4 speakers, geen versterker. Wat heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

• Clementine
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-08 19:39
Geachte dames(?) en heren,

Ik heb hier 4 mooie toren speakers staan van sony maar ik heb geen versterker/geluidstoren en ik vraag mij dus af wat ik eigenlijk nodig heb om deze speakers weer te gebruiken. Ik heb al wat gegoogled maar ben totaal niet goed in deze materie en ik wil gewoon "lekker kunnen knallen" met de speakers.

Het gaat om de torenspeakers van de SS-TS550

http://www.nodevice.com/i...08_09_14_50_26/7442_1.jpg

Ik hoop dat jullie mij mijn lack of knowledge niet kwalijk nemen.

[ Voor 1% gewijzigd door FeaR op 18-09-2010 18:26 ]

Macbook Pro 15" 

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-12 18:42

Harrie

NederVlaming

Huh? Je geeft toch zelf al het antwoord? Je hebt een versterker nodig.
Jouw speakers zijn 6 Ohm, volgens dat plaatje. Handig om te onthouden als je een versterker gaat zoeken.
Volgens mij kan je vrijwel elke versterker gebruiken.
(Hoewel ik dacht dat speakers meestal 4 of 8 Ohm waren).

• Clementine
Harrie schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 17:08:
Huh? Je geeft toch zelf al het antwoord? Je hebt een versterker nodig.
Jouw speakers zijn 6 Ohm, volgens dat plaatje. Handig om te onthouden als je een versterker gaat zoeken.
Volgens mij kan je vrijwel elke versterker gebruiken.
(Hoewel ik dacht dat speakers meestal 4 of 8 Ohm waren).
Ik heb het woord versterker gebruikt als gok.

Moet ik niet een precies soort versterker hebben?

Ik wil niet zoveel geld uitgeven, dus als je suggesties hebt :)

Macbook Pro 15" 

• tomdabom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-11 18:50
Wat is niet zo veel geld ?

• Clementine
100 euro, liever minder. T is voor op m'n kamertje (student).

Macbook Pro 15" 

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:31
Wat voor aansluiting zit er op de boxen? Is het een speciale connector of gewoon en + en - aansluiting? Wat voor geluid wil je afspelen? Als je films wilt kijken en dus surround geluid wilt hebben moet je een surround receiver kopen, als je gewoon dubbel stereo geluid wilt luisteren kun je een oude stereoversterker kopen.

Ik kan zo trouwens niet vinden hoeveel watt je boxen aan geluidsvermogen aankunnen, staat dat er ook op?

Als je speakers een 'gewone' aansluiting hebben en je wil dubbel stereo geluid hebben dan kun je voor 30-40 euro een leuke oude stereoversterker met A+B speakers kopen en ben je klaar. Anders wordt waarschijnlijk duurder omdat surround versterkers nieuwer zijn.

EDIT: Trouwens, dat je speakers 6 ohm zijn maakt in principe niet zo heel veel uit. Als je er een versterker die uitgaat van 8 ohm impedantie op aansluit zal het per geleverde Watt vermogen wat harde klinken. Dus als je 40W speakers hebt en er een 40W versterker op aansluit zou het kunnen dat je je boxen teveel overbelast als je hem op standje 'ontzettend hard' zet (volgens mijn bescheiden mening dan ;)).

[ Voor 45% gewijzigd door Struikrover op 18-09-2010 17:32 ]

• Clementine
Struikrover schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 17:27:
Wat voor aansluiting zit er op de boxen? Is het een speciale connector of gewoon en + en - aansluiting? Wat voor geluid wil je afspelen? Als je films wilt kijken en dus surround geluid wilt hebben moet je een surround receiver kopen, als je gewoon dubbel stereo geluid wilt luisteren kun je een oude stereoversterker kopen.

Ik kan zo trouwens niet vinden hoeveel watt je boxen aan geluidsvermogen aankunnen, staat dat er ook op?

Als je speakers een 'gewone' aansluiting hebben en je wil dubbel stereo geluid hebben dan kun je voor 30-40 euro een leuke oude stereoversterker met A+B speakers kopen en ben je klaar. Anders wordt waarschijnlijk duurder omdat surround versterkers nieuwer zijn.

EDIT: Trouwens, dat je speakers 6 ohm zijn maakt in principe niet zo heel veel uit. Als je er een versterker die uitgaat van 8 ohm impedantie op aansluit zal het per geleverde Watt vermogen wat harde klinken. Dus als je 40W speakers hebt en er een 40W versterker op aansluit zou het kunnen dat je je boxen teveel overbelast als je hem op standje 'ontzettend hard' zet (volgens mijn bescheiden mening dan ;)).
Ze zijn inderdaad met + & - en ik zal vooral films kijken maar af en toe lekker een nummertje knallen is ook leuk!

