Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 12:41
Mede naar aanleiding van Polaroid anno 2010 en Retro digitale fotocamera gezocht wil ik dit toch 's in de groep gooien.

Ik zie her en der op het internet steeds vaker vragen opduiken over polaroid fotografie. Ik zie mensen echt flinke bedragen neertellen voor de "speelgoed" cameras van fabrikanten als Lomo. Sterker nog, die dingen gaan voor prijzen dat ik bij mezelf denk "goh, voor dat geld heb ik ook een Nikon F75 en een knappe lens op marktplaats/ebay"

Polaroid is helemaal een apart verhaal, voor de klassieke polaroid betaal je flinke prijzen voor de films en heb je bij het impossible project ook nog 's een produkt wat nog niet echt af is. De fuji alternatieven zijn weer wat goedkoper maar ook daarbij vraag ik me af "what's the point?"

Kijk ik naar de speelgoed camera's en de resultaten zoals hier: http://www.flickr.com/groups/lc-a_plus/pool/ en hier http://www.lomography.com/photos dan vraag ik me echt af waarom je dat zou willen?

Misschien is het de leeftijd, ik weet dat dit soort dingen vooral onder jongere mensen populair is maar ik snap het dus echt niet. Is er iemand die nou echt de aantrekkingskracht van dit soort fotografie kan uitleggen?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:22

Fiber

Beaches are for storming.

Mooi onderwerp! Lomography is denk ik meer een manier van leven, het gaat niet om technische perfectie van de foto's, het gaat vooral om het gevoel dat er in zit. Zie ook de zogenaamde 10 gouden Lomo regels:
http://www.lomography.com/about/the-ten-golden-rules
  1. Neem je camera overal mee naar toe, waar je ook heen gaat.
  2. Gebruik hem altijd, dag en nacht.
  3. Lomografie is een deel van je leven.
  4. Schiet vanaf de heup, kijk niet door de zoeker.
  5. Kom zo dicht mogelijk bij je onderwerp.
  6. Denk niet na.
  7. Wees snel.
  8. Je hoeft niet van tevoren te weten wat er op de foto komt.
  9. Achteraf ook niet.
  10. Maak je geen zorgen over regels.
Ik denk trouwens dat de meeste van deze regels ook erg goed toegepast kunnen worden in de modernere "iPhonefotografie"

Ook zit er denk ik een hang naar nostalgie in, Het was toch magisch vroeger als je oom een polaroid foto van je maakte op een mooie zomerdag in de dierentuin, en die foto kwam er direct uitrollen, even wapperen en klaar. Tegenwoordig met schermpjes op de camera en snelle printers is die magie er toch een beetje vanaf.

Ik heb helaas (nog) geen Lomo en ook geen polaroid, maar wie weet.... Eerst die oude Nikon FA maar weer eens van zolder halen en er een rolletje in stoppen. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn vriendin heeft een tas vol met Lomografie spul gevonden. Ze zag het in A'dam tussen wat fietsen staan met niemand erbij. Ik heb zoekertjes geplaatst en advertenties op MP maar niemand reageerde.

Heb dus eens gekeken naar de spullen en het is een heel complete set met zo'n direct print module. Het fotograferen ging de eerste 10x volledig mis, maar ik zie de fun er wel van in. Het is wel erg kostbaar en de kwaliteit is niet zo bijzonder natuurlijk. Het is het gevoel dat je denk ik interessant vind, of helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 12:58
http://www.lomography.com/about/the-ten-golden-rules
  1. Neem je camera overal mee naar toe, waar je ook heen gaat.
  2. Gebruik hem altijd, dag en nacht.
  3. Lomografie is een deel van je leven.
  4. Schiet vanaf de heup, kijk niet door de zoeker.
  5. Kom zo dicht mogelijk bij je onderwerp.
  6. Denk niet na.
  7. Wees snel.
  8. Je hoeft niet van tevoren te weten wat er op de foto komt.
  9. Achteraf ook niet.
  10. Maak je geen zorgen over regels.
Dit is toch wel het achterlijkste lijstje met regels ooit :D De wijze waarop je een foto trekt is ineens een manier van leven? 9 "regels" en dan een 10e die je zegt eigenlijk niet zo te zeiken en gewoon leuke plaatje te trekken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Dat kwam ook bij me op.

Ik sleep m'n D300 ook met me mee op de meest vreemde plaatsen.

