Hulp gevraagd, GPU clocks instellen??

Pagina: 1
Acties:

• caddywouter
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-02 17:09
Hallo,

Ik heb een vraag, vandaag is mijn notebook terug gekomen van reperatie (kheb nl. nvidea 8600m videokaart). Ze hebben ter vervanging ook een 8600m kaart er in gedrukt.

Alleen nu mijn vraag: is het ook mogelijk om er voor te zorgen dat de videokaart niet weer zo warm word? Ik las namelijk in een ander forum:
"Er bestaat voor nvidia in de configuratie een driver waarmee je zelf de GPU clocks in kunt stellen? Gebruik dat zelf nog wel eens om de GPU op minimale snelheden te laten draaien als ik de laptop op m'n schoot gebruik".

waar vind ik die driver?? dit zou voor mij een uitkomst zijn, zo kan ik de temp/snelheid van mij GPU iets lager zetten.

bedankt....

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:49

Herman

FP ProMod
Als je eerst dit tooltje van NVIDIA download en installeert i.c.m. de nieuwste driver dan kun je de kloksnelheden aanpassen in het hoofdmenu van nVidia. (NVIDIA Control panel)

Een andere optie is EVGA Precision. Bij definitieve veranderingen zou je ook de clocks in de bios van de GPU kunnen aanpassen. (Zie google voor een paar handige instructies)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Verwijderd

dat is onzin, je videokaart gaat niet stuk omdat hij te warm word, hij gaat stuk omdat er grove productiefouten in het ding zitten.

en trouwens, hij draait idle sowieso al op een laag pitje

• caddywouter
ik weet waarom die stuk gaat, kheb net mee laptop weer terug van reparatie. echter smelten de soldering door een te hoge temp, logische wijs als je er voor zorgt dat de temp laag blijft smelten je soldering ook minder snel!
Ik ben bekent met de productie fout.
maar het lijkt mij een preventieve maatregel, nooit geschoten is echter altijd mis:d

Verwijderd

onzin.

het soldeer is van dermate slechte kwaliteit dat er op den duur metaalmoeiheid optreed en het soldeer breekt, vloeibaar word het pas bij 200°

zelfs door de temperatuurschommeling tussen uit (kamertemperatuur) en aan (60°) gaat de boel op den duur stuk, die paar graden die je mogelijk wint (ik zeg mogelijk, aangezien de temperatuur op mijn kaart met precies 0 graden daalt als ik de clocks laat "kelderen") maakt echt geen bal uit.
die dingen worden nu eenmaal heet, en zijn gemaakt om daar tegen te kunnen. Meestal dan :X .

• caddywouter
Verwijderd schreef op maandag 20 september 2010 @ 18:58:
onzin.

het soldeer is van dermate slechte kwaliteit dat er op den duur metaalmoeiheid optreed en het soldeer breekt, vloeibaar word het pas bij 200°

zelfs door de temperatuurschommeling tussen uit (kamertemperatuur) en aan (60°) gaat de boel op den duur stuk, die paar graden die je mogelijk wint (ik zeg mogelijk, aangezien de temperatuur op mijn kaart met precies 0 graden daalt als ik de clocks laat "kelderen") maakt echt geen bal uit.
die dingen worden nu eenmaal heet, en zijn gemaakt om daar tegen te kunnen. Meestal dan :X .
altijd goed een discussie, solderingen smelten bij 90graden al. Er zijn verschillende soorten solderingen hard & zacht solderingen, de smelt temp varieert van 90 tot 400 gr. nou word een gpu niet 400gr.

Het kapot gaan van de kaart heeft het inderdaad te maken met temp, het lijkt mij logisch nl; als je de temp niet te hoog laat worden geeft dit minder kans op complicatie.

kijk ik heb nou eenmaal die kut kaart van de 8000 serie, ik wil toch preventief bezig zijn! Ik ben gewoon even benieuwd hoeveel ik de temp kan laten dalen, vandaar de poging! Gelukkig ben ik niet eigenwijs |:( O-)
ik ga het gewoon proberen en zie wel wat er gebeurd! zoals jij zegt gaat het niet werken!
daar zal ik dan snel genoeg achter komen!

in ieder geval wel dank voor je/jullie reactie!

