wat komt er na de NAS?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hola,

ben al een hele tijd aan het nadenken over network based storage, vooral voor hd films etc. in eerste instantie zat ik te denken aan een 4 bay NAS met 8 TB schijfruimte, maar niet alleen zijn die apparaten heel duur, daarnaast is het slechts 8 TB maximaal. wil ik dat uitbreiden dan moet ik een 2e NAS kopen met weer 4 schijven, en zo verder. harde schijven steeds upgraden is ook een optie maar kost veel tijd en moeite.

dus, gelet op voorbereiding voor de toekomst, eigenlijk is een NAS niet toereikend genoeg. maar wat is the next level? moet ik dan toch gaan denken aan 19 inch server racks met hd brackets etc? dat lijkt me geen ideale oplossing voor thuis, voornamelijk omdat ik er simpelweg geen ruimte voor heb.

ik vroeg me af of er niet iets is dat hier tussen in zit. dus geavanceerder dan een NAS maar niet zo hardcore als een rack mounted server. ik heb op internet zitten kijken maar kan nagenoeg geen info vinden.

thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:56

voodooless

Sound is no voodoo!

Simel: Het grote DIY RAID NAS topic deel 3 :) Daar vind je alle smaken van simple single disk NAS to hardcore rack met SAS expander.

[ Voor 39% gewijzigd door voodooless op 14-09-2010 11:39 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 17:44
Al nagedacht over zelf een big-tower in te richten als NAS? FreeNAS er op, dan kan je het zelf zo groot/duur/mooi maken als je het hebben wil :+

Te laat O-)
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

[ Voor 3% gewijzigd door N3oC op 14-09-2010 11:39 . Reden: Spuit 11 ]

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 17:14
8TB voor home-use? wel eens van opruimen gehoord?

Je zou voor een zelfbouw nas kunnen gaan met meer sata-aansluitingen. Tevens komen er ik de toekomst steeds grotere disks, dus je zou een 4disk nas kunnen upgraden met vier grotere disks t.z.t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruitech
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04 18:15
Pak een oude coolermaster stacker (of koop der 1tje)
zet daar deze behuizingen in V&A aangeboden: Chenbro SK33502

En je hebt een hele nette 15disk hotswap kast. Leuk moederbordje & raidkaart, en OS naar keuze en je hebt een semi-pro & ideaal-voor-thuis-gebruik servertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie_84
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:47
Je hebt verschillende opties:

-koop een nas met online expansion, dan kun je steeds je harde schijven eruit halen en swappen door grotere (van 2 Tb naar 3 TB)
-zelbouw met raidcontroller of mdadm, kan je steeds een extra schijf toevoegen of een tweede set aanmaken
-een drobo kopen
-een san kopen (bv lefthand) dan kom je nooit ruimte tekort ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
geweldig, bedankt voor jullie replies. :) ik zal dat NAS topic zeker goed doorlezen (dacht dat het alleen voor de standaard NAS kastjes was) en ook de overige links checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je een beetje handig bent, maak je het gewoon zelf: nieuws: Zelfbouw-nas behaalt leessnelheden tot 266MBps

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De DS1010 van synology heeft ruimte voor 5 schijven, en je kan er een uitbreiding aanhangen met nog eens zoveel ruimte. Kom je op 16TB in raid 5, en dan hoef je wat later pas de schijven te gaan upgraden

Verwijderd

Na de Nasjes komt dit:
Afbeeldingslocatie: http://s708.photobucket.com/albums/ww81/een_naam/IMGP1479.jpg

Foto van mijn WHS homeserver in een Schäfer 19" rack, er zit momenteel 10TB aan schijven in en kan bijna onbeperkt worden uitgebreid, veel flexibeler als die "dure" Synology troep en verbruikt niet eens veel vermogen, bovendien kan ik extra 19Inch apparaten kwijt als mijn 19" Chenbro vol zit. Alle clients worden automatisch backed-up. Een SAS expander is de volgende stap, hopelijk kan ik dan een kleinere 19" rackserver eronder plaatsen vol met SSD's :9~.
Door het hele huis Gbit verbindingen via 2 24poorts Netgear switches.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2010 08:22 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:56

voodooless

Sound is no voodoo!

Erg schattig, zo'n ronkend 19" rack in je huiskamer :+

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Ach de ander heeft weer een vitrine met modelautootjes, een dvd collectie of een aquarium staan, wat is het probleem ? :) Zou het zelf echter niet willen hebben :P

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

voodooless schreef op woensdag 15 september 2010 @ 08:28:
Erg schattig, zo'n ronkend 19" rack in je huiskamer :+
Als je geen werkkamer hebt is het lastig, door een temperatuursensor in de 19" kast te bouwen gaan de fans van de kast alleen aan tijdens hete dagen wanneer het >30 graden is, doordat deze server in deze kast zit is de "herrie" van de server heel beperkt, er zit een glazen deur voor (niet te zien op foto).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2010 08:37 ]

• KrusT
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 13:16
Verwijderd schreef op woensdag 15 september 2010 @ 07:52:
Na de Nasjes komt dit:
[afbeelding]

Foto van mijn WHS homeserver in een Schäfer 19" rack, er zit momenteel 10TB aan schijven in en kan bijna onbeperkt worden uitgebreid, veel flexibeler als die "dure" Synology troep en verbruikt niet eens veel vermogen, bovendien kan ik extra 19Inch apparaten kwijt als mijn 19" Chenbro vol zit. Alle clients worden automatisch backed-up. Een SAS expander is de volgende stap, hopelijk kan ik dan een kleinere 19" rackserver eronder plaatsen vol met SSD's :9~.
Door het hele huis Gbit verbindingen via 2 24poorts Netgear switches.
Vind dit erg leuk! Maar wat zuipt zoiets?

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-05 13:01

elTigro

Es un Gringo!

Bier :)
In ieder geval neemt t meer dan zo'n NAS-je. Ik zelf heb ook altijd ruimtegebrek, maar ik vind een server neerzetten toch net een beetje zonde. (zowel van het geld voor stroom als voor het milieu)[quote]

[ Voor 15% gewijzigd door elTigro op 15-09-2010 10:45 ]

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Verwijderd

KrusT schreef op woensdag 15 september 2010 @ 10:22:
[...]

80Watt, met fans aan van 19" rack(als het warm weer is) komen er nog 70 bij.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 september 2010 @ 11:41:
[...]

80Watt, met fans aan van 19" rack(als het warm weer is) komen er nog 70 bij.
70 W fans? Waaien dan je disks niet weg?

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
Ikzelf heb een oude areca 1280 2de hands gekocht, waarop ik 24 HD's kan aansluiten. Ik ben begonnen met 5 hd's van 2TB in raid 6 en zit nu al aan 10 hd's, goed voor 16TB. Als ik ooit 24 HD's heb, zijn er al weer met grotere capacitieit beschikbaar en kan ik de oude weer vervangen. Redelijk future proof dus.

[ Voor 4% gewijzigd door aval0ne op 15-09-2010 13:42 ]

Pagina: 1