Toon posts:

VGA kabel vat vlam

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe het kan dat ik vanochtend mijn Acer V233H met een VGA kabel op mijn laptop aansluit en deze spontaan vlam vat (lees vonkenregen), waarbij zowel het ijzer in de VGA kabel deels weggesmolten is alswel mijn VGA poort van mijn laptop deels weggesmolten is?

Voor zover ik weet hoort er door de uitgang van de monitor geen spanning boven de 12V te gaan en het lijkt me sterk dat deze spanning binnen een kwestie van een seconde metaal laat smelten. TFT scherm is slechts enkele maanden oud. Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/09/09/1284027880-290.jpg

Bedankt, groeten Mark

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 03:36

job

Wie zegt dat de 12volt van de laptop de boosdoener was? een monitor heeft toch meestal wel een aansluiting op 230V.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ergens kortsluiting gemaakt misschien?
Stel dat er in de notebook of in je scherm iets loszat waardoor er spanning komt te staan op de connector kan dat kortsluiting veroorzaken.
Monitoren werken wel op meer dan 12V, de inverter levert iets van 600 tot 700V, als die kortsluiting heeft gemaakt kun je al vrij vlot vervelende dingen gaan krijgen.

• Reptile209
  • Laatst online: 02:06

Reptile209

- gers -

Ik zou het hele spul (laptop, kabel en TFT) bij een expert neerleggen om uit te zoeken bij wie je terecht zou kunnen voor vergoeding van de schade. En dan maar duimen dat de oorzaak nog te achterhalen is en ondubbelzinnig een fout van een van de fabrikanten is...

Zo scherp als een voetbal!

• Mantaray
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-09 05:56

Mantaray

Silicon Graphics rulez

Het ziet er naar uit dat er een rare/hoge spanning op de aarding van je laptop danwel aan je monitor staat....
Dus ergens hangt er een voeding aan je massa en het loopt weg via je laptop of andersom via de monitor....

Je koper pinnen in de Vga stekker zien er niet gesmolten uit.

Dus meet eens met een multimeter of er ergens een hoge gelijk of wisselspanning staat.
t.o.v. aarde/min/plus pool/ac/dc

P.S. Wees wel voorzichtig met het aanraken van bloot metaal! Ik zou het niet vertrouwen.

Specs system1: can't be bothered to update

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

alles was aangesloten op een stopcontact MET ranaarde???

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:14
Met een goede kortsluiting kun je met 12V ook al veel slopen. Een andere mogelijkheid is dat een van de andere spanningen in je monitor kortsluiting naar je kabel heeft gemaakt (die spanningen kunnen aardig oplopen tot richintg de 1kV)
Ik zou iig maar goed opletten met die monitor + laptop, als daar iets niet goed zit sloop je zo nog meer. Het kan natuurlijk ook altijd nog zijn dat je op de een of andere manier de kabel er raar in hebt gestopt waardoor ie kortsluiting maakte, maar gezien de spanningen die normaal op de connector staan lijkt me die kans klein.

[removed]

Verwijderd

Ouderwetse kortsluiting.

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 22:43
Strikt genomen kan 12V best voor problemen zorgen; een 12V auto-accu werkt als las-apparaat als je daar je gereedschap op laat vallen, eenvoudigweg omdat zo'n accu rustig 100 ampere levert.

Het lijkt echter weinig waarschijnlijk dat er zoiets gebeurd is; de 12V voeding van een monitor kan nooit zoveel stroom leveren. De aanname dat er ergens kortsluiting is in de monitor, en er 220V op een pin van de VGA is komen te staan, lijkt waarschijnlijker.

Conclusie: monitor best wel serieus kapot; niet meer gebruiken. En al helemaal als de monitor nog binnen de garantie valt. Kans is veel te groot dat je zelf een klap van de 220V krijgt, (en er daarna net zo uitziet als die stekker).

(Overigens is het erg dubieus dat er niet ergens een zekering uitgeklapt is...)

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-09 19:15

FlyEragon

Alien Monkeys

Daarom ook altijd de betreffende apparaten uitzetten voordat je iets gaat aansluiten, 99,9% van de gevallen gaat het goed, maar soms ook weer niet dus. Misschien heb je wel sluiting tussen 2 pinnen gemaakt..

