• NickThissen
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-02 00:33
Hey,

Ik vind het langzaam eens tijd worden om mijn CPU te gaan upgraden. Ik heb laatst ook mijn video kaart geupgrade (naar een HD5770), maar sommige spellen draaien nog steeds niet optimaal (Modern Warfare 2 bijvoorbeeld draait niet soepel en ik speel op een resolutie minder dan 1280x960). Ook zware programma's zoals Visual Studio (2010, met ReSharper vooral) zijn een beetje traag aan het worden.

Op het moment heb ik een Core2Duo E6400. Die draait op zo'n stock snelheid (2.13 GHz denk ik). Ik zat eerst te denken om hem te gaan overclocken, maar hij draait nu al op zo'n 65 graden in de desktop, en loopt op tot 72 graden tijdens het gamen! Dus ik ben bang dat het mis zal gaan met overclocken. Daarbij heb ik er ook 0 ervaring mee, dus dat houd ik liever als laatste optie over (tenzij jullie me dat allemaal aanraden).

Ik zat eens te kijken naar een nieuwe CPU hier in de pricewatch, en toen zag ik dat de meeste nieuwere CPU's een FSB van 4x333 MHz hebben. Mijn moederbord (Asus P5W DH Deluxe) heeft echter een max FSB van 4x266 MHz. Als ik het goed begrijp kan ik nu wel een betere CPU (een die op 4x333 MHz draait) aanschaffen, maar zal die dus gewoon nooit maximaal kunnen draaien. Dat is natuurlijk hinderlijk vooral omdat de nieuwere CPU's toch wel duur zijn (rond de 200 euro zat ik te kijken).

In de pricewatch heb ik een filtertje gemaakt waar alleen de 4x266 MHz CPU's (socket 775) te zien zijn en dat zijn er slechts 10:
Zie hier

De prijs van de Core2Duo's bijvoorbeeld valt me mee. Ik ben best bereid 100 euro uit te geven aan een nieuwe CPU. Maar nu zit ik met de vraag: hoeveel gaat me dat opleveren?

Een upgrade van 2.13 GHz naar 3 GHz (beide dual core), is dat 100 euro waard?
Of kan ik toch beter iets meer geld uitgeven aan, bijvoorbeeld, een quad core, die dan niet optimaal kan draaien door de max FSB support van m'n moederbord?
Of is toch overclocken de beste optie?

Ik snap dat de beste optie uiteraard een nieuw moederbord is, zodat ik de nieuwste CPU's kan gebruiken, maar dat wordt me toch te duur. Daarbij weet ik ook vrij weinig van aansluitingen op het moederbord enzo. Het vervangen van de videokaart en het plaatsen van 2GB extra RAM was nog net te doen, en ik hoop dat de CPU vervangen ook geen problemen oplevert, maar het vervangen van het hele moederbord lijkt me toch een stapje moeilijker en daar ga ik toch liever niet aan beginnen.

Bedankt!

Mijn iRacing profiel

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:59

D4NG3R

kiwi

:)

[UG Aanschaf] Gamesysteem

Topics zoals deze zijn niet meer toegestaan, dus zijn er voor een aantal onderwerpen speciale topics gemaakt.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou eerst eens op de CPUsupportlist kijken van je moederbord. Grote kans dat bijv 45nm CPU's niet eens gaan werken op je bord, of dat het hooguit via een betabios wordt ondersteund (en je daarmee dus geen garantie hebt dat het vlekkeloos werkt).

Afgezien daarvan, vraag je zelf af of het zin heeft om nog een s775 systeem te gaan upgraden, in plaats van door te sparen voor een nieuwer platform.

• NickThissen
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-02 00:33
D4NG3R NL schreef op zondag 19 september 2010 @ 20:09:
[UG Aanschaf] Gamesysteem

Topics zoals deze zijn niet meer toegestaan, dus zijn er voor een aantal onderwerpen speciale topics gemaakt.
Excuseer, ik zal nog eens nadenken en daar verder posten.
Terw_Dan schreef op zondag 19 september 2010 @ 20:10:
Ik zou eerst eens op de CPUsupportlist kijken van je moederbord. Grote kans dat bijv 45nm CPU's niet eens gaan werken op je bord, of dat het hooguit via een betabios wordt ondersteund (en je daarmee dus geen garantie hebt dat het vlekkeloos werkt).

Afgezien daarvan, vraag je zelf af of het zin heeft om nog een s775 systeem te gaan upgraden, in plaats van door te sparen voor een nieuwer platform.
Ik heb dit lijstje gevonden en het lijkt erop dat de nieuwere (bijv een quad core Q9550) gewoon ondersteund worden, maar dan wel met minder FSB natuurlijk. Of lees ik dit nu verkeerd?

Ik denk nu inderdaad dat het ook een optie is om een nieuw moederbord + cpu + geheugen te halen, en de videokaart + HDDs die ik nu heb dan gewoon te gebruiken, want die zijn nog prima. Dan kan ik overstappen op een i5 ofzo? i7 is toch wel wat te duur op het moment denk ik vooral als er ook nog een moederbord + geheugen bij moet.

Het probleem dat ik eigenlijk heb is dat ik niet zo goed weet waar ik meer aan heb. Ik speel op het moment in principe ook al m'n games prima, dus om nou m'n hele systeem te gaan upgraden voor iets meer FPS, dat wordt me toch te duur... Dus zou ik liever een simpele en goedkope CPU upgrade doen.
Maar aan de andere kant, als ik voor iets meer geld nu een complete upgrade kan doen dan heb ik daar later natuurlijk meer baat bij.

Mijn iRacing profiel

• dave994
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-03-2022
het ligt vooral aan je buget,
ik zelf ben meer een amd fan
dus ik zelf zou voor een phenom II x4/x6 gaan
maar dan moet je indd ook een moederbord hebben die amd kan

[ Voor 22% gewijzigd door dave994 op 20-09-2010 23:12 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[UG Aanschaf] Gamesysteem is inderdaad al genoemd. Je doet hier goed zelf de moeite, maar het is stiekem toch een beetje het wiel opnieuw uitvinden.

Eén duidelijke tip: als je nu al je games prima kunt spelen, nu niet upgraden. Pas upgraden op moment dat dat niet meer kan. Over zes maanden geef je rustig 30% minder uit aan dezelfde onderdelen als je nu zou doen. Voor de toekomst computeronderdelen kopen is zo mogelijk de slechtste investering die je kunt verzinnen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.