Vooral regel #8 en #9 vind ik vreemd, het gaat er toch om dat je iets op de foto zet? Of snap ik het nou totaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Persoonlijk vind ik oude lenzen met veel "ringetjes" een bepaalde charme hebben :

Afbeeldingslocatie: http://images.buzzillions.com/images_products/04/23/voigtlander-nokton-40mm-f-1-4-m-mount-lens_1808028_100.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3436/3750736431_725b956db1_o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/6070nikkor/telephoto/105sideaid.jpg

Niet helemaal wat ik zocht met Google, maar je snapt wel wat ik bedoel hopelijk :)

Anyway... het is meer uit een soort "Hoe deden ze dat vroeger eigenlijk ?" gedachte en niet "Wauw dit levert me super kwaliteit op!" gedachte denk ik ... ?!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 12:58
Dat wat tegenwoordig gewoon via de body gebeurt maar dan manual op de lens.
Focus en diafragma dus :P

[ Voor 13% gewijzigd door baquelappe op 03-09-2010 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
bij lomografie en al helemaal bij instant-camera's als polaroid gaat het volgens mij vooral om de sfeer en het moment. regel 8 en 9 gaan erom dat de foto's niet 'gemaakt' mogen zijn, maar spontaan moeten ontstaan. je moet niet denken aan de foto, aan de belichting en al die technische dingen, maar gewoon meegaan in het moment en af-en-toe op dat knopje drukken.

overigens kan je met pola/lomo fotografie ook wel bewuster fotograferen, maar ook dan krijg je meestal de beste, of op zijn minst de meest sfeervolle platen als je niet teveel nadenkt over enige technisch aspect van het fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

baquelappe schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 16:50:
Dat wat tegenwoordig gewoon via de body gebeurt maar dan manual op de lens.
Focus en diafragma dus :P
En toch moet je het maar net kunnen zonder je rolletje te verpesten gelijk na 2 leuke momenten ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Oud glaswerk op de nikon is ook leuk, zker op m'n D300 waar ik wel lichtmeting heb.

Zelf heb ik deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/f13528c.jpg

En daar kan ik toch best aardige foto's mee maken
kaesve schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 17:00:
bij lomografie en al helemaal bij instant-camera's als polaroid gaat het volgens mij vooral om de sfeer en het moment. regel 8 en 9 gaan erom dat de foto's niet 'gemaakt' mogen zijn, maar spontaan moeten ontstaan. je moet niet denken aan de foto, aan de belichting en al die technische dingen, maar gewoon meegaan in het moment en af-en-toe op dat knopje drukken.
Maar hoe is dat anders dan als ik de D300 pak en een kiekje van de kids schiet? :? Zoiets als dit heeft geen niveau als foto en het is gebeurt zonder na te denken maar in ieder geval lijkt het nog enigszins op hoe de situatie was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat velen hier al melden is dat je met een Lomography eerder een soort gevoel probeert over te brengen op een foto zonder al te veel moeite te doen en ook een hang naar nostalgie. Bij Lomography weet je nooit wat het resultaat zal zijn door de technische imperfecties van de camera; vignettering, verhoogde saturatie, contrast, lichtlekken in de camera, lensflares. Je kunt vaak dromerige foto's maken en Lomography speelt daar handig op in met hun marketing. Je betaal inderdaad belachelijk veel voor de camera's terwijl ze niets anders dan een stukje 'made in China'-plastic zijn (de Holga ;( ). Je hebt ook helemaal gelijk dat je op marktplaats/ebay veel interessantere ouderwetse analoge camera's kunt vinden. Zelf ben ik voor €20,- geslaagd voor een set met een Pentacon Praktica LTL inclusief 2 lenzen, 2 flitsers en een mooi koffertje. Wat dat betreft vind ik dit interessanter om te gebruiken; je leert hiermee veel beter de technieken achter fotografie doordat alles manueel ingesteld moet worden en de camera alleen is al een prachtig stuk techniek O+

Ik ben zelf echter in het bezit van een Holga en voor mij hoeft het niet zo; 120 formaat film kost toch meer moeite om aan te schaffen en te laten ontwikkelen en daarnaast vind ik het zonde om dergelijke film in goedkope camera's te gebruiken (je kunt er wel een adapter voor kopen om 35mm. film in te stoppen, maar Lomography-kennende is deze ook vrij prijzig). Het is leuk om er mee te experimenteren, omdat niet jij maar de 'camera' eigenlijk uitmaakt hoe de foto eruit komt te zien. Wat ik echter wel veel gebruik is de Fisheye 2 van Lomography; een camera met een groothoek angle of view van 170 graden. Er gaat 35mm. film in (dus lekker makkelijk), hij is vrij compact en je kunt er leuke effecten mee krijgen. Voor mij is dit een makkelijke, goedkopere optie dan wanneer ik een speciale fisheye lens voor mijn dslr zou gebruiken en daarnaast is het met een groepje vrienden erg leuk om ermee te spelen.