Ik zou dus eigenlijk een versterker moeten hebben met minder dan 40W? :)

Macbook Pro 15" 

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Koop gewoon iets op marktplaats. Ik persoonlijk zou me niet druk maken om wattages, ohm etc. Het zal wel los lopen. In de winkel begint het pas bij een euro of 300.

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-12 21:47
Zo te zien zijn het zuiltjes die normaal bij een Sony alles in 1 setje zaten.
Je hebt inderdaad geen hele zware versterker nodig om die aan te sluiten.

Of een leuke 2e handsje misschien ook een optie?
Op marktplaats staan vaak leuke apparaten voor niet al te veel geld.
Kan je later altijd nog een center en sub toevoegen en je home cinema is klaar.

Mijn profiel op Discogs

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-12 22:08
Ik zou meteen beginnen met een sub, deze zuilen hebben 2 inch woofers (5 cm). Dat "lekker kunnen knallen" gaat niet echt lukken. Je hebt een versterker nodig waarbij je een crossover frequentie kunt instellen zodat de lage tonen niet naar de speakers gaan maar naar een subwoofer. Zoals de bijbehorende versterker van de homecinema set ook doet.
Maar dan zit je dus al op een duurdere a/v receiver en een sub, dan kun je net zo goed de hele boel verkopen en een simpele stereo versterker met 2 normale speakers kopen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Clementine
ShittyOldMan schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 17:59:
Ik zou meteen beginnen met een sub, deze zuilen hebben 2 inch woofers (5 cm). Dat "lekker kunnen knallen" gaat niet echt lukken. Je hebt een versterker nodig waarbij je een crossover frequentie kunt instellen zodat de lage tonen niet naar de speakers gaan maar naar een subwoofer. Zoals de bijbehorende versterker van de homecinema set ook doet.
Maar dan zit je dus al op een duurdere a/v receiver en een sub, dan kun je net zo goed de hele boel verkopen en een simpele stereo versterker met 2 normale speakers kopen.
Ik heb net even de familie thuis gebeld en ik heb de subwoofer + center speaker volgende week alleen de versterker / dvd speler is stuk. Verandert dit het hele verhaal?

Macbook Pro 15" 

• Struikrover
Catz schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 17:37:
[...]

Ze zijn inderdaad met + & - en ik zal vooral films kijken maar af en toe lekker een nummertje knallen is ook leuk!

Nee, dat was in het hypotetische geval dat je speakers had met een maximale belasting van 40W. Ik weet niet wat voor belasting jouw speakers aan kunnen.
Mijn advies zou zijn: kijk op marktplaats voor een oude sony (want bijpassend) A/V receiver met DVD functie, zoals de DAV-5300 (google maar eens). Deze hebben mijn ouders een jaar geleden met speakers en al voor ik geloof 50 euro op de kop getikt. Kan films afspelen, heeft genoeg in- en uitgangen. En je speakers gaan er waarschijnlijk goed op.

Anders een vergelijkbare A/V receiver van een ander merk, maar daar ben ik niet zo thuis in.
Veel andere opties dan a/v receivers annex dvd spelers van zo'n 8-10 jaar geleden zijn er voor surround geluid niet, of je moet al flink meer willen betalen.

Succes er mee :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:11

FeaR

In GoT we trust

Catz schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 18:19:
[...]Verandert dit het hele verhaal?
Ligt er voor een deel ook aan wat voor aansluiting de subwoofer heeft. Veelal hebben dit soort kant-en-klare setjes een passieve subwoofer die vanaf de hoofdunit (dus de DVD-speler met ingebouwde versterker) een eigen uitgang heeft. Bij receivers/versterkers die je los koopt is dat niet het geval. Deze versterkers verwachten namelijk een actieve subwoofer, dus eentje met een voeding er in. Zou dus eerst afwachten wat voor aansluiting de subwoofer heeft, want dat kan het verhaal een stuk makkelijker maken. Of lastiger als het om een passieve subwoofer gaat met slechts een aansluiting voor normaal speakerdraad. Want dat kan je op een losse versterker/receiver niet kwijt. Dan wordt het zoeken naar een nieuwe subwoofer.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:30
Struikrover schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 17:27:
Als je speakers een 'gewone' aansluiting hebben en je wil dubbel stereo geluid hebben dan kun je voor 30-40 euro een leuke oude stereoversterker met A+B speakers kopen en ben je klaar.

..

Trouwens, dat je speakers 6 ohm zijn maakt in principe niet zo heel veel uit.
Moah, als je ze op A+B aansluit en dus in principe parallel zet hou je nog maar 3 ohm over, wat eigenlijk bij goedkopere versterkers wel iets is om rekening mee te houden.

