Toon posts:

NAS Netwerk vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn netwerk zou ik een plek willen maken waar ik films, series en dergelijke kan neerzetten zodat ik deze kan streamen naar mijn xbox360. Daarnaast wil ik graag dat ik op deze zelfde plek automatisch via timemachine backups maken van mijn laptop(MacBook).

Ik ben begonnen me te verdiepen in NAS systemen. Ik heb geprobeerd hier informatie over te vinden op het net, maar dan loop ik steeds vast op allerlei technische termen, die ik niet ken aangezien ik niet zo handig ben met netwerken en hardware e.d.
Daarom hoop ik dat jullie me hier kunnen helpen met advies wat ik wel of niet nodig heb voor mijn boven genoemde wensen.

Ik heb onder andere zitten kijken naar de 'Sitecom MD-253' zou dit een goede keuze zijn voor mijn mac/windows/xbox360 netwerk? Of moet ik helemaal geen NAS systeem hebben, maar iets heel anders?

• NMNN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-01 08:37
Een populair product op dit moment is een netgear-readynas RND2000. Hier op tweakers iig.
Kost ong 130 euro en dan moet je er nog 1 of 2 schijven bij doen afhankelijk van je wensen. Specificaties zijn precies zoals jij die omschrijft. (streamen naar xbox bijvoorbeeld.) Wat betreft time-machine lees ik dan weer negatieve berichten, en dan zou je wellicht beter uit zijn bij (als ik me niet vergis) Qnap.
Toevallig ben ik op dit moment ook aan het oriënteren en zodoende kwam ik ook bij bovenstaande uit.
Pin me er niet op vast, maar misschien heb je nu een startpunt.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:32

SpamLame

niks

Hmm niet echt een vraag voor PNS gezien de thuis situatie.
Had je [NAS] Het grote NAS Overzicht Topic of het grote [insert nas vendor] topic in Opslagmedia & I/O Controllers al doorgenomen?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > OM

Tijd voor een nieuwe sig..

• Bunta
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-11-2025
Ik ben in het bezit van een Qnap TS-419P en zeer tevreden, deze doet dan ook alles wat jij verwacht en meer! Kijk anders even op de website van Qnap. http://www.qnap.com/Products.asp Daar staan vele modellen en voor ieder wat wils, uiteraard hebben de andere grote merken ook voldoende aanbod. Qnap is doorgaans wel een beetje duurder.

*Edit*
Laat even weten wat je precies verwacht. Je budget, benodigde schijruimte, hoeveel Bays, eventuele extraatjes aan software etc..... Dan kunnen we in ieder geval je een beetje sturen in de richting waar je naar toe wilt.

[ Voor 25% gewijzigd door Bunta op 13-09-2010 10:54 ]

Xbox One: GodShieldRevs Twitch: GodShieldRevs

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de snelle reacties:)

Die Qnap TS-419P is een stuk duurder dan wat ik er voor over heb. Mijn ideale budget is rond de €150 voor de NAS zelf en dan rond de 100 euro voor een HDD van 2TB (ik heb al HDD's van deze prijsklasse gezien bij alternate.nl).

Ik heb gekeken naar de netgear-readynas RND2000 die NMNN noemde, en die vind ik heel interessant gezien de prijs en het feit dat hij alles lijkt te doen wat ik wil.

@NMNN jij zei dat je negatieve berichten hebt gelezen over de timemachine in combinatie met de RND2000.
Bedoel je hiermee dat het niet werkt, of dat het niet optimaal werkt? Ik heb namelijk via verschillende sites gelezen dat hij wel compatibel moet zijn met TM...

@Bunta even op een rijtje wat ik verwacht van een NAS

*Werken met MAC en met Windows.
*Werken met Time machine.
*Streamen via Xbox360.
*Te bereiken via FTP (is geen must, meer een pluspunt als het kan)
*Laag energie verbruik wanneer niet in gebruik, en weinig geluid hebben ook voorkeur.

*Ik wil beginnen met 1 HDD van 2TB, Maar wil de mogelijkheid hebben om later uit te breiden met nog een HDD.

