[NBBG] Oktober 2010 gamingnotebook

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:53

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter

NBBG oktober 2010 Gamingnotebook

In de oktobereditie van de NBBG is weer een plekje vrijgemaakt voor een echte krachtpatser; een gamingnotebook. We zijn dus op zoek naar een snelle cpu, een high-end gpu en een mooi groot scherm met een hoge resolutie. Op zaken als gewicht, en accuduur letten we logischerwijs wat minder. Er is 1700 euro beschikbaar om een gamingmonster uit te zoeken.

Zoals bij elke NBBG is het doel om één aanrader te vinden, en drie alternatieven.

Voorselectie

pricewatch: Asus G73JH-TZ002V

De Core i7-720QM loopt standaard misschien maar op 1,6GHz, maar als niet allevier de cores tegelijk benut worden kan dit door de Turbofunctie opgekrikt worden naar 2,8GHz. Verder voldoet de laptop met een Mobility HD5870, 8GB geheugen en een 1080p-scherm aan al onze eisen.

pricewatch: MSI GX660R-090NL
Onder de motorkap is er afgezien van 2GB minder geheugen, weinig verschil met bovestaand model van Asus. De GX660R heeft wel een kleiner scherm van 15,6", met dezelfde 1080p-resolutie. Hierdoor zijn de beelden op deze laptop in theorie net even scherper dan op de Asus.

pricewatch: Asus G53JW-SX029V
De GTX460M mag dan wat trager zijn dan de Mobility HD5870, de kaart heeft wel een Nvidia-only feature: PhysX-ondersteuning. Voor gamers die graag alles zien wapperen en opstuiven is het een geschikte keus. Het scherm is met zijn resolutie van 1600x900 niet top-of-the-line, maar het kleinere aantal pixels is misschien wel gunstig bij deze gpu.

pricewatch: Acer Aspire 8943G-726G1.28TBN
De i7-720QM blijkt populair bij de gamemodellen van verschillende fabrikanten, en ditmaal is hij gekoppeld aan een HD5850. De reden dat we deze laptop in het rijtje zetten is het scherm; met 18,4" zal je bijna niks groters vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343358

Ik weet niet hoe het momenteel gesteld is met de Asus G73, maar die had in ieder geval last van een structurele constructiefout waarbij de koeling niet goed was. Hierover waren in het topic vrij veel klachten. Indien dit nog niet is opgelost kunnen we deze laptop imho maar beter snel schrappen als mogelijke aanrader.

En de Acer mag dan een groot scherm hebben, de GPU is behoorlijk matig (DDR3 geheugen ipv GDDR5) en dus niet echt een aanrader voor serieuze gamers.

EDIT: waarom nemen we geen Alienware m15x op als mogelijke aanrader? Er is momenteel geen voorgeconfigureerd model aanwezig in deze prijsklasse, maar het is toch wel mogelijk om voor dat geld een mooie config samen te stellen?

Ik kom op 1697 euro uit met deze config: Core i7 740QM (nog iets snellere processor dus), HD5850, 4bg, 500gb 7200 rpm hdd en full-hd. Geen bluray dus, maar dat heeft de MSI ook niet terwijl die nog iets meer kost. Die heeft dan wel weer 1tb aan opslag en 6bg RAM

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 343358 op 17-09-2010 17:32 ]

• brinxter
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-07-2024
ok, verplaatst :)

[ Voor 97% gewijzigd door brinxter op 18-09-2010 16:36 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:27
Dit is het samensteltopic voor de nieuwe NBBG. Voor advies moet je hier zijn: [NBBG Aanschaf] Special: Gamenotebook juni 2010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Anoniem: 343358 schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 17:16:
Ik weet niet hoe het momenteel gesteld is met de Asus G73, maar die had in ieder geval last van een structurele constructiefout waarbij de koeling niet goed was. Hierover waren in het topic vrij veel klachten. Indien dit nog niet is opgelost kunnen we deze laptop imho maar beter snel schrappen als mogelijke aanrader.
Ik heb het topic (en notebookreview) er even op nageslagen, en het lijkt erop dat er nog steeds problemen zijn met koeling. Adios dus.
En de Acer mag dan een groot scherm hebben, de GPU is behoorlijk matig (DDR3 geheugen ipv GDDR5) en dus niet echt een aanrader voor serieuze gamers.
Hmm, was me er niet van bewust dat de aanwezigheid van ddr3 zo'n grote impact had. Goed punt.
EDIT: waarom nemen we geen Alienware m15x op als mogelijke aanrader? Er is momenteel geen voorgeconfigureerd model aanwezig in deze prijsklasse, maar het is toch wel mogelijk om voor dat geld een mooie config samen te stellen?

