iMac als server gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 184648

Topicstarter
Beste allen,

na enige speurwerk ben ik wel wat wijzer geworden, maar toch nog niet genoeg.

De situatie is als volgt:
Ik heb de beschikking over een iMac, een Macbook Pro en een netbook met Windows 7 er op.
De iMac staat zoals verwacht mag worden thuis op een vaste plek, de Macbook Pro en de netbook staan vooral op kantoor of worden gebruikt op reis.

Nu zou ik graag de iMac willen gaan gebruiken voor de opslag van al mijn verkoopfacturen, back-office bestanden etc. maar wel zodanig dat ik deze altijd met de Macbook Pro en netbook vanaf welke locatie dan ook kan benaderen.

Kan iemand mij misschien vertellen waar ik hele handige info hierover kan vinden en hoe ik alles moet instellen zodat dit mogelijk wordt?

Alvast bedankt!

Gr. Bart

• Fusajiro_x
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-07 11:26
Dit zou daar perfect voor zijn.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Bij Dropbox staan de gegevens natuurlijk niet op de iMac, maar in de cloud. Dat kan een prima optie zijn. Als je toch je iMac wilt gebruiken, kijk dan eens naar Apple's eigen oplossing via MobileMe: Back to my Mac. Naast cloudstorage (iDisk) heb je dan de mogelijk om overal ter wereld verbinding te maken met je iMac.

[ Voor 16% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 15-09-2010 23:43 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-07 19:46
[...] shit, verkeerde topic.

[ Voor 87% gewijzigd door MPeek op 15-09-2010 23:41 ]

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-07 14:55
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 15 september 2010 @ 23:40:
Bij Dropbox staan de gegevens natuurlijk niet op de iMac, maar in de cloud. Dat kan een prima optie zijn. Als je toch je iMac wilt gebruiken, kijk dan eens naar Apple's eigen oplossing via MobileMe: Back to my Mac. Naast cloudstorage (iDisk) heb je dan de mogelijk om overal ter wereld verbinding te maken met je iMac.
Dat is niet waar: bij Dropbox staan de gegevens wel op de iMac, en ook in de cloud.
Groot voordeel van Dropbox is dat je niet met de latency/traagheid van de remote storage zit maar wel met het gemak. Als je op een van de andere machines aanmeld gaat Dropbox automatisch syncen zodat je daar de data ook weer lokaal hebt. En Dropbox werkt naadloos op zowel je Mac als Windows machine.

Overigens zou het goed kunnen dat MobileMe ook heel geschikt is, maar daar weet ik niets van. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Jesse op 16-09-2010 10:26 ]

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 20:38

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Herko_ter_Horst schreef op woensdag 15 september 2010 @ 23:40:
Back to my Mac is (op reis) een ramp. Waarom?

1. je hebt een router nodig waarop uPnP aan staat en werkt (op publieke netwerken zoals in hotels meestal niet het geval)
2. alle data moet over het internet.
3. Wanneer je iets verwijdert op een AFP share, is het ook echt weg. Er is geen trashcan of undelete.
4. Back to my Mac is Mac only.

Ook van iDisk word je niet blij.
1. Het is traag.
2. Data wordt gesync via WebDAV, en dat wil ook nog wel eens niet helemaal fris werken.
3. Het is écht heel traag (in vergelijking met onderstaande)

Waarom dan Dropbox?

1. Alle machines die aan je Dropbox account hangen, hebben een lokale kopie van de data. Je kan gewoon offline werken met je data.
2. Dropbox werkt op OSX, Windows en Linux, en er is ook nog een webinterface.
3. Connecties gaan over HTTPS, wat vrijwel overal gewoon goed werkt, ook door een proxy.
4. Dropbox doet automatisch aan versiebeheer, en ook een per ongeluk verwijderde file is prima terug te halen.
5. Al je data staat encrypted in 'de cloud'. Zelfs als je iMac stuk gaat, je huis afbrandt, of je Mac gestolen wordt, heb je nog steeds de beschikking over je data.

Als het belangrijk is om altijd en overal toegang tot je data te hebben, en je geen handmatige synchronisatie slagen wil doen of afhankelijk wil zijn van connectie-typen die in hotels/bedrijven/congrescentra niet altijd zullen werken, ga dan voor Dropbox.

