[Koude start] Probleem met starten op meerdere pc's

Pagina: 1
Acties:

• alucard.erbacam
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04-2025
Geachte Tweakers.

+/- 1 maand geleden heb ik (noodgedwongen) besloten een upgrade van mijn systeem te doen.
Tijdens deze upgrade ben ik tegen enorme problemen opgelopen en het uiteindelijke probleem weet ik niet van wat het zou kunnen veroorzaken vandaar dit hele verhaal.
Aangezien de upgrade 2 computers betreft (en het verhaal dus veel componenten betreft) volgt hier beneden een enorme lap tekst die ik zo goed mogelijk zal proberen te structureren.

Originele configuraties voor upgrade(s):
PC 1 (Vriendin):
Voeding: Enermax 480 watt
Moederbord: MSI k9N2 Rev 1.0
Grafische kaart: Geforce 8600GTS
Processor: AMD dualcore 2.3ghz
Koeler: Stock
Geheugen: OCZ PC2 8500 cas 5-5-5 (2x2GB)
Primaire HD: 1TB Western digital black edition FAEX (64mb cache)
Primaire DVD: SATA Noname

PC 2 (Ik)
Voeding: Noname 550 watt
Moederbord: Msi k9a2 plantinum Rev 1.0
Grafische kaart: Ati HD 4870
Processor: AMD quadcore 2.6ghz
Geheugen: Team PC2 8500 cas 5-5-5 (2x2GB)

Note:
Beide pc's hebben "jaren" goed gedraaid tot de problemen zich voordeden.

Probleem:
PC 1: Op een gegeven moment beide gigabit LAN poorten in 1 keer stuk gegaan.
Dit is uiteindelijk opgelost geworden door er een 100 megabit pci kaart in te duwen.
(Bios upgrade hielp niet)

PC2: Niet lang na de problemen met PC1 is van PC2 de onboard geluidskaart kapot gegaan.
Dit is uiteindelijk opgelost geworden door een PCI-E geluidskaart aan te schaffen.
(Bios upgrade hielp niet)

Upgrade:
Aangezien ik de problemen beu was heb ik voor PC2 een nieuw moederbord (Asus M4A78-E Rev 1.0) aangeschaft zodat het oude moederbord van PC2 naar PC1 kon.

Uiteindelijke configuratie:
PC 1 (Vriendin):
Moederbord: Msi k9a2 plantinum v1.0

PC 2 (Ik)
Voeding: Noname 550 watt
Moederbord: Asus M4A78-E Rev 1.0

Probleem:
Na de boel in elkaar gebouwd te hebben wilde PC2 niet (fatsoenlijk) starten en rook ik brandlucht.

Oplossing:
Uiteindelijk bleek de voeding de geest te hebben gegeven dus voor PC2 een nieuwe voeding besteld (Cooler Master Silent Pro Gold 700 Watt).

Configuratie ziet nu dus zo uit:
PC 1 (Vriendin):
Moederbord: Msi k9a2 plantinum v1.0

PC 2 (Ik)
Voeding: Cooler Master Silent Pro Gold 700 Watt

Probleem:
Na het inbouwen van de nieuwe voeding blijkt dat (om 1 of andere reden) de grafische kaart van PC2 de temperatuur op 127 graden weergeeft en hier niet van af wijkt.
Zie ook het topic dat ik hiervoor heb aangemaakt:[Link]

Oplossing:
Uiteindelijk bleek de kaart koel genoeg te blijven en kon ik met de kast dicht met het geluid leven.

Note:
Dit heeft een tijdje goed gewerkt zo totdat van PC1 het MSI moederbord rare problemen begon te geven met BSODS, niet doorstarten, bios fouten etc.
Na nagedacht te hebben (en volledig van de problemen te willen afzijn heb ik besloten PC2 van het AM2+/DDR2 platform te upgraden naar AM3/DDR3 en dit is waar de boel goed mis begint te gaan.

Nieuwe configuratie na de upgrade:
PC 1 (Vriendin):
Voeding: CoolerMaster Real Power M620
Geheugen1: OCZ PC2 8500 cas 5-5-5 (2x2GB)
Geheugen2: Team PC2 8500 cas 5-5-5 (2x2GB)

PC 2 (Ik)
Moederbord: ASUS M4A87TD EVO
Processor: AMD quadcore 3.2ghz
Geheugen: OCZ Platinum PC3-15000 cas 9 (2x2GB)

Note
Om problemen met de voeding van PC1 te voorkomen heb ik gelijk met de upgrade een Cooler master PSU erbij gekocht.
Verder is in PC2 een Asus moederbord ingekomen, DDR3 Geheugen en een snellere Am3 Quad.

