Goedkope home cinema, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-02 22:05
Inleiding
En nu hoor ik jullie al denken "Daar gaan we weer, weer zo'n lutser die voor een dubbeltje eerste rang wil zitten." en dit keer hebben jullie zowat gelijk (op het lutser gedeelte na dan :9).

Voor mijn moeder, welke nogal graag films kijkt, haar verjaardag willen we namelijk (met het gezin) een redelijk goedkoop home cinema setje aanschaffen. In het verleden hebben we al een keer een Kruidvat-home cinema set gehad, en hier waren mijn ouders dan ook erg tevreden mee. Het hoeft dus helemaal niet aan hoge standaarden te voldoen!

Waar moet het aan voldoen?
De keuze is eigenlijk al gevallen op 5.1, vanwege het ruimtelijke geluid, maar mocht iemand goede motieven of argumenten hebben waarom 2.0 of 2.1 net zo goed - of beter - is, dan hoor ik dat natuurlijk graag! Maar even concreet:
  • 5.1 speakers
  • Minimaal de achterste speakers op standaard
  • Minimaal één digitale (meerkanaals) ingang voor eventuele mediastreamer
  • Maximaal 150 250 euro
Wat hebben we zelf al gevonden?
Aangezien DAC's in home cinema's op een budget nogal schaars zijn hebben we tot nog toe nog maar een aantal sets gevonden:
  • Samsung HT-C350
    Deze set van Samsung heeft alle bovenstaande eisen, alleen geen DTS ondersteuning. Nu ben ik niet zo thuis in de HiFi wereld en kan ik dus niet beoordelen of dat echt een probleem gaat worden. De films die we willen kijken hebben namelijk nogal eens een DTS track.
  • Samsung HT-C450
    Dezelfde set als de HT-C350 met iets grotere speakertjes erbij, wel met DTS ondersteuning maar meteen ook flink wat duurder (60€).
  • Samsung HT-C453
    Dezelfde set als de HT-C450, maar dan met staande rear-speakers en daarmee ook flink wat duurder!
  • Philips HTS3377
    Valt net buiten de prijs en heeft daarmee ook nog eens, één optische input, één coaxiale input en één line-in (aux) input, waarmee deze set dus uitbreidbaar is. Onbekend is of deze inputs ook meerkanaals geluid ondersteunen. Volgens Philips wordt DTS en Dolby Digital ondersteund.
  • Samsung HT-TZ212
    Valt binnen het budget, heeft DTS, Pro Logic II en Dolby Digital. Ook de vereisten worden gehaald. Wel erg moeilijk leverbaar.
  • LG HT805PH
    Valt binnen het budget, heeft alleen maar Pro Logic II en Dolby Digital.
Wat zijn mijn vragen
Gaat het ontbreken van DTS op de HT-C350 van Samsung een probleem worden?
> Ja, we willen gewoon alles af kunnen spelen.
Kan een DTS track 'omgezet' worden naar Dolby Pro Logic II (waarschijnlijk niet)?
> Nee, dit is voor zover ik weet niet mogelijk.
Kan de digitale ingang van home-cinema set X overweg met meerkanaals (meer dan stereo) geluid?
Zijn er nog andere setjes voor ongeveer dezelfde prijs die aanbevolen worden?

[ Voor 19% gewijzigd door alex3305 op 20-09-2010 20:56 . Reden: Nieuwe informatie erbij. ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Vaak kun je in een film ook wel kiezen welke audiotrack je wilt dus zo'n heel groot probleem is het ook weer niet denk ik?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02 19:14

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De PW geeft 2 setjes aan onder de €150 met DTS:
pricewatch: LG HT805SH
pricewatch: Panasonic SC-PT70EG Zwart
pricewatch: Panasonic SC-PT70EG Zilver

OK, eigenlijk 3, maar die pana's zijn dezelfde met een andere kleur. Heb je die al eens bekeken?

• alex3305
ThinkPadd schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 23:11:
Vaak kun je in een film ook wel kiezen welke audiotrack je wilt dus zo'n heel groot probleem is het ook weer niet denk ik?
Bij een DVD film is dat inderdaad zo. Maar zoals je in mijn TS ook kunt lezen is het de bedoeling er binnen korte tijd ook een mediastreamer bij te kopen. Dan denk ik dat het met gedownload materiaal wel een probleem kan worden.

Of ik moet gaan opletten en geen DTS films downloaden :X

EDIT:
Edmin schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 23:16:
De PW geeft 2 setjes aan onder de €150 met DTS:
pricewatch: LG HT805SH
pricewatch: Panasonic SC-PT70EG Zwart
pricewatch: Panasonic SC-PT70EG Zilver

OK, eigenlijk 3, maar die pana's zijn dezelfde met een andere kleur. Heb je die al eens bekeken?
De Panasonic heeft helaas geen digitale input en valt dus af. De LG daarentegen heeft dezelfde features als Samsung HT-C450 voor zover ik kan zien. [zeikmodus]Alleen ben ik bang dat het 'design' niet al te in de smaak gaat vallen[/zeikmodus].

