Oude grafische kaart kapot, welke nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 562 views

• Waltah
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-12 07:58
Beste tweakers

Vorige week is mijn grafische kaart kapot gegaan en heb al het 1 en ander opgezocht. Nu moet ik dus een nieuwe hebben maar ik heb er zelf weinig verstand van. Ik had een Nvidia maar ik wil best een Ati kaart. Mijn budget is €60,- en ik wil hem gebruiken voor gaming maar ook voor media toepassingen. Nu weet ik alleen niet hoe het zit met het verbruik wat ik kan gebruiken en of ik mijn computer geschikt is voor bijvoorbeeld een DDR 3 kaart.

De computer is ongeveer 5 jaar en heb er zelf nooit iets aan overgeclockt en wil ik ook niet bij de grafische kaart doen. Deze grafische kaarten had ikzelf gevonden:

pricewatch: Sapphire HD4670 512MB GDDR3 PCI-E

pricewatch: Asus ENGT220/DI/512MD3

Mijn budget is beperkt omdat ik van plan ben een nieuwe pc te kopen maar ik nu nog wel even een grafische kaart nodig heb.

Zouden jullie mij wat meer op weg kunnen helpen met wat het beste is op dit moment met mijn beperkte budget?

EDIT
Systeem:
Intel pentium core 2 duo E6300 @ 1.86 ghz
3GB ram werkgeheugen
PCI-E slot
Windows XP SP 3

Budget + - €60 euro

Ik wil alles op 1400 x 900 draaien maar niet perse op high settings

Alvast bedankt voor jullie hulp.

[ Voor 7% gewijzigd door Waltah op 18-09-2010 18:39 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Wat voor videokaart had je? Want is bij nVidia normaal dat de videokaart na een aantal jaren stuk gaat, je moet hem dan even in de oven leggen doet die het weer. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem eens een kijkje in: [BBG aanschaf] Videokaarten voor advies.

• Waltah
Het was een Nvidia 7300 LE niet al te denderend dus. Maar daarom kan het alleen maar erop vooruit gaan als ik nu een nieuwe grafische kaart koop:P

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
dat met die oven kun je proberen, heel soms werkt het. Is wel een topic van op tweakers. Die LE die je had is er in een AGP en een PCI express versie als ik me niet vergis. Welke had je? want ze zijn niet uitwisselbaar als je een verkeerde haalt.

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-12 14:46

lasharor

7 december 2004

Weet je zeker dat je een PCI-E slot hebt?

Kan me eigenlijk wel voorstellen dat die 7300 in agp uitvoering op de markt is gekomen.

Te laat.. :|

[ Voor 5% gewijzigd door lasharor op 18-09-2010 18:31 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met een beperkt budget kan je veel beter opzoek gaan naar een 2e hands kaart. Voor hetzelfde geld heb je dan makkelijk een kaart die 2x zo snel is dan een nieuwe kaart.

Verwijderd

Bij een PC van 5 jaar oud is de kans dat het nog AGP is vrij groot.

• Waltah
Ik had wel een pci-e uitvoering dat weet ik zeker. Bedankt voor de snelle reacties!

• -The_Mask-
  • Niet online
En waar bestaat de rest van de PC uit?
CPU? Geheugen? Moederbord? Voeding?

AMD Nieuwsdiscussie

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-12 10:29
Antwoord op de vraag lijkt me niet moeilijk.

Wat past er in?
- pci-e

Nieuwe kaart of een gebruikte?
- nieuw heb je het voordeel dat je garantie hebt en "zekerheid" dat de kaart werkt.
- gebruikt is er een snellere kaart te krijgen voor hetzelfde geld.

Als ik zo kijk in de pricewatch dan is het volgende te krijgen voor rond de 60 euro:
- ati 4850
- ati 4770
- nvidia 8800 gt 512mb
- nvidia 8800 gtx
- ati 3870 oc edition.

Nieuw:
- van alles rond de 60 euro

Dan is het alleen nog even zoeken naar reviews (welke er zat te vinden zijn).
Ik zou voor 1 van de bovenstaande gebruikte kaarten gaan.
Ik denk dat al deze kaarten iig niet de bottleneck zullen zijn in jou systeem (e6300, 3Gb geheugen, enz).

Edit: let ook even op de voeding of die het wel trekken kan.

