Inleiding
En nu hoor ik jullie al denken "Daar gaan we weer, weer zo'n lutser die voor een dubbeltje eerste rang wil zitten." en dit keer hebben jullie zowat gelijk (op het lutser gedeelte na dan
).
Voor mijn moeder, welke nogal graag films kijkt, haar verjaardag willen we namelijk (met het gezin) een redelijk goedkoop home cinema setje aanschaffen. In het verleden hebben we al een keer een Kruidvat-home cinema set gehad, en hier waren mijn ouders dan ook erg tevreden mee. Het hoeft dus helemaal niet aan hoge standaarden te voldoen!
Waar moet het aan voldoen?
De keuze is eigenlijk al gevallen op 5.1, vanwege het ruimtelijke geluid, maar mocht iemand goede motieven of argumenten hebben waarom 2.0 of 2.1 net zo goed - of beter - is, dan hoor ik dat natuurlijk graag! Maar even concreet:
Aangezien DAC's in home cinema's op een budget nogal schaars zijn hebben we tot nog toe nog maar een aantal sets gevonden:
Gaat het ontbreken van DTS op de HT-C350 van Samsung een probleem worden?
> Ja, we willen gewoon alles af kunnen spelen.
Kan een DTS track 'omgezet' worden naar Dolby Pro Logic II (waarschijnlijk niet)?
> Nee, dit is voor zover ik weet niet mogelijk.
Kan de digitale ingang van home-cinema set X overweg met meerkanaals (meer dan stereo) geluid?
Zijn er nog andere setjes voor ongeveer dezelfde prijs die aanbevolen worden?
En nu hoor ik jullie al denken "Daar gaan we weer, weer zo'n lutser die voor een dubbeltje eerste rang wil zitten." en dit keer hebben jullie zowat gelijk (op het lutser gedeelte na dan
Voor mijn moeder, welke nogal graag films kijkt, haar verjaardag willen we namelijk (met het gezin) een redelijk goedkoop home cinema setje aanschaffen. In het verleden hebben we al een keer een Kruidvat-home cinema set gehad, en hier waren mijn ouders dan ook erg tevreden mee. Het hoeft dus helemaal niet aan hoge standaarden te voldoen!
Waar moet het aan voldoen?
De keuze is eigenlijk al gevallen op 5.1, vanwege het ruimtelijke geluid, maar mocht iemand goede motieven of argumenten hebben waarom 2.0 of 2.1 net zo goed - of beter - is, dan hoor ik dat natuurlijk graag! Maar even concreet:
- 5.1 speakers
- Minimaal de achterste speakers op standaard
- Minimaal één digitale (meerkanaals) ingang voor eventuele mediastreamer
- Maximaal 150 250 euro
Aangezien DAC's in home cinema's op een budget nogal schaars zijn hebben we tot nog toe nog maar een aantal sets gevonden:
- Samsung HT-C350
Deze set van Samsung heeft alle bovenstaande eisen, alleen geen DTS ondersteuning. Nu ben ik niet zo thuis in de HiFi wereld en kan ik dus niet beoordelen of dat echt een probleem gaat worden. De films die we willen kijken hebben namelijk nogal eens een DTS track. - Samsung HT-C450
Dezelfde set als de HT-C350 met iets grotere speakertjes erbij, wel met DTS ondersteuning maar meteen ook flink wat duurder (60€). - Samsung HT-C453
Dezelfde set als de HT-C450, maar dan met staande rear-speakers en daarmee ook flink wat duurder! - Philips HTS3377
Valt net buiten de prijs en heeft daarmee ook nog eens, één optische input, één coaxiale input en één line-in (aux) input, waarmee deze set dus uitbreidbaar is. Onbekend is of deze inputs ook meerkanaals geluid ondersteunen. Volgens Philips wordt DTS en Dolby Digital ondersteund. - Samsung HT-TZ212
Valt binnen het budget, heeft DTS, Pro Logic II en Dolby Digital. Ook de vereisten worden gehaald. Wel erg moeilijk leverbaar. - LG HT805PH
Valt binnen het budget, heeft alleen maar Pro Logic II en Dolby Digital.
Gaat het ontbreken van DTS op de HT-C350 van Samsung een probleem worden?
> Ja, we willen gewoon alles af kunnen spelen.
Kan een DTS track 'omgezet' worden naar Dolby Pro Logic II (waarschijnlijk niet)?
> Nee, dit is voor zover ik weet niet mogelijk.
Kan de digitale ingang van home-cinema set X overweg met meerkanaals (meer dan stereo) geluid?
Zijn er nog andere setjes voor ongeveer dezelfde prijs die aanbevolen worden?
[ Voor 19% gewijzigd door alex3305 op 20-09-2010 20:56 . Reden: Nieuwe informatie erbij. ]