Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Algemeen Studio/Strobist Topic
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Ik schiet veel met mijn flitser, indirect of door een paraplu heen. Hiermee kun je al veel bereiken. Ik zou zeggen, begin met een goede flitser met P-TTL (de K10d kan met de onboard flitser draadloos een pentax flitser aansturen inclusief P-TTL doorgeven, iets dat de Canikons enkel bij de prof modellen hebben
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Bij nikon kan het vanaf de 'enthousiaste amateur' dXX reeks, die op ongeveer hetzelfde (prijs)niveau staat als de k10d reeks. D80 en K10d werden toch vaak tegen elkaar afgezet.vandermark schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 18:39:
Het kan veel goedkoper, toevallig fotografeer ik ook met de Pentax K10d en daarmee kun je prima portretten maken. Ik zou wel een lens met groter diafragma kopen. Met portretten heb je de tijd dus voor 30 euro zou ik de SMC-Pentax M 1:1.7 50mm kopen op marktplaats.
Ik schiet veel met mijn flitser, indirect of door een paraplu heen. Hiermee kun je al veel bereiken. Ik zou zeggen, begin met een goede flitser met P-TTL (de K10d kan met de onboard flitser draadloos een pentax flitser aansturen inclusief P-TTL doorgeven, iets dat de Canikons enkel bij de prof modellen hebben).
Maar je tip is zeker wel een goede. Probeer bij natuurlijk licht, bij voorkeur bewolkt weer of in de schaduw te werken. Dan krijg je al een behoorlijk effen licht. Liefst op een moment wanneer de zon niet al te hoog staat.
[ Voor 3% gewijzigd door Teun_2 op 07-09-2010 19:01 ]
Zeer vriendelijk bedankt, dat is een interessant topic en het zal worden gelezen. Ik neig niet zo naar de strobist kant. Het lijkt me wat omslachtig...Species5618 schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 18:30:
Kijk eens in dit topic, daar staat van alles in over studio/flitsers/enz...:
Algemeen Studio/Strobist Topic
Leuk! Ik vond deze, is dat een goede? http://audio-tv-foto.mark...N82nKQ%3D&fta_ind=27&fs=1vandermark schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 18:39:
Het kan veel goedkoper, toevallig fotografeer ik ook met de Pentax K10d en daarmee kun je prima portretten maken. Ik zou wel een lens met groter diafragma kopen. Met portretten heb je de tijd dus voor 30 euro zou ik de SMC-Pentax M 1:1.7 50mm kopen op marktplaats.
Ik schiet veel met mijn flitser, indirect of door een paraplu heen. Hiermee kun je al veel bereiken. Ik zou zeggen, begin met een goede flitser met P-TTL (de K10d kan met de onboard flitser draadloos een pentax flitser aansturen inclusief P-TTL doorgeven, iets dat de Canikons enkel bij de prof modellen hebben).
De 1.7 ook al gespot maar deze is lekker in de buurt...
Dank voor de tips. Ik vind het alleen héél moeilijk om met natuurlijk licht (bijvoorbeeld) de ogen goed belicht te krijgen...Teun_2 schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 18:58:
[...]
Bij nikon kan het vanaf de 'enthousiaste amateur' dXX reeks, die op ongeveer hetzelfde (prijs)niveau staat als de k10d reeks. D80 en K10d werden toch vaak tegen elkaar afgezet.
Maar je tip is zeker wel een goede. Probeer bij natuurlijk licht, bij voorkeur bewolkt weer of in de schaduw te werken. Dan krijg je al een behoorlijk effen licht. Liefst op een moment wanneer de zon niet al te hoog staat.
Toevoeging: Maar wat vinden jullie van dit soort beginners-studiosetjes? Leuk of beter 1 goede lamp kopen dan 2 van deze?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
http://lumitouch.com/benstudiotutorial/index.html
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Vervolgens aan de hand daarvan volgende week wat licht aanschaffen.
Ik heb trouwens het advies van de heer/mevrouw vandermark opgevolgd en dat lensje gekocht op Marktplaats.
Als ik die binnen heb hoort u het.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Foto niet door mij gemaakt maar door de gene van wie ik hem kocht
Ben er erg blij mee. Hij is heel scherp (dus scherper dan de kitlens).
Heb de websites die jullie me gaven ook gelezen. Ik denk dat het voor nu overbodig is om een softbox en een paraplu te kopen. Neig (door site 1) meer naar een softbox en een lamp met "snoot". ICM daglicht zou ik daar volgens mij een eind mee moeten komen.
Goed plan?
Vandaag de eerste foto's gemaakt met de "nieuwe" lens (kan ze helaas niet posten, weet niet of dat mag), ERG fijn lensje, goed gelukt. MF valt me mee. Gewoon een stuk of 4 maken rond het scherpe punt, zit er bijna altijd 1 bij met de ogen perfect scherp
dan is een katz-eye misschien een betere optie voor MFOConnor schreef op donderdag 16 september 2010 @ 21:30:
Goede tip. Werkt zo'n scherm wel in combinatie met een soft box of daglicht? Ik ken wel iemand die er 1 gebruikt maar die gebruikt hem i.c.m. een flitsparaplu. . .
Vandaag de eerste foto's gemaakt met de "nieuwe" lens (kan ze helaas niet posten, weet niet of dat mag), ERG fijn lensje, goed gelukt. MF valt me mee. Gewoon een stuk of 4 maken rond het scherpe punt, zit er bijna altijd 1 bij met de ogen perfect scherpLichtmeting is wel apart, die lijkt niet perfect samen te werken met dit lensje. Maar daar moet ik nog even mee experimenteren.
Een reflectiescherm is om licht te reflecteren, het doet er dus niet toe waar het licht vandaan komtOConnor schreef op donderdag 16 september 2010 @ 21:30:
Goede tip. Werkt zo'n scherm wel in combinatie met een soft box of daglicht? Ik ken wel iemand die er 1 gebruikt maar die gebruikt hem i.c.m. een flitsparaplu. . .
Vandaag de eerste foto's gemaakt met de "nieuwe" lens (kan ze helaas niet posten, weet niet of dat mag), ERG fijn lensje, goed gelukt. MF valt me mee. Gewoon een stuk of 4 maken rond het scherpe punt, zit er bijna altijd 1 bij met de ogen perfect scherpLichtmeting is wel apart, die lijkt niet perfect samen te werken met dit lensje. Maar daar moet ik nog even mee experimenteren.
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
Um, ik ben ook geen expert, maar wat bedoel je daarmee? Strobist is toch het gebruik van flitsers bij fotografie, hetgeen hier de bedoeling is?OConnor schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 20:13:
Ik neig niet zo naar de strobist kant.
Ik heb pas een setje aangeschaft, en het kan relatief goedkoop als je met een (goedkope) flitser met remote trigger werkt. Inclusief statieven en paraplus was ik daarvoor maar 200-300 eurootjes kwijt. Leuk om mee te beginnen dacht ik!
Nee, ik ben GEEN hobbit...
Wordt dus vaak gelinkt aan reportageflitsers, inklapbare statieven, etc etc
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.