[Temps] Radeon 4870 probleem sinds opblazen voeding

Pagina: 1
Acties:

• alucard.erbacam
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04-2025
Geachte medetweakers.

Lang verhaal
Een tijdje geleden heb ik (in verband met mijn upgrade path) een nieuw moederbord (Asus M4A78-E) met IGP gekocht.
Het oude moederbord heb ik uit de kast gehaald en het nieuwe erin gezet en alles netjes vastgezet (kabels en onderdelen).
Toen ik het systeem voor het eerst wilde opstarten gaf hij een hoop gepiep en geen beeld,
ook gingen er een hoop rode lichtjes op de Radeon 4870 branden en op het mobo.
Na en hoop geprul waarbij hij de helft van de tijd niet boote heb ik de Radeon 4870 uit de kast verwijderd en een oudere voeding erin gezet.
Waarna het systeem gelijk perfect liep, waarna ik gelijk de nieuwste bios heb geflashed (2507).

Hieruit heb ik, toen, de conclusie getrokken dat de voeding opgeblazen was en een nieuwe besteld (Coolermaster 80+ gold 700 wat).
Deze heb ik dus gister ontvangen en ingebouwd in het systeem waarbij ik gelijk de Radeon 4870 heb teruggeplaatst.

Het systeem starte weer direct en liep ogenschijnlijk perfect, totdat me opviel dat in Win7x64 de fan van de Radeon altijd op max aan het blazen was (dit was voorheen niet zo).
Waarna ik een hoop temp monitoring progs heb gezocht en geprobeerd.
Groot was mijn schrik van de resultaten.

Resultaten
Catalyst control center
127 graden

Amd overdrive
127 graden

CPUID hardware monitor
-162 graden

GPU-Z
631.0 graden
360.5 graden
796.5 graden

Handmatig voelen
Heatpipes lauw
Chipjes enzovoortst die om het blok hen zitten erg warm

Hier volgt nog een screenshot voor degene die het willen zien:
Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/sdkaxx.jpg

Voorlopige conclusie
-Voeding was inderdaad opgeblazen
-Voeding heeft "iets" verkloot aan de Radeon 4870

Mogelijke scenario's en conclusies
Voeding heeft de Radeon 4870 opgeblazen, hier is niets meer aan te doen :(
of
Voeding heeft de temp sensors van de Radeon 4870 opgeblazen, hier valt mee te leven ;)
of
Om 1 of andere reden (Bios-bug ofzo) komen de temp gegevens niet door, er is eigenlijk niks aan de hand :)

Vragen
Hierover heb ik de volgende vragen:

Wat denken jullie hiervan? (nog tips, op of aanmerkingen, dingen die ik kan proberen?)
Is het mogelijk dat de Radeon op een gegeven moment poef zegt en de nieuwe voeding meeneemt?
Zijn er GPU koelers die geschikt zijn voor 4870 en 5870 en erg goed koelen zodat ik dat misschien kan proberen?
Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Alvast bedankt voor alle hulp en assistentie :)

• R3P4
  • Laatst online: 14-01 09:26
koelpasta en koeler gpu controleren, als de conditie ervan niet goed is dan vervangen.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:54
Wat natuurlijk ook kan is dat de tempsensor defect is, waardoor de koeler continue staat te blazen. Chips en andere zaken voelen altijd erg warm. Heb je al een spel geprobeerd te spelen? Krijg je dan artifacts? Je kan bijvoorbeeld ook FURMARK downloaden om graphics te testen.

Je geeft aan dat je een biosupdate hebt gedaan, waarvan? Het mobo of de GPU.

Allereerst geen paniek! Is hij wel defect, dan heb je wellicht garantie of je koop een 2ehands hier op tweakers vor 75 euro.

VWB de koelpasta checken van de gpu, lijkt mij overbodig omdat je koeler er nooit af is geweest. Daarnaast andere koelpast = verlies van garantie.

En tja, opblazen is altijd zo'n vage niet relevante term.

+ graag een lijstje met specs van de rest van je systeem bijvoegen.
+ welke driver voor je chipset(mobo) en GPU gebruik je?

[ Voor 12% gewijzigd door Lumics op 16-07-2010 09:41 ]

• alucard.erbacam
Dat gedeelte ben ik vergeten bij het lange verhaal.