• Struikrover
Had ik nog niet aan gedacht inderdaad, dat kan een probleem vormen. Maar goed, hij gaat waarschijnlijk toch voor een surround receiver

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:35
bij deze zuilen hoort volgens mij een losse sub:) die actief is :D dus dat is al een voordeel

dus je zult opzoek moeten naar iets met iig iets met een pre-out en een main in, dan kan je alles zo aansluiten dat de bas met de volumeknop reageerd

anders moet je een mengpaneeltje ertussenzetten dat werkt vaak ook goed:)

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een gewone tweedehands 5.1 versterker of receiver is dan de beste keus, dan heb je surround i.p.v. stereo en kan je alle speakers gebruiken. Voor 100 euro moet wel wat te vinden zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door TBTL op 18-09-2010 19:55 ]

• Clementine
De sub schijnt passive te zijn (helaas?)

Ik ga op zoek naar een nette 5.1 versterker met genoeg ingangen voor alle speakers denk ik en dan kijk ik even of de sub erop past. Zo niet kan ik beter een sub erbij kopen?

Ik wil iedereen sowieso even bedanken voor de input tot nu toe :D

Macbook Pro 15" 

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

[...]

Het is eerder makkelijker om je speakers te slopen met een te lichte dan met een te zware

Iperf

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:32
Kan je niet eerst uitzoeken en doorgeven wat het modelnummer is van de versterker die er aan zat en die nu stuk is gegaan?

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-12 12:40

DjVe

Hatsaflats!

zijn de speakers van een dav-s800 ;) In de hoofdunit zitten 6 "digitale" versterkers om de 5 speakers en de sub aan te sturen. Dus de sub is passief. Setje klinkt trouwens nergens naar en was toentertijd veel te duur.

Wil je goedkoop klaar zijn, dan zoek je op MP even met de term Sony DAV en scoor voor weinig een hoofdunit van zo'n setje. Het maakt vrijwel niks uit welke unit je pakt, aangezien alle Sony DAV setjes een passieve sub aansluiting hebben. Alleen moet je even kijken of die "clipjes" nog aan de speakerkabel zit, want er zitten geen normale speaker aansluitingen op zo'n setje. Mijd trouwens de DAV 400 aangezien die nog niet eens gebrande cd's afspeelt ;)

[ Voor 51% gewijzigd door DjVe op 19-09-2010 10:42 ]

• Struikrover
Jordy van e schreef op zondag 19 september 2010 @ 10:37:
zijn de speakers van een dav-s800 ;) In de hoofdunit zitten 6 "digitale" versterkers om de 5 speakers en de sub aan te sturen. Dus de sub is passief. Setje klinkt trouwens nergens naar en was toentertijd veel te duur.

Wil je goedkoop klaar zijn, dan zoek je op MP even met de term Sony DAV en scoor voor weinig een hoofdunit van zo'n setje. Het maakt vrijwel niks uit welke unit je pakt, aangezien alle Sony DAV setjes een passieve sub aansluiting hebben. Alleen moet je even kijken of die "clipjes" nog aan de speakerkabel zit, want er zitten geen normale speaker aansluitingen op zo'n setje. Mijd trouwens de DAV 400 aangezien die nog niet eens gebrande cd's afspeelt ;)
De DAV-5300 trouwens ook niet ;)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-12 22:38
[...]

Nee je moet eigenlijk altijd zorgen dat je versterker méér vermogen heeft dan je speakers aankunnen. Als je een versterker voluit open draait krijg je namelijk een effect wat "clipping" heet, en daarvan gaan je speakers veel sneller naar de klote dan van overbelasting. Dus beter een wat zwaardere versterker die je niet vol open hoeft te draaien.

Let dus op: als je 4x40 watt speakers hebt, zou je versterker dus eigenlijk al minstens 160watt uitgangsvermogen moeten hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door mcDavid op 19-09-2010 11:29 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

En ook dat is niet waar. Een versterker 'weet' niet hoe zwaar een speaker belastbaar is. Die gaat als je het kei-en keihard zet en dat lang volhoudt, elke speaker slopen.

Je kunt gewoon zonder problemen elk vermogen speaker aan elke vermogen versterker koppelen endan gaat het niet stuk. Alleen als je feestjes gaat geven en uren lang keihard wilt gaan draaien in een woonkamer met 30 man erin, ga je het slopen. Maar dan sloop je ook de meest zorgvuldig bij elkaar gezochte versterker en speakercombi.