[ Voor 5% gewijzigd door Whieee op 16-09-2010 11:07 ]

Launching containers into space

• Jesse
Dropbox is overigens totaal niet de enige optie oid. (maar op zich wel makkelijk)

Je kan ook toegang tot de bestanden krijgen met extern bureaublad achtige applicaties (vpn/hamachi) of door een (s)ftp server oid te gaan draaien op je iMac, of (als je je iMac wel uit wilt zetten) een nasje te kopen die je vanaf internet toegankelijk maakt.

Een server is standaard ingebouwd in OSX als ik het goed heb. Zie bijvoorbeeld: http://mobileoffice.about...top/ht/perswebsharing.htm of http://guides.macrumors.com/Personal_Web_Sharing
Overigens moet je dan wel ook even kijken naar de beveiliging. (in feite is dat in alle gevallen verstandig)

[ Voor 49% gewijzigd door Jesse op 16-09-2010 11:38 ]

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

Je hebt ook nog http://www.getcloudapp.com/

MobileMe werkt voor mij prima zij het dat Tele2 uPnP niet ondersteunt. Dus Back-to-my-Mac zit er niet in voor mij :(

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-07 16:23
Op je iMac in System preferences kan je bij Sharing "File sharing" aanzetten en dan hoef je enkel nog maar in je router de juiste poorten open te zetten en (indien NAT) forwarden naar het IP van de mac.

Op je andere pc kan je dan gewoon van eender welke locatie verbinden door het invoeren van je publieke IP adres.

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Hipska schreef op donderdag 16 september 2010 @ 11:50:
Op je iMac in System preferences kan je bij Sharing "File sharing" aanzetten en dan hoef je enkel nog maar in je router de juiste poorten open te zetten en (indien NAT) forwarden naar het IP van de mac.

Op je andere pc kan je dan gewoon van eender welke locatie verbinden door het invoeren van je publieke IP adres.
Dit geeft nog altijd problemen als je veel reist Er zijn voldoende hotels/congresruimtes waar je beperkt wordt tot HTTP/HTTPS en eventueel nog POP3S, IMAPS en SSMTP. Doorgaans kan je dan zaken als SSH/SFTP en AFP gewoon vergeten. Bovendien blijft het 'probleem' dat op een AFP share een delete-actie ook echt een delete is, en geen 'move to trash'.

• OkselFris
  • Laatst online: 25-07 10:21

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Whieee schreef op donderdag 16 september 2010 @ 11:06:
[...]

Ook van iDisk word je niet blij.
1. Het is traag.
2. Data wordt gesync via WebDAV, en dat wil ook nog wel eens niet helemaal fris werken.
3. Het is écht heel traag (in vergelijking met onderstaande)

Waarom dan Dropbox?

1. Alle machines die aan je Dropbox account hangen, hebben een lokale kopie van de data. Je kan gewoon offline werken met je data.
Door je iDisk lokaal te bewaren is het net zo snel als dropbox.
Ik gebruik beiden en ze werken prima, al lijkt de synchronisatie bij Dropbox net iets fijner te lopen omdat deze echt op file level werkt. (handig voor bijv 1Password)
Als ik de topicstarter was zou ik ook een oplossing als dopbox of iDisk gebruiken.
Als je er direct een erg goede webmail client bij wilt hebben, dan zou ik voor iDisk gaan.
Dropbox is iets duurder maar biedt dan wel meer opslag. Een iMac als server draaien is zonde, laat ze in de cloud die stroom maar verspillen.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Het lijkt erop alsof veel mensen missen dat de TS ook nog een netbook met Win7 heeft. AFP naar 'buiten' open zetten heeft -naast eerder genoemde nadelen- ook het nadeel dat je het niet out of the box met Windows kan gebruiken. SMB openzetten naar het internet is iets wat ik nooit zou doen, dus ook die optie valt af.

iDisk kan je in Windows gebruiken, net als Dropbox. Persoonlijk zou voor Dropbox gaan.

Verwijderd

Dropbox lijkt me inderdaad de beste optie.

Ik gebruik het zelf met Mac OS X, iPad, iPhone, Ubuntu en Windows. Eventueel ook te delen met anderen.

Met iDisk heb je in theorie de zelfde mogelijkheden. Het werkt alleen een stuk minder soepel. Zeker icm Windows. Back to my mac is echt totaal niet werkbaar.

