Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 374945

Topicstarter
Ik heb geboden op een huis waarvoor 315.000 werd gevraagd. Dat staat al 16 maanden te koop.
Calcasa verkoopwaarde 280.000 (=tevens verkoopwaarde volgens Eigen Huis)
Koopsom waarde met peildatum 13.09.10 : volgens Kadaster en Eigen Huis: 278.000

Mijn reeds verstuurde openingsbod: 270.000.

Tegenbod ontvangen : 307.500

Verkopers komen met de vraag dat als er evt. geraamde verbouwingskosten zijn in de financiering, wat die kosten dan zijn.

Mijn vragen aan het forum:
1. Wat is een goed nieuw tegenbod? Ik wil uitkomen op een uiteindelijke laatste verkoopprijs van max. 290.000
2. Is de vraag om een specificatie van evt verbouwingskosten normaal? Wat schuilt hier achter?

Ik hoor het graag van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50683

2. Of de "onder financiering" voorbehoudt gaat over de koopsom + kk of koopsom + kk + verbouwingskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, bedankt maui71, is mijn conclusie juist dat als ik die verbouwingskosten dan opgeef, dat voor de verkoper de hoogte van mij bod redelijker wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-07 23:24
Anoniem: 50683 schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 13:09:
2. Of de "onder financiering" voorbehoudt gaat over de koopsom + kk of koopsom + kk + verbouwingskosten.
Wat hebben zij daar mee te maken? Wat voor hun belangrijk is, is of die koopsom betaald kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:33

Dido

heforshe

monkel schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 13:13:
Wat hebben zij daar mee te maken? Wat voor hun belangrijk is, is of die koopsom betaald kan worden.
Nee hoor. Als de financiering inclusief verbouwingskosten niet doorgaat kan de koper onder de koop uit. Dat is dus wel degelijk relevant voor de verkoper :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

monkel schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 13:13:
[...]

Veel mensen begrijpen niet dat de standaard voorwaarde "onder voorbehoud van financiering" in 99% van de gevallen inhoudt, dat de koper de financiering van de koopsom+kk kan financieren. Indien een eventuele geplande keuken,douche,verbouwing etc. etc. niet gefinancieerd kan worden maar koopsom+kk wel, is koper alsnog gebonden aan de koop. Maar je kan dus ook onder voorbehoud financiering nemen en daar verbouwingskosten in opnemen, dit moet je wel duidelijk vermelding in het (voorlopig)koopcontract.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 50683 op 14-09-2010 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
Dido schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 13:15:
[...]

Nee hoor. Als de financiering inclusief verbouwingskosten niet doorgaat kan de koper onder de koop uit. Dat is dus wel degelijk relevant voor de verkoper :)
Dus? Moet je dan op gaan geven hoe jou financiële situatie in elkaar steekt? Het enige wat ze kunnen vragen is of je er rekening mee houdt dat er verbouwingskosten bij komen bij het financieren. De vraag hoeveel verbouwingskosten dat zijn, vind ik een vreemde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

monkel schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 13:17:
[...]

Dus? Moet je dan op gaan geven hoe jou financiële situatie in elkaar steekt? Het enige wat ze kunnen vragen is of je er rekening mee houdt dat er verbouwingskosten bij komen bij het financieren. De vraag hoeveel verbouwingskosten dat zijn, vind ik een vreemde
Op zich niet vreemd, ook het financieren van verbouwingskosten is gebonden aan huidige en/of de executie waarde na verbouwing. Indien men te veel verbouwingskosten van te voren inschat/wilt verwerven is de kans op een geslaagde financiering veel kleiner (althans kan veel kleiner zijn) dan wanneer deze niet mee worden genomen, Dus voor de kopers een bepaalde zekerheid over het uiteindelijk doorgaan van de verkoop.

Als je b.v. op een woning van 250.000 euro (executie waarde 225000 euro) nog eens 125.000 wilt verbouwen (daarna executie waarde 260.000 euro) en je moet alles financieren dmv een hypotheek heb je weinig kans dat je dit bij een bank los gepeuterd krijgt.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 50683 op 14-09-2010 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
M.a.w. als wij, de kopers, die verbouwingskosten er wel in opnemen, dan is die financiering afhankelijk van meer factoren dan alleen koopsom+kk , en dat is voor ons als koper alleen maar handiger ...om er evt toch onderuit te kunnen komen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:25
Zo'n lijst geven is wat je vaak kunt doen om de prijs te drukken. Je maakt een lijstje met verbouwingskosten en die haal je van die 315k af en dan kun je gelijk goed aangeven hoe je aan een bod komt. Reden van het opsturen naar de verkopers is waarschijnlijk dat ze er dan weer wat posten af willen halen/posten minder duur maken dus als je het al opgeeft moet je het niet te gedetailleerd doen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 374945 schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 13:21:
M.a.w. als wij, de kopers, die verbouwingskosten er wel in opnemen, dan is die financiering afhankelijk van meer factoren dan alleen koopsom+kk , en dat is voor ons als koper alleen maar handiger ...om er evt toch onderuit te kunnen komen ?
Klopt, maar voor verkoper dus minder gunstig, althans kans op een groter risico dat jullie de financiering niet rondkrijgen. Waardoor voor hun de twijfel kan groeien om met jullie in zee te gaan. (bij een geaccepteerd bod, stoppen andere onderhandelingen voor hun).

Maar letop, het is allemaal kans op, ik zeg niet dat het in praktijk in jullie geval ook zo daadwerkelijk is of zou zijn (misschien kan je/jullie zowel 600.000 van de bank krijgen).