Probleem:
Na netjes Windows(7 x64) opnieuw te hebben geïnstalleerd op beide pc's zijn we gaan slapen.
De volgende ochtend zet ik PC2 aan (waar ik de dag ervoor 4 uur achter heb gezeten en een memtest op heb gedaan), deze komt in Windows, begint te vertellen dat allerlei EXE files ongeldige bewerkingen hebben gedaan en knalt eruit met een BSOD.

Gelijk gereboot en een Memtest gedraaid.
Resultaat: Geheugen fouten.

Note
Nu moet ik erbij vermelden dat ik het enige AM3 systeem in de omgeving heb en ik nergens onderdelen zou kunnen lenen voor testdoeleinden.

Oplossing:
Koop extra DDR3 Geheugen (GeIL Gaming EVO ONE 2x2Gb PC3-16000) en zodra dit erin zit en goed test stuur ik de andere modules op.

Probleem:
Nieuw geheugen test goed, wil de dag erna het geheugen opsturen.
Smorgens zit ik PC2 aan en heb hetzelfde probleem (BSOD in windows, reboot, memtest en memory errors).

Note
Na overwegen wat het probleem kon zijn (moederbord/processor) heb ik besloten om dan het moederbord maar te vervangen (leek me het meest complexe onderdeel) met een Gigabyte GA-890FXA-UD5 rev 2.0.

Probleem:
Opnieuw geïnstalleerd, dag erna bij koude boot BSOD en memfouten.

Note
Processor dan maar? (Athlon II X2 3.0ghz aangeschaft vanwege prijs)

Probleem:
Dag na installatie BSOD en memfouten.

Note
Tot dusver heeft PC1 perfect gelopen met het Am2+/DDR2 systeem.
Na het voorbije fiasco dacht ik dat het aan de grafische kaart lag ik besluit met de "mindere" onderdelen die nu toch over zijn PC1 te upgraden:

De configuratie van PC1 en PC2 zien er nu als volgt uit:
PC 1 (Vriendin):
Voeding: CoolerMaster Real Power M620
Moederbord: ASUS M4A87TD EVO
Processor: AMD dualcore 3.0ghz
Geheugen: OCZ Platinum PC3-15000 cas 9 (2x2GB)

PC 2 (Ik)
Moederbord: Gigabyte GA-890FXA-UD5 rev 2.0
Processor: AMD quadcore 3.2ghz
Geheugen: GeIL Gaming EVO ONE 2x2Gb PC3-16000

Note
Na alle voorgaande problemen heb ik bij de upgrade van PC1 Windows niet opnieuw geïnstalleerd, maar de Windows gebruikt die er al op stond.
Windows vond alle hardware en heeft de hele avond (met meerdere reboots en memtests perfect gedraaid op PC1.
Aangezien ik de grafische kaart (4870) verdenk nam ik aan dat PC1 geen probleem zou hebben.

Probleem
Beide PC's knallen er smorgens uit met BSOD.

Dit is het punt waar ik ondertussen ben aangeland:
Heb hardwarematig gezien 2 nieuwe pc's.
Ben geldmatig gezien een stuk armer.
Heb steeds BSOD's smorgens met starten met PC1 en PC2.
Weet absoluut niet meer wat ik moet doen.

Help me Tweakerone kenobi your my only hope! :*)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gezien er blijkbaar zoveel hardware stuk gaat zou ik eerst eens kijken of je geen rare fluctuaties hebt in je stroomvoorziening. . Zijn je pc's geaard aangesloten?

• alucard.erbacam
Terw_Dan schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 22:33:
Gezien er blijkbaar zoveel hardware stuk gaat zou ik eerst eens kijken of je geen rare fluctuaties hebt in je stroomvoorziening. . Zijn je pc's geaard aangesloten?
De stopcontacten zelf hebben geen aarde zover ik weet (oud gebouw).
Denk dat de stekkerdozen die optie (pin) wel hebben.
Er zijn geen beveiligde stekkerdozen in gebruik (die knalden er "vroeger" altijd uit, heb er 2 gehad).

Over stekkerdozen en stroom gesproken, het is een oud gebouw en bij PC1 en PC2 is maar 1 contact.
Aangezien er veel randapparatuur aanhangt liggen er ongeveer 6 tot 8 stekkerdozen hier op en rond de bureaus.
Als ik de stekker uit het contact trek en er weer in duw knalt de zekering eruit.
Ik moet dan een aantal stekkerdozen uitzetten (met de knop) en dan 1 voor 1 aandoen.

