Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:29
Een vraag van een beginnende iMaccer:

Wij hebben een thuisnetwerk met één nieuwe iMac 27" en zes Windows pc's. Eén Windows pc (XP) is ingericht als backupserver. Ik wil graag periodiek files backuppen van de iMac naar de backupserver. Ik wilde dat doen met Time Machine, maar ja.... NTFS enzo.... dus dat lukte niet. Via Finder lukt het wel om bestanden te backuppen.

Mijn opties:
  • Een extra partitie op de hd v/d backupserver aanmaken en deze partitioneren voor Apple (maar dan komt de NTFS-partitie straks misschien ruimte tekort, terwijl er op de Apple-partitie nog voldoende ruimte is).
  • Een externe hd kopen, deze partitioneren voor Apple, en op de USB-poort van de Fritz!box 7170 in de meterkast aansluiten (maar wordt die dan wel herkend door Time Machine?).
  • Andere backup-software gebruiken, die in staat is om op fileniveau bestanden over te zetten naar NTFS partities, net als dat ik het met de Finder doe (maar welke (freeware) software kan dat?)
Gaan optie 2 en 3 überhaupt wel werken?

Mijn voorkeur heeft optie 3, daarna 2, daarna 1.

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 06:13
er zijn nog meer opties bv:
een gedeelde map aanmaken op je backupserver en via het netwerk de data naar toe pompen.
of een ntfs driver (bv ntfs 3g) installeren en gegeven naar de usb disk pompen.
enz.

tip: kijk eens ook naar de deze topic waar men naar opties zoekt om bestanden naar een imac te pompen.

[ Voor 30% gewijzigd door freyk op 18-09-2010 13:19 ]

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
De mooiste oplossing is, indien de omstandigheden en het budget dit toelaat, om misschien wel te kiezen voor een NAS die AFP en Samba ondersteunt. Ik weet niet of er apparaten zijn die ook het netwerken met Windows ondersteunen.

Kan je iMac erbij, en tegelijkertijd ook je Windows machines.

Wat je ook kan doen is FTP opzetten om je backup server. Het gaat wel onversleuteld over het netwerk, dat dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

De share van je Windows machine mounten, directory voor je iMac aanmaken en rsync inregelen. Hier kan je desgewenst arrsync (freeware) voor gebruiken.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08 15:33
Dit al eens geprobeerd?

Timemachine Succesfully backing up to SMB windows share

Ik gebruik het ook om naar een externe schijf (via internet) te schrijven. Werkt prima. Maak overigens ook backup naar MACmini server. Spreiding van risico (interne en extern).

Apple en Joppiesaus all the way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Bedankt voor de reacties. De tip van Freyk had ik al in gebruik (gedeelde map). Die tip nu gecombineerd met de Arrsync oplossing van Whiee, en ik moet zeggen.... dat werkt zeer fraai! Ik heb mijn eerste backups al gemaakt en met succes.
Ik zoek nog wel een oplossing om mijn fotocollectie uit iPhoto over te pompen, want daar loopt Arrsync hopeloos vast, vermoedelijk doordat de backupserver het proces beëindigt, hetzij door een te grote filesize (9GB) hetzij door een timeout, kweet het nog niet.
De tip van Hollie moet ik nog even nagaan. Ben benieuwd. Word vervolgd dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

In principe moet die 9GB geen probleem zijn voor de Windows machine. Blijft je overige netwerkverkeer vanaf de Mac wel actief of stopt de hele connectie ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Zojuist nogmaals geprobeerd die 9GB over te pompen. Maar het ging weer fout. Arrsync kapt het proces af.
Het overige verkeer van/naar de backupserver bleef wel actief (heb steeds via de finder de connectie even getriggerd, maar ook via de verkenner van een andere pc in het netwerk de backupserver getriggerd).

Arrsync stopt met de foutmelding "rsync: writefd_unbuffered failed to write 32768 bytes [sender]: Broken pipe", nadat ongeveer 75% van de data overgepompt was. Het is me een raadsel waarom dit gebeurt.