^^ prijsdrukken met dit soortzaken liijkt mij marginaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 50683 op 14-09-2010 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-07 23:04

JdM

Humbled

In feite is dat niet vreemd, indien ik die woning zou willen verbouwen en daar 100k voor beraam is er sprake van een niet realistisch verbouwingsdepot. Hiermee zou je als potentiële koper dus zonder meer onder koop uit kunnen komen wanneer jou dat later nog uitkomt, omdat de verbouwingskosten niet realistisch zijn.
Ik begrijp de stelling van de verkopende partij best, ook zij willen zekerheid bij het in onderhandeling gaan over de woning. Dat er direct gevraagd wordt naar een specificatie van die verbouwingskosten vind ik wel enigszins lomp te noemen. Men had kunnen volstaan met het verzoek om openheid van zaken te geven aangaande geraamde verbouwingskosten en of deze kosten dus opgenomen gaan worden in het recht tot koopontbindinng in het eventueel komende koopcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

monkel schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 13:17:
Dus? Moet je dan op gaan geven hoe jou financiële situatie in elkaar steekt?
Nee hoor :)
Maar hoe meer zekerheid jij de verkopende partij kunt verschaffen, hoe eerder die geneigd is om met je in zee te gaan. Desnoods zelfs tegen een lagere prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
redwing schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 13:22:
Zo'n lijst geven is wat je vaak kunt doen om de prijs te drukken. (...).
Daarom vind ik het vreemd dat ze er om vragen ... zoiets zal je eerder als koper aandragen. Dat je de financiering rond krijgt is jouw zaak. En als ze bang zijn dat je de financiering niet rond krijgt ... het huis staat al 16 maanden te koop, die paar weken wachten op het goedkeuren van de financiering kan er ook wel bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-07 21:51

Standeman

Prutser 1e klasse

Anoniem: 50683 schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 13:20:
[...]

Op zich niet vreemd, ook het financieren van verbouwingskosten is gebonden aan huidige en/of de executie waarde na verbouwing. Indien men te veel verbouwingskosten van te voren inschat/wilt verwerven is de kans op een geslaagde financiering veel kleiner (althans kan veel kleiner zijn) dan wanneer deze niet mee worden genomen, Dus voor de kopers een bepaalde zekerheid over het uiteindelijk doorgaan van de verkoop.

Als je b.v. op een woning van 250.000 euro (executie waarde 225000 euro) nog eens 125.000 wilt verbouwen (daarna executie waarde 260.000 euro) en je moet alles financieren dmv een hypotheek heb je weinig kans dat je dit bij een bank los gepeuterd krijgt.
Bij mijn huis (vorig jaar gekocht) kon ik niet meer lenen dan 125% van de executie waarde na verbouwing. Dus het heeft inderdaad impact op de vraag of de financiering rond komt of niet. Volgens mij is dit wel redelijk een standaard regel zodat de restschuld bij executieverkoop enigszins binnen de perken blijft.

Dus een huis met een executie waarde van 300.000 na verbouwing krijgt dan een maximale hypotheek van 375.000. Als je dan 400.000 wil lenen gaat het hele verhaal niet door.

Overigens zal ik gewoon 290 beiden en zeggen dat het het hoogste bod is wat je uit zal brengen. Ik ben niet zo van het omslachtige handjeklap proces. Tenzij je sterk het idee hebt dat je 'm voor 280 ook kan krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Standeman op 14-09-2010 13:37 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

monkel schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 13:27:
Daarom vind ik het vreemd dat ze er om vragen ... zoiets zal je eerder als koper aandragen. Dat je de financiering rond krijgt is jouw zaak. En als ze bang zijn dat je de financiering niet rond krijgt ... het huis staat al 16 maanden te koop, die paar weken wachten op het goedkeuren van de financiering kan er ook wel bij...
Je redeneert wel vrij exlusief vanuit het standpunt van de koper.

Als verkoper zou ik er best wat voor over hebben om zeker te zijn dat de koper de financiering rondkrijgt. Als is het maar omdat je anders het risico loopt dat die paar weken weggegooide tijd zijn. Je mag in de tijd niet met iemand anders in zee, en kopers willen, als ze de financiering niet op tijd rond hebben nog vrij makkelijk om verlenging van de termijn vragen.
Als iemand 90% van de vraagprijs biedt, maar ik heb enorme twijfels bij het rondkomen van de fincanciering verkoop ik ws liever voor 85% zonder voorbehoud :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ij de bieding is er al duidelijk gezegd dat het gaat om de prijs inclusief kk, verbouwingskosten en overige financieringskosten. Dus waarom vraagt de verkoper alsnog om wat voor verbouwingen het gaat en wat de kosten daarbij zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt Redwing,

Ik overweeg een tegenbod van 277.000. Is dat redelijk? Verbouwingskosten schat ik op 30.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:25
Anoniem: 374945 schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 13:36:
ij de bieding is er al duidelijk gezegd dat het gaat om de prijs inclusief kk, verbouwingskosten en overige financieringskosten. Dus waarom vraagt de verkoper alsnog om wat voor verbouwingen het gaat en wat de kosten daarbij zijn?
Omdat het dan van belang is voor wat jullie moeten financieren. Als jullie dus voor 100k willen verbouwen is het risico dat je financiering niet rond komt een stuk groter dan dat je voor 5k wil verbouwen.
Anoniem: 374945 schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 13:57:
Ik overweeg een tegenbod van 277.000. Is dat redelijk? Verbouwingskosten schat ik op 30.000
Lijkt me beide een redelijk bedrag. Je kunt altijd kijken waar ze dan naar toe gaan en als ze niet genoeg zakken een uiteindelijk bod doen zodat het voor hun duidelijk is dat ze moeten zakken willen ze het kunnen verkopen.

[ Voor 28% gewijzigd door redwing op 14-09-2010 14:00 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Omdat het voor het rondkrijgen van de financiering nogal uitmaakt of jij 10K extra wilt financieren voor een nieuwe keuken, of 100K voor een volledige renovatie van het huis. In dat laatste geval zou ik als koper niet staan te springen om te accepteren om de verbouwingskosten in de ontbindende voorwaarden op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dido,
Het gaat in ieder geval om 2 dakkapellen en een keteltje. Dus ca. 25k tot 30k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Anoniem: 374945 schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 14:07:
Dido,
Het gaat in ieder geval om 2 dakkapellen en een keteltje. Dus ca. 25k tot 30k.
Ik ga de afweging voor de verkoper niet maken, ik gaf alleen maar aan waarom de verkoper de vraag zou stellen. Zolang jij die informatie niet geeft weet die verkoper niet beter dan dat jij straks verzint dat je 2 ton extra wilt financieren om zo onder de koop uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:32
Dus je hebt een bod gedaan INCLUSIEF de kosten koper en de verbouwingskosten? Dan zou ik ook willen weten wat die kosten dan zijn.

