Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Banden verwisselen?

Pagina: 1
Acties:

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:36

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Vorig jaar heb ik nieuwe bandjes (Bridgestone B371) onder mijn auto (Carisma) laten leggen. Vandaag kreeg ik mijn auto terug van de beurt van dit jaar en zie op het blaadje verschillende getallen staan. Voor 5.5 en achter 4. Ik ga er maar vanuit dat dat de profieldiepte in mm moet voorstellen. Geen idee hoeveel die banden hadden toen ze nieuw waren maar zo te zien heb ik er flink wat vanaf gegumd in 20K km.

Nu vroeg ik mij af of het normaal is dat de achterbanden zo allejezusveel harder slijten dan de voorbanden, ben ik dan zo lomp op rotondes ofzo? Die banden slijten sowieso wel hard maar met heel veel bebouwdekomverkeer is dat niet heel vreemd.

Aangezien het verschil in slijtage niet gering is en je over het algemeen de beste banden achter wilt hebben heb ik vaker gehoord dat men dan de banden omwisselt. Ofwel, voor naar achter en achter naar voor. (De achter naar voor moest diagonaal ofzo?) Kan je dan gewoon de wielen omwisselen of moet je gewoon naar de garage om echt de banden te laten omwisselen? En hoe zit het met balanceren? Gaat dat om de band zelf of om de combinatie van band en wiel met as. Ofwel, moet dat opnieuw als je de wielen zou verwisselen?

* Gonadan weet niet zo heel veel van auto's :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Balanceren gaat alleen over het wiel, voor wisselen met achter is dus geen probleem.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Gebruik je de handrem veel in bochten? Want een carisma is gewoon voorwiel aangedreven, je voorbanden zouden dan ook sneller moeten slijten. Misschien dat ze voor en achter hebben omgewisseld om de slijtage gelijkmatig te laten verlopen zodat je bij vervanging gewoon rondom alles kunt vervangen. Of gewoon verkeerd ingevuld op het formuliertje, dat kan je zelf natuurlijk zo nakijken.

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als ze zo hard slijten zou ik de bandenspanning om te beginnen eens controleren. Door een te lage bandenspanning kan een band veel harder slijten dan dat 'ie gewoonlijk zou doen. Verder wat betreft het wisselen: je hebt helemaal gelijk, beste banden achter. Het is dus verstandig om ze te wisselen.

Balanceren wordt gedaan met de band op het wiel en staat los van de plaats op de auto, dus daar hoef je geen rekening mee te houden. Je kunt zelf de wielen omwisselen of even naar je garage gaan, die hebbben dat waarschijnlijk in no-time voor je gedaan. Controleer daarna overigens wel weer de bandenspanning, zodat deze weer klopt voor de nieuwe positie van de wielen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je al gecontroleerd of die waarden ook echt kloppen? Want over het algemeen slijten de aangedreven banden (voor dus) harder dan achter.

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-11 23:17
Gonadan schreef op donderdag 16 september 2010 @ 22:27:

Aangezien het verschil in slijtage niet gering is en je over het algemeen de beste banden achter wilt hebben heb ik vaker gehoord dat men dan de banden omwisselt
hier een duidelijk filmpje hierover :)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ik heb het nog niet gecontroleerd, dat moet ik misschien nog even doen. Ik moet ze sowieso nog bellen, dan kan ik gelijk vragen waarom zij niet op dat idee gekomen zijn.

Qua spanning houd ik er voor en achter meestal minimaal 2,3 bar in (koud). Volgens de auto moet dat 1,9 zijn maar dat lijkt mij veel te weinig.

Ok, balanceren is dus geen probleem maar hoe zit het met uitlijnen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Victor
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 16 september 2010 @ 22:44:
Ik heb het nog niet gecontroleerd, dat moet ik misschien nog even doen. Ik moet ze sowieso nog bellen, dan kan ik gelijk vragen waarom zij niet op dat idee gekomen zijn.

Qua spanning houd ik er voor en achter meestal minimaal 2,3 bar in (koud). Volgens de auto moet dat 1,9 zijn maar dat lijkt mij veel te weinig.
Een te hoge bandenspanning kan de grip van de band flink doen afnemen. Wees daar wel voorzichtig mee.
Ok, balanceren is dus geen probleem maar hoe zit het met uitlijnen?
Als je auto nu geen vreemd rijgedrag vertoont (naar één kant trekken, onstabiel worden onder remmen, enz.) is dat niet nodig als je enkel de wielen omwisselt.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Victor schreef op donderdag 16 september 2010 @ 22:59:
Een te hoge bandenspanning kan de grip van de band flink doen afnemen. Wees daar wel voorzichtig mee.
Ik heb die hogere getallen van bandenfabrikanten, de aanbevolen druk zal in de loop der jaren wel hoger geworden zijn.
Als je auto nu geen vreemd rijgedrag vertoont (naar één kant trekken, onstabiel worden onder remmen, enz.) is dat niet nodig als je enkel de wielen omwisselt.
De uitlijning is nu helemaal in orde, dus ook dat is geen probleem?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:19
De achter naar voor moest diagonaal ofzo?
Sommige banden hebben een vaste draairichting, dus kun je niet kruislings de hele wielen verwisselen.