Conclusie: Maakt niet uit. Alles werkt prima en veilig en alles kan je slopen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-12 22:38
JvS schreef op zondag 19 september 2010 @ 11:57:
En ook dat is niet waar. Een versterker 'weet' niet hoe zwaar een speaker belastbaar is. Die gaat als je het kei-en keihard zet en dat lang volhoudt, elke speaker slopen.

Je kunt gewoon zonder problemen elk vermogen speaker aan elke vermogen versterker koppelen endan gaat het niet stuk. Alleen als je feestjes gaat geven en uren lang keihard wilt gaan draaien in een woonkamer met 30 man erin, ga je het slopen. Maar dan sloop je ook de meest zorgvuldig bij elkaar gezochte versterker en speakercombi.

Conclusie: Maakt niet uit. Alles werkt prima en veilig en alles kan je slopen.
Ja klopt. Slopen doe je zelf door de boel te hard te zetten. Maar als je versterker te licht is, is de kans groot dat je denkt "oh dat kan nog wel wat harder" en 'm dan vol open zet, waardoor je clipping krijgt en de boel stuk gaat. Terwijl je met een zwaardere versterker op een gegeven moment zoiets hebt van "Hmm, volgens mij moet ik 'm nu niet veel harder meer zetten". Volgens mij wordt daarom altijd geadviseerd de versterker liever iets zwaarder dan de speakers te kiezen.
Maar inderdaad uiteindelijk is degene aan de knoppen verantwoordelijk om gewoon normaal met het materiaal om te gaan, en als je dat doet gaat het met iedere combinatie gewoon goed.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

mcDavid schreef op zondag 19 september 2010 @ 12:57:
[...]

Ja klopt. Slopen doe je zelf door de boel te hard te zetten. Maar als je versterker te licht is, is de kans groot dat je denkt "oh dat kan nog wel wat harder" en 'm dan vol open zet, waardoor je clipping krijgt en de boel stuk gaat.
Ten eerste valt dat wel mee. Want het verschil tussen een 30watt versterker en een 100watt versterker is in maximale geluidsdruk zo'n 4,5db. Dat is niet het verschil tussen 'oh dat is erg hard' en 'oh dat kan nog wel harder'.

Daarnaast zeg je dat je versterker evenveel of meer vermogen moet hebben dan de speakers. Dat is er al helemaal losstaand van. Want of je nu een 20watt max versterker samen met een 20watt belastbare speaker of een 200 watt belastbare speaker gebruikt, maakt helemaal niets uit voor het'gevaar' dat je hier schetst. In beide gevallen: Als je het harder zet dan die versterker kan, gaat-ie clippen.

Als laatste is ook de allerzwakste versterke die je een beetje redelijk kan kopen (2x30 watt ofzo) al meer dan voldoende in staat om een in een huiskamer meer dan 100db gemiddeld (!) aan herrie te produceren zonder te clippen. Moet je eens een tijdje naar luisteren. Dan heb je het niet over 'joh, dat moeten eigenlijk nog wel wat herder' volumes :). Kijk als je het over een 2x4watt buizenversterker hebt, klopt dat wel. Maar dat heeft dan nog steeds niet met 'minder vermogen dan de speaker'. Dat heeft dan gewoon te maken met weinig vermogen. Je kiest dan een speaker met een hele hoge gevoeligheid van bijvoorbeeld 98db/watt. Dan speelt ook deze set veilig lekker hard. En dat gaat dan ook prima ls de speaker '100watt' zijn (met een 4W versterker!).

Speakervermogen (max belasting eigenlijk) en versterkervermogen is echt een bijna totaal irrelevant gegegven, en al helemaal om het met elkaar te vergelijken. De verhalen van opblazen met meer of minder vermogen zijn allemaal goed bedoelde adviezen. Maar je kunt het zoveel eenvoudiger samenvatten:

Je kunt veilig alles op alles aanlsuiten qua vermogen en prima spelen en ook prima wat harder spelen. Alleen als je er een gruwelijk feest mee geeft, sloop je het mogelijk. En dat doe je dan ook met een zogenaamd 'gebalanceerde' set.

Het is ook niet makkelijker te voorkomen met een zware versterker, zoals jij zegt. Het is zelfs andersom! Met een lichte versterker die richting clippen gaat, hoor je heel goed dat het misgaat (vervormingscijfers richting de 10% slopen niet, maar zijn goed hoorbaar). Met een zware versterker die het geheel onvervormd weergeeft, maar net een watt of 20 boven de thermische belastbaarheid van de speaker speelt, zal de spreekspoel mogelijk ongemerkt veel te warm maken, waardoor die ineens stuk gaat. En dat hoor je pas als het onheroepelijke schade heeft veroorzaakt...

Kortom: vermogensspecificaties vergelijken is zinloos.

[ Voor 17% gewijzigd door JvS op 19-09-2010 13:21 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1