Als je dan 280k biedt voor een huis wat voor 315k (zonder kk en verbouwing) te koop staat, ben je m.i. een beetje maf. Dan zit je op praktisch 263k voor het huis, minus nog eens de verbouwingskosten (á 30k zeg je) dus je biedt eigenlijk 233k voor het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
Dido schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 14:11:
[...]

Ik ga de afweging voor de verkoper niet maken, ik gaf alleen maar aan waarom de verkoper de vraag zou stellen. Zolang jij die informatie niet geeft weet die verkoper niet beter dan dat jij straks verzint dat je 2 ton extra wilt financieren om zo onder de koop uit te komen.
Nogmaals, een huis wat al 16 maanden te koop staat ... meestal mag je dan blij zijn dat er uberhaupt weer eens een bod uitgebracht wordt en neem je graag het risico dat iemand er alsnog onderuit wil. Verder is het geen raar bod, dus waarom zouden ze er zo aan moeten twijfelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-07 16:09
Nou ja, als jij 277.000 wil bieden, waar de kosten koper, de verbouwingskosten en financieringskosten al inzitten, houdt de verkoper wellicht maar 230.000 over. Dat is 85.000 euro minder dan de vraagprijs. Dat is wel een raar bod...

Als jij 277.000 euro wilt bieden (waar de kk en de verbouwing niet in zitten), en je moet de financiering rond zien te krijgen voor 320.000 euro, dan is het verhaal veel logischer, en de prijs ook veel realistischer...
Je biedt 277.000 euro. Dat is inclusief alle kosten. Dat bedrag krijgt de verkoper dus niet. Die moet eerst nog even kk en financieringskosten daarvanaf halen. Jij beraamt die verbouwingskosten op 30.000 euro, wat ook nog eens van het bedrag af gaat. Ik kan me dan heel erg goed voorstellen dat de verkoper precies wil weten wat de verbouwingskosten zijn. Hij betaald ze immers...

[ Voor 51% gewijzigd door Poltergeist op 14-09-2010 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:09

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Poltergeist schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 15:08:
Je biedt 277.000 euro. Dat is inclusief alle kosten. Dat bedrag krijgt de verkoper dus niet.
Euh, call me an idiot, maar dat krijgt de verkoper wel (Als hij accoord gaat tenminste :P ) Als jij het huis koopt voor dat bedrag dan krijgt de eigenaar dat geld gewoon hoor.

Het koopbedrag is iets heel anders als het totale bedrag waar je een hypotheek voor afsluit. Dat bedrag is grofweg koopprijs + K.K (ca 8%) + eventuele verbouwingen, gefinancierd met een hypotheek. De som van dit bedrag mag niet hoger liggen dan 125% van de excutiewaarde, omdat de hypotheekverstrekker dan bang is dat ie z'n geld niet terugziet bij gedwongen verkoop.....

Hmm, edit: Iets te vlot gereageerd. Volgens mij is het heel ongebruikelijk om een bod te doen, inc. KK en inc. verbouwingskosten. Dat is namelijk nogal nietszeggend......

Dat de makelaar aan de andere kant dat niet gelijk teruggecommuniceerd heeft...

En dat is dus ook wat de personen onder mij zeggen, sorry.... O-)

[ Voor 17% gewijzigd door Sparhawk op 14-09-2010 15:41 ]

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
Nee hoor. 'Normaal' is wel dat de KK niet meegenomen worden in het bod, maar de TS heeft dat dus wel gedaan.

Trouwens, een huis v.o.n. kopen, dan heb je dus de k.k. niet, die betaalt de verkoper. Dan je he duseen hypotheek ter hoogte van je bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Laatst online: 18-07 12:07
Sparhawk schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 15:33:
[...]

Euh, call me an idiot, maar dat krijgt de verkoper wel (Als hij accoord gaat tenminste :P ) Als jij het huis koopt voor dat bedrag dan krijgt de eigenaar dat geld gewoon hoor.

Het koopbedrag is iets heel anders als het totale bedrag waar je een hypotheek voor afsluit. Dat bedrag is grofweg koopprijs + K.K (ca 8%) + eventuele verbouwingen, gefinancierd met een hypotheek. De som van dit bedrag mag niet hoger liggen dan 125% van de excutiewaarde, omdat de hypotheekverstrekker dan bang is dat ie z'n geld niet terugziet bij gedwongen verkoop.....
Nope: niet in het geval van het bod dat Minuz heeft gedaan:
Bij de bieding is er al duidelijk gezegd dat het gaat om de prijs inclusief kk, verbouwingskosten en overige financieringskosten. Dus waarom vraagt de verkoper alsnog om wat voor verbouwingen het gaat en wat de kosten daarbij zijn?

[ Voor 0% gewijzigd door Sabelhout op 14-09-2010 15:39 . Reden: Arrgghh....spuit11 ]

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Allen, mijn openingsbod van 270.000 is exclusief kosten koper. Misschien dat dat verkeerd overkwam -dat krijg je als ik zo op het werk tussendoor a.h. mailen ben.
Openingsbod dus 270k excl. kosten koper. Het tegenbod hierop is 307.000 met voorbehoud financiering inclusief kosten koper (10%) met NHG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaro
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-11-2024
Je kunt overwegen om net zoveel te stijgen als zij zijn gezakt, als dat zo doorloopt kom je uiteeindelijk uit op het midden (ligt op 292.500). Hun tegenbod is wat voorzichtig, ze willen natuurlijk niet te veel zakken om zo wat hoger uit te komen. Zo zal jij ook niet te snel willen stijgen om de prijs wat lager te houden.