Polaroid daarentegen vind ik toch iets specialers hebben dan de reguliere Lomography-camera's. Wat mij enorm aanspreekt aan een Polaroid camera is dat wanneer je een foto maakt, de film op hetzelfde moment afgedrukt wordt. De fysieke foto en resultaat qua licht wat er dus omgezet is in de film heeft plaatsgevonden zonder vertraging. Stel je maakt leuke foto's ergens in het buitenland met je Polaroid en je bekijkt ze later terug wanneer je thuis bent, dan zijn de foto's zelf daadwerkelijk in het buitenland ontwikkelend op hetzelfde moment van actie. Alleen daarom geeft dit voor mij meer gevoel van herinnering dan als je een digitale foto laat afdrukken via een miniprintertje (je kunt immers altijd beslissen om de foto later af te drukken of zelfs te wissen). Dat de camera's zo duur zijn heeft er hoogstwaarschijnlijk mee te maken dat de camera's niet meer gemaakt worden en dat er een run is ontstaan doordat bekend werd dat Polaroid stopte met het produceren van film en vervolgens The-Impossible-Project is geboren. Het was ook ondenkbaar dat Polaroid stopte met het produceren van film aangezien de camera's vaak genoeg gebruikt worden in de creatieve sector (mode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Zou het er misschien aan liggen dat alletwee mijn ouders enthousaist foto hobbyisten waren en dat ook m'n grootouders met zorg foto's maakten? Dat ik daarom die retro associatie niet krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel goed mogelijk. Zelf heb ik dit namelijk niet meegekregen van vroeger, dus is het voor mij een compleet nieuwe ervaring om met dergelijke camera's te schieten. Daarnaast merk ik dat ik de resultaten van film veel mooier vind dan digitaal, maar dat is dan weer iets persoonlijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
Wijnands schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 17:31:

Maar hoe is dat anders dan als ik de D300 pak en een kiekje van de kids schiet? :? Zoiets als dit heeft geen niveau als foto en het is gebeurt zonder na te denken maar in ieder geval lijkt het nog enigszins op hoe de situatie was.
dat is heel anders, omdat je dan vertrouwd op je camera om enigszins respectabele foto's te krijgen. Om de sfeer te vangen hoef je bovendien niet bepaald een plaat te maken, waarin je nog herkent wat erop staat. Probeer maar eens met een D300 een foto van de sfeer van het moment te maken, zonder dat je herkent wat er op de foto staat. Daarvoor zal je waarschijnlijk toch eerst over je foto moeten nadenken - en dat was niet de bedoeling.

Dat is regel 9.

De nostalgie hoeft trouwens niet van de 'oude' camera-hardware te komen, maar mag ook juist van de beelden die je ermee schiet komen. Dat kan ook met je D300. Maar als ik een D300 had, dan zou ik die waarschijnlijk niet overal mee naar toe willen nemen en zou ik bovendien sneller geneigd zijn 'bewust' te fotograferen, omdat je niet om dat enorme ding in je handen heen kunt. Dan hebben instant-camera's ook nog eens het voordeel dat je direct een tastbaar resultaat hebt, wat meestal toch waardevoller is dan een virtueel resultaat. Net zoals er nog mensen graag lp's verzamelen of op zijn minst een cd willen, ipv mp3's. Bij je D300 moet je ze eerst op je computer gooien, ga je je waarschijnlijk tòch nog bezig houden met nabewerking en kwaliteit-verbetering (wat het idee van zo onbewust mogelijk fotograferen teniet doet) en daarna pas kan je tot een print komen. En uit ervaring komt het daar dan uiteindelijk meestal toch niet van :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Wijnands schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 15:04:
dan vraag ik me echt af waarom je dat zou willen?
Een gedeelte van 't idee van die toycamera's spreekt me wel aan, namelijk dat je met elke rommelcamera een interessante foto kan maken zolang 't onderwerp, de timing en de compositie maar goed genoeg zijn. Dus het focussen op een goed beeld ipv focussen op goede beeldkwaliteit.
Die 10 regeltjes die hierboven gepost zijn, en vooral dat way-of-life geneuzel, vind ik onzin.

Veel gebruikers doen 't denk ik om de lichtlekken, funky kleurtjes en rauwe randjes... tja, dat kan je een trucje, effect of modeverschijnsel noemen.... uiteindelijk geeft 't wel een bepaalde look aan de foto's. Of je dat nou mooi vindt of niet, het is gewoon onderdeel van 't beeld. Net als de keuze voor een sepia-tint, krappe scherptediepte of andere technische mogelijkheden. Dan kan je dat wel gaan namaken dmv photoshop of hipstamatic maar dan kan je dus ook (of soms beter) met een echte (toy)camera en verlopen film schieten.