Plus minus 1 maand voor de aanschaf van het nieuwe moederbord heb ik (zoals ik om de zoveel tijd doe) de processor en grafische kaart schoongemaakt en de pasta vervangen door Zalman STG2 (wat goede pasta zou moeten zijn)

Ook heb ik de plastic behuizing eraf gelaten voor betere luchtstroom en omdat deze toch nergens iets voor de koeling leek te doen.

Na deze operatie waren de temps +/- 60 graden idle (in CCC) en de fan maakte nauwelijks lawaai.

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

127 Graden geeft eigenlijk altijd aan dat de temperatuur niet goed wordt uitgelezen. Voel eens met de hand hoe warm het allemaal is, want deze temperaturen kloppen hoogstwaarschijnlijk niet.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• Lumics
alucard.erbacam schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 09:40:
Dat gedeelte ben ik vergeten bij het lange verhaal.

Plus minus 1 maand voor de aanschaf van het nieuwe moederbord heb ik (zoals ik om de zoveel tijd doe) de processor en grafische kaart schoongemaakt en de pasta vervangen door Zalman STG2 (wat goede pasta zou moeten zijn)

Ook heb ik de plastic behuizing eraf gelaten voor betere luchtstroom en omdat deze toch nergens iets voor de koeling leek te doen.

Na deze operatie waren de temps +/- 60 graden idle (in CCC) en de fan maakte nauwelijks lawaai.
Tja.. als de behuizing wordt verwijderd, is er toch helemaal geen optimale luchtstroom meer? Afgezien van dat. De weergegeven temps zijn niet realistisch, er hadden dan waarschijnlijk wel vlammetjes uit je systeem geslagen..

• alucard.erbacam
Lumics schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 09:38:
Wat natuurlijk ook kan is dat de tempsensor defect is, waardoor de koeler continue staat te blazen. Chips en andere zaken voelen altijd erg warm. Heb je al een spel geprobeerd te spelen? Krijg je dan artifacts? Je kan bijvoorbeeld ook FURMARK downloaden om graphics te testen.

Allereerst geen paniek! Is hij wel defect, dan heb je wellicht garantie of je koop een 2ehands hier op tweakers vor 75 euro.

VWB de koelpasta checken van de gpu, lijkt mij overbodig omdat je koeler er nooit af is geweest. Daarnaast andere koelpast = verlies van garantie.

Bedankt voor de reactie.

Ik zal furmark downloaden en wat spellen testen.
De bios update was van het moederbord.
Nu je dit zegt krijg ik gelijk het idee om eens te kijken naar een bios update voor de graka (als die er zijn/bestaan) :)

Weet niet of er nog garantie opzit, is een Saphire, maar kan eerlijk gezegd de plastic behuizing ook niet meer vinden :D
garantie is ook het probleem eigenlijk niet, als hij kapot is zal ik een nieuwe moeten kopen, het is niet anders.
Waar ik bang voor ben is als hij poef zegt hij me misschien andere onderdelen van het systeem meeneemt :'(

Edit
Ja lijkt me ook over die temps, bedankt voor het geruststellen :)
Ik ga eens verder op onderzoek uit graka-bios-updates enzo.
Over die luchtstroom hij was eerst iets van 80+ graden idle, na de operatie was hij 60+ maar zal waarschijnlijk aan de pasta gelegen hebben dan.
Zal nog eens goed zoeken naar die behuizing :)

[ Voor 10% gewijzigd door alucard.erbacam op 16-07-2010 09:49 ]

• Lumics
Tja, videokaarten flashen heb ik nog nooit gedaan. Mobo bios updates draai ik, wel maar nooit voor een GPU.

En als er geen artifacts in games zijn, is het probleem niet zo groot. bedenk ook dat wanner de videokaart werkelijk die temps zou hebben, dan zou de temp van je mobo en CPU ook wel hoger liggen met een gesloten kast...

• alucard.erbacam
Lumics schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 09:47:
Tja, videokaarten flashen heb ik nog nooit gedaan. Mobo bios updates draai ik, wel maar nooit voor een GPU.

En als er geen artifacts in games zijn, is het probleem niet zo groot. bedenk ook dat wanner de videokaart werkelijk die temps zou hebben, dan zou de temp van je mobo en CPU ook wel hoger liggen met een gesloten kast...
Das waar, maar heb mijn kast altijd open voor quick access, vandaar ook dat ik die plastic behuizing weg heb gehaald (en zodat hij, dacht ik, meer effect zou hebben van de luchtstroom van mijn voor-fans).