• Victor
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 16 september 2010 @ 23:03:
De uitlijning is nu helemaal in orde, dus ook dat is geen probleem?
Nee, kun je dan gewoon omwisselen.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nou dan heb ik wat te doen van het weekend. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:33
Je weet al hoe je het probleem gaat oplossen dat je 2 kanten tegelijk moet oplichten en ondersteunen?
2 krikken?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-11 23:56

ajhaverkamp

gewoon Arjan

frickY schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 14:22:
Je weet al hoe je het probleem gaat oplossen dat je 2 kanten tegelijk moet oplichten en ondersteunen?
2 krikken?
Door het reservewiel/thuisbrenger te gebruiken?

This footer is intentionally left blank

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:18
2 krikken?
reservewiel? :)

Eén kant oplichten, wiel eruit, reserve erin. Andere kant oplichten, wiel omwisselen, etc etc ;)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Reservewiel inderdaad, is een pleuriswerk maar het houdt je bezig. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:24
Dat kruislings wisselen, is dat per se nodig? Het kan toch ook wel per kant? Zeker bij banden met een voorgeschreven draairichting, daar gaat kruislings wisselen sowieso niet werken.

En dan valt het probleem van frickY ook wel mee: grote garagekrik midden onder de zijkant en gewoon voor- en achterwielen omwisselen.

Punctuality is the politeness of kings

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
dreamscape schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 14:31:
Dat kruislings wisselen, is dat per se nodig? Het kan toch ook wel per kant? Zeker bij banden met een voorgeschreven draairichting, daar gaat kruislings wisselen sowieso niet werken.

En dan valt het probleem van frickY ook wel mee: grote garagekrik midden onder de zijkant en gewoon voor- en achterwielen omwisselen.
Kruislings wisselen? Dat lijkt me niet handig, dan ligt je band er verkeerdom op :) Als je van aquaplaning houdt moet je dat natuurlijk vooral doen, maar banden zijn ontworpen voor een bepaalde draairichting en een wiel voor links moet je dus niet zomaar rechts monteren, anders voert hij het water ineens heel beroerd af...

[ Voor 18% gewijzigd door Grrrrrene op 17-09-2010 14:38 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:05
Victor schreef op donderdag 16 september 2010 @ 22:38:
Als ze zo hard slijten zou ik de bande Verder wat betreft het wisselen: je hebt helemaal gelijk, beste banden achter. Het is dus verstandig om ze te wisselen.
Daar is het laatste woord nog niet over gezegd, ligt aan de situatie. In een slipsituatie kun je ze het beste achter hebben, bij een noodstop kun je ze het beste voor hebben. Persoonlijk ga ik dus voor beste bandjes voor, omdat de kans op een noodstop me veel groter lijkt (al meerdere malen meegemaakt, een slip nog nooit, behalve tijdens de cursus).

Verder zit het uitbalanceren inderdaad puur in de wielen + banden, en het uitlijnen puur in de ophanging. De wielen zijn dus gewoon uit te wisselen.

Die tip om het reservewiel te gebruiken is wel een goeie. Ff met 2 bouten vast zetten, blijft'ie wel even staan. Als je een wiel voor definitief vastzet, alle bouten flink aandraaien en na het eerste ritje nog eens controleren.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:05
dreamscape schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 14:31:
Niet iedereen heeft een garagekrik ;) En midden onder de zijkant is ook niet echt een krikpunt, kan dus zijn dat je dan de auto beschadigt. Ik zou dan liever even een 2e krik, of een assensteun pakken.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
2 krikken?
Als je dit thuis doet kun je toch je reservewiel gebruiken ? Kost je een paar keer meer krikken maar als je het een ritje garage kan besparen kost het je toch minder tijd.

Hmm, je laat het topic 15 minuutjes open staan en je bent alweer een spuit 11.......