Het feit dat je niet weet wat je krijgt draagt denk ik voor een groot deel bij aan de funfactor. Daar komt ook bij dat veel fotografen zichzelf om allerlei redenen graag beperkingen opleggen. Bijvoorbeeld 't schieten met een prime of 1-photo-a-day projecten, maar er zijn ook fotografen die met een 8x10 technische camera schieten omdat het hun proces lekker vertraagt. Daarbij kan je jezelf ook afvragen waarom je dat zou willen.

Mijn vraag aan jou is; waarom is een nikon F75 en een knappe lens beter dan een toycamera of polaroid camera? :)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
abrakadaver schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 00:17:
[...]

Mijn vraag aan jou is; waarom is een nikon F75 en een knappe lens beter dan een toycamera of polaroid camera? :)
Polaroid is op zich zo slecht nog niet, alleen wat milieu onvriendelijk en het is vooral heel onpraktisch sinds polaroid ermee stopte.

Ik vind dat een camera in staat moet zijn om te reproduceren wat ik zie, een f75 is in staat om dat te doen en werkt voorspelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:45

Markie

Voorheen BBE

Wijnands schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 07:43:
[...]
Ik vind dat een camera in staat moet zijn om te reproduceren wat ik zie, een f75 is in staat om dat te doen en werkt voorspelbaar.
Wat denk ik een vrij technische insteek is (geen waardeoordeel!).
Zo zijn er anderen die meer waarde hechten aan een 'uniek' proces (zie bv het lijstje van Fiber). Dit is een heel andere manier van fotograferen (vaak meer conceptueel en minder technisch).
Zo zijn er eigenlijk ontelbaar veel manieren van fotograferen te bedenken; de één die hecht veel waarde aan technisch het beste van het beste, de ander fotografeert meer als een 'genre de vie' (soms dogmatisch), en weer iemand anders wil een conceptueel geladen eindbeeld waarbij de hardware een 'noodzakelijk kwaad' is om dat eindbeeld te krijgen.

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
BBE schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 10:16:
[...]

Wat denk ik een vrij technische insteek is (geen waardeoordeel!).
Al is het dat wel, ik zal me niet op m'n teentjes getrapt voelen.
Zo zijn er anderen die meer waarde hechten aan een 'uniek' proces (zie bv het lijstje van Fiber). Dit is een heel andere manier van fotograferen (vaak meer conceptueel en minder technisch).
Zo zijn er eigenlijk ontelbaar veel manieren van fotograferen te bedenken; de één die hecht veel waarde aan technisch het beste van het beste, de ander fotografeert meer als een 'genre de vie' (soms dogmatisch), en weer iemand anders wil een conceptueel geladen eindbeeld waarbij de hardware een 'noodzakelijk kwaad' is om dat eindbeeld te krijgen.
Willen d emeeste van ons niet een mix van deze factoren? Ik persoonlijk heb bijvoorbeeld het hele strobist gebeuren opgegeven omdat ik dat te technisch vind maar ik kan wel ontzettend genieten van een vliegende vogel die ik een halve seconde heb geschoten.

Overigens heel interessante inzichten die er op komen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:22

Fiber

Beaches are for storming.

Wijnands schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 07:43:
.....
Ik vind dat een camera in staat moet zijn om te reproduceren wat ik zie.....
Daarmee reduceer je dus de fotografie tot een soort van kopiëren. Volgens mij wil een goede fotograaf (reken ik mijzelf niet toe) niet iets re-produceren maar iets produceren. Goede fotografie is volgens mij zoiets als (schilder)kunst, je creëert iets nieuws. In dit geval met behulp van je camera en je onderwerp, schrijven met licht. Daar heb je overigens niet speciaal een Lomo voor nodig. Een D90 voldoet ook, of een TZ7, een Pen, een Nikon FM, je telefoon of gewoon een wegwerpcamera. Het gaat om de fotograaf en zijn verbeeldingskracht. Photoshop helpt ook, en uiteindelijk is het een kwestie van smaak of een foto je aanspreekt of niet. :)

Natuurlijk zijn er in de kunst ook stromingen van realistisch en klassiek tot romantisch, expressionistisch, surrealistisch, abstract, etc. Wat jij waarschijnlijk bedoelt is dus vooral de realistische vorm van fotografie, en er zijn natuurlijk ook nog uitzonderingen zoals wetenschappelijke en forensische (politie) fotografen, etc. waarbij reproductie van de werkelijkheid wel voorop staat.
BBE schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 10:16:
........ (zie bv het lijstje van Fiber). ......
Het is niet mijn lijstje... (helaas) Het lijstje is van de 'uitvinders' van de lomografie. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de Inktjetwinkel zijn de camera's te koop http://www.inktjetwinkel....DisplayList&ctCatID=20341

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
Volgens mij heeft deze soort van fotografie dezelfde aantrekkingskracht als het fotograferen met gewone analoge film in goede camera's, het is nostalgisch en het heeft bepaalde kwaliteiten die digitale fotografie niet biedt.