Edit
Ik zie wel in dat die temps niet realistisch zijn idd, kan evt ook nog aan het mobo liggen dat die een klap heeft gehad.
Zal hem ook eens in de pc van mijn GF proberen.

Edit2
Zijn geen bios updates voor de graka helaas.

[ Voor 15% gewijzigd door alucard.erbacam op 16-07-2010 09:55 ]

• Lumics
Een mobo kan veel hebben. Een vriend van mij heeft ooit alle stekkertjes van zijn voeding op het mobo geprikt, als het maar paste. Hij dacht dat dit zo hoorde. De pc starte dus niet op. (hij zelf de voeding voor een diskette op een FAN aansluiting geprikt). Vervolgens heb ik alles losgehaald, netjes aangesloten en voila alles draaide weer.

Zo ook bij jou, je systeem draait verder prima. Wellicht kan je je videokaart in een ander systeem schroeven.

En als noodoplossing kan je ook proberen windows her te installeren. Of iig alle driver voor de videokaart en chipset mobo..

Edit: Wat ik niet zie in je eerste post, is of je uberhaubt wel een clean install hebt gedaan na het wisselen van je mobo, want dat moet natuurlijk wel..

[ Voor 23% gewijzigd door Lumics op 16-07-2010 10:15 ]

• alucard.erbacam
Heb net wat games geprobeerd en ze draaien perfect met alles op max en zonder artifacts.
Voordat ik het nieuwe moederbord erin heb gedaan heb ik alle drivers van de graka en de chipset enzo verwijderd.
Daarna het moederbord vervangen en geboot, ik had verwacht dat hij een blue screen zou geven en niet zou booten maar dat deed hij wel :)
Toen heb ik het maar zo gelaten en de nieuwste chipsetdrivers en grakadrivers geinstalled.
Binnekort komen 2 nieuwe harde schijven binnen en ga ik op 1 van die schijven echt herinstallen :)

• Lumics
alucard.erbacam schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 10:58:
Heb net wat games geprobeerd en ze draaien perfect met alles op max en zonder artifacts.
Voordat ik het nieuwe moederbord erin heb gedaan heb ik alle drivers van de graka en de chipset enzo verwijderd.
Daarna het moederbord vervangen en geboot, ik had verwacht dat hij een blue screen zou geven en niet zou booten maar dat deed hij wel :)
Toen heb ik het maar zo gelaten en de nieuwste chipsetdrivers en grakadrivers geinstalled.
Binnekort komen 2 nieuwe harde schijven binnen en ga ik op 1 van die schijven echt herinstallen :)
Drivers vervangen bij wisselen mobo is niet voldoende. Ten alle tijden zou ik een Windows install doen. Dat verhelpt waarschijnlijk al je problemen.

• alucard.erbacam
Zal volgende week wanneer de nieuwe schijven binnenkomen (1 daarvan word mn bootschijf) daarop herinstallen.
Zal de uitkomsten hier laten weten :)

• taeke18
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-12-2025
kun je de kaart weer terug flashen?

• alucard.erbacam
taeke18 schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 12:30:
kun je de kaart weer terug flashen?
Heb hem niet geflashed, kon geen nieuwe bios ervoor vinden, dus hij is nog hetzelvde als toen ik hem kocht :)

Verwijderd

Lumics schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 09:38:

+ graag een lijstje met specs van de rest van je systeem bijvoegen.
+ welke driver voor je chipset(mobo) en GPU gebruik je?
Furmark niet doen, dat is met een verse 4870 in de kracht van zijn leven al niet te doen. Slaat nergens op die test, dat is alsof je iemands benen erafhakt en vraagt de tour de france in een dag te zwemmen op twee rijstwafels.

• alucard.erbacam
Hier even een update:

Heb een aantal dagen gegamed en heb geen uitval of artifacts gehad.
Ondertussen zijn ook mijn nieuwe schijven binnengekomen en heb ik een volledig herinstall gedaan.
Helaas blijft hij op max blazen, maar ben al blij dat hij gewoon nog werkt :)

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:34

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

alucard.erbacam schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 16:08:
Hier even een update:

Heb een aantal dagen gegamed en heb geen uitval of artifacts gehad.
Ondertussen zijn ook mijn nieuwe schijven binnengekomen en heb ik een volledig herinstall gedaan.
Helaas blijft hij op max blazen, maar ben al blij dat hij gewoon nog werkt :)
Kan je niet de fan handmatig instellen?
Bij mijn HD4870X2 heb ik de fan op 50% staan omdat dat ding te veel stof heeft, anders gaat ie richting the 90 C (welke in binnenkort zal openmaken en helemaal zal schoonmaken en verversen).
Maar bij jouw HD4870 zou je bijvoorbeeld 35%~50% kunnen proberen, wat je zelf acceptabel vind.

