Voorkeursverbinding aangeven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:46
Mijn internetverbinding ligt er tijdelijk uit. Geen probleem, want ik heb een iPhone en ik kan tetheren. Er gebeurt alleen iets vreemds: het tetheren lukt alleen als ik de netwerkkabel uit mijn PC trek. Het lijkt er dus op dat Windows de netwerkverbinding "belangrijker" vindt dan de verbinding met mijn iPhone.

Dat is onhandig, omdat ik die netwerkverbinding wel nodig heb om bij andere systemen te kunnen. Ik heb nu dus de keuze óf een internetverbinding op mijn PC, óf verbinding met het netwerk. De combinatie lukt niet. Ik vroeg me daarom af of het mogelijk is om in Windows aan te geven welke verbinding "prioriteit" heeft, maar ik kan er niets over vinden ("prefered connection" en dat soort termen geven weinig terug met Google). Iemand een idee?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:50
je moet je gateway metric prioriteit geven op uw tethering ipv intern beetje logisch hij wilt heel de tijd via eth0 op internet ipv de tethering verbinding..
doe maar is route -n uit m'n hoofd dan probeert hij 'alles' via de gateway van je intern netwerk

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je probleem is de 'default gateway'. Wanneer je de PC een vast ipadres geeft en de default gateway leeg laat, werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 10:28

boner

misantropisch altruïst

maak een statische route aan met route add en geef die ene betere prio dan je normale def gate. Alle lokale verkeer, dus binnen je eigen subnet gaat sowieso via je eth. Alle andere zal als de Iphone er aan hang vie je iphone gaan. Als die er niet meer is, gaat het verkeer via je "slechte" vaste verbinding. Dus is het bestaan van een route via de tether preferent en bepalend. Is die weg dan via adsl is hij er wel dan via de iphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Mijzelf: Dank (en gefeliciteerd met je verjaardag ;) )! Ik ben een beetje een leek op dit gebied, dus misschien een domme vraag, maar welke adapter moet ik een vast IP adres geven? Mijn ethernet-aansluiting of mijn "Apple Mobile Device Ethernet"? En welk IP-adres geef ik dan? Beide adapters hebben nu geen vast IP-adres ingesteld.

Icekiller: jouw verhaal klinkt mij nogal ingewikkeld in de oren, ik ben dan ook niet bekend met het "route" commando. Hoe werkt dat? "route -n" doet niets in ieder geval.

Boner: ik voel me een beetje een domme prutser nu, maar hoe werkt dat "route add"? Mijn expertise ligt niet echt bij netwerkconfiguratie :)

[ Voor 12% gewijzigd door posttoast op 17-09-2010 13:01 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dank je!
Je moet de ethernet verbinding een vast IP adres geven. Dat kan gewoon het huidige adres zijn. De enige reden hiervoor is dat je dan de keus hebt geen gateway op te geven. Bij automatische toewijzing krijgt hij die dus, eh, automatisch.
De gateway is het adres waar alle verkeer heengaat die niet in het lokale netwerk thuishoort. Je hebt er nu twee, en de ethernet gateway is 'sterker'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Yes, dat werkt uitstekend! Heel erg veel dank.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan nog simpeler, gewoon even naar de je folder Network Connections gaan, vervolgens in het Menu bovenaan > Advanced > Advanced Settings (screenshot). Daar kan je de volgorde instellen van het netwerk dat prioriteit moet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Hmmm, dat zie ik hier (Windows 7) niet staan...

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

posttoast schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 15:15:
Hmmm, dat zie ik hier (Windows 7) niet staan...
Niet goed gekeken?
Pagina: 1