Waar het bij Lomography en Instant-fotografie vooral niet over gaat is technisch goede fotografie, waarbij de fotograaf volledige controle heeft over het eindproduct.
Sommige mensen vinden het nou eenmaal fijn om een groot deel van het creatieve proces over te laten aan toeval, accepteren welke invloed de gereedschappen (camera, lens, film) hebben op het resultaat.

Ik kan mij wel voorstellen dat het prettig is om afhankelijk te zijn van dat soort factoren, ipv het optimale beeld te krijgen dat vervolgens in de computer volledig gemanipuleerd wordt tot exact datgene dat je voor ogen had.

Het is een andere vorm van fotografie, niet beter of origineler, maar anders. Ik kan er ook voor kiezen om deze tekst te schrijven met een vulpen, in te scannen en als plaatje in dit bericht te plakken. Het is minder efficient, maar misschien heb ik er wel een beter gevoel bij en zijn er mensen die het mooier vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:47

sapphire

Die-hard pruts0r

Kwintessens schreef op zondag 05 september 2010 @ 12:02:
Waar het bij Lomography en Instant-fotografie vooral niet over gaat is technisch goede fotografie, waarbij de fotograaf volledige controle heeft over het eindproduct.
Sommige mensen vinden het nou eenmaal fijn om een groot deel van het creatieve proces over te laten aan toeval, accepteren welke invloed de gereedschappen (camera, lens, film) hebben op het resultaat.

Ik kan mij wel voorstellen dat het prettig is om afhankelijk te zijn van dat soort factoren, ipv het optimale beeld te krijgen dat vervolgens in de computer volledig gemanipuleerd wordt tot exact datgene dat je voor ogen had.
Mooi gezegd want dit is iets wat op bv. veel bekende foto sites juist tegenovergesteld gedaan word. Alles moet perfect zijn, is dat het niet dan moet dat het liefste aangepast worden in Ps. Niet dat ik daar tegen ben maar soms is een situatie nou eenmaal gewoon zo en vind ik het er gewoon bij horen. Maargoed dit is ook maar een menning, iemand anders kan er natuurlijk anders over denken.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het helemaal met je eens, ik bewerk niets aan mijn foto's. Doe je dat wel dan vind ik dat de basis een goede foto moet zijn. En niet van een foto met technische fouten nog iets moois achter je computer proberen te maken. Dan ben je beeldbewerker, geen fotograaf. ;)

on-topic:

Kwintessens heeft het goed omschreven denk ik.

Zelf maak ik graag foto's met mijn Nikon D70 en daar neem ik redelijk de tijd voor. De polaroid van mijn vriendin daarentegen halen we tevoorschijn met feestjes bijvoorbeeld en dan is het gewoonweg hopen op een leuk/mooi/apart resultaat. De spanning van wat er direct uit de camera komt rollen is erg leuk.

Ik ben ik een fan van de kleuren die het oplevert. Zoals iemand hierboven al zei, ik houd zelf ook erg van een mooie analoge afdruk, dat heeft een bepaalde zachtere uitstraling die mij erg bevalt. Vond laatst een hele stapel oude national geographics en daar staan prachtige analoge foto's in.

Polaroid voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y2/Base10675/524785625_5_0PAu.jpg

Als je deze foto in het echt ziet lijkt het alsof hij uit de kast van oma komt, hij is bijvoorbaat al verkleurt. En dat is in dit geval mooi.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2010 19:48 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Vind het een beetje een warrige TS en weet niet helemaal waar je naar toe wilt, maar ik denk dat het uiteindelijk om onderstaande vraag gaat?
Wijnands schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 15:04:
Misschien is het de leeftijd, ik weet dat dit soort dingen vooral onder jongere mensen populair is maar ik snap het dus echt niet. Is er iemand die nou echt de aantrekkingskracht van dit soort fotografie kan uitleggen?
Voor dat ik hier een antwoord op ga geven, zou je je af kunnen vragen of je antwoord op zo'n vraag zou kunnen krijgen. Naar mijn idee heeft die aantrekkingskracht voor een groot deel met een onderbuik gevoel te maken. Zoals dat ik me tot bepaalde vrouwen aangetrokken voel, waar jij je wellicht totaal niet tot aangetrokken voelt en ik weet dat ik me tot een hele hoop vrouwen totaal niet aangetrokken voel. Nu zijn vrouwen niet geheel met fotografie te vergelijken ;) maar een deel van de aantrekkingskracht die je bij beide ziet, is niet rationeel te verklaren. Zo is het bijvoorbeeld ook zo dat wanneer ik naar jouw flickr stream kijk, ik ook bij een hoop foto's totaal niet begrijp, waarom je die zou willen maken. bij die familiekiekjes kan ik dat wel begrijpen, dat is gewoon leuk voor in het familiealbum en een mooi persoonlijk document, maar zo'n foto van een vogel op een takje of een bijtje op een bloemetje begrijp ik echt niet. Dat geeft allemaal verder niets, want jij hebt er een hoop lol in, maar ik begrijp dat niet. Zoals ik evenmin van een hoop andere dingen niet begrijp dat mensen dat leuk vinden, terwijl hele volksstammen daar de grootste lol in hebben.