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet vrijwel zeker dat het aan de uitgang van de monitor ligt. Dat er dus ergens in de monitor een belachelijk hoge spanning opgebouwd is welke is doorgegeven via de VGA kabel. Bij het insteken van de VGA kabel in de laptop ging het mis. De pinnen lijken overigens ook deels weggebrand te zijn. Laptop werkt verder nog wel, maar het ijzer + kunststof bij de VGA poort is deels weggesmolten. Alles is aangesloten met randaarde ja.

P.S. dit had nog gevaarlijk kunnen zijn ook of niet? Ik neem aan dat ik deze schade bij Acer kan verhalen?

Verwijderd

Topicstarter
@BartS12: De stop is er wel degelijk uitgeklapt.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 15:52:
Ik weet vrijwel zeker dat het aan de uitgang van de monitor ligt. Dat er dus ergens in de monitor een belachelijk hoge spanning opgebouwd is welke is doorgegeven via de VGA kabel. Bij het insteken van de VGA kabel in de laptop ging het mis. De pinnen lijken overigens ook deels weggebrand te zijn. Laptop werkt verder nog wel, maar het ijzer + kunststof bij de VGA poort is deels weggesmolten. Alles is aangesloten met randaarde ja.

P.S. dit had nog gevaarlijk kunnen zijn ook of niet? Ik neem aan dat ik deze schade bij Acer kan verhalen?
Mja of je het kan verhalen zou ik niet weten, bedoel bewijs maar ?
Maar wel bizar kan dit soort dingen alleen herrineren van gesmolten cardreaders etc maar nooit een vga kabel

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ja, dit is best gevaarlijk. Als je het had aangeraakt had je nog een beste schok kunnen krijgen.
En ik zou inderdaad dit eens aankaarten bij Acer en kijken wat zij erover te zeggen hebben. Hoe lang heb je die monitor/

Verwijderd

Topicstarter
Vanaf mei 2010

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat is mooi, want dan heb je hem nog geen half jaar en mag de winkel ook nog eens gaan bewijzen dat het niet aan de monitor ligt (garantie zul je sowieso via de winkel moeten spelen, en niet via Acer, al kan het denk ik geen kwaad gewoon eens contact op te nemen met de klantenservice).

Verwijderd

Topicstarter
Overigens gebruik ik de laptop al jaren in combinatie met VGA aansluiting aan tv. De monitor is direct afkomstig van Acer als vervangend model voor een vorige monitor van Acer. Dus via de winkel wordt lastig, heb al wel contact opgenomen met de klantenservice van Acer.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:14
Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 15:52:
Toch moet je nog wel ff goed opletten of deze conclusie wel goed is. Voor hetzelfde geld is de aansluiting van je laptop kapot en staat daar nog ergens een verkeerde spanning op (of bij een losse draad/contact intern kan het ook zijn dat ie sporadisch wel/geen kortsluiting geeft)
Ik zou beide aparaten eerst eens goed na (laten) kijken voordat ik ze ging gebruiken. Aangezien je stop er uit is gegaan en geen zekering is de kans groot dat je de 230V ergens kortsluiting veroorzaakt.
P.S. dit had nog gevaarlijk kunnen zijn ook of niet?
Op zich wel natuurlijk alhoewel als je zelf iets vast had gehad je dan als het goed is een aardlek had gehad die er uit ging, en die gaan wat sneller dan een normale zekering. Maar een niet zo'n leuk gevoel geeft het dan iig wel ja :)
Ik neem aan dat ik deze schade bij Acer kan verhalen?
Als de monitor nog onder garantie valt en het echt aan Acer ligt zou je ook de schade aan je laptop bij hun moeten kunnen verhalen ja.

[removed]

• Reptile209
  • Laatst online: 02:06

Reptile209

- gers -

Terw_Dan schreef op donderdag 09 september 2010 @ 15:59:
Dat is mooi, want dan heb je hem nog geen half jaar en mag de winkel ook nog eens gaan bewijzen dat het niet aan de monitor ligt (garantie zul je sowieso via de winkel moeten spelen, en niet via Acer, al kan het denk ik geen kwaad gewoon eens contact op te nemen met de klantenservice).
Naja, als je niet oppast, wordt het een potje welles-nietes tussen de fabrikanten van de monitor en de laptop. Daarom was mijn voorstel ook om het bij een (onafhankelijke) expert te leggen.

