KPN hotspot op 400meter zien te pakken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Aankomend najaar heb ik mijn caravan op een vaste plaats op een camping staan.
3G internet is redelijk dramatisch, bereik buiten de caravan is ongeveer 20 tot 40%, het werkt wel maar is ontzettend langzaam.

Nu heeft de camping ook een restaurant met een KPN Hotspot, en laat ik daar net een XS4All abbonement voor hebben. Volgens Google Earth zit er 404meter tussen mijn caravan en het restaurant.

Nu heb ik geen idee waar de hotspot nu precies zit, binnen of buiten, maar op het terras heb ik wel maximaal WifI ontvangst op mijn Nokia.

Zou het met een parabool, yagi of ander richtantenne wellicht mogelijk zijn om deze 404 meter te kunnen overbruggen ?

Er zitten geen huizen of gebouwen tussen, wel zo'n 100meter aan naaldbomen en 180meter aan water. (coods 51°38'29.86"N 5°48'17.92"E naar 51°38'17.32"N 5°48'11.75"E )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

het is makkelijker om het signaal bij de bron te versterken. Ik weet niet of je het alsnog kan oppikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
brilsmurfffje schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 15:04:
het is makkelijker om het signaal bij de bron te versterken. Ik weet niet of je het alsnog kan oppikken
Ik denk niet dat KPN zoiets zal toelaten. En ik verwacht ook niet dat ik op het dak van het restaurant een antenne mag bijplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Heb je constant internet nodig dan? Als je het nodig hebt hobbel je toch even naar het terras..?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou ook lekker op het terras gaan zitten :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:39

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik denk dat TS liever op z`n gemak 'thsuiwerkt' vanuit de caravan.. :)

Dit jaar ook gedaan. Wi-fi van camping was net te zwak om bij caravan te komen. Toch maar via EDGE/3/HSDPA gedaan, omdat je bij de caravan gewoon lekker onderuit kunt zitten :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

offtopic:
Op een terras kun je ook heerlijk onderuit zitten

Maar een oplossing in de vorm van antennes en dergelijke.. daar heb ik geen idee over, so I'm gone!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
Helemaal correct, dan zou ik ook doordeweeks daar kunnen zitten voor 'thuiswerk'.

Om steeds naar het terras lopen vind ik een wat minder goed plan, overdag te veel zon op me laptop, 's avonds in het donker als enige met een laptop op een uitgestorven terras gaan zitten ziet er ook redelijk kansloos uit :P
En dan moet ook nog het weer goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Madshark schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 15:19:
's avonds in het donker als enige met een laptop op een uitgestorven terras gaan zitten ziet er ook redelijk kansloos uit :P
Lijkt me een "gezellige" camping :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:29
Je kunt toch wel zonder wifi in de vakantie?
(niet te vergeten dat kpn hotspots geld kosten, en 3g soms nog sneller is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:58
jeroen3 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 16:44:
Niet als je bij xs4all zit, dan kun je gewoon inloggen met je account gegevens (gratis, xs4all is al duur genoeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 16:37
offtopic:
Hehe, het aantal meters zegt genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
jeroen3 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 16:44:
Ik heb de caravan op een vaste huurplaats staan, dus voor een aantal maanden. Natuurlijk ga ik niet onafgebroken daar ook zitten. Het is bedoeld voor de weekenden en de extra vrije dagen tussendoor.
Met goed internet zou ik daar zelf nog wat vaker kunnen zitten. Beetje 'thuiswerken' en intussen toch weg zijn.

Ik denk dat ik er toch maar op ga gokken en een grote beam antenne ga bestellen, of zou ik met een Yagi of Dish betere resultaten halen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 23:12

BHQ

Bedenk wel, je kan nog zulke grote antennes hebben, maar die hotspots hebben een beperkt zendvermogen. Zeker als het nog 11mbit meuk is. Muurtje ertussen wat niet al te dun is en je signaal gaat echt hard naar beneden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Jarpse schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 17:49:
Bedenk wel, je kan nog zulke grote antennes hebben, maar die hotspots hebben een beperkt zendvermogen. Zeker als het nog 11mbit meuk is. Muurtje ertussen wat niet al te dun is en je signaal gaat echt hard naar beneden..
Je kan natuurlijk wel een antenne maken die je een paar honderd meter kan verplaatsen ;) Op een niet al te drukke camping (ik las iets over een leeg terras) moet dat niet heel erg opvallen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

3 antennes en een repeater geen optie? Moet je wel ergens vandaag prik zijn te halen... en met je latency gaat het ook niet opschieten.

