Ik heb in mijn pc een E5200 op 3,6 ghz geklokt en een ATI 4850. Nu wil ik een update doen om wat beter mee te komen met de nieuwe games en om FRAPS te kunnen draaien. Ik denk aan een Q9400 en een GTX460. Nu is die nu niet zo makkelijk te overclocken als de E5200 dus zal deze op 3ghz komen te draaien(rekening houdende met de niet optimale airflow in mijn kast). Nu ben ik benieuwd of ik ga merken dat mijn processor een halve ghz lager draait en of dit niet de kaart gaat bottlenecken. Heeft iemand hier ervaring mee of een idee wat ik kan verwachten?
niet doen, tenzij je software gebruikt die baat heeft bij 4 cores, voor gamen is kloksnelheid toch belangrijker.
waarom moet je je cpu upgraden om fraps te draaien? fraps is om je fps in games te meten, dit kun je gewoon laten draaien hoor...
een gtx460 t.o.v een 4850 is een mooie stap vooruit, op welke resolutie game je?
spendeer het geld dat je overhoud aan betere koeling en probeer je 5200 nog verder te tillen
waarom moet je je cpu upgraden om fraps te draaien? fraps is om je fps in games te meten, dit kun je gewoon laten draaien hoor...
een gtx460 t.o.v een 4850 is een mooie stap vooruit, op welke resolutie game je?
spendeer het geld dat je overhoud aan betere koeling en probeer je 5200 nog verder te tillen
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
Ik speel op 1680 x 1050. FRAPS gebruik ik om op te nemen, het lukt voor geen meter bij deze resolutie. Om schappelijk op te nemen moet ik mijn resolutie verlagen. Ik dacht dit op te kunnen lossen door die nieuwe processor te halen. Daarbij heb ik het idee dat die gtx460 niet optimaal wordt benut, omdat het een dualcore met een kleine cache is. Voor 10 procent extra performance wil ik niet 160 euro uitgeven, als dat het geval zou zijn.
Ik kan het uiteraard proberen door eerst die kaart te halen en als het niet lekker werkt een nieuwe processor te halen. Maar goed als die Q9400 het niet is, heeft een snellere dualcore dan meer effect? Ik denk dan aan een e8500, bijvoorbeeld. En zal dat de prestaties van FRAPS verbeteren?
Ik kan het uiteraard proberen door eerst die kaart te halen en als het niet lekker werkt een nieuwe processor te halen. Maar goed als die Q9400 het niet is, heeft een snellere dualcore dan meer effect? Ik denk dan aan een e8500, bijvoorbeeld. En zal dat de prestaties van FRAPS verbeteren?
[ Voor 28% gewijzigd door codex op 14-09-2010 19:24 ]
Verwijderd
wat ook vaak helpt bij fraps is op een HD filmen extern of intern maakt niet uit als de game en je besturingsysteem er maar niet op draaien
Het gaat de kaart sowieso niet bottlenecken, mijn E8400 gaat nog prima mee en laat de Q9300 net een dubbele E8400 zijn, met even veel cache en met die overklok op zelfde snelheid draaien. Of je het nodig hebt: geen idee. Of het een goede upgrade is, ligt eraan of je veel multithreaded stuff draait of multitaskt, als fraps een belangrijk criterium is misschien. Mij lijkt dat een E5200 toch ook wel mee moet komen, eigenlijk. Maar bottlenecken zal een Q9400 @3GHz sowieso niet.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
hoeveel intern geheugen heb je?
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
4 gig, 32 bit Windows dus meer heeft ook geen nut.
en wat zegt taakbeheer als je gamet en frapt tegelijk? ik kan namelijk moeilijk geloven dat die cpu dat niet kan verwerken, lijkt me eerder dat je geheugen te kort komt...
Ik heb het even getest, mijn processor schiet naar 99% en mijn geheugenverbruik naar 1,8 gig. Er is dan nog 1,2 beschikbaar, dus daar zou het naar mijn idee niet aan kunnen liggen. Het tapen doe ik overigens naar een andere HD.
