ronny schreef op woensdag 01 september 2010 @ 15:05:
Er is meer in de wereld als alleen films die van het net worden gehaald.
Als ik bijvoorbeeld een trouwfilm heb gemaakt en wil die aan het bruidspaar geven, moet ik dan maar een USB stik geven van 32 GB?
Waarom zou je een USB stick van 32GB geven? Maak jij trouwfilms van 6 uur?
Zet de film gewoon op DVD, maar dan wel de HD-video. Aan 10Mbit/s h.264 (prima kwaliteit) kan je een uur kwijt op een single layer DVD. Aan 15Mbit/s (helemaal meer dan prima) 40 minuten. Met een dual layer uiteraard het dubbele. 1080p films die je van internet download zijn ook vaak rond de 10Mbit.
Als 720p volstaat kan je ook rustig aan 5Mbit gaan denken. 3,5 is de ondergrens ongeveer (daaronder is het niet echt HD meer te noemen), met 5Mbit kan je zeer acceptabele 720p leveren. 2 uur op een single layer DVD schijfje!
Dual layer DVD's kopen is dan goedkoper. En de compatibiliteit is nog beter ook: een beetje PC (zonder BD-drive!) kan ze ook afspelen.
Tevens vind ik het praktische om met een schijfje naar bekenden te gaan, dan dat ik met een media speler aan kom zetten.
Hangt er vanaf, als je zo'n 2,5" mediaspelertje hebt kan dat best.
Sowieso gaat hier hetzelfde op: de DVD volstaat vaak ook nog.
Mijn vader heeft een BR brander.
1 maal schrijfbare schijven doen het meestal wel goed.
RE (herschrijfbare) van zowel philips als Verbatim hebben grote problemen, of ze doen het gelijk niet of ze stoppen er na 2 tot 5 keer branden mee.
Dan begint hij met wissen en zegt dan schijf is niet meer lees/schrijfbaar.
Dan is het afgelopen.
Branden gebeurd met Nero en Pinnacle Studio 14.
Als dat representatief is voor de kwaliteit van beschrijfbare Blu-rays zit dit dus nog vol kinderziekten.
Stappenplan:
1. Leg je schijfje in de kast.
2. Wacht.
3. Shit, PC crash!
4. Loop naar de kast.
5. Kom erachter dat je Blu-ray is weggerot.
Dit kan je voorkomen door kwaliteitsmedia te kopen en langzaam te branden, maar dan gaat de prijs door het plafond. (en ben je lang bezig)
voodooless schreef op woensdag 01 september 2010 @ 23:41:
Een ander verhaal gaat het worden als je ook nog "echte" blu-ray's wil maken, dus die dingen die je ook net als een video DVD mooi kan afspelen. Dan zul je authoring software nodig hebben. Dan ben je in dit subforum echter aan het verkeerde adres

Vergeet ook niet dat een dergelijke BD-R kopie in dat geval geen 1:1 kopie is.In veel gevallen moet je transcoderen, en gaat er dus wat kwaliteit verloren.
Goede opmerking. Dual layer BD schijven zijn schreeuwend duur en transcoden gaat heel veel tijd inzitten. Of je moet al met een echt monsterlijke CPU aankomen. Dan kan je makkelijker en sneller de film downloaden (jaja, je hebt het origineel natuurlijk wel op Blu-ray) en dan die dual layer 1080p x264 rip op een DVD fikken.
Ik heb vele CD-R schijfjes van ruim 10 jaar oud en die zijn nog gewoon te lezen. Maar snel branden heb ik bijna nooit gedaan (dat kon 10+ jaar geleden ook niet) en ik kocht vrijwel altijd TDK.
Die Mmore zooi en andere crap die ik soms van vrienden en kennissen kreeg is vaak wel problematisch.
Anoniem: 106580 schreef op donderdag 02 september 2010 @ 02:00:
nu heb ik een hd video camera, die doet ruw-weg 12 gig per uur zal ik maar zeggen.
nu kan ik ze niet fikken op een dvd of ik moet alle film in 3 delen hakken, of ik moet de kwaliteit naar benenden aanpassen. Dat wil je niet want dan had je net zo goed een gewone videocamera kunnen kopen.