Dropbox heeft dan nog als aanvullende voordelen dat het versiebeheer heeft via de webinterface en synchroniseert over het LAN als computers in hetzelfde netwerk zijn.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2010 18:48 . Reden: aanvullende informatie ]

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Jesse schreef op donderdag 16 september 2010 @ 10:20:
[...]

Dat is niet waar: bij Dropbox staan de gegevens wel op de iMac, en ook in de cloud.
Groot voordeel van Dropbox is dat je niet met de latency/traagheid van de remote storage zit maar wel met het gemak. Als je op een van de andere machines aanmeld gaat Dropbox automatisch syncen zodat je daar de data ook weer lokaal hebt. En Dropbox werkt naadloos op zowel je Mac als Windows machine.

Overigens zou het goed kunnen dat MobileMe ook heel geschikt is, maar daar weet ik niets van. :)
Wat ik bedoelde, is dat met Dropbox de iMac in het verhaal helemaal niet voor hoeft te komen: de gegevens staan primair in de cloud (en verder natuurlijk op alle machines met hetzelfde Dropbox account). Ik gebruik het zelf ook en het voldoet voor mij prima, dus het is niet zo dat ik Dropbox af wil raden of zo :)

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Jesse
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 16 september 2010 @ 18:52:
[...]

Wat ik bedoelde, is dat met Dropbox de iMac in het verhaal helemaal niet voor hoeft te komen: de gegevens staan primair in de cloud (en verder natuurlijk op alle machines met hetzelfde Dropbox account). Ik gebruik het zelf ook en het voldoet voor mij prima, dus het is niet zo dat ik Dropbox af wil raden of zo :)
Ah, zo snap ik wat je bedoelt. :)
Overigens wil ik de topicstarter aanmoedigen om vooral zelf na te denken over de voor en nadelen van de verschillende opties en niet klakkeloos iets te doen omdat iemand daar enthousiast (of juist negatief) over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
Whieee schreef op donderdag 16 september 2010 @ 16:02:
[...]

Bovendien blijft het 'probleem' dat op een AFP share een delete-actie ook echt een delete is, en geen 'move to trash'.
Dat is echt een non-argument, daar heb je Time Machine voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 184648

Topicstarter
Allen!

Veel dank voor alle genoemde opties. Dropbox was nieuw voor mij en heb ik sinds gisteravond in gebruik.

Tot dusver ben ik zeer positief gestemd en lijkt mij dit een prima oplossing. Nog betere oplossingen zijn altijd welkom natuurlijk, maar ik ben nu al tevreden ;)

Dank allen!

Gr. Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Hipska schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 10:19:
[...]

Dat is echt een non-argument, daar heb je Time Machine voor..
Data op een AFP share kan je niet 'even' time-machinen als je vanaf de andere kant van de wereld een domme delete actie doet. Dat zal je moeten time-machinen op de iMac in dat geval, en laat je daar nou eens vaak slecht of geen toegang toe hebben als je aan de andere kant van de wereld zit. De TS reist veel, misschien moet je daar eens rekening mee houden. Er is een groot verschil tussen 'dit werkt dus het is een oplossing' en 'dit werkt in de situatie die de TS beschrijft, dus het is een oplossing'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
Inderdaad Time Machine op de iMac, maar je hebt dan wel een back-up van je bestanden. De TS had het in zijn probleemstelling niet over het makkelijk terughalen van vorige versies en verwijderde bestanden.

Ja, het is terug te halen. Nee, het is niet makkelijk als je onderweg bent. Maar beiden waren initieel geen vereiste voor de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Hipska schreef op zondag 19 september 2010 @ 14:34:
Inderdaad Time Machine op de iMac, maar je hebt dan wel een back-up van je bestanden. De TS had het in zijn probleemstelling niet over het makkelijk terughalen van vorige versies en verwijderde bestanden.

Ja, het is terug te halen. Nee, het is niet makkelijk als je onderweg bent. Maar beiden waren initieel geen vereiste voor de TS.
Je hebt gelijk dat dat inderdaad niet in de TS stond. Ik kan het me echter zo eens voorstellen -ik ben ook nogal eens van huis namelijk- dat je niet heel blij wordt als je ver van huis bent en je met je suffe hoofd dat belangrijke bestand dat je morgen nodig hebt, per ongeluk verwijdert ;) Het is misschien geen eis van de TS, maar het draagt zeker bij aan de bruikbaarheid van een oplossing in de praktijk.

Pagina: 1