• codex
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 23:45
Hi,

Ik heb mijn E5200 die op 3,6ghz draaide vervangen met een Q9550. Nu had ik in mijn hoofd om de cpu te overclocken naar 3,4ghz, dus FSB van 333 naar 400. Een hogere overclock leek mij sowieso lastig met de MSI P43 Neo-F omdat er een FSB wall schijnt te zijn bij ongeveer 410 mhz. Ik wilde ook niet de vcore te hoog hebben omdat ik voorlopig nog even met deze processor wil doen.

Processor dus vervangen, op stock opgestart om te kijken of alles functioneerde. Temperaturen waren idle tussen de 29 en 31 graden, wat ik prima vind gezien er net nieuwe AS5 op zat en ik uit ervaring weet dat de temperaturen nog wel verder dalen als ik het wat langer in gebruik heb.

Vervolgens gereboot en FSB meteen naar 360 gezet. Hiermee lukte de boot gelijk al niet, het systeem starte op maar mijn monitor kreeg geen input. Weer uitgeschakeld, toen kreeg ik wel input en de melding dat de overclock had gefaald. Gezakt naar 350, toen lukte de boot wel. OCCT gestart, na 2 minuten kreeg ik al een error. Vervolgens terug naar de BIOS, vcore van "auto" af gehaald en begonnen met het stapsgewijs opvoeren van de vcore en testen met OCCT. OCCT bleef falen, zelfs toen ik de vcore opgevoerd had naar 1.31(wat ik zelf te hoog vind voor 24/7). Dit alles bij zeer acceptabele load temperaturen(niet hoger dan 53 graden).

Dus toen maar weer de FSB verlaagd, ingezet op 343. OCCT draaide zonder errors, ook toen ik de vcore verlaagde naar de VIT waarde die ik had afgelezen(1,22v). Het lijkt er dus op dat er niet meer uit te halen valt dan 2915mhz. Toch lijkt dit me nogal sterk, ik denk dus dat ik wat over het hoofd zie.

Nu ben ik geen overclock-wonder en heb ik wat ik weet vooral opgepikt uit tutorials. Bij mij houdt het dus een beetje op bij FSB, multiplier en vcore. Wat ik standaard doe is de FSB verhogen en kijken waar het me brengt met eventueel een voltage verhoging. Nu lees ik wel dingen over timings en geheugenvoltage maar ik weet als ik hiermee iets doe niet wat ik daadwerkelijk aan het doen ben en wat ik moet denken. Uiteraard begrijp ik dat de ideale situatie is dat het geheugen qua snelheid gelijk loopt aan de fsb(x2). In mijn geval draait mijn geheugen dus op 686 MT/s, de timings op 5-5-5-15 en het voltage op (stock) 1,8 mhz. Ik denk dat hier mogelijk een oplossing ligt. Als ik namelijk met een fsb van 350 in OCCT een test doe in small data set mode, wat volgens mij het geheugen buiten beschouwing laat, gaat het veel langer goed(hoe lang exact heb ik nog niet getest).

Ik weet dat OCZ garantie biedt tot 2,1v op het geheugen, maar welke richting ik uit moet om erachter te komen om het systeem stabiel te krijgen weet ik niet. In de overclocking guides kan ik nergens iets vinden over dit topic waarmee ik in mijn specifieke situatie uit de voeten kan. Misschien dat er nog andere dingen zijn die ik over het hoofd zie, ik hoop in elk geval dat iemand hier mij kan helpen.

Mijn specs:

MSI P43 neo F (MS-7519)
Q9550 E stepping
OCZ Gold PC2-6400 2 x 2 GB 5-5-5-15 1,8v
Club 3D GTX 460 @ Stock
2x Western Digital 320 MB HDD
Coolermaster M520 Real Power

PS
De CMOS heb ik ook al gereset, Mobo is geflashed naar versie 1.9(1 na laatste, omdat de laatste geen toevoeging heeft voor mij)

• Nixy
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 25-07 02:00
Het heeft soms ook nut om te spelen met de multiplier.

