Geachte medetweakers.
Lang verhaal
Een tijdje geleden heb ik (in verband met mijn upgrade path) een nieuw moederbord (Asus M4A78-E) met IGP gekocht.
Het oude moederbord heb ik uit de kast gehaald en het nieuwe erin gezet en alles netjes vastgezet (kabels en onderdelen).
Toen ik het systeem voor het eerst wilde opstarten gaf hij een hoop gepiep en geen beeld,
ook gingen er een hoop rode lichtjes op de Radeon 4870 branden en op het mobo.
Na en hoop geprul waarbij hij de helft van de tijd niet boote heb ik de Radeon 4870 uit de kast verwijderd en een oudere voeding erin gezet.
Waarna het systeem gelijk perfect liep, waarna ik gelijk de nieuwste bios heb geflashed (2507).
Hieruit heb ik, toen, de conclusie getrokken dat de voeding opgeblazen was en een nieuwe besteld (Coolermaster 80+ gold 700 wat).
Deze heb ik dus gister ontvangen en ingebouwd in het systeem waarbij ik gelijk de Radeon 4870 heb teruggeplaatst.
Het systeem starte weer direct en liep ogenschijnlijk perfect, totdat me opviel dat in Win7x64 de fan van de Radeon altijd op max aan het blazen was (dit was voorheen niet zo).
Waarna ik een hoop temp monitoring progs heb gezocht en geprobeerd.
Groot was mijn schrik van de resultaten.
Resultaten
Catalyst control center
127 graden
Amd overdrive
127 graden
CPUID hardware monitor
-162 graden
GPU-Z
631.0 graden
360.5 graden
796.5 graden
Handmatig voelen
Heatpipes lauw
Chipjes enzovoortst die om het blok hen zitten erg warm
Hier volgt nog een screenshot voor degene die het willen zien:

Voorlopige conclusie
-Voeding was inderdaad opgeblazen
-Voeding heeft "iets" verkloot aan de Radeon 4870
Mogelijke scenario's en conclusies
Voeding heeft de Radeon 4870 opgeblazen, hier is niets meer aan te doen
of
Voeding heeft de temp sensors van de Radeon 4870 opgeblazen, hier valt mee te leven
of
Om 1 of andere reden (Bios-bug ofzo) komen de temp gegevens niet door, er is eigenlijk niks aan de hand
Vragen
Hierover heb ik de volgende vragen:
Wat denken jullie hiervan? (nog tips, op of aanmerkingen, dingen die ik kan proberen?)
Is het mogelijk dat de Radeon op een gegeven moment poef zegt en de nieuwe voeding meeneemt?
Zijn er GPU koelers die geschikt zijn voor 4870 en 5870 en erg goed koelen zodat ik dat misschien kan proberen?
Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Alvast bedankt voor alle hulp en assistentie
Lang verhaal
Een tijdje geleden heb ik (in verband met mijn upgrade path) een nieuw moederbord (Asus M4A78-E) met IGP gekocht.
Het oude moederbord heb ik uit de kast gehaald en het nieuwe erin gezet en alles netjes vastgezet (kabels en onderdelen).
Toen ik het systeem voor het eerst wilde opstarten gaf hij een hoop gepiep en geen beeld,
ook gingen er een hoop rode lichtjes op de Radeon 4870 branden en op het mobo.
Na en hoop geprul waarbij hij de helft van de tijd niet boote heb ik de Radeon 4870 uit de kast verwijderd en een oudere voeding erin gezet.
Waarna het systeem gelijk perfect liep, waarna ik gelijk de nieuwste bios heb geflashed (2507).
Hieruit heb ik, toen, de conclusie getrokken dat de voeding opgeblazen was en een nieuwe besteld (Coolermaster 80+ gold 700 wat).
Deze heb ik dus gister ontvangen en ingebouwd in het systeem waarbij ik gelijk de Radeon 4870 heb teruggeplaatst.
Het systeem starte weer direct en liep ogenschijnlijk perfect, totdat me opviel dat in Win7x64 de fan van de Radeon altijd op max aan het blazen was (dit was voorheen niet zo).
Waarna ik een hoop temp monitoring progs heb gezocht en geprobeerd.
Groot was mijn schrik van de resultaten.
Resultaten
Catalyst control center
127 graden
Amd overdrive
127 graden
CPUID hardware monitor
-162 graden
GPU-Z
631.0 graden
360.5 graden
796.5 graden
Handmatig voelen
Heatpipes lauw
Chipjes enzovoortst die om het blok hen zitten erg warm
Hier volgt nog een screenshot voor degene die het willen zien:

Voorlopige conclusie
-Voeding was inderdaad opgeblazen
-Voeding heeft "iets" verkloot aan de Radeon 4870
Mogelijke scenario's en conclusies
Voeding heeft de Radeon 4870 opgeblazen, hier is niets meer aan te doen
of
Voeding heeft de temp sensors van de Radeon 4870 opgeblazen, hier valt mee te leven
of
Om 1 of andere reden (Bios-bug ofzo) komen de temp gegevens niet door, er is eigenlijk niks aan de hand
Vragen
Hierover heb ik de volgende vragen:
Wat denken jullie hiervan? (nog tips, op of aanmerkingen, dingen die ik kan proberen?)
Is het mogelijk dat de Radeon op een gegeven moment poef zegt en de nieuwe voeding meeneemt?
Zijn er GPU koelers die geschikt zijn voor 4870 en 5870 en erg goed koelen zodat ik dat misschien kan proberen?
Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Alvast bedankt voor alle hulp en assistentie