Ik kom op 1697 euro uit met deze config: Core i7 740QM (nog iets snellere processor dus), HD5850, 4bg, 500gb 7200 rpm hdd en full-hd. Geen bluray dus, maar dat heeft de MSI ook niet terwijl die nog iets meer kost. Die heeft dan wel weer 1tb aan opslag en 6bg RAM
Goed idee, had de suggestielijst snel samengesteld via de PW filters, en dan duikt de Alienware niet op.
Weet je trouwens zeker dat je die onderdelen geselecteerd hebt? Ik kom met dezelfde selectie uit op €1.772,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• propheseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-03 22:49

propheseus

Doo mer heanig an

Dell werkt volgens mij met actuele dagprijzen als je de configurator gebruikt, dit scheelt soms erg veel. Dit is soms ook te zien dat sommige aanbiedingsmodellen plots duurder uitvallen dan een model zonder aanbieidng met precies dezelfde specs. In mijn opinie niet handig om mee te nemen in een BBG. Ik denk eerder dat je op zoek moet naar een pre-set model die in winkels verkocht wordt. Je maakt het jezelf anders wel erg moeilijk want dan kun je van alle Clevo modellen wel een model eruit halen bij XXODD en BTO bijv.

De Asus lijkt me inderdaad niet handig om mee te nemen. Als je het topic kunt geloven dan koop je voor iets van 1700 euro aan ellende. Die MSI was erg mooi geweest, had ie nou maar een volwaardig 17 inch full HD scherm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

dell hanteert weekprijzen, die voor de alienware's bijna elke week hetzelfde zijn.

deze is wel de beste keus volgens mij, de acer bevat ddr3, de G73 heeft een probleem met de koeling, en de G53 heeft geen full-hd scherm.
de msi is wel beter gespect, maar het alienware logo is voor deze doelgroep ook wel wat waard, het nadeel is dan wel weer 1 jaar garantie...

xxodd/bto zou ik niet aanraden aan "de massa" op de frontpage, bovendien zijn die in mijn ervaring duurder dan vergelijkbaar gespecte MSItjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb het topic (en notebookreview) er even op nageslagen, en het lijkt erop dat er nog steeds problemen zijn met koeling. Adios dus.
Helaas, maar dan hoort hij idd niet in een NBBG.
Hmm, was me er niet van bewust dat de aanwezigheid van ddr3 zo'n grote impact had. Goed punt.
Dat scheelt behoorlijk wat: bij de meeste games op ultra settings is de DDR3 variant zo'n 40% trager (zie notebookcheck).
Goed idee, had de suggestielijst snel samengesteld via de PW filters, en dan duikt de Alienware niet op.
Weet je trouwens zeker dat je die onderdelen geselecteerd hebt? Ik kom met dezelfde selectie uit op €1.772,00
Dat klopt, en daar ligt waarschijnlijk ook meteen het probleem: ik kom op die prijs via 'voor thuis'>'populaire laptop deals'>'deals voor gamecomputers'. En dan de m15x selecteren, dan kom je met die opties op 1697 uit(net nog weer even gecheckt). Maar die aanbieding is natuurlijk maar tijdelijk geldig, dus je kunt de mensen die in deze NBBG terecht komen voor een nieuwe laptop geen vaste prijs geven, want met een week is het waarschijnlijk weer anders. Wel kun je erbij vermelden dat er iedere week waar andere aanbiedingen zijn, dus de kans is altijd vrij groot dat je voor die prijs wel een goeie config kunt krijgen.

Verder heb ik xnotebooks.nl en xxodd.nl ook gecheckt; via xnotebooks kon ik een mooie config samenstellen met de XNB Dominator XA58 (15,4 inch, 1680x1050): i7 720QM, HD 5850, 4gb ram, 500gb 7200 rpm hdd, windows 7 home premium (64 bits) en de beste koelpasta. Dan kom je op 1673 euro.
Dit is wel een MSI barebone die oa gebruikt werd voor de GX640/GT640. Die heeft een paar mankementjes waaronder een zeer belabberd toetsenbord, en een matige koeling. Dit vind ik persoonlijk niet zo'n interessante optie.

