Beamerlamp zonder behuizing vervangen: simpel of niet doen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperDen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-04 21:05
Ik heb voor de "spielerei" van iemand een beamer gekregen waarvan de lamp defect is. Het gaat om een Toshiba TLP-X10E.

Een nieuwe officiële lamp, compleet in kunststof behuizing kost ruim 400 euro, dat gaat me toch wat te ver om dit beestje weer aan de praat te krijgen. Na enig zoekwerk op het net kwam ik uit bij een losse lamp voor 139 euro. Volgens de betreffende website is het plaatsen van een losse lamp een koud kunstje voor iemand "met enig technisch inzicht", maar een handleiding is niet zo snel te vinden. Men heeft het wel over "minutenwerk".

Ik heb daarom de huidige lamp uit de projector gehaald en eens goed bekeken. Er zit een klem op die de lamp op zijn plek houdt in de kunststof behuizing, en een schroefklem op de achterkant van de lamp. Dat lijkt me niet zo'n probleem, maar er is ook een draad die vanuit de lamp komt en naar de connector loopt (midden in beeld):

Afbeeldingslocatie: http://i864.photobucket.com/albums/ab206/drdemont/bl3.jpg

Die lijkt rechtstreeks uit de lamp te komen, en dit is geen klemaansluiting volgens mij:

Afbeeldingslocatie: http://i864.photobucket.com/albums/ab206/drdemont/bl5.jpg

Dat zwarte verkoolde stuk in het midden van de bovenste afbeelding lijkt me overigens ook niet normaal, maar dat terzijde want deze lamp is toch al dood :P

Wat ik graag wil weten is: wat zijn jullie ervaringen met het vervangen van alleen een lamp? Zit er bijvoorbeeld al een connector aan? In dat geval draai ik mijn hand er niet voor om.
Echter: als dit niet zo is, dan neem ik aan dat het soldeerwerk wordt omdat de draad vanuit de lamp rechtstreeks naar de connector loopt, welke je dan dus moet behouden. Wellicht verklaart dat ook foto 1, en is de lamp al eens vervangen in deze behuizing. Diegene heeft dan kennelijk het verkeerde isolatiemateriaal gekozen :P

Over het aanwezig zijn van een connector of het nodig hebben van een soldeerbout kan ik bij de verschillende lampleveranciers niks vinden. Voor mij is het dan echter geen minutenwerk meer, want ik heb geen soldeerbout.

Ik kan de webwinkels natuurlijk bellen of mailen, maar dat kan morgen pas en bovendien heb ik waarschijnlijk meer aan jullie persoonlijke ervaringen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ik kom al vrij snel een plaatje tegen van een iets ander model lamp, maar wel gelijkend. Ik gok op grond daarvan dat het een eitje is. De 'lamp' die je krijgt omvat niet alleen de lamp maar ook de reflector, en de schroef en het moertje zijn de twee aansluitingen van de lamp.

Je moet alleen even een vervanger zoeken voor het verkoolde stukje draad. Geen gewoon draad nemen, daar heb je speciaal hittebestendige isolatie voor nodig. Het is verkoold omdat het tegen de basis van de lamp zat en die wordt serieus heet. Als je een iets langer stukje neemt kun je een paar centimeter afstand houden en zal de isolatie niet meer verkolen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad-user
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Solderen moet je in ieder geval niet aan beginnen, door de hitte van de lamp zal dat niet lang goed gaan.

maar de zomer komt eraan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperDen
burne schreef op zondag 05 september 2010 @ 19:57:
Ik kom al vrij snel een plaatje tegen van een iets ander model lamp, maar wel gelijkend. Ik gok op grond daarvan dat het een eitje is. De 'lamp' die je krijgt omvat niet alleen de lamp maar ook de reflector, en de schroef en het moertje zijn de twee aansluitingen van de lamp.

Je moet alleen even een vervanger zoeken voor het verkoolde stukje draad. Geen gewoon draad nemen, daar heb je speciaal hittebestendige isolatie voor nodig. Het is verkoold omdat het tegen de basis van de lamp zat en die wordt serieus heet. Als je een iets langer stukje neemt kun je een paar centimeter afstand houden en zal de isolatie niet meer verkolen.
Bedankt voor je snelle reactie.