Dus, tja, of iemand nou echt uit kan leggen wat de aantrekkingskracht van dit soort fotografie is, denk ik dat dat niemand kan. Er zitten echter wel een aantal aspecten aan die soorten fotografie die je noemt, die mij wel aantrekken en waarvan ik - tot op zeker hoogte - wel van kan uitleggen waarom mij dat aantrekt en er zitten ook een aantal aspecten aan die mij minder aantrekken.

En dan begin ik met dat laatste en dat heeft dan met name te maken met 'lomografie', want dat is naar mijn idee voornamelijk een heel goed marketingsbedrijf. zij zijn begonnen met een aardig Russisch compact cameratje, wat eind jaren '90 een redelijk hype is geworden en zijn vervolgens steeds meer camera's gaan vermarkten. zelf hebben ze nauwelijks camera's verzonnen. In dat vermarkten van bepaalde producten vind ik dat ze bij de 'lomographic society' te ver zijn doorgeschoten en je kritiek dat je te veel betaald voor hun producten kan ik wel delen. Aan de andere kant, wanneer ze bij Polaroid een goede marketingafdeling hadden gehad, waren ze nooit volledig gestopt met de productie van direct-klaar camera's en films.

Want dat dat wel is gebeurt, vind ik een groot gemis voor de fotografie in het algemeen. Polaroid films, over de gehele linie, van integral film tot pack en sheet films, vind ik een bepaalde esthetiek hebben, die tot nog toe ongeevenaard is en waarvan ik verwacht dat die digitaal in ieder geval nooit geevenaard zal worden. De 'Impossible Project' brengt dit nu gedeeltelijk terug, maar toch op een geheel andere wijze en zo als het er naar uit ziet alleen met integral film. Polaroid, en ik heb er niet zo heel veel meegewerkt, had voor mij wel een redelijk grote aantrekkingskracht juist vanwege zijn eigen kleurweergave, zijn beperkte dynamisch bereik, de technische beperking en de technische onvolkomenheden. In het geval van Polaroid zit voor mij de aantrekkingskracht met name in het medium; de Polaroid film. Ik vind Polaroid film gewoon veel mooier dan een 'perfect' digitaal plaatje en ik ben er van overtuigd dat niemand dat digitaal kan reproduceren.

Daar zit voor mij de aantrekkingskracht van Polaroids, voor die andere soorten fotografie die je noemt, zit de aantrekkingskracht, wat mij betreft ergens anders. Nu vind ik film sowieso mooier dan digitaal, maar bijvoorbeeld gewoon een Kodak Portra is digitaal tot op zekere hoogte best wel te reproduceren. Dus de aantrekkingskracht voor 'lomografie' of Holga camera's zit wat mij betreft niet zo zeer in het medium alleen, als wel in de manier van fotograferen met het medium.

Als eerste lomografie en dan heb ik het voornamelijk met die Lomo Compact camera. Het product is niet orgineel, het is een - van oorsprong - Sovjet kopie van een Japanse compact camera, die jaren later is 'ontdekt' door een stel marketingstudenten. Het is een leuke camera, maar het Japanse orgineel of een hoop andere compact camera's uit de jaren '80 doen hetzelfde en zijn (tweedehands) voor een stuk minder te koop. De marketing van de 'Lomographic Society' doet hier dus uitstekend werk.
Het idee achter 'lomografie' is ook niet orgineel, maar hebben ze wel weer uitstekend weten te vermarkten. In dit topic (en ook daar buiten gebeurt het heel veel) wordt zelfs gesproken over een manier van leven, nou dan doe je het als marketing afdeling wel heel goed. Maar het idee erachter, ondanks dat het niet orgineel is, spreekt mij wel aan. En dan heb ik het niet over die '10 gouden regels', maar over het, middels snapshots, documenteren van het allerdaagse, het intieme. In de tijd dat die Oostenrijkse marketingstudenten dat kleine sovjet-cameraatje ontdekten, werd in de kunstwereld het werk van Nan Goldin - de grootmeesteres van 'snapshots-fotografie' - erkent en kwamen steeds meer fotografen die op snapshotterige wijze hun allerdaagse leven vastlegden. Op deze stroming binnen de kunstwereld heeft de 'Lomographic Society' uitstekend weten mee te liften. Deze manier van fotograferen heeft op mij dan ook zeker een grote aantrekkingskracht, maar dat hoeft voor mij dan niet met dan ene cameraatje en ook niet volgens de 'regels', maar ik vind het wel veel waardevoller dan een vogeltje of een olifant of een model of weet ik veel wat. Daar zit voor mij dus de aantrekkingskracht van 'lomografie', al die onzin en gimmicks die ze er omheen hebben gemaakt, trekt mij minder aan, behalve wellicht als voorbeeld voor uitstekende marketing.