Verwijderd

caddywouter schreef op maandag 20 september 2010 @ 19:57:
Het kapot gaan van de kaart heeft het inderdaad te maken met temp, het lijkt mij logisch nl; als je de temp niet te hoog laat worden geeft dit minder kans op complicatie.
in theorie wel, in de praktijk zijn er aardig wat mensen die nooit gegamed hebben, en toch een kapotte 8xxx hebben.

de temp zal vast wel enige invloed hebben, maar voorkomen doet het niet.

• caddywouter
het verschil is 9 graden tijdens gamen en 3 graden in normaal gebruik. Niet heel schokkend dus, maargoed toch enige winst,en het verschil qua beeldjes merk je alleen in het gamen, dan wordt die schokkerig!
de GPU word op 275mhz max 55gr en op 475mhz 59gr dit is in normaal gebruik.
Tijdens gamen is het nop 275mhz 71gr en op 475mhz 80gr!
niet heel schokkend! Ik vind het wel warm voor een GPU! wat is normaal voor die dingen? niet voor 8000serie maar bv een andere?

Verwijderd

de mijne is 55° idle en 100° load, het betreft een HD4570.

100° is wel redelijk normaal voor een notebook, lager is beter natuurlijk :P maar stuk gaat-ie er niet van (behalve met bepaalde nvidia kaarten dan..)

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-02 17:03
80-100 graden is niet abnormaal :)
Zoals al gezegd werd, GPU's kunnen wel wat hebben. Dat jouw 8600 om zeep is gegaan is een productiefout. Daar kun je zelf vrij weinig aan doen. Door je snelheden naar beneden te gooien scheelt het inderdaad een paar graden, maar daar heb je niet veel profijt van.

Je mag er (imho) vanuit gaan dat je niet hoeft te spelen met kloksnelheden om je laptop up and running te houden. Je koopt die laptop en je gebruikt hem.

Ik zou zeggen laat die snelheden gewoon hun gang gaan, ze klokken zichzelf terug bij lage belasting, en bij hoge belasting blaast je fan wat harder. Als de zaak écht te warm wordt schakelt de laptop zichzelf uit. Dit gebeurt vóórdat er iets gaat smelten (normaal gesproken, nVidia sloeg daar volgensmij de plank recentelijk mis door middel van een driver, maar uitzonderingen daargelaten).
Gewoon laten lopen dus. :)

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

80 graden is behoorlijk warm maar niet abnormaal. De ati 48xx serie kan ook met gemak een graad of 90 lopen als de ventilatie niet optimaal is en de lading zwaar (zoals wanneer je gamed op een laptop). Een oplossing is zo'n fanmate voor je laptop, een soort van platform waar je de laptop op zet met een aantal fans daarop, die helpen met de koeling van je schootverwarmer. Dit zou je ook een paar graden kunnen schelen.

Het terugklokken van je GPU vind ik een beetje onzin. De reden dat er een discrete GPU in je laptop zit, is zodat je ermee kan gamen. Om hem tijdens het gamen terug te klokken is als je Ferrari nooit harder dan 50 laten rijden, omdat hij anders mogelijk stukgaat. Koop dan geen Ferrari ;) Het scheelt je een graadje of wat, maar het gaat om performance toch? Als je een slechte 8xxx chip hebt gaat ie toch wel weer dood, you might as well enjoy it while it lasts.

• caddywouter
Oké Thanks voor de adviezen!!
Laatste vraag; is de 8600m kaart die ze recentelijk er in gezet hebben van een beter productielijn als de lijn uit 2007 of de kaartheden ten dagen niet meer geproduceerd?
En zal er dus na alle waarschijnlijkheid nog steeds een kaart uit de foute 8000 serie inzitten??