[ Voor 9% gewijzigd door redwing op 17-09-2010 14:43 ]

[removed]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Aangezien het verschil in slijtage niet gering is en je over het algemeen de beste banden achter wilt hebben heb ik vaker gehoord dat men dan de banden omwisselt.
Huh? ben ik nu zo mis? Ik dacht altijd de beste banden vooraan. Daar zit de sturing, dus die moeten de meeste grip hebben. Bij een FWD moeten de banden vooraan zowel het vermogen op de weg brengen als kunnen sturen dus dan lijkt me dat dat nog kritischer is. Dat omwisselen dat mensen doen is dacht ik ook omdat de voorste banden harder slijten en dus bij het omwisselen de slechtere banden achteraan gelegd worden om zo een trip naar de bandencentrale te sparen.

Kan me iemand zeggen waarom de beste banden achter moeten liggen?

Het leek me ook dat de achterste banden minder profiel hebben omdat ze die in de garage misschien gewisseld hebben. Bij mijn laatste bezoek aan een bandencentrale hebben ze dan ook de beste banden vanachter gelegd en vooraan een nieuw paar opgelegd.

[ Voor 13% gewijzigd door kluyze op 17-09-2010 14:46 ]

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-11 23:17
kluyze schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 14:44:
[...]
Huh? ben ik nu zo mis? Ik dacht altijd de beste banden vooraan. Daar zit de sturing, dus die moeten de meeste grip hebben. Bij een FWD moeten de banden vooraan zowel het vermogen op de weg brengen als kunnen sturen dus dan lijkt me dat dat nog kritischer is. Dat omwisselen dat mensen doen is dacht ik ook omdat de voorste banden harder slijten en dus bij het omwisselen de slechtere banden achteraan gelegd worden om zo een trip naar de bandencentrale te sparen.

Het leek me ook dat de achterste banden minder profiel hebben omdat ze die in de garage misschien gewisseld hebben. Bij mijn laatste bezoek aan een bandencentrale hebben ze dan ook de beste banden vanachter gelegd en vooraan een nieuw paar opgelegd.
Filmpje is ook goed?
TheJason schreef op donderdag 16 september 2010 @ 22:41:
[...]

hier een duidelijk filmpje hierover :)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:19
[...]
Huh? ben ik nu zo mis? Ik dacht altijd de beste banden vooraan. Daar zit de sturing, dus die moeten de meeste grip hebben. Bij een FWD moeten de banden vooraan zowel het vermogen op de weg brengen als kunnen sturen dus dan lijkt me dat dat nog kritischer is.
De meningen zijn er nogal over verdeeld, maar volgens mij is het toch de beste banden achter. Als je voorbanden glad zijn is en je grip verliest zul je meestal over de voorbanden wegglijden, wat vaak met gas los simpel op te vangen is. Als je achterbanden glad zijn en grip verliezen heb je grote kans dat je achterkant de voorkant in probeert te halen en dat loopt meestal slechter af. Discussie is trouwens vaker langs gekomen, zie bv deze.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:25

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Grrrrrene schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 14:37:
[...]

Kruislings wisselen? Dat lijkt me niet handig, dan ligt je band er verkeerdom op :) Als je van aquaplaning houdt moet je dat natuurlijk vooral doen, maar banden zijn ontworpen voor een bepaalde draairichting en een wiel voor links moet je dus niet zomaar rechts monteren, anders voert hij het water ineens heel beroerd af...
Niet alle banden hebben een vaste draairichting. Mijn zomerbanden (Continental EcoContact) bijvoorbeeld zijn volledig symmetrisch en hebben geen vaste draairichting. Mijn winterbanden hebben dat dan weer wel, maar dat is ook logisch omdat daar het profiel veel belangrijker is om alle troep af te voeren.

Als je band een vaste draairichting heeft, staat het er in ieder geval duidelijk met een grote pijl op.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 11:12

Youk

Volvo For Life

mcDavid schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 14:42:
[...]

Niet iedereen heeft een garagekrik ;) En midden onder de zijkant is ook niet echt een krikpunt, kan dus zijn dat je dan de auto beschadigt. Ik zou dan liever even een 2e krik, of een assensteun pakken.
Hangt ook weer van de wagen af. Bij mijn Volvo 850 is er enkel in het midden een krikpunt voorzien. Dus krik uit de koffer halen. Plaatsen en omhoogdraaien en beide wielen komen van de grond. Mijn garagekrik plaats ik dichter bij de as die omhoog moet, dus daar komt maar 1 wiel van de grond.

Volvo Classic Club Belgium

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
[...]

Even buiten de kans op een bepaald voorval is een frontale botsing (onderstuur) vele malen minder schadelijk dan zijwaards de bocht uit klappen (uitbreken). Dat laatste gebeurt sneller als je de goede banden voor zet.
Daarbij is uitbreken van de auto vreselijk moeilijk te corrigeren zonder ervaring terwijl onderstuur met gas los nog wel eens op te vangen is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1