9*333 = 3GHz maar ook 8*375 = 3GHz

Met mijn CPU, een E8400, kon ik een 9*420 overclock niet eens stabiel krijgen, maar een 8*500 overclock wel!
Een hogere FSB maar lagere multiplier.

Wat ook wel eens wil helpen is je geheugen op lossere timings gooien. Bijvoorbeeld tijdelijk even 7-7-7-21. Dat geeft wat meer speling bij het testen.

Wat betreft voltages: als je een goede koeler hebt, en je CPU met de extra volts niet echt warm wordt, zal de processor niet zo zeer snel slechter worden dan bij normale voltages.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

• codex
Nixy schreef op donderdag 30 september 2010 @ 15:08:
Het heeft soms ook nut om te spelen met de multiplier.

9*333 = 3GHz maar ook 8*375 = 3GHz

Met mijn CPU, een E8400, kon ik een 9*420 overclock niet eens stabiel krijgen, maar een 8*500 overclock wel!
Een hogere FSB maar lagere multiplier.

Wat ook wel eens wil helpen is je geheugen op lossere timings gooien. Bijvoorbeeld tijdelijk even 7-7-7-21. Dat geeft wat meer speling bij het testen.

Wat betreft voltages: als je een goede koeler hebt, en je CPU met de extra volts niet echt warm wordt, zal de processor niet zo zeer snel slechter worden dan bij normale voltages.
Dat is een beetje het probleem, de FSB schijnt een muur te hebben bij dit specifieke bord, ergens tussen de 410 en 417. Wellicht dat 8*400 wel lukt. Ik moet ook bekennen dat ik het niet heb geprobeerd met een lagere multiplier omdat ik in het verleden geen resultaten hiermee heb geboekt.

• gijsiej
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 10-08 20:40
Bedenk wel dat de FSB die je maximaal kan halen met een quadcore meestal een stuk lager ligt dan de FSB die je kunt halen met een dualcore op S775. Je ziet genoeg mensen die met een dualcore 500mHz halen op de FSB maar met quadcores is dat uitzonderlijk te noemen. Waarschijnlijk zit je tegen de rand van wat haalbaar is met je moederbord omdat het maar een P43 Neo-F is. Sowieso als OCZ garantie geeft t/m 2.1 volt zou ik dat eerst eens proberen met wat lossere timings om het geheugen echt uit te sluiten. succes!

• nedernakker
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 05-05-2020
er is meer dan vcore... het VTT of frontside bus termination voltage is ook heel erg belangrijk bij quads, evenals je NB voltage.. die cpu en dat mobo moeten makkelijk 8,5 x 400 draaien.. zet je vcore eens handmatig op 1,25 volt, stel je mem 1:1 in met je FSB dus 800 MHz met de stock timings en het voltage, verhoog je VTT naar 1,2V en je NB op 1,25V

Hardware.info Overclock Team

• codex
nedernakker schreef op donderdag 30 september 2010 @ 17:33:
er is meer dan vcore... het VTT of frontside bus termination voltage is ook heel erg belangrijk bij quads, evenals je NB voltage.. die cpu en dat mobo moeten makkelijk 8,5 x 400 draaien.. zet je vcore eens handmatig op 1,25 volt, stel je mem 1:1 in met je FSB dus 800 MHz met de stock timings en het voltage, verhoog je VTT naar 1,2V en je NB op 1,25V
Ik heb het geprobeerd, lagere multiplier erbij, vcore op 1.29, timings losser, hoger RAM voltage en fsb op 380. Geen boot, fsb naar 360, weer geen boot. Gezakt naar 350, eindelijk een boot maar een fout in OCCT. Zelfde geld voor 349, 348, 347, 346, 345. Pas op 344 loopt het foutloos, zelfs als ik alle BIOS settings op default zet.

• nedernakker
maar op wat staat je VTT voltage en je NB voltage...