Bij xxodd.nl is volgens mij een betere optie beschikbaar, namelijk de XNi 860cu met de volgende config: 15,6 inch full-hd, i7 740QM, 4gb ram, 500gb 7200 rpm hdd, windows 7 home premium(64bits) en dezelfde videokaart als de Asus G53: de GTX460 van NVIDIA, die volgens mij net zo snel is als de HD 5850 van ATI. Volgens mij gebruikt XXODD barebones van Clevo; deze zijn zeer degelijk en ook voorzien van een uitmuntende koeling. De prijs: exact 1700 euro...

Nu weet ik natuurlijk niet hoe snel de prijzen van de verschillende onderdelen veranderen, maar volgens mij zijn deze opties zeker de moeite waard om te overwegen voor de NBBG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

xxodd is in principe een optie, de prijs blijft over het algemeen stabiel voor zover ik weet.

ik vraag me alleen af of je zo'n relatief onbekend merk als winnaar wil aanwijzen.
ik snap dat de specs goed zijn, maar een gerenomeerd merk als msi of dell is naar mijn mening wel een paar % van het budget waard (maar dat is mijn mening)

en XXODD gebruikt inderdaad hoge kwaliteit barebones van clevo, ik weet alleen niet hoe het met de garantie zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530 schreef op maandag 20 september 2010 @ 19:04:
xxodd is in principe een optie, de prijs blijft over het algemeen stabiel voor zover ik weet.

ik vraag me alleen af of je zo'n relatief onbekend merk als winnaar wil aanwijzen.
ik snap dat de specs goed zijn, maar een gerenomeerd merk als msi of dell is naar mijn mening wel een paar % van het budget waard (maar dat is mijn mening)

en XXODD gebruikt inderdaad hoge kwaliteit barebones van clevo, ik weet alleen niet hoe het met de garantie zit.
Wat Alienware betreft geef ik je gelijk; verder heeft die het design en de bouwkwaliteit ook mee. Maar MSI levert nou niet altijd de hoogste kwaliteit als ik de reviews op notebookcheck en de reacties in topics hier op Tweakers zo eens na ga, dus wat dat betreft ben ik het niet met je eens.

Merken als XXODD zijn relatief onbekend, maar verdienen daarom denk ik niet minder aandacht als ze goede prijs/kwaliteit leveren. Met de service ben ik ook niet bekend, maar XXODD heeft al een tijdje een ervaringentopic hier.

Overigens zijn de MSI GX660 en de Asus G53 ook maar gokjes, want ze zijn nog maar net (of nog niet eens) leverbaar, en er is nog weinig over bekend. Nu is Asus over het algemeen degelijk, maar met de G73 is er wel een smetje op het merk gekomen. Nu heeft elke fabrikant dat weleens, maar 'garantie' heb je dus nooit. ;)

EDIT: ik denk dat het sowieso wel interessant is voor mensen met een dergelijk budget om te weten dat je ook zelf een mooie laptop kunt samenstellen; juist voor deze doelgroep is dat vaak een zeer interessante optie. En als één of meer van deze aanbieders dan goeie configs voor een redelijke prijs hebben, zou ik die gewoon in de NBBG opnemen. Misschien een optie om in elke NBBG in deze klasse de best mogelijke config uit deze zelf-configuratie sites op te nemen? Begrijp me goed, ik wil geen reclame maken ofzo.. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 343358 op 20-09-2010 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik vind het prima, zolang we maar geen zepto-achtige taferelen krijgen over een jaar of wat, bij een gerenommeerd merk is die kans toch kleiner.

maar dat is mijn mening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiscoSuperFly
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-04 13:00
Beste tweakers,