*Budget is ongeveer €150 voor de NAS, en ongeveer €100 voor een HDD. (Budget staat niet vast, is meer een ideale situatie)

Mijn research zegt me dat dit allemaal mogelijk is met de RND2000, ik denk dat dit wel een erg goede kanshebber is voor mij. Wat denken jullie?

(ps: Bunta jij noemt, eventuele extraatjes aan software, wat bedoel je hier precies mee?)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2010 17:31 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Let erop dat je een NAS niet 100% kunt zien als backup. Stel je eens voor dat je huis in de fik vliegt of dat er door een blikseminslag niks meer over is van je pc + nas.. dag gegevens.
*Streamen via Xbox360.
Let hierbij op dat een X360 maar een beperkt aantal formaten ondersteunt. Als jij een x264-codec aan de X360 voert kan hij daar niks mee. Je mediaserver zal dan moeten transcoden, wat een goedkope nas van €150 totaal niet lukt.

Dus het kan wel, maar alleen met formaten die de X360 standaard al aankan. De rest kun je vergeten.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
@ Gizz, ik snap dat het nooit 100% veilig is. Als mijn huis in de fik gaat heb ik grotere problemen dan mijn bestanden kwijt zijn ^^. Het is meer voor als mijn laptop gejat wordt, of zoek raakt, of kapot is o.i.d.

Dat van de xbox360 dat weet ik, ik heb lange tijd gestreamt via mijn windows desktop, en meeste bestanden die ik kijk zijn gewoon simpele .avi's en dat gaat meestal wel goed. Als het niet werkt kan ik altijd nog mijn laptop met een kabel aan mn TV hangen :).

• Bunta
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-11-2025
Voor dat budget kom je al snel bij een Netgear RND2000 uit. Qnap en Synology zijn dan denk ik een stapje te ver m.b.t. kosten, maar dan heb je wel wat hoor! De RND is volgens mij al een aardig oud modelletje kan ook zo 1, 2, 3 niet vinden wat voor processor er in zit. Hij doet in ieder geval wel wat jij wil en daar gaat het uiteindelijk om.

Wat ik bedoelde met extraatjes is bijv., downloaden met je NAS, Surveilance etc.... Synology en Qnap zijn daar heel sterk in.

Doe even wat huiswerk wat ik je ga opgeven >:): Ga naar de betreffende websites, Synology, Netgear en Qnap. Zoek een NAS model uit, waarschijnlijk een 2 bay en ga vergelijken. In principe doen alle merken precies wat jij wilt. Als het echt om geld gaat dan zal je keuze waarschijnlijk gaan vallen op een Netgear RND2K maar misschien wil je wel dingen erbij die Netgear niet kan leveren.

Hoe ons op de hoogte.

Xbox One: GodShieldRevs Twitch: GodShieldRevs

Verwijderd

Topicstarter
Nou mr Bunta ik heb netjes mijn huiswerk gedaan, en ik ben tot de conclusie gekomen dat de RND2000 het beste bij mij past. Andere NAS systemen die ik heb bekeken kunnen allemaal wel meer, maar dat zijn dan vaak features die ik wss toch nooit zou gebruiken. Het geld wat ik dus extra zou uitgeven aan zo'n apparaat zou weggegooid zijn.

Ik ben van plan hem te kopen bij 'Aces Direct', voor €148, is iemand bekend met deze webshop, aanrader of afrader?

dan heb ik nog een vraagje over de schijf die ik er in ga hangen, ik zit te twijfelen tussen deze: http://www.alternate.nl/h...=Serial-ATA&l3=3%2C5+inch
en deze: http://www.alternate.nl/h...=Serial-ATA&l3=3%2C5+inch

Als ik het goed heb zijn deze schijven allebei compatibel met de RND2000, de tweede schijf is iets duurder, maar wat sneller volgens mij. Zou dit verschil merkbaar zijn, of is dat verwaarloosbaar? Welke schijf zou een betere keuze zijn van deze twee, of hebben jullie andere betere suggesties?

Alvast bedankt voor jullie hulp bij mijn zoektocht so far :D
Pagina: 1