Mijn woning stond destijds voor 167.500 te koop, ik weet niet meer wat ik geboden heb maar hun eerste tegenbod was ook slect 1500 euro lager dan de vraagprijs. Daar heb ik weer met eenzelfde stijging op gereageerd waarop weer een verglijkbaar bod kwam.
Ik heb toen gemeld dat we echt zaken wilden doen en niet steeds heen en weer wilden bieden om zo op een eind bedrag ergens in het midden uit te komen. Daarbij heb ik toen een eindbod gedaan dat uiteindelijk werd geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[quote]akaro schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 15:58:
Je kunt overwegen om net zoveel te stijgen als zij zijn gezakt, als dat zo doorloopt kom je uiteeindelijk uit op het midden (ligt op 292.500). Hun tegenbod is wat voorzichtig, ze willen natuurlijk niet te veel zakken om zo wat hoger uit te komen. Zo zal jij ook niet te snel willen stijgen om de prijs wat lager te houden.

Inderdaad, dat is ook mijn bedoeling. Wij stijgen met hetzelfde bedrag waarmee zij dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De formulering in mijn openingsbod is : 270K kosten koper.
De andere partij zal hieruit toch niet op kunnen maken dat dat INCL. is? Anders praten we langs elkaar heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 20:25
Ik zou maar oppassen met het bieden terwijl je niet precies weet wat het inhoud. Ook een mondeling bod is bindend.

De verkoper verkoopt een huis en geeft een vraagprijs waarbij de kosten voor de koper zijn, exclusief dus.

Dan ga je als koper niet bieden inclusief kosten koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 374945 schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 15:55:
Allen, mijn openingsbod van 270.000 is exclusief kosten koper. Misschien dat dat verkeerd overkwam -dat krijg je als ik zo op het werk tussendoor a.h. mailen ben.
Openingsbod dus 270k excl. kosten koper. Het tegenbod hierop is 307.000 met voorbehoud financiering inclusief kosten koper (10%) met NHG.
Wat dus inhoudt , dat als jij je verbouwiung niet gefinancierd krijgt, je wel aan de koop vast zit.
Stel je krijgt het naar de 300.000 rond,
moet jij financieren (heel grof berekend):
300.000 koopsom
30.000 verbouwen
30.000 kostenkoper/financieringskosten
---------------------------------------------------------+
360.000 euro

geeft de bank je maar max. 330.000 euro, zit je toch nog aan de koop van het huis vast.

Ik zou trouwens maar uitkijken met te veel heen en weer bieden, bij mij stoppen dat soort dingen na 1 of 2keer en ik ben vast niet de enige daarin.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 50683 op 14-09-2010 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

het zit hem waarschijnlijk juist in de NHG grens. Aankoop plus verbouwing mag niet meer zijn dan € 312.500,-- ex KK anders is er geen NHG mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

vreemd dat de verkoper jou vraagt met argumenten te komen waarom het huis minder waard is.
Zo lijkt het alsof de verkoper jou helpt om tot een prijsverlaging te komen die tot verkoop leidt.

Ze willen er dan wel heel graag van af of er zijn ernstige gebreken waarvan men zich afvraagt of jij die al in het snotje hebt.

:twk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
Ja maar: de voorwaarden die de verkoper stelt, zijn voor de ontbinding.

Dus je kan 300k bieden, en als je een hypo krijgt van 360 (dus met kk en verbouwing) zonder NHG is er niets aan de hand.
Alleen als je onder de koop uit wil (= de ontbindende voorwaarde aanroepen) dan moet je 2 of 3 afwijzingen hebben van 300k + kk met NHG.
Dus: bied je 300k, en krijg je je verbouwing niet meegefinancierd, dan moet je alsnog proberen de hypotheek te regelen zonder de verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Arnout: jij bevestigt dus wat ik beweer, nl. dat mijn bod bedoeld is zoals jij zegt: exclusief k.k. , dus die komen er nog bij.
@Sparhawk: je zegt "" Het koopbedrag is iets heel anders als het totale bedrag waar je een hypotheek voor afsluit." . Nou, dat totale bedrag is het bedrag wat onder financieel voorbehoud is bedoeld.

@Sabelhout: ik denk dat ik zelf het misverstand de wereld/dit forum in heb geholpen. Daarom hier mijn formulering van het gedane bod: "Mijn openingsbod bedraagt 270.000 kosten koper (zegge tweehonderzeventigduizend euro). Onder de volgende voorwaarden:
Voorbehoud financiering voor 100% van de koopsom inclusief kosten koper, bouwdepot en andere financieringskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-07 16:09
Waar komt die NHG in het tegenbod van de verkoper dan vandaan?

Laat maar, is al duidelijk... (zie twee posts hierboven)

[ Voor 46% gewijzigd door Poltergeist op 14-09-2010 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Anoniem: 374945 schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 16:27:
[...]

@Sabelhout: ik denk dat ik zelf het misverstand de wereld/dit forum in heb geholpen. Daarom hier mijn formulering van het gedane bod: "Mijn openingsbod bedraagt 270.000 kosten koper (zegge tweehonderzeventigduizend euro). Onder de volgende voorwaarden:
Voorbehoud financiering voor 100% van de koopsom inclusief kosten koper, bouwdepot en andere financieringskosten.
Dus je wil een 100%-financiering van:
- koopsom
- k.k.
- een verbouwing van 30k

Dat zal hoe dan ook lastig worden. Je leent namelijk ver boven de executie-waarde van de woning na verbouwing. Daarom kan ik me heel goed voorstellen, dat de verkoper je inhoudelijke vragen stelt. Die wil namelijk een inschatting kunnen maken van de haalbaarheid van het geheel. Als iemand mijn huis zou willen kopen (even fictief een executiewaarde van 225.000 euro) voor 250.000 euro k.k. en een voorbehoud financiering vraagt voor 335.000 euro om de k.k. mee te financieren en een verbouwing van een kleine 65.000 euro (waardoor de executiewaarde op 260.000 euro zou komen), dan is de kans dat alles doorgaat niet heel erg groot.