Na lange tijd rondzoeken en mezelf weer een beetje uptodate krijgen met de huidige markt, komt hier mijn tweede reactie sinds lange tijd. Ik heb het ouderlijke huis voor 5 a 6 dagen in week verlaten om in Rotterdam te gaan studeren. Nu heb ik een laptop nodig waarmee ik de komende jaren (2,3 a 4 jaar) weer even goed mee vooruit kan. Mijn budget ligt zo tussen de 800-1100 euro, als het het waard is om over de 1000 euro grens heen te gaan.
Met kijk op toekomst vind ik dat de laptop usb 3 moet hebben, ik hoorde gister ook dat als er bepaalde aansluitingen aanwezig zijn in de laptop, je dit ook later nog kan toevoegen. Verder zat ik te denken aan een snelle i5 processor of een degelijke i7. 4 gb geheugen zou genoeg moeten zijn en een hardeschijf groter dan 320 GB mag, maar is geen verijste. Ik zal hier zoiezo een draagbare hardeschijf aan gaan hangen. Op gewicht en accuduur vind ik het geen probleem om in te leveren, aangezien dit een mobiele desktop is. Om te eindigen met het feit dat ik er graag een goede videokaart in wil hebben, om zoiezo diablo 3, fallout en cod (de laatste 2) goed te laten draaien. Ik heb een prachtige deal met een ati rad 5650 gevonden, maar ik vraag mij af of deze kaart wel goed genoeg is. Het zou fijn zijn als jullie je mening kunnen geven over de volgende aanbiedingen, of met een alternatief komen (ook goed )

2. Upgrade to Intel Core i7-720QM Quad Core processor +$200
3. Select 1GB ATI Mobility Radeon HD 5650 Graphics for Quad +$150
4. Select 750GB 5200RPM Hard Drive with HP ProtectSmart Hard Drive Protection +50
5. Choose Intel Wireless-N Card with Bluetooth +$25
6. Select Backlit Keyboard with Fingerprint Reader +$25
7. Click Review & buy, Add to cart
8. Apply $300 stackable coupon code: NBC593791 during checkout

This loaded HP dv6 Select Edition deal: $1,399.99 - $150 off - $300 off web-exclusive stackable coupon = $949.99 plus FREE shipping. This is currently the cheapest price for HP dv6 Select Edition Laptop with Quad Core, 6GB RAM, 750GB Hard Drive, Backlit Keyboard & 1GB ATI Mobility Radeon Hd 5650 Switchable Graphics.

of

2. Upgrade to Intel Core i5-540M Dual Core processor (2.53GHz, 3MB L3 Cache) with Turbo Boost up to 3.06GHz +$150
3. Select FREE Upgrade to 6GB DDR3 System Memory +$0
4. Select FREE Upgrade to 640GB Hard Drive +$0
5. 2. Include TouchScreen with HP TouchSmart`s intuitive multi-touch applications (includes HP TrueVision Webcam) +$150
6. Select Blu-ray ROM with SuperMulti DVD+/-R/RW with Double Layer Support +$150
7. Click Review & buy, Add to cart
8. Apply $300 stackable coupon code: NBC593791 during checkout

This deal: $1,399.99 - $150 off instant discount - $300 off Coupon Code = $949.99 with free shipping. This is the lowest price for the HP dv6t Select Edition with 6GB RAM, Blu-ray, Multi-touch and Core i5 2.53GHz.

Als ik pricewatch ga gebruiken vind ik het erg moeilijk.

Zoals ik al eerder zei zou ik graag usb 3 willen en wat de vereisten zijn om achteraf je laptop nog uit te breiden met usb zou ik even niet zo 1 2 3 weten. Als ik mij beperk tot usb 3 op de pricewatch krijg ik vooral de asus laptops, wat er niet verkeerd uitziet, maar om mij nou alleen daar op te focussen ...

pricewatch: Asus N71Jq-TY056V

Alvast bedankt !

(Ik weet niet of dit het goede sub forum is, zoniet, laat het even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bestellen in het buitenland zou ik niet doen

als je een laptop bestelt van $1000 ben je aan het einde van de rit minimaal €1050 kwijt (10% taxes, €50 minimaal verzendkosten, 19% btw, invoerrechten...), en dan zit je nog met de garantie.
daarnaast, sinds wanneer shipt HP naar europa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Ok, de Asus valt af vanwege de brakke koeling, en het ddr3-videogeheugen in de Acer trekt de prestaties ook te veel naar beneden voor een goede gamingnotebook. Dan houden we over uit het originele rijtje.

De Alienware vind ik een nette toevoeging, al wil ik dan wel voor de normale versie gaan en niet de week-deal.
http://configure2.euro.de...0W1501&rbc=N00W1501&s=dhs
Met een Core i5 520M, 4GB ddr3 en een HD5850 kom je dan op een prijs van 1692 euro.