• JiMiHeNdRiX
Een klein updateje.
Ik ben even gestopt met Arrsync en verder gegaan met Time Machine, n.a.v. de tip van Hollie.
Eerst kon ik de Windows machine niet vinden in TM, maar na het commando "defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1" ingegeven te hebben via Terminal, vond TM hem wél! Dat was mooi dus.
Toen ben ik gestart met het aanmaken van de initiële backup, maar toen ontstond probleem nummer twee: TM liep vast met error code 1. Er stond wel een handje vol bestanden op de backupserver, maar meer niet. Verder gezocht en las ergens de tip dat je handmatig (dus buiten TM om) een initiële "sparsebundle" moet aanmaken en deze op de juiste plek op de backupserver zetten. Zo kon ik TM een beetje foppen (bron: http://www.levelofindirec...ine-backups-on-a-mac.html). Daarna zou TM naar behoren moeten functioneren was de stelling...
Ik kan nu met TM de initiële backup benaderen zonder dat TM vast loopt. Maar ja... die backup is natuurlijk nog leeg. In de loop van de dag ga ik de backup écht vullen (via TM) en dan zien we wel hoe het gaat. Word vervolgd....

• Hollie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08 15:33
Ik werk zelf met een pctje met Freenas die ergens aan het internet hangt. Heb de problemen die jij schetst niet gehad (overigens wel over gelezen). Freenas kent een functie voor detectie timemachine. Misschien is dat het verschil.

Ik wissel overigens van locatie middels een scriptje (thuis en extern). Ben een tijdje druk geweest met het grote 'hoe ga ik mijn backup regelen' vraagstuk. Timemachine is wel de beste manier die ik heb gevonden.

Apple en Joppiesaus all the way

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

JiMiHeNdRiX schreef op woensdag 22 september 2010 @ 10:45:
Eerst kon ik de Windows machine niet vinden in TM, maar na het commando "defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1" ingegeven te hebben via Terminal, vond TM hem wél! Dat was mooi dus.
Let wel dat je er nu dus bewust voor kiest om je data veilig te stellen middels unsupported functionaliteit. Niemand kan jou garanderen dat het goed gaat of goed blijft gaan. Het zou niet mijn eerste keuze zijn. ;)

• JiMiHeNdRiX
Whieee schreef op woensdag 22 september 2010 @ 12:32:
[...]

Let wel dat je er nu dus bewust voor kiest om je data veilig te stellen middels unsupported functionaliteit. Niemand kan jou garanderen dat het goed gaat of goed blijft gaan. Het zou niet mijn eerste keuze zijn. ;)
Nou, het was niet bewust hoor. Maar na het lezen van jouw stukje ben ik me het ineens wél bewust :)

TM is ondertussen druk bezig een backup te maken. Het gaat tergend langzaam, zo'n 1GB per uur of iets dergelijks. Dus hij is nog wel even bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Ziezo, het is gelukt!
Time Machine heeft twee dagen lang elke uur backups van (delen van) mijn iMac staan maken naar de Windows XP backupserver. En met succes. Ik kan de backups netjes benaderen via TM. Het restoren van een bestand gaat ook goed. Okee, het is unsupported functionaliteit, maar dat neem ik nu even op de koop toe.

Toch leuk dat de oplossing uiteindelijk iets anders geworden is dan de 3 opties die ikzelf geschetst had in mijn openingspost:-)

Ik ben een tevreden man en dank jullie hartelijk voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Er is toch een kink in de kabel gekomen. Elke 2 dagen raakt de TM-backup een soort van corrupt, in elk geval verschijnt er een melding waarin TM zegt dat er voor de zekerheid een volledige nieuwe backup gemaakt moet worden. Alle voorgaande backups raak ik dan kwijt. Het is me een raadsel waarom het gebeurt. Okee, het gaat hier om een Windows XP backup machine, maar op i'net lees ik berichten van mensen die dezelfde melding krijgen op een Apple Time Capsule., dus ik wil het probleem niet direct wijten aan het niet-ondersteunde platform XP. Nou ja, wie weet komt er nog eens een oplossing.
Bron: http://support.apple.com/kb/HT4076

Maar vooralsnog gaat Whiee toch gelijk krijgen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door JiMiHeNdRiX op 04-10-2010 00:36 ]

Pagina: 1