WLAN 800M LoS 2,4Ghz Antenne keuze

Pagina: 1
Acties:

• Ducktape
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-02 23:06
Hallo,

Ik ben bezig met het uitzoeken van de mogelijkheden van een wlan verbinding over grote afstand.
Het is een beetje in complex verhaal omdat het niet met simpel 2 Yagi's te doen is, er is namelijk een vast punt en een punt dat per dag anders kan zijn.

Het moet werken in 4 richtingen. Van 250m tot 850m. De antennehoogte van het vastepunt ~4m. Het ontvangende punt heeft ongeveer een hoogte van ~2m.
Er kan wat begroeing tussenstaan, maar niet dicht. Slechts enkele boompjes.
Nu zit ik voor beide punten te denken aan een Cisco 1242AG accesspoint.
Voor het vaste punt lijkt mij een omnidirectionele antenne. Richten is niet mogelijk omdat dat te veel werk is en omdat meerdere Yagi's buiten het budget valt. (meerdere Yagi's dus meer AP's enz).
Voor het mobiele punt zit ik wel te denken aan een Yagi. Deze is een maal daags eenvoudig te richten (horizontaal 30 graden).
Omnidirectionele antenne: Cisco AIR-ANT24120 (12dbi 1 mile open veld @54Mbps, 360°H, 7°V
)
Yagi Antenne: Cisco AIR-ANT1949 (12,5 dbi 1,41 mile open veld @54Mbps, 30°H, 25°V)

Nu mijn vraag: Zullen deze antennes goed samenwerken? Moet ik beter 2 de zelfde antennes nemen (2x omni)? Is er veel kans op storing? Is het richten van een Yagi snel te doen of toch wel lastig?
Wat zal de verwachte snelheid zijn (grote kans op packagelost ed?) Preventief op 11mbps draaien? Topsnelheid is niet echt nodig, stabiliteit, uptime en eenvoud (in opzetten) wel.
Mogelijk moeten we alternatief materiaal gebruiken met de zelfde specificaties (goedkoper met dan Cisco voor de antennes, AP's blijven wel).
Is het toepassen van boosters toegestaan? Er staat vrijwel geen bebouwing in buurt. Of gewoon goede antenne?

Wat info: http://www.cisco.com/en/U..._Products_Data_Sheet.html

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:57
Ik heb zelf wat zitten rondklooien met wat adapters van ebay, een omni, een yagi, en een paar laptops, en tot nu toe zit ik op ~750 meter met 1 Yagi (16dbi) + 1000mW adapter, en aan het andere eind simpelweg een Dell laptop met geintegreerd kaartje. Verder zijn we niet gegaan, want onze portofoons hadden geen bereik meer :p

Ik denk dat, als je 2 1000mW adapters haalt, met aan de ene kant een omni (10 dBi zou voldoende moeten zijn), en aan de andere kant een Yagi, je met een zichlijn toch wel anderhalve kilometer moet halen.

Zie ook mijn posts hier: KPN hotspot op 400meter zien te pakken

I'm a photographer, not a terrorist

• Ducktape
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-02 23:06
Ik ken die 1w dingen, alleen zijn die allemaal USB. En daar heb ik helemaal niets aan.
Wel zijn boosters mogelijk (alleen niet geheel legaal in NL???) maar niet nodig denk ik... Ik blijf liever in de max 100mw.
Maar is de combinatie Yagi omni goed te doen? Of beter 2 x 12dbi omni (niet richten :))?

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:57
Yagi omni is prima te doen, zeker met een zichtlijn. Om het verticale vlak hoef je je helemaal geen zorgen te maken met een yagi, die moet gewoon recht staan, en horizontaal zijn ze redelijk makkelijk te richten. Wij gebruikten in onze tests een camera statief, maar een simpele paal in de grond steken die je daarna draait zou ook moeten werken.

I'm a photographer, not a terrorist