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Dat is moeilijk te zeggen. Geen idee hoe oud de kaarten zijn die jouw servicestation gebruikt. Maar volgens mij kan je dit natrekken door in GPU-Z het serienummer van je kaart te checken en daarmee te kijken of jouw kaart uit de gewraakte batch komt...

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

caddywouter schreef op maandag 20 september 2010 @ 18:10:
ik weet waarom die stuk gaat, kheb net mee laptop weer terug van reparatie. echter smelten de soldering door een te hoge temp, logische wijs als je er voor zorgt dat de temp laag blijft smelten je soldering ook minder snel!
Ik ben bekent met de productie fout.
maar het lijkt mij een preventieve maatregel, nooit geschoten is echter altijd mis:d
Verwijderd schreef op maandag 20 september 2010 @ 18:58:
onzin.

Jongens toch... focus even op de feiten. De productiefout zit 'm in 't soldeersel maar 't gaat mis door de temperatuurverschillen tussen idle en load. Niet door temps die sowieso te hoog zijn, al is lager natuurlijk altijd beter.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

caddywouter schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 00:35:
Oké Thanks voor de adviezen!!
Laatste vraag; is de 8600m kaart die ze recentelijk er in gezet hebben van een beter productielijn als de lijn uit 2007 of de kaartheden ten dagen niet meer geproduceerd?
En zal er dus na alle waarschijnlijkheid nog steeds een kaart uit de foute 8000 serie inzitten??
De 'foute' 8xxx-serie? Make that: de 'foute 8xxx-serie'. Er is geen goede batch.

Verwijderd

Ik heb nochtans een 8600M in me Zepto Znote 6625WD zitten, en ik kan je zeggen dat die tijdens de lesuren flink gestressed werd én overclocked, en lang (ca.90 min) (BioShock en andere (toen recente) games ;-) met alle instellingen zo hoog mogelijk)
Nu, alweer 3 jaar later (laptop aangekocht in augustus 2007), doet die het nog perfect!

• caddywouter
Jups 8000serie is k** maar goed!
korte vraag als ik me kaart wil underclocken of overclocken moet ik dan alleen kernklok aanpassen of ook de geheugenklok & shaderclock?

groetnnn

Verwijderd

Jejking schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 01:10:
[...]

[...]

Jongens toch... focus even op de feiten. De productiefout zit 'm in 't soldeersel maar 't gaat mis door de temperatuurverschillen tussen idle en load. Niet door temps die sowieso te hoog zijn, al is lager natuurlijk altijd beter.
van wat ik heb gehoord is het verschil in temps tussen kamertemperatuur en "uit" al genoeg om op den duur dit probleem te veroorzaken.
caddywouter schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 14:25:
Jups 8000serie is k** maar goed!
korte vraag als ik me kaart wil underclocken of overclocken moet ik dan alleen kernklok aanpassen of ook de geheugenklok & shaderclock?
gewoon alles naar beneden clocken, 100/125/125 (core, shader, mem) of iets dergelijks
gooi ook meteen het voltage zo ver mogelijk omlaag.

• caddywouter
het verschil is kansloos, nl maar een graad of 2/3! khou der mee op:P
het grootste verschil wordt gemaakt door de fan waarop ik mijn laptop heb staan, dat ding maakt mijn pc z'n 10gr kouder! dat schiet tenminste op!

En tjha als die weer naar de *** gaat zien we ut wel.
Ik ben nu aan het zoeken naar een nieuwe laptop: "zit te denken aan de nieuwe sony vaio serie f13 of de nieuwe E serie (14 of 15.5 inch).
Bij de f13 serie werken ze met de NVIDIA® GeForce® GT 425M GPU serie! Is dat wel een beetje een BETROUWBARE kaart.
Of die je er mee kan gamen maakt me niet zoveel uit, Ik wil nu een betrouwbare kaart die niet na 2/3 jaar de pijp uit gaat.

Groetjess
Pagina: 1