• windwarrior
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-07-2024

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

127 graden, dat lijkt toch sterk op 2^7 (-1, maar lang verhaal), wat sterk lijkt op een "maximumgetal" (1 byte die positief en negatief kan opslaan), dus waarschijnlijk is de temp sensor gewoon kapot.

[ Voor 6% gewijzigd door windwarrior op 22-07-2010 18:09 ]

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 23:40
Dijkertje schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 18:02:
[...]

Kan je niet de fan handmatig instellen?
Bij mijn HD4870X2 heb ik de fan op 50% staan omdat dat ding te veel stof heeft, anders gaat ie richting the 90 C (welke in binnenkort zal openmaken en helemaal zal schoonmaken en verversen).
Maar bij jouw HD4870 zou je bijvoorbeeld 35%~50% kunnen proberen, wat je zelf acceptabel vind.
Ik denk dat de vga bios die settings automatisch override omdat het een kritische temperatuur is. Wat je kan proberen is een bios mod waarbij de fan vast staat op 40%. Die kan je door middel van een fan table met Radeon Bios Editor doen.

• alucard.erbacam
Ik kan idd de fan speed instellen zoals ik wil (amd overdrive), probleem is dat hij er niet harder of zachter van gaat draaien.
Verder heb ik sinds gister dat de pc afentoe een lange piep geeft uit de pc speaker.
Ik dacht eerst dat hij oververitte maar de temps zijn van alles gewoon goed (behalve de graka).

Misschien dat mn moederbord denkt dat de grafische kaart te warm is ofzo.....

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:21
Weet je zeker dat je geen garantie meer hebt dan?
Volgens mij zijn er ook fabrikanten die het vervangen van de koelpasta toestaan onder de garantie.
Een mailtje naar ASUS kost je 5 minuten.

• Lumics
Verwijderd schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 18:00:
[...]

Furmark niet doen, dat is met een verse 4870 in de kracht van zijn leven al niet te doen. Slaat nergens op die test, dat is alsof je iemands benen erafhakt en vraagt de tour de france in een dag te zwemmen op twee rijstwafels.
Wat een onzin (Je stelling + vergelijking). als je de test op 640x480 in een window draait, zal deze prima werken. Indien de kaart defect is, zal furmark artifacts laten zien.

• Blackwolf-nl
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-01 23:46
mischien heel domme vraag (off topic)
waar kun je bios updates vinden voor je graka dan ?

(heb hier een goed werkend oudje 8600gt)

• alucard.erbacam
daan! schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 09:45:
Weet je zeker dat je geen garantie meer hebt dan?
Volgens mij zijn er ook fabrikanten die het vervangen van de koelpasta toestaan onder de garantie.
Een mailtje naar ASUS kost je 5 minuten.
Helaas heb ik de plastic behuizing verwijderd en kan deze niet meer vinden.
Ik ben bang dat ze hierom misschien niet zo coulant gaan zijn maar zal toch eens gaan uitvogelen wat voor merk het is en wanneer ik hem gekocht heb.
Kan ze altijd mailen, nee heb je ja kun je krijgen ;)

Over de furmark.
Die heb ik nog niet geprobeerd, heb wel 2 dagen lang virtueel non-stop Mass Effect 2 gespeeld en 0 lag of artifacts gehad (alle settings op max ofcourse).
Als jullie denken dat furmark verschil maakt wil ik hem best eens draaien :)

Over de bios-updates voor grakas:
Heb wel gelezen dat ze er voor sommige graka's zijn (meestal op de support forums) maar voor die van mij (dacht dat het een saphire was) kan ik niet echt iets vinden.

Over de piep:
Dit doet hij blijkbaar alleen nadat hij in slaapstand is gegaan (doetie vanzelf) en ik m druit haal.
Als ik hem uit slaapstand haal vergeet hij 1 van de HD's mee te nemen.
Daarom lijkt hij af en toe die piep te geven, als ik reboot na uit slaapstand komen is de hd weer terug en piept hij niet meer :)
Pagina: 1