En omdat de PW niet overloopt met gamenotebooks lijkt een xxodd-model me ook geen slecht idee. Voor de volledigheid zou ik dan wel een 17,3"-model kiezen, aangezien we voor de rest alleen 15,6"-modellen hebben. De 870cu-serie ziet er best netjes uit. Met een Core i7 620M, 4GB ddr3-geheugen en een GTX460m ben je 1664 euro kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WoutF schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 10:50:
Ok, de Asus valt af vanwege de brakke koeling, en het ddr3-videogeheugen in de Acer trekt de prestaties ook te veel naar beneden voor een goede gamingnotebook. Dan houden we over uit het originele rijtje.

De Alienware vind ik een nette toevoeging, al wil ik dan wel voor de normale versie gaan en niet de week-deal.
http://configure2.euro.de...0W1501&rbc=N00W1501&s=dhs
Met een Core i5 520M, 4GB ddr3 en een HD5850 kom je dan op een prijs van 1692 euro.

En omdat de PW niet overloopt met gamenotebooks lijkt een xxodd-model me ook geen slecht idee. Voor de volledigheid zou ik dan wel een 17,3"-model kiezen, aangezien we voor de rest alleen 15,6"-modellen hebben. De 870cu-serie ziet er best netjes uit. Met een Core i7 620M, 4GB ddr3-geheugen en een GTX460m ben je 1664 euro kwijt.
Lijkt mij een prima 'keus' (veel meer is er inderdaad niet) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limit-NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-12-2024
DiscoSuperFly schreef op maandag 20 september 2010 @ 20:08:
Beste tweakers,

Na lange tijd rondzoeken en mezelf weer een beetje uptodate krijgen met de huidige markt, komt hier mijn tweede reactie sinds lange tijd. Ik heb het ouderlijke huis voor 5 a 6 dagen in week verlaten om in Rotterdam te gaan studeren. Nu heb ik een laptop nodig waarmee ik de komende jaren (2,3 a 4 jaar) weer even goed mee vooruit kan. Mijn budget ligt zo tussen de 800-1100 euro, als het het waard is om over de 1000 euro grens heen te gaan.
Met kijk op toekomst vind ik dat de laptop usb 3 moet hebben, ik hoorde gister ook dat als er bepaalde aansluitingen aanwezig zijn in de laptop, je dit ook later nog kan toevoegen. Verder zat ik te denken aan een snelle i5 processor of een degelijke i7. 4 gb geheugen zou genoeg moeten zijn en een hardeschijf groter dan 320 GB mag, maar is geen verijste. Ik zal hier zoiezo een draagbare hardeschijf aan gaan hangen. Op gewicht en accuduur vind ik het geen probleem om in te leveren, aangezien dit een mobiele desktop is. Om te eindigen met het feit dat ik er graag een goede videokaart in wil hebben, om zoiezo diablo 3, fallout en cod (de laatste 2) goed te laten draaien. Ik heb een prachtige deal met een ati rad 5650 gevonden, maar ik vraag mij af of deze kaart wel goed genoeg is. Het zou fijn zijn als jullie je mening kunnen geven over de volgende aanbiedingen, of met een alternatief komen (ook goed).
Zoals darkstone terecht zegt, ik zou alleen in het buitenland bestellen als 't echt niet anders kan. Voor zover ik weet verscheept HP niet direct naar particulieren in het buitenland. Een built-to-order laptop moet worden verscheept naar een Amerikaans adres, daarna kun je hem naar Nederland laten verzenden buiten HP om. Dit verzenden is vrij duur en dan moet je ook nog invoerrechten betalen en dan heb je geen garantie.
Om een lang verhaal kort te maken; je voordeel van het kopen in 't buitenland ben je allang kwijt tegen de tijd dat je hem in je handen hebt.

Je kunt met zo'n budget dan beter gaan voor een iets duurdere MSI GX660. Hij voldoet aan al je eisen en is absoluut niet abnormaal duur voor een laptop met zulke specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
WoutF schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 10:50:
Ok, de Asus valt af vanwege de brakke koeling,.........
Wat een onzin. Er zijn een paar mensen die daar last van hebben bij een paar uur Furmark. Het lijkt wel een hobby van Tweakers om daar uren naar te gaan kijken. Bij alle games op de hoogste settings heb ik nergens last van gehad. Volgens mij is de G73 op zit moment echt wel een goeie aanschaf voor een gaming notebook. Alleen de levertijd kan een nadeel zijn.

Iemand die een paar uur Furmark gaat draaien kan ook vast wel de koeling opnieuw vastzetten (let op: vooroordelen ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-06 14:56
knip dan maar

[ Voor 98% gewijzigd door 3p0x op 21-09-2010 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-06 03:34