Zo scherp als een voetbal!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 09:31
Reptile209 schreef op donderdag 09 september 2010 @ 16:06:
[...]

Naja, als je niet oppast, wordt het een potje welles-nietes tussen de fabrikanten van de monitor en de laptop. Daarom was mijn voorstel ook om het bij een (onafhankelijke) expert te leggen.
Met die expert heb je op zich gelijk, alleen ga je dan wellicht meteen aan hem betalen. Ik zou eerst contact opnemen met Acer, en als die de schuld bij jou leggen, dan de expert erbij als third-party.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Heeft de groep waarop dit scherm was aangesloten een aardlek? Zo ja, dan is die stuk, want die klapt er uit lang voordat iets zo erg kan verbranden.
Als er geen aardlek op zit, had je zelf onder spanning kunnen komen te staan, zonder dat er iets afschakelt!

Verder: Kijk ook eens naar het stroomstekkertje van je laptop. Ziet die er nog goed uit?

Ik zie twee mogelijkheden:
1 Fase tegen massa in je scherm. Dit zou rechtstreeks een aardfout moeten veroorzaken. Is niet gebeurd: aarde van het scherm is intern niet in orde, (2 fouten dus!) aarde ging nu via laptop.
2 Massa van laptop op fase-spanning. Onwaarschijnlijk. Je zegt zelf ook al dat je die al jaren icm je tv gebruikt.
3 De signaal-massa van het scherm stond onder netspanning en is zwevend tov de chassis-massa (= kabelmantel). In de laptop wordt de signaal-massa aan de mantel gelegd en boem. Maar als dit gebeurd is, moet er in het scherm iets grandioos fout zitten

Ik denk zelf aan optie 1. Misschien heb je wel een defect scherm terug gekregen van Acer

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Verwijderd

Topicstarter
@goeievraag - bedankt voor het goede antwoord, zo technisch aangelegen ben ik niet, maar nu ik het zo lees lijkt het er inderdaad erg op dat de eerste mogelijkheid zich voor heeft gedaan want ook het stroomstekkertje van de laptop is beschadigd. Die is overigens nog wel gewoon te gebruiken, maar vertoont ook tekenen van smelting.

Ik neem aan dat de groep waarop het scherm is aangesloten wel een aardlek heeft. Het is namelijk bij mijn werk gebeurd. Neem aan dat ze niet 28 groepen hebben zonder aardlek :) De groep is er ook uitgevlogen toen het gebeurde, maar toen was het leed al geschiet.

Hopelijk dat het probleem te achterhalen is door Acer, want voor zover is begrijp kan zo'n storing ook sporadisch voorkomen.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is overigens het resultaat bij de laptop zelf:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/09/09/1284032970-30.jpg

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Sjonge, zelfs het metaal is gesmolten! Balen van je apparatuur maar ik ben blij dat jij er goed vanaf bent gekomen.

(ik neem aan dat zowel de laptop als de monitor defect zijng geraakt?)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dit heb ik eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt of gezien en het mij verbaasd dat de laptop ook nog werkt na die gigantische klap. Vind dan ook persoonlijk dat Acer hiervoor aansprakelijk is en duidelijk een geval van fabricagefout en wel een hele grote fout.

Hoe dan ook en ook zoals meerderen schrijven is het een geluk dat je zelf geen letsel opgelopen hebt want het had ook nog heel anders kunnen af lopen. Er moet nogal wat stroom doorheen gegaan zijn wil zelfs het metaal smelten en ondanks dat je eigenlijk geen apparaten moet aansluiten wanneer ze in werking zijn mag dit gewoon evenzogoed niet gebeuren.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Dit heb ik inderdaad ook nog nooit meegemaakt. Het ziet er wel heel erg uit. Phew, die mannen van Acer zouden niet makkelijk van me af raken moest ik zoiets meemaken. Dit is echt wel gevaarlijk....

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:04

painkill

Pain(k)(ill)

Lijkt er mij meer op dat de condensators besloten hebben om hun stroom af te geven..
Zelfs met 220 volt weet ik niet of je dit resultaat krijgt..