Draait FRAPS bij jou goed? Ik bedoel, lukt het om op te nemen met 50 fps zonder stotteren?bwerg schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 19:22:
Het gaat de kaart sowieso niet bottlenecken, mijn E8400 gaat nog prima mee en laat de Q9300 net een dubbele E8400 zijn, met even veel cache en met die overklok op zelfde snelheid draaien. Of je het nodig hebt: geen idee. Of het een goede upgrade is, ligt eraan of je veel multithreaded stuff draait of multitaskt, als fraps een belangrijk criterium is misschien. Mij lijkt dat een E5200 toch ook wel mee moet komen, eigenlijk. Maar bottlenecken zal een Q9400 @3GHz sowieso niet.
Enigzins offtopic, maar de meeste mensen die mooie filmpjes uit een spel willen maken nemen niet "live" op. Veel spellen (in elk geval Counter Strike en alle goeie Call Of Duty's) ondersteunen een /record command, dat alle ingame commands opneemt. Dit kost bijna geen extra rekenkracht. Dan kun je later van deze demo een filmpje maken door hem langzaam af te spelen en het met weinig FPS op hoge kwaliteit opnemen. Met een beetje googelen kom je daar wel uit.
Maar niet elk spel ondersteunt dit, dus als je wil dat het altijd werkt moet je inderdaad upgraden.
Maar niet elk spel ondersteunt dit, dus als je wil dat het altijd werkt moet je inderdaad upgraden.
Om maar even een oud topic te doen herleven. Ik heb mijn e5200 ingeruild voor een q9550, nu draai ik fraps half size op 60 fps zonder enige merkbare lag of framedrops. De snelheid van de processor is dus totaal niet bepalend(de e5200 draaide op 3,6 ghz de q9550 nu op 2,95 ghz). Het aantal kernen is dus superbepalend. Zelfde geldt voor FPS, waar ik eerst framedrops had naar maximaal 65 fps gaat hij nu niet onder de 85.
Snelheid zegt dus niet zo veel, zeker niet waar er wordt vergeleken tussen een dualcore met een kleine cache tov een quad met een grote cache.
Snelheid zegt dus niet zo veel, zeker niet waar er wordt vergeleken tussen een dualcore met een kleine cache tov een quad met een grote cache.
Je kunt die Q9550 ook makkelijk naar 3.6 GHz tillen met een OC.
Welke game probeer je op te nemen?
Ik bemerkte dat BF:BC2 bij mij met een Dual Core (E8500 OC-ed 3.8 GHz) niet vloeiend werkte op de gebruikte resolutie en grafische settings. Een overstap naar een Q9550 (@ 3.84 GHz) heeft mij geholpen. Dit is een game die dan ook meerdere cores ook daadwerkelijk gebruikt.
Welke game probeer je op te nemen?
Ik bemerkte dat BF:BC2 bij mij met een Dual Core (E8500 OC-ed 3.8 GHz) niet vloeiend werkte op de gebruikte resolutie en grafische settings. Een overstap naar een Q9550 (@ 3.84 GHz) heeft mij geholpen. Dit is een game die dan ook meerdere cores ook daadwerkelijk gebruikt.
Manusjes van alles kunnen multitasken
Ik vind de uitspraken van nedernakker nogal vreemd wegvallen hier.. Want bijna elk hedendaags spel werkt optimaal/word gebouwd voor 4 cores (of meer)..?
Mag ik de TS wel even adviseren om een x64 OS te nemen, want je hebt meer als een Gig aan ongebruikt RAM (4GB Ram + 512 (of meer) videogeheugen. Waar maar 3.28GB direct kan worden aangesproken door je OS.)
Mag ik de TS wel even adviseren om een x64 OS te nemen, want je hebt meer als een Gig aan ongebruikt RAM (4GB Ram + 512 (of meer) videogeheugen. Waar maar 3.28GB direct kan worden aangesproken door je OS.)
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Dat klopt idd, maar als ik mijn daadwerkelijke geheugengebruik er op nakijk kom ik nooit boven de 2.2 gb. Ik denk dan ook niet dat het de kosten op dit moment waard is.D4NG3R NL schreef op donderdag 30 september 2010 @ 08:58:
Ik vind de uitspraken van nedernakker nogal vreemd wegvallen hier.. Want bijna elk hedendaags spel werkt optimaal/word gebouwd voor 4 cores (of meer)..?
Helaas lukt het overclocken voor geen meter, maar daar heb ik al een topic over geopend in het daarvoor bestemde subforum
[ Voor 3% gewijzigd door codex op 30-09-2010 11:17 ]
Pagina: 1