen van een video (AVI) crashde de pc net tot 3x toe.

[ Voor 21% gewijzigd door ByteDelight op 22-10-2010 19:54 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
bverstee schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 19:53:
Ik kick dit topic even: gisteren en vandaag zijn 2 8800 (G92) kaarten overleden: één 8800GTS 512MB van een maat en mijn 8800GT.
De 8800GTS was ca. 2 jaar oud, de 8800GT iets ouder.

Is 't toeval????????????????????????????

Mijn driver dateert uit september, NVidia WHQL.
Tijdens afspelen van een video (AVI) crashde de pc net tot 3x toe.
Er was een versie van de Nvidia-driver die (ik meen vooral icm. bepaalde software/games) de temperatuur van de GPU te ver deed oplopen (te lage fanspeed). Dat was al een tijdje terug, vóór september.

Maar sowieso, o.a. de G80 en G92 GPU's hebben nogal eens problemen met het gebruikte soldeer, zie
Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten
Pagina: 1