Dan hebben we nog de Holga camera's, waar ik redelijk kort in kan zijn en waarvan de aantrekkingskracht wat mij betreft weer anders is. Voornamelijk esthetisch, het beeld wat eruit komt, kan erg mooi zijn, soft, aangenaam onscherp, zachter (en donkerder) naar de hoeken. Technisch natuurlijk verre van perfect, maar dat is het doel ook helemaal niet. Techniek is ook totaal ondergeschikt bij dit soort camera's, je kan er iets van mee scherpstellen en er zit een ontspanknop op, that's it. Je hoeft je dus ook totaal niet bezig te houden met techniek en je kan je volledig focussen op het beeld en dat kan de meest prachtige juweeltjes opleveren.

Wat deze vormen van fotografie naar mijn idee wel gemeen hebben, is dat techniek, redelijk expliciet, ondergeschikt is. Nu ben ik sowieso van mening dat techniek op zijn hoogst 5% van je beeld uitmaakt, maar misschien juist doordat die ondergeschiktheid van de techniek zo expliciet gemaakt wordt, trekt het wat meer aan. Omdat jij naar mijn idee veel meer bezig bent met techniek, kan ik me goed voorstellen dat het je minder tot totaal niet aantrekt. Niets mis mee, laat je het toch gewoon lekker aan je voorbijgaan...

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:52

bobcom

Dedicated dabbler

Leuk topic, dit. Vooral omdat het de enorme ommezwaai in perspectief weergeeft die er in pakweg dertig jaar heeft plaatsgevonden. Toen ik een serie decennia terug voor het eerst wilde fotograferen waren de boxjes en de Clackjes je eerste optie. Als je weinig aspiraties had bleef je daarmee kiekjes trekken, als je meer wilde zocht je het in de techniek. Dus had ik op een geven moment een “echte spiegelreflex” omdat je daar technisch meer mee kon – en zo is het groeipad naar mijn huidige DSLR-spul ontstaan. Vooral affiniteit met de techniek, en die als middel gebruiken om “mooie” foto’s te maken. Of ik zodoende ooit heb leren fotograferen weet ik niet – ik waag me niet aan een oordeel.

Anderen hebben een hele andere ontwikkelingsgang doorgemaakt. Zij gingen uit van het het beeld of het idee dat ze wilden maken – de techniek was ondergeschikt, zoiets als een kwast voor een schilder. Je gebruikt hem, that’s it. Karel Appel kon de boel op zijn kop zetten met de uitspraak “Ik rotzooi maar wat aan”. De ene helft van de wereld vond hem een charlatan, voor de andere helft was hij de belichaming van de echte kunstenaar. Wat hij uiteindelijk toch ook wel was, natuurlijk. Maar dat blijkt uit zijn werk, niet uit zijn woorden. Maar er zijn wel talloze prachtfoto's gemaakt door mensen met talent die zich niet helemaal in de optica en de mechanica van de camera en de theorie van de compositieleer verdiept hadden.

Alle twee die attitudes zijn een eigen weg gegaan. Hele volksstammen hobbyfotografen en professionals zijn er inmiddels van overtuigd dat je zonder L-glas en supersnelle multipoint AF geen perfecte prent kan schieten, of dat wat ze wel geschoten hebben nog beter geweest zou zij als er in plaats van een gewone 1.8 – 50 een Summicron 50 – 2 op de camera had gezeten.

De Lomografisten lijken het andere eind van het spectrum te vormen. Als Appel kon zeggen “Ik rotzooi maar wat an” en het resultaat is fantastisch, dan kun je die stelling ook omkeren. Neem een kreupele, lekkende camera met een vage vervormende optiek, denk vooral niet na over wat je doet en schiet maar raak. Het resultaat zou Kunst moeten zijn. Natuurlijk kun je Appels statement niet omkeren: het feit dat een echte kunstenaar kan zeggen dat hij maar wat aanrotzooit betekent nog niet dat je door wat aan te rotzooien een echte kunstenaar bent. Maar dat sluit ook niet uit dat er hele mooie prenten uit een Holga of Lomo kunnen komen ze komen er alleen niet uit omdàt het lomgrafie is.