Op de foto waarnaar je link verwijst lijkt het alsof de draad met een schroef/klemverbinding op de reflector vast zit. Als ik naar die van mij kijk, onderste foto, dan zie ik niet waar ik hem van de reflector zou kunnen loskrijgen. Ik zal zometeen eens wat isolatiemateriaal weghalen om te zien of er een schroefklem onder zit, maar ik dacht van niet.

Dat baarde mij juist zorgen, want dat zou betekenen dat het vastgesoldeerd zit.
Nieuwe kabel is sowieso nodig, dit is inderdaad niet te hergebruiken. Waar zou ik dat spul kunnen krijgen?

Maar er zal dus geen draad en connector aan een nieuwe lamp zitten denk je?

[ Voor 39% gewijzigd door DapperDen op 05-09-2010 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperDen
ad-user schreef op zondag 05 september 2010 @ 20:05:
Solderen moet je in ieder geval niet aan beginnen, door de hitte van de lamp zal dat niet lang goed gaan.
Dat had ik me ook al afgevraagd, zo'n lamp wordt natuurlijk zo heet dat de verbinding weer smelt...
Roept alleen nog maar meer vragen op, want hoe hebben ze dat dan vast gekregen in de lamp die er nu in zit? Er zit een soort krimpkous om de verbinding heen die op de reflector zit, kennelijk kan dat wel tegen redelijke hitte zonder los te laten?

[ Voor 27% gewijzigd door DapperDen op 05-09-2010 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Mits de juiste legering kan je soldeersel tegen 450°C. Als iemand weet hoe de warmteontwikkeling van zo'n lamp te berekenen kan het misschien toch. 't Zou me verwonderen dat het die temperatuur haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

De keramische basis van de lamp wordt serieus heet, maar het glas van de reflector niet. Dat blijft steken op een graad of 100, aan de krimpkous te zien. En als je het soldeer onder de krimpkous met een normale bout kunt smelten zal het normaal te solderen zijn.

Duur, maar gewoon te bestellen: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=603706

Overigens: staat er iets op de andere draad qua temperatuur? 260ºC is behoorlijk duurder dan 180ºC zie ik, dus het kan wellicht veel goedkoper.

De resterende 80 centimeter kun je vast slijten in De EL-kroeg - Deel 3

[ Voor 14% gewijzigd door burne op 05-09-2010 20:45 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperDen
Ik heb de lamp even helemaal uit de behuizing gehaald. Er staat alleen iets op de grijze krimpkous: "-300G"

Ik was zojuist al even aan het zoeken naar krimpkous op Conrad, begin op zich wel zin in te krijgen in dit klusje maar ik moet naast een lamp, draad en krimpkous dan ook een soldeerbout aanschaffen. Ben benieuwd tot hoever de teller dan op gaat lopen. Die draad kost me de kop niet maar ik heb geen idee wat een fatsoenlijke soldeerbout kost. Ga ik ook maar even opzoeken dus :) .

EDIT: Och, dat valt hard mee... eurootje of 30 voor een startset. Zal 'm verder toch weinig gebruiken denk ik.

Overigens is de connector uit 1 stuk: hoe krijg ik daar een nieuwe draad in, of is het beter de bestaande draad te verlengen? Ik weet het... veel vragen, maar ik wil graag weten waaraan ik begin voordat ik alles besteld heb en er dan achter kom dat het niks wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door DapperDen op 05-09-2010 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperDen
Kleine update voor wie het interesseert:

Via eBay heb ik een leverancier van lampen gevonden die de lamp inclusief de juiste connector en draad levert (zegt hij). Die heb ik dan maar besteld, als ik geluk heb kan ik hem meteen inpluggen en anders moet ik in het ergste geval de oude connector overzetten. En daarvoor heb ik hier genoeg tips gekregen, waarvoor dank.

Levertijd van de lamp is onbekend, ik laat t.z.t. nog wel weten wat er uit is gekomen :)

EDIT: De lamp is gisteren binnengekomen, compleet met de juiste connector en bedrading. Installatie was dan ook een fluitje van een cent.

[ Voor 13% gewijzigd door DapperDen op 16-09-2010 10:46 ]

Pagina: 1