Kan altijd eens proberen de stekkerdozen te vervangen door nieuwe/beveiligde, zal maandag eens gaan kijken naar wat die krengen kosten :).

Bedankt iig voor de tip/hulp en als je (of anderen) nog extra suggesties/opmerkingen hebben dan hoor ik ze graag :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als bij het inpluggen van een stekker de zekering eruit knalt lijkt me dat je stroomvoorziening niet geweldig is. Als je veel spanningspieken krijgt krijgt je hardware dat ook voor z'n kiezen en dat kan op den duur betekenen dat je met defecte hardware blijft zitten.

Omdat te verhelpen zou je er eens een netfilter tussen kunnen duwen en kijken of dat helpt.

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-02 09:46
Mmz, dat klinkt in derdaad alsof je spanningen niet stabiel zijn.
Het valt me op dat al je ddr3 geheugen overclock geheugen is dus controleer even of ze de juiste spaning hebben of geef ze voor de zekerheid 0.1 extra.
Maar waarschijnlijk licht het aan je stroomnetwerk, 6 stekkerdozen op een groep doe zelfs ik niet op lanpartys, dat is vragen om problemen. Probeer eens met zo minmogelijk stekerdozen te starten. Of de boel te verdelen over meerdere groeppen. Kijk ook even welke aperaten allemaal sochtens aan staan in jouw woning.

• alucard.erbacam
Hartelijk dank voor het meedenken.

Ik zal morgenvroeg proberen de stekkerdozen te elimineren door PC1 op stroomgroep 1 met 1 (nieuwe, beveiligde) stekkerdoos te hangen (dus zonder de 8 andere ;)) en PC2 via een kabelrol op stroomgroep 3.

Als 1 van de 2 (of beide) dan geen BSOD krijgen dan is het idd iets met de stekkerdozen of de stroomgroep.
Mocht dat niet werken zal ik het geheugen meer voltage geven en kijken wat ze overmorgen smorgens doen :)

Nogmaals bedankt voor het meedenken want dit soort dingen gaat echt mijn pet te boven :)

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:56

mphilipp

Romanes eunt domus

douw eens een keer een multimeter in het stopcontact. Wel even op het juiste voltage zetten.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• alucard.erbacam
Nogmaals bedankt iedereen voor het meedenken.
Ik heb ondertussen de volgende zaken getest:

PC1 op losse (nieuwe) stekkerdoos direct op groep1.
Het probleem bleef hetzelfde (BSOD bij koude boot).

PC2 op andere stroomgroep gehangen dmv kabelrol.

Memory voltage en timings aangepast op zowel PC1 als PC2.

Daarna wat uitgezocht over harde schijven:
Blijkt dat mijn WD FAEX harde schijven weleens een fabricage fout zouden kunnen hebben.
Link1 Link2
Ik dacht het probleem te kunnen verhelpen door SATA3 uit te schakelen in de bios en de hd's daarvoor te jumperen, helaas weer BSOD bij koude boot PC1 en PC2.

Daarna gedacht om beide pc's te herinstallen op 2 WD FALS harde schijven.
Resultaat was dat PC1 BSOD kreeg en PC2 Niet :)
Dit was het eerste succesje in lange tijd :)

Ben op dit moment de WD FALS schijven (waren voorheen dataschijven waar ik windows gewoon bij heb geknald) datavrij aan het maken zodat ik ze kan herpartitioneren, op bad sectors kan checken en dan voor beide pc's nog eens kan herinstallen.

Als iemand nog tips of suggesties heeft hoor ik het graag :)

• ploffie144
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-02 08:00
Ik heb zelf ook een ( BSOD ) gehad tijdens het installeren van WIN 7.
Probleem bij mij was dat ik niet alles had aangesloten op het moederbord.
Front USB / Front audio en geen lan verbinding.
Na alles te hebben aangesloten en opnieuw geïnstalleerd was het weg.
Ik kwam het volgende tegen en kijk maar of je er wat aan hebt.

http://www.pcwereld.be/bl...creen-wat-nu-te-doen-bsod

• ploffie144
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-02 08:00
Wat de stopcontacten betreft.
Ik heb een hele kamer ingericht om te computeren,
groot bureau gemaakt, KAMER GEAARD.( HEEL BELANGRIJK )
Onder het bureau hangen maar liefst 23 stopcontacten, zes daarvan zijn beveiligd,
tegen stroom pieken / blikseminslag / overbelasting etc etc.
Op het bureau staan drie schermen en draaien er meestal drie servers.
Nog nooit problemen gehad met opstarten van de PC'S.

