mphilipp schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 08:04:
[...]
Jullie nemen het veel te serieus...

Ik geef in Jip & Janneke taal weer hoe het werkt. Van een afstand werkt het ook zo. Tuurlijk zitten ze hun vingers blauw te rekenen en wordt er veel onderzoek gedaan. Maar het blijft theorie. Ik stel het zo omdat TS vraagt hoe het nou precies zit. Dat weet niemand dus. Je kunt hooguit te weten komen wat de heersende theorieën zijn en wat de meest geaccepteerde zijn. Maar ook dat wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk zo zit.
Je kan ook niet met 100% zekerheid zeggen dat Jan-Peter Balkenende de demissionair premier is van Nederland. Toch weten de meeste mensen dit toch vrij zeker.
Op het gebied van kosmologie is er een groot verschil tussen dingen die we weten uit waarnemingen en speculaties.
Uit waarnemingen weten we bijvoorbeeld dat het heelal uitdijt. We kunnen ook de kosmische achtergrond straling waarnemen, dit geeft ons een snapshot van hoe het heelal eruit zag toen het voor het eerst transparant werd. Hieruit kunnen we heel veel informatie halen, bijvoorbeeld dat het heelal nagenoeg vlak is.
Sommige andere dingen zijn pure speculatie. Zo is bijvoorbeeld absoluut niet bekend welke vorm het heelal heeft. Daar kan over gespeculeerd worden, maar geen wetenschapper zal zich durven te branden aan een stellige uitspraak daarover. Hooguit zal men verschillend hypothetische modellen door rekenen om te kijken of ze een waarneembaar verschil zouden kunnen ontdekken.
Jij lijkt deze twee te verwarren en schept een nogal oneerlijk beeld van theorie vorming.
Ik vind dat als mensen iets niet goed begrijpen ze niet met dergelijke stelligheid er hierover zouden moeten posten. Daarmee suggereer je namelijk dat je het wel heel goed begrijpt en help je op die manier misinformatie de wereld in omdat anderen je verhaal als waarheid aannemen. Van een veteraan poster op dit forum, dat zich prijst om zijn hoge discussie niveau zou je beter mogen verwachten.
De enige manier om dergelijke misinformatie in een topic te corrigeren is de poster flink met zijn fouten om zijn oren te slaan.
[...]
Wacht even, er is geen centrum zeg je.Maar eh (en vergeef me in drievoud voor deze stomme opmerking): er was toch een "Big Bang".Een beginpunt van ruimte en tijd?Lijkt me toch iets van een centrum

Met stomme opmerking heb ik geen probleem. Zolang je ze maar niet voorschotelt als De Waarheid.
Een nuttige manier om je de uitdijing van het heelal voor te stellen is als volgt:
Stel ik maak een schaal model van hoe het heelal er nu uit ziet. (Mocht het heelal oneindig groot zijn, dan is het model dat natuurlijk ook. Een abstractie hobbel waar je overheen moet stappen.) In dit schaal model kan je alle dynamica van de objecten in het heelal beschrijven. (Planeten draaien om hun zonnen etc.)
Dat het heelal uitdijt betekent dat de schaal van het model met de tijd groeit. Komt 1 cm nu overeen met 1 miljard lichtjaar, over een paar miljard jaar is dat misschien wel twee miljard lichtjaar. We houden dus de grote van het schaalmodel zelf gelijk. De schaalfactor is dus een functie van de tijd, laten we die (naar goed gebruik) a(t) noemen. De dynamica in je model is afhankelijk van a(t). In het bijzonder zal je zien dat met de tijd gebonden systemen zoals zonnestelsels zullen krimpen (met 1/a(t).
Voor een volkomen egaal heelal (een redelijke benadering van de werkelijkheid op grote schaal) kan je met behulp van de algemene relativiteitstheorie uitrekenen hoe deze schaal factor a(t) zich ontwikkeld. Als dan begint met een heelal in de toestand van nu (dus een bepaalde waargenomen dichtheid en uitdijingssnelheid) kan je terug gaan rekenen. Wat je dan vindt is dat op een zeker tijdstip in het verleden a(t) nul wordt. Dat wil zeggen dat in je model 1 cm overeen komt met 0 meter in het echt. De afstand tussen twee verschillende punten in het heelal is dan dus voor elke twee punten nul. Deze ongebruikelijk toestand wordt aangeduid met de term "singulariteit" aangeduid.
Vaak wordt deze toestand verwoord door te zeggen dat het heelal tot een punt is gekrompen, maar conceptueel is het misschien makkelijker om er over te denken als dat de afstand tussen alle punten 0 is geworden. (Ook theoretisch is dat trouwens een gezonde benadering, maar daar zal ik nu niet verder over uitweiden.)
[
Voor 47% gewijzigd door
Verwijderd op 14-09-2010 10:57
]