Is het financieel haalbaar volgens je hypotheekadviseur? Banken doen op dit moment nogal moeilijk met het verstrekken van hypotheken die ver boven de executiewaarde van de woning liggen. Ze toetsen lang niet alleen op het inkomen.

Misschien kun je beter een modje vragen om dit topic te sluiten en in dit topic verdergaan: Ervaring met huis kopen deel 5

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 14-09-2010 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@BazzH Alleen bij hypotheken met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) heeft de executiewaarde geen betekenis. Daarbij wordt uitgegaan van een andere waardebepaling. Bij een bestaande woning is dat: "de onderhandse verkoopwaarde vrij van huur en gebruik blijkens het taxatierapport voor uitvoering van de kwaliteitsverbetering, vermeerderd met het bedrag van de kwaliteitsverbetering". Ofwel: de vrije verkoopwaarde plus verbouwingskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Anoniem: 374945 schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 18:52:
@BazzH Alleen bij hypotheken met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) heeft de executiewaarde geen betekenis. Daarbij wordt uitgegaan van een andere waardebepaling. Bij een bestaande woning is dat: "de onderhandse verkoopwaarde vrij van huur en gebruik blijkens het taxatierapport voor uitvoering van de kwaliteitsverbetering, vermeerderd met het bedrag van de kwaliteitsverbetering". Ofwel: de vrije verkoopwaarde plus verbouwingskosten.
ja maar dat gaat in dit geval dus niet lukken. Zoals gezegd mag aankoop plus verbouwing niet meer zijn dan € 312500,-- TS gaat gaat dus overheen en komt hiermee onder maatschappij beoordeling. Die werken inderdaad juist weer wel met de executiewaarde zoals een stukje naar boven uitgelegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Ray en @Darkmage... Wat is toch TS?

Okay, verkoopprijs+verbouwingskosten onder de 312.500 houden. De verkoper zal zelf ook zo redeneren en denkt zo te weten waarop de koper uit wil komen qua verkoopprijs. Dat de verkoper mij vraagt om de geschatte verbouwings/vervangingsskosten kan 2 redenen hebben:
1. de verbouwingsmarge verkleinen ten gunste van de verkoopprijs.\
2. inschatten hoe reeel/haalbaar de financiele aanpak van de koper is.

Right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:32
Topicstarter, jij dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@TheJason : Ahaaaa ! , Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Arnout schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 16:05:
Ik zou maar oppassen met het bieden terwijl je niet precies weet wat het inhoud. Ook een mondeling bod is bindend.
Nee, sinds 1 september 2003 is bij de koop van onroerend goed een akte vereist. Verder heb je natuurlijk volledig gelijk ;) Een aankoopmakelaar in de hand nemen is in zo'n geval verstandig.

[ Voor 15% gewijzigd door Cocytus op 14-09-2010 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:39
Als dat huis al 16 maanden te koop staat is het toch vreemd dat de verkopende partij dit wil weten? Het is een extra belemmering voor de koper. En wat maakt het uit of die de boel kan financieren? Dat weet je toch binnen 3 weken? Als je nou een populair huis verkoopt kan ik het begrijpen, maar in dit geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

voor veel mensen is het wel degelijk van belang dat ze onder de nieuwe NHG normen / grens kunnen vallen. Daar valt of staat een boel verkopen rond deze prijs mee. Het scheelt je zo maar 0,6% op de rente en natuurlijk de garantie bij gedwongen verkoop.

Na het tekenen van een koopcontract heb je nog wettelijk 3 dagen bedenktijd. Dus je 'kunt bieden wat je wilt' zonder dat dit direct bindende gevolgen heeft

overigens zijn dit behoorlijke basic zaken die een goede adviseur met je besproken zou hebben. Kijk eens rond op http://www.hypothecairplanner.nl/default.aspx voor een collega bij je in de buurt

[ Voor 19% gewijzigd door Ray op 14-09-2010 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

FicoF schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 21:28:
Als dat huis al 16 maanden te koop staat is het toch vreemd dat de verkopende partij dit wil weten? Het is een extra belemmering voor de koper.
Het kan ook lnag te koop staan omdat de verkoper de hoofdprijs willen. Ook zijn er mensen die niet veel ervaring hebbenmet "zakelijke" busines deals en met de kopers meedenken. Niet echt handig, maar ze hebben wellicht gedacht: vragen kan altijd.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:09

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Arnout schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 16:05:
Bullshit, in geval van een huis. Sterker nog, al heb je getekend, dan heb je (in geval van een huis nog drie dagen om zonder opgaaf van reden er vanaf te zien

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• akaro
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-11-2024
Hoe is t bieden verlopen de laatste week?

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Anoniem: 374945 schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 16:27:

"Mijn openingsbod bedraagt 270.000 kosten koper (zegge tweehonderzeventigduizend euro). Onder de volgende voorwaarden:
als je zo al begint weet je iig zeker dat je het huis niet voor 270.000 krijgt :)

• SeeS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-07 20:08
Mocht het een redelijk oud huis zijn, of je hebt geen kennis van rotte kozijnen e.d. laat dan ook een aankoopkeuring doen (vooraf uiteraard)
Deze externe partij (inspecteur) controleert op diverse punten je huis en geeft waar nodig advies uit wat er de komende tijd aan verbouwd of waar aan onderhoud gepleegd moet worden. Dit alles in een mooi rapportje. Kosten van ons uit mijn hoofd €250,- Zeker de moeite waard, zowel met je bod als in de toekomst.