Misschien kun je het na laten kijken voor er rare dingen gebeuren.
Wel zo veilig, en laat een geaard stopcontact plaatsen voor je PC'S.

Succes

• alucard.erbacam
Heb ondertussen een geaard stopcontact en beveiligde stekkerdozen :)
Dit maakte helaas geen verschil.

Ook heb ik de HD's eruit gelaten om te kijken of die mem-fouten niet door de software konden komen maar helaas, ook zonder HD's (en zelfs zonder de dvd-drives) geven beide pc's mem-errors bij een koude boot smorgens.

Ondertussen ben ik het eigenlijk dusdanig zat dat ik er aan aan het denken ben de hele zooi maar naar een bedrijf op te sturen om te laten testen.
In dat licht weet iemand toevallig bedrijven die dit goedkoop doen en/of zijn er nog andere suggesties/opmerkingen/tips?

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-02 07:33
Als het geheugen kapot is gegaan door stroompieken dan zul je dat niet kunnen repareren door nu alles goed aan te sluiten. memtest doen en indien defect terug sturen naar de winkel onder garantie en vooral NIET verwijzen naar deze topic.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Jouke74
  • Laatst online: 18-02 05:56
Hmm vervelend om dit allemaal te lezen; in de zin van ik leef erg met je mee.

Ik durf er eigenlijk niet over te beginnen maar heb je de afstandsbusjes voor je moederborden gebruikt? (even voor de zekerheid). Check ook eens of je niet een systematische fout maakt met de PC bouw, power naar de CPU's etc...

Begin eens met 1 pc in orde te maken, dat scheelt veel kopzorgen tegelijk. Met de twee volledige PC's en alle oude hardware zou er toch wel een werkende configuratie uit te halen moeten zijn. Bouw een PC met het minimum aan componenten en check dan een voor een de latjes geheugen met memtest. Geeft dit fouten of hangt dit programma, dan kan je bouwen wat je wil, maar gaat je PC een keer hangen of BSODs geven.

Verander onderdeel voor onderdeel.

Probeer de BSOD code te googelen, vaak geeft dit aan waar de fout zit.

"That was left handed..." - JJH

• Toettoetdaan
Kun je een foto maken van de error die je krijgt?
En schakel je de stekkerdoos waar die pc's op zitten s'nachts uit?

• pvg103
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-02 19:44
door een piek kan het makkelijk kapot gaan. het is bijna niet na te gaan wat er eventueel defect is. dit wordt klooien met beide pc's om te kijken of/wat er nog werkt.

• alucard.erbacam
Nogmaals bedankt voor alle reacties.

Ik heb ondertussen beide moederborden uitgebouwd uit de kasten en los op houten plankjes liggen.
Ook heb ik een memory-test schema gemaakt in exel.

Aangezien de fouten alleen optreden bij koude boots op koude dagen (en zodra ze langer dan 1 min (ofzo) aan hebben gestaan en ik ze dan reboot de modules goed testen) ben ik nogal veroordeeld om ongeveer nog een week bezig te zijn met memtests in de ochtend om nu uit te vinden of het random is of echt dat bepaalde modules smorgens fout testen en andere niet.

Wat ik zeker denk te weten dat het niet is:
HD's (zijn niet meer aangesloten)
Grafische kaarten (heb een nieuwe 4870 gekocht om te testen en had al een 4870 en een nv8600gts)
Voedingen (Zijn beide nieuw en werkte/werken met de oude hardware (het AM2+/DDR2 spul) prima.
DVD drives (Zijn nieuw en heb ook al tests gedaan die fout gingen met een bootable usb stick)

Wat ik niet zeker weet:
Moederborden?
Prosessors?
Geheugen?

@jouke74
Afstandsbusjes zijn die gouden dingetjes die op de plaat van de kast gaan toch? (die heb ik gebruikt).
Ook heb ik nu alles uit de kasten gehaald.
Ook heb ik de stroomaansluitingen gechecked maar die zitten goed.

De BSOD's heb ik toen in der tijd gefotografeerd maar zijn echt totaal random:
ntfs.sys
kernel.nogwat
ati.nogwat
enzovoorts
Ook zijn er nu geen Hd's meer aangesloten en geeft hij nog mem-errors.

De 2 AM3/DDR3 pcs geven de fouten en liggen nu apart.
Van de AM2+/DDR2 pc's heb ik een werkende 3e pc gebouwd waar ik al deze berichten op tik.
Deze heeft nooit mem-errors en start altijd betrouwbaar op :)

@toettoetdaan
Bedoel je de memtest of de BSODS errors?
De stekkerdozen zet ik btw nooit uit.