Ik heb het mobo ook gehad en je moet idd met het FSB en NB voltage bezig. Overigens zou ik ook even op de northbridge letten want ik een paar weken lang de strepen van het koelblok op mijn vingers staan omdat die lekker warm was. Dit veroorzaakte overigens ook instabiliteit, fan erop gericht en het was over. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• XRayXI
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
-The_Mask- schreef op donderdag 30 september 2010 @ 20:20:
Ik heb het mobo ook gehad en je moet idd met het FSB en NB voltage bezig. Overigens zou ik ook even op de northbridge letten want ik een paar weken lang de strepen van het koelblok op mijn vingers staan omdat die lekker warm was. Dit veroorzaakte overigens ook instabiliteit, fan erop gericht en het was over. :)
Ligt ook weer aan merk/bord ;)
Ik had voor mij deze vraag gesteld aan Gigabyte:
http://forum.giga-byte.nl...ic=1334.new;topicseen#new

Ik geloof dat (ik hoop dat ik de benaming goed heb) de silicon's tot 120graden kunnen, maar natuurlijk ver eronder gaan zitten.

Denk bijvoorbeeld aan een NB koelertje.

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

• Nixy
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 25-07 02:00
gijsiej schreef op donderdag 30 september 2010 @ 15:52:
Bedenk wel dat de FSB die je maximaal kan halen met een quadcore meestal een stuk lager ligt dan de FSB die je kunt halen met een dualcore op S775. Je ziet genoeg mensen die met een dualcore 500mHz halen op de FSB maar met quadcores is dat uitzonderlijk te noemen. Waarschijnlijk zit je tegen de rand van wat haalbaar is met je moederbord omdat het maar een P43 Neo-F is. Sowieso als OCZ garantie geeft t/m 2.1 volt zou ik dat eerst eens proberen met wat lossere timings om het geheugen echt uit te sluiten. succes!
en
reemprive schreef op donderdag 30 september 2010 @ 20:05:
[...]

Ik heb het geprobeerd, lagere multiplier erbij, vcore op 1.29, timings losser, hoger RAM voltage en fsb op 380. Geen boot, fsb naar 360, weer geen boot. Gezakt naar 350, eindelijk een boot maar een fout in OCCT. Zelfde geld voor 349, 348, 347, 346, 345. Pas op 344 loopt het foutloos, zelfs als ik alle BIOS settings op default zet.
Wat ik zei was slechts een voorbeeld, dat de FSB met een lagere multiplier misschien wel iets hoger wil draaien, niet dat de specifieke overclock van 8*500 op magische wijze ook zou moeten werken voor de quad ^^

[Voor 20% gewijzigd door Nixy op 30-09-2010 20:41]

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

• codex
nedernakker schreef op donderdag 30 september 2010 @ 20:16:
maar op wat staat je VTT voltage en je NB voltage...
VTT op 1.2, NB op 1.3. Vcore op 1.32, op 350 nog steeds instabiel. Ik vrees een falend moederbord....

• XRayXI
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
Ja maar je hebt toch ook een chipset van Intel ? Gezien je P43
"TDP op 102 graden voor de Intel chipsets"

/Edit: Ja dus.
"P43 NEO-F | Formaat: ATX, CPU socket: Socket 775, Type geheugen: DDR2, Chipset: Intel P43"

[Voor 28% gewijzigd door XRayXI op 01-10-2010 11:41]

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Modest71 schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 11:39:
"TDP op 102 graden voor de Intel chipsets"
Ik volg je echt niet, waar heb ik gezegd dat het mobo 102 graden werd?

[Voor 12% gewijzigd door -The_Mask- op 01-10-2010 11:42]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• nedernakker
Dat staat in die link van hem mask, maar dit is een gevalletje klok klepel ;)

• MrDucky
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 21:26
toch voor stabiliteit houden de meeste de temp wel onder de 60 graden. ook is hoe koeler vaak beter ;)

AMD Ryzen 9 5900X, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, MSI B550M Mortar WiFi, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 2x WD Black Caviar 640GB Raid 0, 1x WD 2.5 Inch 1TB, Fractal Design Define Mini C, Corsair TX-750

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee