Welke NAS voor mij?

Pagina: 1
Acties:
  • 314 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een NAS (mijn eerste) en ben een relatieve leek. Heb al veel research gedaan maar kan moeilijk een keuze maken.

Het NAS is -hoe kan het ook anders- met name bedoelt voor het opslaan van foto's, muziek, films en wat word en excel bestanden. Ik heb nog niet zo heel veel opslagcapaciteit nodig (500 Gb+) en vindt het belangrijkste nu dat mijn data veilig is. Ik verwacht wel dat mijn bestanden snel zullen groeien dus wil een toekomstgericht systeem o.a. ook voor HD / BluRay. Daarom denk ik aan een 4-bay NAS.

Op mijn short list staan:

QNAP TS 410, TS 419P
Synology DS 409 slim, DS 410
Thecus N4100

Mijn vragen:
Moet een 4-bay NAS ook direct worden voorzien van 4 harde schijven of kan ik b.v. starten met twee schijven in raid 0 en later schijven toevoegen en overstappen naar b.v. raid 5 of naar 2 x Raid 0 of raid 1?

Uit alle berichten die ik heb gelezen zijn met name de QNAP en de Synology erg gelijkwaardig aan elkaar. De verschillen zijn minimaal. QNAP is energievriendelijker, de Synology sneller en de UI van de Synology gebruiksvriendelijker. Volgens mij is dit allemaal betrekkelijk. Wat zijn nou echt de belangrijkste specs/features die er echt toe doen?

Het NAS moet met elk device/OS overweg kunnen Windows XP en Windows 7 PC's, Iphone, Ipad en MAC PC en binnenkort ook met Android. Wie heeft hiermee ervaring? Waar moet ik op letten.

Ik overweeg een Popcorn Hour C200 als mediaplayer die uiteraard ook aan het NAS hangt. Waar moet ik op letten?

Ik ben een gemiddelde PC gebruiker en geen systeembeheerder of netwerkengineer. Welk merk biedt een UI dat ik kan begrijpen zonder dat ik avonden bezig ben om de dingen voor elkaar te krijgen.

Wie heeft verder nog aankoopadviezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maak eerst een verlanglijstje van wensen die je hebt en begin dan te vergelijken. Degene die de meeste punten scoort, zal dan waarschijnlijk het meeste aan je wensen voldoen.
Voor zover ik weet, hoef je een NAS niet gelijk helemaal vol te stoppen met schijven, maar kijk voor de zekerheid in de specificatie's van de NAS. Of je later kan migreren van raid 0 naar Raid 5, durf ik je geen zinnig antwoord op te geven. Misschien dat er hier mensen zijn die dat duidelijk voor je kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:07

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Welkom op GoT. Volgens mij kan je het antwoord op al je vragen hier vinden. Advies: lees je dus eerst even in :) Dat wordt ook van je verwacht voordat je vragen gaat stellen. Pas als je er echt niet uitkomt kan je om advies vragen, vermeldt dan wel wat je zelf al gevodnen hebt. De uiteindelijke keuze zal je toch zelf moeten maken, dat kunnen wij niet voor je doen.

[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic
Het grote Synology topic deel 2
Zelfbouw NAS vragen
Het grote QNAP topic
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

[ Voor 45% gewijzigd door Microkid op 05-09-2010 23:01 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Welkom op GoT HaroldB, Ik ben het geheel met Microkid eens en kan daar dan ook weinig aan toevoegen, daarom gaat dit topic dan ook op slot met het verzoek je eerst eens in te lezen voor een topic te openen.

[ Voor 11% gewijzigd door _Dune_ op 05-09-2010 23:18 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Dit topic is gesloten.