Dat valt wel mee. Je zal de film vaak toch eerst willen monteren voor je hem gaat branden. Dan moet je hem sowieso al opnieuw encoden. 27Mbit/s uit je camera is wel heftig trouwens, maar als je dat met 2 passes (iets wat je camera tijdens het opnemen nooit kan) doet dan comprimeer je wel wat efficiënter en verlies je bij 15Mbit/s zichtbaar amper tot geen kwaliteit. Dan kan je toch nog 40 minuten op een single layer kwijt (of 80m op DL).
Daarom zijn optische media ook zo onhandig. Op een dag is alles weg, of zie je de ene na de andere schijf faden. Als je je zooi op 2 harde schijven opslaat is de kans dat ze het allebei tegelijk begeven vrij klein.
Argument invalid. Branden op 12x is geen backup, dat is tijdelijke opslag. Je moet véél langzamer branden. 4x of nog trager zelfs.
Jouw oplossing: eerst aan 30 MB/s de film wegschrijven naar de USB (2.0) schijf, dan bij de vrienden/kennissen de film kopieren naar hun schijf aan max. 30 MB/s, gemiddeld dus 15 MB/s en dan rekenen we de tijd om heel die zooi aan te sluiten er nog niet bij.
Moet je eSata of USB 3.0 gebruiken. eSata kost niet eens zoveel extra.
En dat kopieerproces kan je gewoon opstarten en daarna weglopen. Bij Blu-ray moet je steeds schijfjes wisselen.
Evil_Ed schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 20:30:
mijn dual layer dvd's kosten 50 ct per 8 gig (zijn niet echt de duurste : Emtec) voor 3 keer 50 ct heb ik ook een blu ray en scheelt het een factor 3 ruimte in de kast en heb ik minder bij te houden waar alles staat :-)
kan ik eindelijk mijn avi's eens terug gaan brengen van 1 per cd naar 35 per BD en dat scheelt in de kast. :-)
Voor films in de kast zijn 2 praktische oplossingen.
1. Pleur ze allemaal op een 1,5TB HD van 60 euro. Kan je de inhoud van 2000 CD-R's op kwijt. Scheelt je een brander van bijna 100 euro en 200 euro aan schijfjes.
2. Pleur ze weg. Single CD DivX/XviD rips in een AVI container? Ga je die ècht ooit nog kijken? Op het moment dat je zo'n film daadwerkelijk wil zien koop/leen/download je waarschijnlijk alsnog de HD-versie. Maak een lijst (op papier! supersafe, blijft heel lang goed! enige nadeel is dat je het op max. 1x kan schrijven) van de films die je hebt die je dus toch ooit nog wil zien en doe de media weg.
Toch nog wat advies voor de TS.
Je twijfelde tussen de 10x en 12x. Koop de 10x. Snel branden is een garantie voor schijfjes die snel stuk zijn, en dat was nou net het enige waar Blu-ray nog goed voor kan zijn: long-term backup. Je gaat dus helemaal nooit snel branden en 12x is weggegooid geld.
Qua drives kan je verwachten dat ze tegenwoordig allemaal wel goed zijn, mits van een respectabel merk. Bij DVD-branders waren ook al geen serieuze verschillen meer. Dus die 10x LG is een prima koop.
Qua media kan je het beste een test lezen (en de mediacode checken!!), maar sowieso moet je
nooit 50 of 100 discs van een wazig merk (of zelfs noname) op een spindel voor een stuntprijs kopen. Het is rotzooi, het geeft misschien mooie brandresultaten maar na een niet al te lange tijd is je data foetsie.
Hoe ik trouwens in dit topic kwam: ik zit te kijken naar een Blu-ray lezer. Die kost iets meer dan 50 euro (bah nog veel te duur) voor een 4x. Maar da's niet zo heel snel. Een 10x drive kost 68 euro. Tja, da's toch best wat duurder. Dan ga je je afvragen of je niet net zo goed dan nòg eens 25 euro er bovenop kan leggen en voor 93 euro een brander kopen. Mocht je dan ooit toch nog willen branden dan kan het en het zal nog wel een flinke poos duren voor Blu-ray branders onder de 25 euro (het verschil tussen een snelle lezer en een brander) gaan.