Verder met bieden: hoe graag wil je / jullie het huis ? Wat ik aan de post op maak is dat jezelf aan het bieden bent: laat de kopers maar even wachten met je tegenbod, het staat 16 maanden te koop en ze willen het graag verkopen. Doe alsof het net niet je huis (kom niet te enthousiast over, overigens sommigen zullen dit als onzin verklaren, maar volgens mij werkte dit enigszins wel bij ons) is en omdat het zolang te koop staat ga niet heen en weer bieden, maar kom na 1 of 2 keer (na je openingsbod) met een eindbod. Wees hierin ook duidelijk dat dit je eindbod is, vaak zullen ze toch proberen om 'in het midden' uit te komen: maw 'je laat het huis toch niet schieten voor een paar duizend euro ?' Andersom redeneren kan je ook: de verkoop laat je toch ook niet voor een paar duizend schieten (is toch weer een /vul naar wens in/ kamer).
Geef bij je eindbod ook duidelijk aan dat hier een termijn aan vast zit, bijvoorbeeld dat de einddatum 3 dagen later is. Zo zit jij ook niet in onzekerheid.

Bovenstaand is bij ons ook gelukt, gelukkig kon ik de emoties met het bieden enigzins in bedwang houden (wel moeilijk hoor als dit je perfecte huis is).
Als dat niet was gelukt hadden we toch ongeveer > 5k (als het aan m'n vriendin had gelegen ;) ) meer betaald (wilden het huis heel graag hebben, onze locatie, jaren 30 huis, mogelijkheden, etc.) maar bij ons moesten ze ook van het huis af (8+ maanden te koop en nieuw appartement gekocht). In de maandelijkse lasten merk je niks van een paar k meer of minder... maar geeft wel een goed gevoel als je uiteindelijk zelfs een bedrag betaald minder dan dat je in hoofd had :) )

Kortom: je kan dit bericht negeren of niet, misschien heb je er aan. Succes iig !

• Aars
  • Laatst online: 19-07 23:45
SeeS schreef op donderdag 23 september 2010 @ 12:58:
Bovenstaand is bij ons ook gelukt, gelukkig kon ik de emoties met het bieden enigzins in bedwang houden (wel moeilijk hoor als dit je perfecte huis is).
Als dat niet was gelukt hadden we toch ongeveer > 5k (als het aan m'n vriendin had gelegen ;) ) meer betaald (wilden het huis heel graag hebben, onze locatie, jaren 30 huis, mogelijkheden, etc.) maar bij ons moesten ze ook van het huis af (8+ maanden te koop en nieuw appartement gekocht). In de maandelijkse lasten merk je niks van een paar k meer of minder... maar geeft wel een goed gevoel als je uiteindelijk zelfs een bedrag betaald minder dan dat je in hoofd had :) )

Kortom: je kan dit bericht negeren of niet, misschien heb je er aan. Succes iig !
Het bieden is best een spannend en tactisch gebeuren uiteindelijk :). Wij hebben afgelopen weekend ook geboden op een huis, staat voor 284k te koop. Verkopers hebben het in huis in 2008 laten bouwen, mei 2009 was het klaar en hebben ze het volledig ingericht. Vervolgens uit elkaar gegaan!

Ze hebben zelf 250k von betaald voor het bouwen, excl. de inrichting dus.. Wij hebben ze max. 265k geboden, zijn ze helaas niet op in gegaan. Meer wilden we niet bieden, al had mijn vriendin dat nog wel willen doen. Maar anders is het echt niet te doen als de kosten koper er ook nog een keer bij komt. Mocht je het huis ooit nog willen verkopen..

Hopelijk komen ze nog op het bod terug.. in de tussentijd zoeken we nog even verder :).

-

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:30
SeeS schreef op donderdag 23 september 2010 @ 12:58:
Mocht het een redelijk oud huis zijn, of je hebt geen kennis van rotte kozijnen e.d. laat dan ook een aankoopkeuring doen(vooraf uiteraard)
Keuringen doe je juist achteraf, zonde van het geld als je er vervolgens met de verkoper niet uitkomt over de prijs, met een beetje pech betaal je straks 2-3 keer voor een keuring voor je een huis hebt. Je bod basseer je vervolgens op een huis in goede staat en vervolgens beding je dat je de koop mag ontbinden als er bij de keuring achteraf voor een bepaald minimumbedrag aan noodzakelijke kosten gemaakt moeten worden. Je hebt dan in het geval van die rotte kozijnen altijd de mogelijkheid om te ontbinden of met de verkoper een lagere prijs af te spreken.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-07 22:07
Sempy schreef op donderdag 23 september 2010 @ 15:33:
[...]

Keuringen doe je juist achteraf, zonde van het geld als je er vervolgens met de verkoper niet uitkomt over de prijs, met een beetje pech betaal je straks 2-3 keer voor een keuring voor je een huis hebt. Je bod basseer je vervolgens op een huis in goede staat en vervolgens beding je dat je de koop mag ontbinden als er bij de keuring achteraf voor een bepaald minimumbedrag aan noodzakelijke kosten gemaakt moeten worden. Je hebt dan in het geval van die rotte kozijnen altijd de mogelijkheid om te ontbinden of met de verkoper een lagere prijs af te spreken.
Wij hebben ook vooraf een keuring laten doen. En daar zeker geen spijt van
Het huis was namelijk niet in topconditie en dan kun je wel wachten met de keuring en een beding opnemen dat de directe (opknap)kosten niet boven een x bedrag mogen uitkomen, maar wij wilden dat graag weten voordat we er moeite met bieden in zouden gaan steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-07 20:08
Sempy schreef op donderdag 23 september 2010 @ 15:33:
[...]

ik lees het nu ff na en zo bedoelde ik het indd ook (eigenlijk moet voor dus tijdens worden)... we hadden geloof ik dat als er direct (onderhouds)kosten boven de €5000,- kwamen dat we dan de koop konden ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Laatst online: 17-07 14:01

EMP

Krulloos!

Aanvullend op ^^: ontbinden betekent vaak ook dat er gewoon opnieuw over de prijs onderhandeld kan worden. Blijkt dat er binnen 3 jaar 10K aan onderhoud gepleegd moet worden (waar je bijvoorbeeld 5 verwachtte), dan kun je dat als (niet onredelijke) insteek gebruiken om de prijs alsnog 5K lager te krijgen.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vastelaovend89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-07 10:50
Zelf heb ik geen ervaring in de woningmarkt. Maaaar bij het akkoord of niet akkoord gaan, houd ook rekening met de omgeving zelf. Wellicht dat meerdere (dezelfde soorten) huizen in de omgeving of straat te koop staan.