[ Voor 4% gewijzigd door rp87 op 18-09-2010 19:19 ]

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
die 8800GTs zijn een hele tijd ontzettend populair geweest wegens de goede prijs/kwaliteit verhouding. Ze zijn niet te luid en presteren goed. Die zullen er tweedehands wel veel zijn, en anders zul je je er "nieuw" ook geen buil aan vallen.

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-11 21:57
Ik heb nog een 8800GT liggen hier. Als je hem wilt overnemen, stuur me maar een PM.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-12 14:37
Mijn 8800 GTS 320 MB is van de week ook overleden en ik moet het nu doen met een HD 5450 en alles op low draaien.

Hou er in ieder geval rekening mee dat er aardig wat 8800's na een paar jaar kaduuk gaan waaronder dus die van mij.

Als ik jou was zou ik voor een nieuwere kaart gaan en geen tweedehandsje aanschaffen want dan heb je geen zekerheid en garantie.

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-11 21:57
Prutzer80 schreef op zondag 19 september 2010 @ 08:59:
Mijn 8800 GTS 320 MB is van de week ook overleden en ik moet het nu doen met een HD 5450 en alles op low draaien.

Hou er in ieder geval rekening mee dat er aardig wat 8800's na een paar jaar kaduuk gaan waaronder dus die van mij.

Als ik jou was zou ik voor een nieuwere kaart gaan en geen tweedehandsje aanschaffen want dan heb je geen zekerheid en garantie.
En waar haal je dat vandaan? Ten eerste weet je niet welk model ik heb en ten tweede weet je niet hoe lang ik hem heb gebruikt. In mijn ogen is de reden die jij geeft om voor een nieuwe kaart te gaan complete onzin. Het is puur waar je zelf voor kiest. Een tweedehands videokaart is natuurlijk goedkoper dan een nieuwe, juist omdat er geen garantie meer op zit. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij dan meteen kapot gaat en je hebt een betere videokaart voor hetzelfde geld.

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

Japperrrr schreef op zondag 19 september 2010 @ 10:41:
[...]

En waar haal je dat vandaan? Ten eerste weet je niet welk model ik heb en ten tweede weet je niet hoe lang ik hem heb gebruikt. In mijn ogen is de reden die jij geeft om voor een nieuwe kaart te gaan complete onzin. Het is puur waar je zelf voor kiest. Een tweedehands videokaart is natuurlijk goedkoper dan een nieuwe, juist omdat er geen garantie meer op zit. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij dan meteen kapot gaat en je hebt een betere videokaart voor hetzelfde geld.
Ik zou persoonlijk ook niemand meer aanraden om een tweedehands 8800 te kopen (G80 of G92) gezien de evidente problemen met deze kaarten.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik zou in principe helemaal niks aanraden als je geen idee hebt wat voor voeding hij heeft...

AMD Nieuwsdiscussie

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

-The_Mask- schreef op zondag 19 september 2010 @ 11:19:
Ik zou in principe helemaal niks aanraden als je geen idee hebt wat voor voeding hij heeft...
mooie kaartjes zonder externe power

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[BBG aanschaf] Videokaarten
**LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?

1) het is de bedoeling dat je zelf doet wat je kunt voordat je een topic opent. Daar hoort zeker ook bij dat je evt FAQs of BBGs doorneemt.
2) als je er niet uitkomt en een topic opent, wees dan volledig, laat merken dat je die FAQs of BBGs gelezen hebt en geef aan wat je op basis daarvan opgestoken hebt, en wat dan exact nog onduidelijk is. Geef ook volledige specificaties. Ondanks dat meerdere mensen het genoemd hebben zeg je bijv ook na een paar edits niets over je voeding - iets wat overigens in de BBG genoemd is als relevant...
3) oneliner antwoorden op post van anderen komen ook niet erg geinteresseerd over. Het lijk zo alsof je zelf het absolute minimale wilt doen en anderen je vraag wilt laten oplossen. Zo werkt dat hier niet.

Al met al lijkt het alsof je je vraag hier zonder eigen inzet neerplempt. Dat is niet de bedoeling. Begin eens met zelf die inzet te tonen, bijvoorbeeld door de BBG eens goed door te nemen, en op basis van de tips daarin zelf op zoek te gaan naar benchmarks e.d.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 19-09-2010 14:10 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.