Of je nu van de techno-adepten of van de Lomisten bent – uiteindelijk zul je vooral in staat moeten zijn om kritisch naar eigen werk en dat van anderen te kijken. Noch het argument dat de foto is geschoten “met een 85 – 1.4L op een 5d Mk 2 body” , noch het argument “dat ik gewoon mijn ding doe met mijn Lomo, weet je wel” maakt van “een” foto “de” foto. Weten wat je mooi vindt, wat je raakt, en nadenken over waarom je het mooi vindt en het je raakt, desnoods buiten alle regeltjes om – dat is waar het uiteindelijk om gaat.

Dus misschien is het wat om dit topic voort te zetten met alleen maar foto’s en een argumentatie van de poster waarom dit een prachtfoto is – zonder vermelding van maker, techniek of wat ook. Analoog, digitaal, bewerkt of geshopt, lomo of superDSLR – wat telt is het resultaat en de reactie die het oproept.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Verwijderd

Ik ben het eens met Bobcom.
Fotografie met een Lomo camera heeft meer zijn charme in het verhaal wat zo'n foto uit de losse hand geeft. Het is voor sommigen kunst in zijn eigen vorm. Ikzelf vind sommige foto's die ermee geschoten hebben net zo mooi als een technisch perfecte foto, juist omdat ze verre van perfect zijn maar toch karakter hebben.
Fotografie in het algemeen is een kunstvorm en Lomografie is er een onderdeel van. Dat het commercieel zou zijn uitgedacht, kun je in principe ook zeggen over de hi-tech camera's van nu. Er is een markt voor en die wordt uitstekend bediend door een bepaald merk. Dat de een er om geeft en de ander er van afziet is de smaak van degene die het beoordeeld, zo ook met andere kunstvormen.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 14:42
Ik heb veel waardering voor mensen die proberen om oude technieken te gebruiken om een unieke stijl te creëren, maar dat geld ook voor mensen met een eigen photoshop techniek. Kunst is voor het grootste gedeelte het hebben van een eigen stijl. Een oude camera pakken en lukraak schieten is ontzettend leuk, maar niveau heeft het niet. Het zijn gewoon snapshots op een andere manier.

Ik vind het idee van old school fotografie goed omdat het mensen uitnodigt om creatief te zijn, maar de grote groep die een Lomo / polaroid / holga camera koopt en een paar onzin regels volgt is niet creatief, gewoon leuk bezig.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Op zich vind ik het idee van technische imperfectie, maar sfeervol, wel interessant. Ik vraag mij hierbij af hoe ver je de grenzen van fotografie kunt trekken. Wat is de minimale technische eis aan een foto? Wanneer kun je iets nog een foto noemen? De vergelijking met schilderijen is wel terecht. De enige technische eis aan een schilderij is dat je met een kwast verf op een doek aanbrengt (en soms dat niet eens). De enige eis voor een foto lijkt mij dat je (omgevings)licht op een sensor of film aanbrengt. Lomografie doet mij denken aan impressionisme binnen de schilderkunst. Ik ben erg benieuwd of lomografie gaat leiden tot nog abstractere vormen van fotografie.

Historisch gezien is er volgens mij al lang behoefte aan een realistische weergave van bepaalde gebeurtenissen. Voor de fotografie werd aan die behoefte voldaan door de realistische schilderkunst, denk aan Rembrandt. Na de komst van de fotografie werd die behoefte vervult door foto's en nam de vraag naar realistische schilderijen af. Het is de vraag of realistische fotografie op den duur niet eenzelfde lot staat te wachten. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van 3d film. Zoiets zou fotografie qua realisme kunnen overtreffen, en daardoor beter in de behoefte aan realisme voorzien. 3D film kan binnenkort natuurlijk altijd en overal afgespeeld worden, met allerlei mobiele devices. De behoefte aan de beperkte mogelijkheden van papier, waar fotografie prima in past, zal afnemen. Dan zal de toekomst voor fotografie misschien ook meer in de abstractere vormen liggen, net als de schilderkunst.

[ Voor 40% gewijzigd door KopjeThee op 09-05-2011 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Lomo en dat soort manieren van fotograferen is voor het vastleggen van de emotie van een bepaald moment denk ik. De meest geniale feestjes-foto's die ik ken komen uit lomo camera's, juist dat niet nadenken zorgt ervoor dat je het moment hebt en niet een technisch leuk plaatje met minder emotie.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Pagina: 1