Successss

Eng en streng

• Bigfoot
  • Laatst online: 02-07 12:08
Heb je al een nieuw bod gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In de onderhandelingen over een huis lijken wij met de verkopende partij tot overeenstemming te komen.
De verkopers komen met een eindbod van 280.000 euro.
Onder de door verkopers opgestelde voorwaarden staat onder meer:
- Koopsom € 280.000,--
- Voorbehoud verkrijgen financiering koopsom + kosten koper (10%) + verbouwingskosten a 40000 euro,--, uiterlijk binnen 4 weken na tekenen koopakte (met NHG-garantie).

Nu is het zo dat de verkopers de verbouwingskosten specificeren terwijl wij die in 4 voorafgaande rondes op dat bedrag hebben geschat.
Wat is het bezwaar als wij die 40.000 NIET gespecificeerd willen zien? Want zitten wij dan niet aan die 40.000 vast in ons hypotheekbedrag? En misschien willen we maar voor 27000 verbouwen, omdat het toch goedkoper kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Laatst online: 02-07 12:08
Anoniem: 374945 schreef op maandag 01 november 2010 @ 15:55:
Wat is het bezwaar als wij die 40.000 NIET gespecificeerd willen zien? Want zitten wij dan niet aan die 40.000 vast in ons hypotheekbedrag? En misschien willen we maar voor 27000 verbouwen, omdat het toch goedkoper kan.
Dit heeft niks met je uiteindelijke hypotheekbedrag te maken maar puur met ontbindende voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Het betekend dat als je van de bank maar 330.000 kan lenen bijvoorbeeld, dat je dan recht hebt om te ontbinden volgens de gestelde voorwaarden. Ondanks dat je wel genoeg kunt lenen om het huis zelf te kopen. Het is dus alleen maar gunstiger voor jou dat het in de voorwaarden staat.

Als je een hypotheek afsluit kun je naast de koopsom een budget voor bouwfonds afspreken.
Bijvoorbeeld voor die 40.000 euro als de bank je die ruimte wilt geven.
Zo lang je die niet opneemt, hoeft je daar ook niet voor te betalen. Zodra je dan gaat verbouwen, kun je een deel van dat bouwfonds opnemen (als je de rekeningen kunt overleggen) en voor dat deel ga je dan rente betalen.
Heb jij uiteindelijk maar 25.000 euro nodig, dan is dat ook waar je rente voor gaat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Wat is het bezwaar als wij die 40.000 NIET gespecificeerd willen zien?
Geen enkel bezwaar vanuit de verkoper, trust me. Hoe hoger dat bedrag, hoe makkelijker jij onder de koop uitkunt, namelijk. Wil je het eruit hebben? De verkoper roept wel ja, hoor ;)
Want zitten wij dan niet aan die 40.000 vast in ons hypotheekbedrag?
Wat heeft de hoogte van jouw hypotheek met een ontbindende clausule koopcontract te maken? Inderdaad: verduveld weinig.
Als jij morgen de lotto wint en het geld cash op tafel kan leggen is er ook niemand die je verplicht een hypotheek af te sluiten voor koopprijs+kk+40K, hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Laatst online: 18-07 20:25
Blijf het vreemd vinden dat de verkoper ontbindende voorwaarden aan de kopende partij voorstelt, en de verkoper zich bemoeit met een evt. verbouwing ná aankoop. Wat moeten zij daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Arnout schreef op maandag 01 november 2010 @ 16:27:
Blijf het vreemd vinden dat de verkoper ontbindende voorwaarden aan de kopende partij voorstelt, en de verkoper zich bemoeit met een evt. verbouwing ná aankoop. Wat moeten zij daarmee?
Ze bemoeien zich niet zozeer met de verbouwing van de koper, maar wel met een zeer relevante ontbindende voorwaarde: het rondkrijgen van de financiering.
Als er geen harde limiet gesteld wordt kan de verkoper op het nippertje on de koop uit door te claimen dat hij voor drie ton wilde verbouwen, en dat hij dat helaas niet gefinancierd kreeg.

Wat er vreemd aan is dat de verkoper ontbindende voorwaarden (of liever: randvoorwaarden aan een ontbindende voorwaarde) voorstelt ontgaat me. Het is een onderhandelingsproces waarbij normaliter niet alleen over de verkoopprijs, maar ook over de randvoorwaarden onderhandeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

In de onderhandelingen over een huis lijken wij met de verkopende partij tot overeenstemming te komen.
De verkopers komen met een eindbod van 280.000 euro.
Onder de door verkopers opgestelde voorwaarden staat onder meer:
- Koopsom € 280.000,--
- Voorbehoud verkrijgen financiering koopsom + kosten koper (10%) + verbouwingskosten a 40000 euro,--, uiterlijk binnen 4 weken na tekenen koopakte (met NHG-garantie).
Mag ik aannemen dat je je vooraf goed hebt geörienteerd of je überhaupt wel een hypotheek kunt krijgen voor dit bedrag? Heb je de woning laten onderzoeken op de bouwkundige staat? Heb je een taxatierapport van het pand?

De hypotheekverstrekkers zijn niet makkelijker geworden met nemen van een hypotheek >100% taxatiewaarde.

Vergeet ook niet dat als jij nergens een hypotheek voor het totale bedrag kunt krijgen maar de verkoper of diens makelaar kunnen dit wel voor jou regelen dat je dan óók aan de koop vastzit.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Guardian Angel schreef op maandag 01 november 2010 @ 16:42:
[...]

Mag ik aannemen dat je je vooraf goed hebt geörienteerd of je überhaupt wel een hypotheek kunt krijgen voor dit bedrag? Heb je de woning laten onderzoeken op de bouwkundige staat? Heb je een taxatierapport van het pand?

De hypotheekverstrekkers zijn niet makkelijker geworden met nemen van een hypotheek >100% taxatiewaarde.