Wat ik zou doen is niet meer aanzitten en gelijk wat regelen met de winkel..
Man, stel dat er ook nog eens flink wat ampere's overheen gingen.. dan ehm, had je het nog lang gevoeld :P

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-09 07:52

Nox

Noxiuz

painkill schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 11:16:
Lijkt er mij meer op dat de condensators besloten hebben om hun stroom af te geven..
Zelfs met 220 volt weet ik niet of je dit resultaat krijgt..

Wat ik zou doen is niet meer aanzitten en gelijk wat regelen met de winkel..
Man, stel dat er ook nog eens flink wat ampere's overheen gingen.. dan ehm, had je het nog lang gevoeld :P
Dat lukt, zelfs een fatsoenlijke zijkniptang naar de hardwarehemel geholpen door een draadje waar 220 nog op stond door te knippen. Pang en 2 mooie gaatjes in het middem.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-09 10:23

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

painkill schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 11:16:
Of maar heel eventjes... :/

Ik zou inderdaad even kijken wat de reactie van Acer is hierbij, en als ze gaan zeiken naar een onafhankelijke expert gaan. Ook zou ik net zo lang gaan zeuren en in hun nek zitten totdat ze jou tegemoet komen, want deze fout is wel heel erg.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vervolg op het verhaal:

Wat Acer nu doet is mij een rekening sturen van € 172,52 waarbij de volgende onderdelen vervangen moeten worden:

Onderdelen :
Partnummer Omschrijving Aantal Eenheidsprijs Korting Subtotaal
55.LFA04.003 POWER BD.NC23WABNS(03) 1.00 EUR 26.02 EUR 0.00 EUR 26.02
55.LFA04.007 MAIN BD.SEC.NA23WABNS.W/DVI 1.00 EUR 13.72 EUR 0.00 EUR 13.72

Klopt dit enigszins met de constateringen die hier gedaan zijn? Ze geven dus mij de schuld van de gemaakte schade.. :(

Zal wel een rechtsbijstand kwestie worden uiteindelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-09 19:46
Best wel kan van Acer dat een onderdeel van €26,02 en een van €13,73 een totaalbedrag van €172,52 oplevert. Aan onderdelen net geen €40,-. Tel daar de BTW bij op en dat zit je ruwweg op €84,-. Neemt Acer dus €124,- voor de diagnose en het herstel. Laat Acer maar eens bewijzen dat jij die onderdelen kapot hebt gemaakt, en hoe dat gegaan moet zijn. Is dat overigens de prijs voor herstel van monitor+laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Allemachtig!

Wat ik zo kan inschatten aan de schade heeft hier voor een hele korte tijd een flinke stroom gelopen. Om metaal zo te laten smelten moet er een behoorlijke hoeveelheid energie op los gelaten worden.

voorzichtige inschatting.

50 volt bij een ampère of 30 a 50. ( kleine 1500 tot 2500 watt)

172 euro voor voeding en moederbord in een laptop is geen geld.

Maar hoe kan dit?

:) dit is zomaar schade die door bliksem inslag veroorzaakt kan worden en dus onder brandverzekering valt!

[ Voor 12% gewijzigd door cactusman op 01-10-2010 14:35 ]

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het ging me niet echt om de prijs, betalen doe ik toch niet :)
Het gaat er meer om of de voorafgaande reacties in deze topic matchen met de onderdelen die vervangen moeten worden.
De prijs is overigens voor de monitor alleen. Na een boze brief terug en dreigen met rechtsbijstand zijn ze nu zo ver dat ze de monitor vergoeden. Nu nog de laptop en ik ben tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-07 12:45
Sjeezus, dat heb ik nog nooit gezien.

Maar ik zou zeker niet gaan betalen. Dit is gewoon typisch acer gedrag.

(doet me denken aan dat ik een half jaar geleden een kapotte acer desktop (van nog geen half jaar oud) kreeg ter reparatie. Videokaart helemaal weggefikt. Verder geen stof oid in de kast. Heb dat ding naar acer gestuurd. Wouden ze 200 euri in rekening brengen voor een 8400 AGP :X .)

Maar integenstelling tot wat hierboven staat is jouw probleem gewoon serieus gevaarlijk. Dus als ze echt niet willen toegeven een 3rd party er inderdaad bijhalen.

[ Voor 87% gewijzigd door .Sjoerd op 02-10-2010 13:44 ]

specs

Pagina: 1