In ieder geval al bedankt voor de snelle en hulpvaardige reacties d:)b

[ Voor 46% gewijzigd door alex3305 op 18-09-2010 23:23 ]

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:35

itarix

404 soul not found

Veel films op internet hebben alleen nog maar een DTS track.
deze kun je wel op de computer omzetten naar AC3 (dolby digital) maar dat kost een half uur coderen per film.
Sommige media spelers kunnen het geluid gedecodeerd doorsturen waardoor de cinema set het toch kan afspelen.

Ik ben persoonlijk van mening dat DTS geluid mooier klinkt dat dolby digital.
DVD's hebben voor de backwards compatibility nog allemaal dolby digtal tracks naast DTS.

Ik zou zeker voor een speler gaan die DTS kan afspelen.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik wist niet dat er al zulke goedkope setjes te krijgen waren :)

Alleen mis ik bij de meeste goedkope sets wel een HDMI INgang, uit hebben ze meestal wel. Ik zou ook wel een goedkoop ding willen maar dan moet er wel een HDMI ingang op zitten die het beeld van mn mediaplayer kan doorsturen naar mn TV, ook via HDMI.

https://discord.com/invite/tweakers

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:00
Het zal niet voor het eerst zijn dat de digitale input hooguit met stereo overweg kan (5.1 decoderen is onderdeel van de dvd specificatie, voor een andere input heb je een andere dsp nodig). Met streamen heb je dan alsnog geen surround. Voor dvd's is dts geen gemis, je kunt dan dolby selecteren.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-01 11:04
ShittyOldMan schreef op zondag 19 september 2010 @ 00:07:
Het zal niet voor het eerst zijn dat de digitale input hooguit met stereo overweg kan (5.1 decoderen is onderdeel van de dvd specificatie, voor een andere input heb je een andere dsp nodig).
Dat is de eerste keer dat ik dat hoor. Mag ik vragen waar je die onformatie vandaan hebt?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:13

FeaR

In GoT we trust

itarix schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 23:30:
Ik ben persoonlijk van mening dat DTS geluid mooier klinkt dat dolby digital..
DTS heeft ook een hogere bitrate dan Dolby Digital, echter zorgt dit er negen van de tien keer niet voor dat mensen daarom DTS beter vinden klinken. DTS is namelijk over het algemeen net wat luider dan Dolby Digital. En luider/harder geluid wordt in veel gevallen als beter ervaren.
itarix schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 23:30:
DVD's hebben voor de backwards compatibility nog allemaal dolby digtal tracks naast DTS.
Alleen is die Dolby Digital track veelal 2.0 stereo. Er zijn inderdaad wel wat DVD's met DTS én Dolby Digital, maar veelal is het toch of DTS of Dolby Digital.

Ik zou in ieder geval altijd een DTS decoder willen hebben. Al was het alleen al om het gemak dat je dan gewoon alle DVD's af kan spelen in 5.1 en niet alleen films met Dolby Digital-tracks.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 09:42
Zal ik de Z-5500 maar weer van stal halen? Die zijn tweedehands vaak voor 200 euro te vinden. Ik zou nog even doorsparen.

PSN: djmurcielago

• alex3305
centr1no schreef op zondag 19 september 2010 @ 00:39:
[...]

Dat is de eerste keer dat ik dat hoor. Mag ik vragen waar je die onformatie vandaan hebt?
Qua geluidskaarten kan ik hier volledig over meepraten. In mijn computer heb ik er namelijk al verschillende gehad welke WEL een optische ingang hadden, maar die NIET meer dan stereo konden coderen. Dus daar probeer ik dan ook goed op te letten!
FeaR1986 schreef op zondag 19 september 2010 @ 03:33:
[...]

DTS heeft ook een hogere bitrate dan Dolby Digital, echter zorgt dit er negen van de tien keer niet voor dat mensen daarom DTS beter vinden klinken. DTS is namelijk over het algemeen net wat luider dan Dolby Digital. En luider/harder geluid wordt in veel gevallen als beter ervaren.
Zoals ik al in de TS aangaf horen mijn ouders inderdaad dit verschil niet.
Alleen is die Dolby Digital track veelal 2.0 stereo. Er zijn inderdaad wel wat DVD's met DTS én Dolby Digital, maar veelal is het toch of DTS of Dolby Digital.