Alternatief is het op een accoordje met de campingbaas gooien en een straalverbinding ofzo regelen?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:10
Met n goede antenne aan 1 kant kan je ook n prima verbinding krijgen.
Niet alleen het te versturen maar ook het ontvangen signaal wordt x dB 'versterkt' bij n antenne.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Laatst online: 12-08-2024
Aan wat komt die antenne dan te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:10
Aan de ontvanger in de laptop, of evt n accesspoint in 'client' ofwel 'station' mode die aan de laptop hangt met n utp kabel :)

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
FatalError schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 21:01:
Aan de ontvanger in de laptop, of evt n accesspoint in 'client' ofwel 'station' mode die aan de laptop hangt met n utp kabel :)
Heb hier nog een Tranzeo client-AP liggen, maar zou er ook rechtstreeks aan me lappie kunnen hangen (heb er een RF connector opgemod)

Op goed geluk ga ik Canopii 24DBi bestellen en maar ff zien of het hiermee lukt, anders helaas pech.
Tussenstations of daar iets op het dak zetten lijkt me geen optie, zo goed kent de camping eigenaar mij nog niet (mijn eerste seizoen daar), en eigenlijk ook geen idee in hoeverre KPN dit eigenlijk wel leuk zal vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:05
Ik heb zelf een 16 dBi Yagi, en een 1000mW adapter van onze chinese vrienden bij Dealextreme. Voor de grap wat rangetesting gedaan met de adapter+antenne aan de ene kant, en mijn dell laptop aan de andere kant. We zijn met zichtlijn tot ~800 meter gekomen, toen hadden de walkie talkies geen bereik meer. Signaalsterkte was nog ~80%

De antenne kost iets van 16 euro, en de adapter 22 dollar dacht ik. Beiden werken met RP-SMA connectors voor de antenne, en een (dubbele)USB voor de chipset. Doe jezelf wel een lol, en koop geen antenne verlengkabels, maar een USB verlengkabel als je de antenne wat verder weg hebt staan.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Citruspers, weet je misschien de SKU's nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Sure:

Antenne: sku.33016
Dongel: sku.35688

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Je bent de beste, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Laatst online: 12-08-2024
Die dongel heb ik zelf ook, werkt erg goed met Backtrack ;) . Zelf heb ik niet de Yagi maar deze antenne: sku.37185

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:45

Roetzen

he.net Certified Sage

Deze - de bovenste - is een 14dBi anttene die ik verleden jaar voor €10 bij WiLan shop gekocht heb. Hij zit met coax verbonden aan een D-link access point dat in client mode geschakeld kan worden, Dat is op zijn beurt weer met een stukje CAT5 net de laptop verbonden.

Ik maak vanaf de camping zonder moeite verbinding met access points die meer dan een halve kilometer ver weg zijn.

De onderste antenne is de Fontenna van FON. Geen aanrader.

Afbeeldingslocatie: http://www.vlist.eu/fotos/fonclose.jpg

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
@Citruspers

Thnxs voor de SKU's. Ipv. de Canopii van 99euro probeer ik het eerst even met de spullen van DX. Mocht het hiermee nog net niet lukken kan ik nog een dish upgrade proberen.

Ik heb ergens nog een PDF liggen waarmee je met een schoteltje of raster een Yagi nog veel gevoeliger kunt maken, zoals op onderstaand plaatje

Afbeeldingslocatie: http://i195.photobucket.com/albums/z48/cyborjs/Yagi_dishcable.jpg

Met een beetje geluk komen de spullen volgende week binnen, kan ik direct ermee gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Jammer Madshark, maar die dish gaat bij mijn weten helemaal niets doen. Je hebt een paar Directors voorop de yagi zitten, de conductor als element wat aangesloten zit op de chipset, en als laatste de reflector, die het restant terug reflecteert naar de conductor. De dish daarachter zal dus eigenlijk geen klap uitvoeren. Bij een conventionele bipool zou het wel werken, en bij een (bi)quad ook, dus je idee was mooi.

Dat is in ieder geval wat ik ervan heb begrepen in mijn onderzoek, een secundaire reflector heeft praktisch geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
citruspers schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 01:32:
Jammer Madshark, maar die dish gaat bij mijn weten helemaal niets doen. Je hebt een paar Directors voorop de yagi zitten, de conductor als element wat aangesloten zit op de chipset, en als laatste de reflector, die het restant terug reflecteert naar de conductor. De dish daarachter zal dus eigenlijk geen klap uitvoeren. Bij een conventionele bipool zou het wel werken, en bij een (bi)quad ook, dus je idee was mooi.