Wat ik het raarste vind is dat de enige keren dat er mem-fouten zijn dat dat smorgen is als ze lang "uit" zijn geweest.
De rest van de dag kan ik testen wat ik wil maar testen alle modules 100% goed (ook op 1600mhz met ingesteld voltge, cas waarden enzo).
Alleen in de morgen krijg ik tussen de 20000 en 50000 memtest fouten (gebruik btw memtest86+ 4.1 via oftewel een dos-bootstick of vanaf bootble CD.

Maargoed ik hoop volgend weekend te kunnen berichten dat ik een patroon heb gevonden en modules heb kunnen elimineren.
Als er mensen zijn die nog tips truuks op- of aanmerkingen of wat dan ook hebben dan hoor ik ze echt graag :)

• Toettoetdaan
@alucard.erbacam
Ik bedoelde de BSOD's maar als ze totaal random zijn heeft dat niet zoveel zin.

Oke, nou ik zit mijn stekkerdoos altijd uit s'nachts en als ik hem dan s'ochtends weer aanzet moet ik altijd ff 5 seconden wachten anders boot mn pc niet. (heel raar, maar het lijkt wel alsof er dan nog wat transistors nog even willen opladen)

• alucard.erbacam
Even een final update.

Heb contact gehad met Azerty.
Azerty zei dat het waarschijnlijk incompatibel geheugen was (nog nooit van gehoord) en na uitzoeken wat het nu eigenlijk was dat ik had gekocht en nakijken op de websites van de fabrikanten blijkt het intel geheugen te zijn (ofzoiets) :S

Nou kon ik ondanks dat het mijn eigen fout was en de aanschaf ong 2 maanden geleden gebeurde, het geheugen terugsturen en ruilen voor goedkoper en wel compatible geheugen.
Dit gedaan en een paar dagen later had ik nieuw geheugen.
Ook kreeg ik het prijsverschil tussen de oude (dure) en nieuwe (goedkope) modules terug.
Ben echt blij met Azerty _/-\o_

Na een weekje testen bleek het nieuwe geheugen 100% perfect en loopt alles weer als een zonnetje :)

Nogmaals bedankt aan alle mensen die in dit topic hebben gerageerd en hebben geholpen, jullie zijn top _/-\o_

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
wel byzonder dat je alleen fouten kon aantreffen bij een koudebak :o

404 Signature not found

• Toettoetdaan
A mooi dat het ze afgelopen is :)
Incompatibel geheugen bestaat dat nog? :(

Naja je hebt wel een van de origineelste fouten tot nu gehad en nog opgelost ook, veel plezier er mee nog :P

Verwijderd

Dit is toch geen gemaskeerde Azerty reclame he?

Ik vind het maar een vreemd verhaal na alles gelezen te hebben. Je weet niet eens welk geheugen je aangeschaft had, en dan bouw je zelf je PC's?
Eerst doen 2 PC's moeilijk en dan is het met geheugen upgrade opeens opgelost?

Nou ja het zal wel.

• alucard.erbacam
@toettoetdaan.

Bedankt nog voor de hulp, alles draait weer als een trein.
Zal in het vervolg wel een stuk voorzichtigger zijn met het bestellen van geheugen.

@dreee

Ik weet niet precies wat je met je reactie bedoeld maar als je het hele topic gelezen hebt kun je zien dat ik bij elke stap erbij heb getikt welk geheugen erin zat en waarmee het vervangen is.

Alleen het laatste geheugen wat wel werkte en wat Azerty mij gestuurd heeft heb ik niet benoemd.
Als dit is wat je bedoeld dan bedankt voor het mij hierop attent maken.
Om dit te rectificeren zal ik het hierbeneden noemen:

Kingston ValueRAM - Geheugen - 4 GB : 2 x 2 GB - DIMM
240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10600 - CL9 - 1.5 V

En dit is geen Azerty reclame (alhoewel ik er wel graag en veel koop)
Maar ik haal ook spullen bij Zercom, 4Launch, Salland enzovoorts.
Heb eigenlijk bijna nooit RMA's en wat ik zo lees in shopreviews en topics hier op GOT kan een RMA een stuk slechter aflopen.
Je stuurt het geheugen terug, de shop test het als zijnde goed je krijgt het terug met testkosten en mag het je uitzoeken (aangezien het bij jou niet werkt/incompattible is).
Ik ben blij dat mij die ellende bespaart is gebleven vandaar de Azerty vermelding.
Pagina: 1