Vergeet ook niet dat als jij nergens een hypotheek voor het totale bedrag kunt krijgen maar de verkoper of diens makelaar kunnen dit wel voor jou regelen dat je dan óók aan de koop vastzit.
Ja , de hypotheek is mogelijk. De bouwkundige staat wordt onderzocht en valt onder de voorwaarden. Het pand zit rond de taxatiewaarde.
Waarom zou de verkoopmakelaar dit wel kunnen regelen en de koper zelf niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Anoniem: 374945 schreef op maandag 01 november 2010 @ 17:22:
[...]

Ja , de hypotheek is mogelijk. De bouwkundige staat wordt onderzocht en valt onder de voorwaarden. Het pand zit rond de taxatiewaarde.
Waarom zou de verkoopmakelaar dit wel kunnen regelen en de koper zelf niet?
Omdat veel makelaars ook hypotheken verkopen en dus veel relaties hebben misschien? De verkoper cq diens makelaar hebben er immers alle belang bij dat jij een hypotheek krijgt.

Met de volgende voorwaarde zou ik niet tevreden zijn:

Voorbehoud verkrijgen financiering koopsom + kosten koper (10%) + verbouwingskosten a 40000 euro,--, uiterlijk binnen 4 weken na tekenen koopakte (met NHG-garantie).

Ik zou er liever zien staan:

Voorbehoud verkrijgen van een voor koper passende financiering koopsom + kosten koper (10%) + verbouwingskosten a 40000 euro,--, uiterlijk binnen 4 weken na tekenen koopakte (met NHG-garantie).

Dit voor het geval je wel een volledige hypotheek kunt krijgen maar met voor jou zeer slechte voorwaarden. Te denken valt aan bijv. een jaarlijkse extra aflossing van € 15.000,=.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 12:00
Guardian Angel schreef op maandag 01 november 2010 @ 16:42:
Ik dacht begrepen te hebben dat je (in geval van 'voorbehoud financiering') onder koop uit kunt komen als je minimaal 2 of 3 schriftelijke afwijzingen kan overleggen van geldverstrekkers die jou onder normale voorwaarden geen hypotheek willen verschaffen.
Op deze manier is een vriend van me recentelijk tenminste onder een koop uitgekomen (terwijl hij de hypotheek bij in ieder geval 1 hypotheekverstrekker wel (net) rond kon krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Zou goed kunnen, maar er wordt vaak nergens in een voorlopige koopakte gesproken hoe de ontbindende voorwaarden moeten worden geïnterpreteerd. Dat is juist een reden waarom ik al een kleine tekstwijziging voorstelde.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 209360

Ben ik trouwens de enige die vind dat 40.000,- voor twee dakkapellen en een ketel vrij veel vindt?

Daarbij vind ik het niet meer dan terecht dat je de verbouwing specificeert als je deze in de ontbindende voorwaarde opneemt. Als er geen harde grens is, is kun je in principe altijd ontbinden en dat is natuurlijk niet de bedoeling van zo'n voorwaarde. Als ik het allemaal zo lees snap ik de zorgen van de verkoper wel.

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 209360 op 01-11-2010 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Anoniem: 209360 schreef op maandag 01 november 2010 @ 22:08:
Ben ik trouwens de enige die vind dat 40.000,- voor twee dakkapellen en een ketel vrij veel vindt?
Nee. :)

Ligt wel aan de grootte van de dakkapellen natuurlijk. Voor € 12.000 laat je 2 hele nette plaatsen van 2 meter breed en in kunststof. Een HR ketel van bijv. Vaillant kost geplaatst ca. € 1600,=.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmsen
  • Laatst online: 06:54
Guardian Angel schreef op maandag 01 november 2010 @ 22:26:
[...]

Nee. :)

Ligt wel aan de grootte van de dakkapellen natuurlijk. Voor € 12.000 laat je 2 hele nette plaatsen van 2 meter breed en in kunststof. Een HR ketel van bijv. Vaillant kost geplaatst ca. € 1600,=.
Mijn kunststof dakkapel van 5,75 meter breed kostte mij 7000 euro om te maken en te plaatsen. Binnenkant afwerking niet mee gerekend trouwens, die heb ik zelf gedaan aangezien de badkamer in de dakkapel moest komen.

Dus 2 grote dakkapellen plaatsen kan echt wel voor 15.000. Binnenafwerking meegerekend zou je op 18.000 tot 20.000 komen.

Een ketel plaatsen hangt af wat er nu aanwezig is. Als er ook nog een afvoer gerealiseerd moet worden naar de zolder bijvoorbeeld dan ben je meer kwijt. Maar ik denk dat de totale verbouwing wel voor 25.000 moet kunnen.

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
voor een ketel zou ik eerder 2000-2500 rekenen, daar kom je volgens mij altijd wel mee toe.

[ Voor 5% gewijzigd door M a r c o op 02-11-2010 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 209360

Dat is niet helemaal het punt natuurlijk. Het feit dat de ketel meegefinancierd moet worden is een teken aan de wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Anoniem: 209360 schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 10:47:
Dat is niet helemaal het punt natuurlijk. Het feit dat de ketel meegefinancierd moet worden is een teken aan de wand.
Hoezo? ik vind dat helemaal niet zo raar hoor, dat je dergelijke posten uit een bouwfonds haalt.
Kun je je eigen geld mooi gebruiken voor de inrichting en afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:48
M a r c o schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 10:50:
[...]
Hoezo? ik vind dat helemaal niet zo raar hoor, dat je dergelijke posten uit een bouwfonds haalt.
Kun je je eigen geld mooi gebruiken voor de inrichting en afwerking.
Natuurlijk helemaal correct, waarom kosten waarover je renteaftrek kunt realiseren uit eigen middelen betalen? Lijkt mij nogal raar om dat niet te doen (als je die kosten toch moet maken en ze gefinancierd krijgt). Want het geld voor bloemetjes en schilderijtjes krijg je inderdaad niet ondergebracht als zijnde aftrekbare kosten ;)
Pagina: 1