Toon posts:

Harddisk delen over netwerk zorgt crashen notebook?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om onbekende reden is mijn bestaande topic zomaar gesloten dus moet ik het weer opnieuw typen...

Wat was er aan de hand? Nou, zodra er een USB-schijf (Digiconnect Mobile HDD 232GB) aan mijn router (Linksys WRT610N) wordt gehangen start mijn goed werkende notebook (Toshiba Satellite A300D) niet meer op na een reboot.

De moderator meende dat dit onmogelijk is maar niets is minder waar. Dit probleem heb nu een aantal maal geanalyseerd, het gebeurt nu 100% consistent, ik kan het zelfs filmen voor de ongelovigen.

Na het aanlinken van de schijf valt de laptop halverwege een herstart naar Windows uit en is dan niet meer te herstarten, zelfs niet in veilige modus. Na opstartherstel doet hij het weer na een half uurtje.

Als de netwerkshare dan wegehaald wordt heeft de laptop geen uitval meer bij reboots en werkt hij weer net zo prima als altijd.

Nogmaals: het gaat om een geheel lege geformatteerde virusvrije schijf.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:13

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wellicht handig dan om contact met die mod op te nemen, ipv zelf een nieuw topic te starten ...

Nogmaals: een USB schijf op je router kan jou laptop niet laten crashen.
Waar het dan dus wel in kan zitten: jou Windows installatie (danwel de combinatie van windows/drivers/hardware) gaat onderuit op een gekoppelde netwerkdrive.

Wat gebeurt er als je niet een koppeling naar de disk op je router, maar naar een andere share op een andere PC legt?

Heb je al eens windows update gedraait om diverse updates te installeren? Wat voor beveiligingssoftware draai je op de bewuste laptop? Heb je de laatste driverse voor de netwerkkaart(en) op die laptop?
Goed dat je het kan reproduceren, nu nog de moeite steken in een oplossing.

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
...of de poster een PM sturen ipv. abrupt zijn vraag te sluiten ;)

Ontopic:
Koffie schreef op donderdag 09 september 2010 @ 07:57:
Nogmaals: een USB schijf op je router kan jou laptop niet laten crashen.
Beargumentatie? Anyways toch crasht ie, daarom is het interessant om de concrete oorzaak te vinden ipv. topic te sluiten toch?
Wat gebeurt er als je niet een koppeling naar de disk op je router, maar naar een andere share op een andere PC legt?
Geeft geen problemen
Wat voor beveiligingssoftware draai je op de bewuste laptop?
AVG, Windows firewall
Waar het dan dus wel in KAN zitten: jou Windows installatie (danwel de combinatie van windows/drivers/hardware) gaat onderuit op een gekoppelde netwerkdrive.
Kijk, nu komen we ergens... mijn Vista is fully up to date en de laptop is nog relatief nieuw en nooit gecrashed, vandaar dat dit euvel op mijn minst vreemd te noemen is en me het in beginsel een netwerkissue leek.
Heb je al eens windows update gedraait om diverse updates te installeren?
Jep, alles is up-to-date
Heb je de laatste driverse voor de netwerkkaart(en) op die laptop?
Hier ben ik nu mee aan het expirimenteren, resultaat post ik vanmiddag

• Sircam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-12-2019
Kijk het BIOS van je laptop eens na op updates. Een klant van mij had ook zo'n soort geintje met een gewone desktop en 4 USB harde schijven. Wanneer deze aangesloten waren kwam de PC niet verder dan zijn POST. Het bleek uiteindelijk om 1 van de 4 schijven te gaan. Dit was geen externe schijf geleverd door een fabrikant (WD, LaCie o.i.d) maar een oude interne IDE schijf geplaatst in een losse HDD case en hierop liep de PC gewoon vast.

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels BIOS geupdate en stuurprogramma's van de Wifi kaart bijgewerkt.

Ik weet nu waar het probleem zich voordoet: Het notebook crasht alleen als het wachtwoord en user voor deze netwerkschijf is opgeslagen.

Want alles deed het weer keurig totdat ik de volgende batch heb uitgevoerd:
NET USE Z: \\WRT610N\Netwerkschijf /PERSISTENT:YES /SAVECRED

Na opslaan van de login gegevens plus een reboot valt de notebook halverwege de reboot uit en blijft hij dood voor een uurtje. Daarna is hij in veilige modus en opstartherstel wel weer enigzins opstartbaar.

Titel van topic moet dus eigenlijk zijn: "user + wachtwoord van netwerkshare opslaan laat notebook crashen"

Iemand een clue?

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2010 12:27 ]