Ik zou in ieder geval altijd een DTS decoder willen hebben. Al was het alleen al om het gemak dat je dan gewoon alle DVD's af kan spelen in 5.1 en niet alleen films met Dolby Digital-tracks.
Voor dat gemis ben ik inderdaad ook bang.
Murcielago schreef op zondag 19 september 2010 @ 10:31:
Zal ik de Z-5500 maar weer van stal halen? Die zijn tweedehands vaak voor 200 euro te vinden. Ik zou nog even doorsparen.
De Z-5500 is geen optie. Om twee redenen 1) Voor 200 euro zou er dan ook nog een DVD-speler/mediaspeler bij moeten en dat gaan we niet redden en 2) De set wordt lelijk gevonden door moeders, dus dan komt het er niet in.

In ieder geval, de eisen voor het totaalplaatje zijn iets aangepast en ik heb hierop de TS dan aangepast. In ieder geval bedankt voor al jullie inbreng tot nog toe.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:00
centr1no schreef op zondag 19 september 2010 @ 00:39:
[...]

Resultaten uit het verleden :) , dacht hier op GoT zelfs maar weet dat niet zeker. Waarbij ik niet wil zeggen dat het altijd zo is, maar met die supergoedkope setjes moet je gewoon even checken wat wel en niet mogelijk is. Ik sta nergens van te kijken in ieder geval.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• 1Kb
  • Laatst online: 31-01 13:36

1Kb

Misschien dat je in de koopjeskelder van correct nog iets kunt vinden?

• alex3305
1Kb schreef op maandag 20 september 2010 @ 12:38:
Misschien dat je in de koopjeskelder van correct nog iets kunt vinden?
Ik heb even gekeken, maar er stond helaas niets tussen wat binnen het budget viel en binnen de vereisten. Toch bedankt voor de tip!

Bij Philips heb ik ondertussen geïnformeerd over de mogelijkheden van de digitale inputs van de HTS3377. Volgens de Philips medewerker zouden deze ingangen Dolby Digital, Pro Logic II en DTS aankunnen. Als dat klopt - heb wel eerder meegemaakt dat zulke informatie niet juist was... - dan zou dit weleens de set kunnen worden. Behalve dan dat de prijs eigenlijk net wat te hoog is...

[ Voor 4% gewijzigd door alex3305 op 20-09-2010 19:52 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

alex3305 schreef op maandag 20 september 2010 @ 19:50:
[...]Bij Philips heb ik ondertussen geïnformeerd over de mogelijkheden van de digitale inputs van de HTS3377. Volgens de Philips medewerker zouden deze ingangen Dolby Digital, Pro Logic II en DTS aankunnen. Als dat klopt - heb wel eerder meegemaakt dat zulke informatie niet juist was... - dan zou dit weleens de set kunnen worden. Behalve dan dat de prijs eigenlijk net wat te hoog is...
Dolby Pro Logic II is een stukje software wat op de receiver "draait" om van inkomende 2.0 tracks en soort van 5.1 te maken (indien gewenst). Het is in ieder geval niet een audiotrack die je over S/PDIF kan verzenden :')

• alex3305
FeaR1986 schreef op maandag 20 september 2010 @ 19:57:
[...]

Dolby Pro Logic II is een stukje software wat op de receiver "draait" om van inkomende 2.0 tracks en soort van 5.1 te maken (indien gewenst). Het is in ieder geval niet een audiotrack die je over S/PDIF kan verzenden :')
Ik citeerde alleen de Philips medewerker, beetje stom van me om het er zo neer te zetten van mezelf, aangezien ik goed weet wat Pro Logic is... :(

• alex3305
Update:

We hebben een setje gevonden, gekocht en geïnstalleerd en het bevalt super goed. Uiteindelijk is het de iets over-budget pricewatch: Philips HTS5540 geworden. Deze was bij de Saturn in Tilburg 'maar' 277 euro (280 euro inclusief verwijderingsbijdrage) en heeft alles wat moeders wenste.

Overigens merkte ik dat deze set ook SCART IN functionaliteit heeft, iets wat ik zelf nog niet kende maar erg handig is. Dus daarop nu de digitale decoder en televisie op aangesloten (doorlusaansluiting van de decoder) en dan kijken maar met Pro Logic, werkt perfect!

Qua geluid is het setje vrij goed en surround effecten komen goed en mooi tot leven. Het nadeel van deze set vind ik wel dat er geen digitale optische input opzit, maar wel een coaxiale input, wel iets om rekening mee te houden bij toekomstige aankopen. Wel is er een stereo in (AUX) en minijack input aanwezig, ook erg handig qua iets aansluiten dus.

Conclusie, zeker een aanrader!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

alex3305 schreef op zondag 26 september 2010 @ 16:21:Het nadeel van deze set vind ik wel dat er geen digitale optische input opzit, maar wel een coaxiale input, wel iets om rekening mee te houden bij toekomstige aankopen.
Een optische toslink naar digitale coax-converter heb je al voor tien euro, dus daar is wel mee te leven.

Pagina: 1