Energie zuinige high-end power Workstation

Pagina: 1
Acties:
  • 724 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerox1
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-05 06:36
Hallo,

Dit is mijn eerste Topic, mijn doel:

De snelste / sterkste workstation PC bouwen met een (gem,) verbruik van 100 Watt.

Ik zat te denken aan een

- Core i5 680
- 2x Vertex 2 SSD's in raid 0
- Zuinige 24 inch led-lcd

Wekzaamheden:
- Veel met grote (access) databases en excel documenten werken
- Af en toe een mooi spel (maar hoeft niet in crossfire kwaliteit)

Mijn pc gebruik ik 300 dagen per jaar 10 uur per dag nu met 200 Watt = 600 kWh target, kan dat met 50% minder stroom en toch meer power?

Heb nu 5 jr oude Athlon 64 4200+ (2,2, Mhz) + 2x WD raptor 75 Gb + EVGA 8800 GT

Groet,
Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-08 10:44
Waarvoor ga je hem gebruiken en dus heb je een videokaart nodig? En die 100W is dus inc monitor?

300 dagen per jaar is best veel 10 uur per dag ook.

SSDs zijn inderdaad zuinig in gebruik, maar 5400rpm schijven ook, heb je die snelheid nodig? Geheugen? Cpu is natuurlijk zuinig te krijgen, maar heb je dan wel genoeg kracht?

En wat is je budget? En let je hierbij op het verschil in extra aanschaf kosten en verminderd verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moortn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-08 16:07

Moortn

Hallo

Zorg dat je een moederbord hebt met hybrid-sli of hybrid-crossfire (of hoe dat ook mag heten). Dan wordt tijdens het gamen de losse videokaart gebruikt, en bij access de onboard, wat veel energie scheelt. Daarnaast zou je kunnen kijken of je de processor iets kan onderklokken (voltage, misschien de FSB)

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:07
En wat denk je dat het scheelt in kosten, geef eens even een reken sommetje met harde €. Je verdient er je geld mee dan gaat gebruiksgemak toch wel boven wat besparing zeker als je er 10 uur per dag achter zit.

Je kan makkelijk een zuinig systeem bouwen maar je moet niet teveel performance inleveren als het om een workstation gaat, wat is je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:49

aap

Waarom 100 Watt? Is dat een uitdaging voor je zelf, is het een milieu-afweging of een economische afweging?

In het laatste geval moet je je altijd afvragen wat de terugverdientijd is van zuinige componenten. Bijv. zo'n SSD is per GB zoveel duurder dan een conventionele harddisk, dat verdien je in het energieverbruik nooit meer terug.

Ik zou me dan ook eerder afvragen wat de minimum performance requirements zijn voor je toepassingen en daar de zuinigste PC bij zoeken, in plaats van een redelijk willekeurige limiet aan het verbruik te stellen.

• jerox1
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-05 06:36
Bedankt voor de reacties/tips en sorry voor de late reactie!

Ik was een weekendje weg en precies daarvoor begaf 1 raptor (in raid 0) het... ik maak regelmatig een backup maar het blijft toch een klein drama alles weer opnieuw te moeten installeren.

Omdat de eco-power pc nog even moet wachten, heb ik 2 goedkopere 64 Gb ONYX in raid 0 geplaatst als vervanging (om te testen hoe dat gaat zonder trim) Ik heb gelezen 10% niet te partie-tioneren dus heb ik nu een 110 Gb system disk, meer dan genoeg voor XP, Office en alle Documenten (backups weer naar een andere disk!)

Na de 1e test dacht ik aan een miskoop, 'slechts' 140 / 80 Mb/s read/write (op 2x Sata1) maar in dagelijks gebruik merk je hoe supersnel je een document opent vanuit de explorer inclusief het opstarten van Word/Excel, in een flits!
Bovendien zijn mijn Watts van 200 naar 170 gedaald zonder de 2 raptors op 10.000 toeren! (Als ik de monitor minder fel zet en de speaker set uit is het zelfs al 140 Watt...)

De target van 100 Watt is trouwens puur voor de technische uitdaging en het eco -gevoel. Wel neem ik de tips graag ter harte, vooral voor de prestaties, je moet er wel weer 4 jaar lekker mee kunnen werken vind ik!

Vandaar nu de volgende line-up (incl Quad core:-)

- Intel Core i7 870 (TDP 95W)
-Nexus Value 430 (hoe kies je voeding met voldoende watt eigenlijk?)
- Asrock P55M Pro
- Powercolor GO! GREEN HD5750 1GB GDDR5 PCI-E
- BenQ G2420HDBL
- OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 120GB
- Samsung EcoGreen F3EG, 2TB

leuke review voor de 5750: www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_5750_Go_Green/

Wordt vervolgd!

Groet, Jeroen

Verwijderd

jerox1 schreef op woensdag 22 september 2010 @ 22:52:
Vandaar nu de volgende line-up (incl Quad core:-)

- Intel Core i7 870 (TDP 95W)
-Nexus Value 430 (hoe kies je voeding met voldoende watt eigenlijk?)
- Asrock P55M Pro
- Powercolor GO! GREEN HD5750 1GB GDDR5 PCI-E
- BenQ G2420HDBL
- OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 120GB
- Samsung EcoGreen F3EG, 2TB
Je hebt met deze hardware nog steeds het doel om rond de 100W te zitten?
Neem in iedergeval een Samsung Ecogreen F4EG,is weer iets zuiniger en net zo duur.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica