Media Server

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo1982
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 20:06
Hé beste experts,

Ik zou graag of een NAS of een media server willen bouwen of kopen om muziek, films via een Full HD TV af te spelen in de woonkamer.

Ik was van plan op dit 2e hands systeempje te kopen en daar met 1 GB meer geheugen windows server 2003 R2 of misschien met iets meer geheugen windows 2008 te draaien, als fileserver en afspeler.

Hebben jullie hier nog tips of adviezen voor? is het 2e hands systeem geschikt om als server te gebruiken?

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

groet, Bram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een P4 is verre van een zuinige processor.

Daarnaast kan je voor beter een werkstation OS gebruiken om deze als HTPC in te zetten. Voor FullHD zal je bij dit ouwe barrel ook nog de videokaart moeten vervangen.

Ik denk dat je er veel verstandiger aan doet om [BBG aanschaf] HTPC mei-augustus 2010 eens door te nemen. Die dingen zijn sowieso al stiller en zuiniger.

[ Voor 8% gewijzigd door RaZ op 08-09-2010 18:25 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom Windows server gebruiken? Ik zou voor een MediaCenter juist voor een desktop OS gaan. Bedenk sowieso eerst wat je wilt. Wat je nu aan het doen bent is een systeem kopen wat niks kan en je hebt volgens mij geen idee wat je er uiteindelijk mee wil doen. Dit wordt alleen maar versterkt door het feit dat je een NAS of MediaServer wilt en daar video content mee wilt afspelen?

Bedenk eerst wat je wilt:
- Lokaal opslaan of streamen?
- Wat wil je afspelen? Full HD of enkel SD?
- Wat voor een interface wil je? Welk programma wil je gebruiken?
- Welk OS is voor dat programma nodig? Welk OS ondersteund alle drivers die nodig zijn?
- Waar wil je hem plaatsen?

Bedenk dan pas welke hardware je nodig hebt.
- Ga je voor pure CPU kracht of gebruik je GPU processing?
- Hoeveel opslag heb je nodig? Hoe eenvoudig moet extra opslag bij te plaatsen zijn?
- Kant en klaar systeem of zelf samenstellen?
- Remote nodig?
- Energie zuinig een optie?
- Welke aansluit mogelijkheden?
- Hoe gaat het geluid geregeld worden?

Als ik naar die PC kijk zijn dit relevantie specs:
# P4 2,8GHz
Gaat dit voldoende kracht hebben voor Full HD? Nee!
# 1024MB DDR2
Genoeg voor een HTPC? Ja zat! Je hebt amper geheugen nodig!
# 40GB SATA
Genoeg voor opslag? Enkel voor een Windows installatie ja, voor films? Nee!
# DVD-ROM
Heb je dat nodig?
# Onboard video
Krachtig genoeg voor Directx effecten in MediaCenter software? Krachtig genoeg voor GPU processing? Ik denk het niet.
# Onboard sound
Goede geluidskwaliteit? Digitale uitgang? Ik gok van niet.

[ Voor 34% gewijzigd door Tsurany op 08-09-2010 18:36 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo1982
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 20:06
Goede punten Tsurany.
ik zou graag

lokaal opslaan
wil full hd kunnen afspelen
als interface XBMC op Windows 7 x64
in woonkamer kastje naast Full HD LCD
2 x 2TB opslag capaciteit
makkelijk extra schijven bijplaatsen
remote nodig
energie zuinig optie ja
aansluiten van usb harddisk, stick, utp naar netwerk, eventueel wireless
geluid naar standalone versterker via jackplugs of kan ik dit nog meer high definition doen=

bedankt man! ik waardeer je hulp

die goedkope bak was een probeersel en zou wel heel minimaal zijn, maar wil niet echt al te veel uitgeven.
zou ik voor puur media streaming en opslag niet voor bovenstaande behoeften een popcorn kunnen nemen=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik heb hier een macmini met mediaportal waarbij ik de films via bedraad netwerk afspeel. maar in jouw geval, is dan iets als Xtreamer.com niet handig? is erg goedkoop je hebt geen lompe herrie bak naast je TV. Heb mijn vriendin zo'n unit kado gegeven en die vind het helemaal perfect. Moet je wel een computer ergens aan hebben waar je films opstaan natuurlijk. Maar wat anderen ook al zeggen, die Dell P4 is gewoon voor dat geld zonde. Dan kun je imo beter in je huidige pc wat meer HDD proppen en het via een xtreamer afspelen.

Blijft uiteraard een keuze, maar aangezien die Dell qua specs echt niets is zou ik dat gewoon zonde van het geld vinden. Bedoel, voor iets van 400 euro heb je iets wat tig keer zo snel is als computer en daar kom je ook al in de buurt als je die Dell wat geheugen en normale grafische kaart geeft.

Een macmini is een dure oplossing, maar toen kon ik het missen. Maar zo'n xtreamer geval, werkt gewoon top. Zou eerder daar 90 euro insteken dan 120 in een bejaarde Dell. Ik vind hem die 120 sowieso niet waard.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat kan natuurlijk prima, dat zal aan veel eisen wel voldoen. Weet niet of je daar wel 4TB opslag in kwijt kan. Ik adviseer zelf eigenlijk altijd een HTPC als je er verstand van hebt.

Dan zou ik voor een AMD X2 processor gaan, ongeveer 50 euro. Moederbord voor 50 euro erbij, videokaart voor 40 euro en geheugen voor 30. Dan heb je de basis onderdelen voor onder de 200 euro en moet je daar een goede behuizing en voeding bij zoeken. Kan je voor 300 euro exclusief hardeschijven klaar zijn en speel je Full HD met gemak af. Maar in de Best Buy Guide staat ook een budget systeem voor 330 euro waar je eventueel hier en daar nog wat kan besparen.
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 2010

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1