Dat is in ieder geval wat ik ervan heb begrepen in mijn onderzoek, een secundaire reflector heeft praktisch geen nut.
Hmmm, je verhaal klinkt logisch, toch als ik naar de footprints kijk van Yagi's met en zonder een extra reflector, heeft de reflectorloze uitvoering nog aardig wat zendsignaal aan de 'verkeerde' kant. Qua ontvangst zou het -lijkt mij- altijd positief beïnvloeden omdat je een wat groter oppervlakte meepakt.

GSM 900/1800 Yagi's die ik in mijn handen gehad heb, hadden bijna ook allemaal een reflector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Dan rest ons nog maar een oplossing: een praktijktest. Ik heb hier nog wel een Wok ofzo die ik even kan "lenen", als ik resultaten heb post ik ze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-08 15:24
FatalError schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 18:50:
Met n goede antenne aan 1 kant kan je ook n prima verbinding krijgen.
Niet alleen het te versturen maar ook het ontvangen signaal wordt x dB 'versterkt' bij n antenne.
Deze tip in combinatie met de tip om het RF-traject zo kort mogelijk te houden (verleng je USB danwel Ethernet en NIET de RF-kabel!) is denk ik het beste dat je kunt doen.

Het enige dat nu nog fout kan gaan is dat het best druk kan zijn op het terras... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Die witte grill is toch om te zorgen dat straling van de andere kant niet in de weg lopen? Ipv reflector?

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 25-08-2010 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ja, maar: de standaard reflector zal een veel beter rendement hebben dan de parabolische reflector. Heeft iets te maken met de lengte van het element en de gebruikte golflengte denk ik. Desalniettemin ga ik het een keertje testen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:54
Je hebt behalve je zend gedeelte ook je ontvangst gedeelte.
Met een reflector achter je antenne voorkom je dat je veel signaal oppakt aan de achterzijde.
Je kan het stralingsdiagram een beetje vergelijken met een ontvangst diagram. En dan zie je dat je aan de voorzijde meer kan ontvangen. (beetje wazige uitleg, maar hoop dat je het begrijpt.)

[ Voor 5% gewijzigd door Remco op 25-08-2010 17:36 ]

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Je bedoelt dat de reflector niet echt helpt met het zendvermogen, maar wel met het vermogen om op te vangen, doordat de schotel "rest straling" opvangt en bundelt richting de ontvanger op de antenne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 08:51
Ik vraag me af of je niks kunt fabrieken met een oude router die je voorziet van een batterij en als wifi repeater laat werken.
Deze moet je toch wel ergens ongemerkt kunnen neerzetten? Een gelaccu er aan zou zo'n ding wel enkele dagen werkend moeten kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
@NjitSs: Volgens de literatuur kan een 12V autoaccu een WRT54G minimaal 500 uur werkend moeten houden. Een paar weken dus. Dit uitgaande van een 17 Ah-accu. Een kleiner exemplaar 2,2 Ah zou voor een uur of 70 moeten volstaan (een dag of 3 dus). Maar volgens mij is dat nu niet praktisch...

• jeroen3
Zal wat worden, ergens een batterij met een router verstoppen.

"Camping ontruimt door verdacht pakketje"

• citruspers
Of je krijgt een boete op grond van milieuverontreiniging. Een loodzuur accu is niet bepaald "groen". zie ik hier een mod idee ontstaan voor een repeater met zonnepaneel, gecamoufleerd als electriciteits-huisje?

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Bloodshot schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 20:54:
@NjitSs: Volgens de literatuur kan een 12V autoaccu een WRT54G minimaal 500 uur werkend moeten houden. Een paar weken dus. Dit uitgaande van een 17 Ah-accu. Een kleiner exemplaar 2,2 Ah zou voor een uur of 70 moeten volstaan (een dag of 3 dus). Maar volgens mij is dat nu niet praktisch...
Welke literatuur? Een WRT54G heeft een powersupply van 12V 1A. Nou zal die wel overgedimensioneerd zijn, maar 500mA lijkt me wel realistisch. Dan is die 2.2Ah accu dus in 4.4 uur leeg.

• citruspers
Een WRT54G powersupply moet het ook nog kunnen trekken als er over alle poorten 100 mbit gaat, en wifi vol staat te zenden. Hier in de praktijk gebruik je praktisch alleen wifi, dus zal dat ding veel minder vermogen terekken. Hoeveel minder? Geen idee.

Verwijderd

Misschien netwerk over lichtnet en dan op ergens vlakbij de antenne een router op het stopcontact zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
@"Mijzelf": Volgens het boek "The WRT54G Ultimate Hacking Guide". Verkrijgbaar bij de betere boekhandel.
Daar staan diverse hacks in beschreven, waaronder alternatieve voeding. Ik heb de beschreven waarden iets naar beneden afgerond, maar de ordegrootte is zoals in dat boek staat vermeld.
Pagina: 1