Dat is niet voor iedereen mogelijk.
De samenleving zit zo in elkaar dat we mensen die niet werken toch eten geven. Dat moet gewoon stoppen. Ga maar gewoon dood. Met die dreiging boven je hoofd ga je wel werken.
Sommigen zullen dan waarschijnlijk inderdaad gaan werken. Anderen zullen waarschijnlijk gaan stelen, bedelen, afhankelijk worden van de hulp van de kerk, of de hongerdood sterven. Bovendien zal de sociale structuur veranderen: als mensen niets meer van de overheid krijgen, dan worden ze afhankelijker van elkaar en moeten ze meer voor elkaar gaan zorgen. Behalve voor de mensen die helemaal niemand hebben op wie ze kunnen rekenen.
Btw voor 50% van de uitkeringsgerechtigden weet ik een hele maatschappelijk relevante dienst waar vast veel vraag voor is, maar dat terzijde.
Wat dan?
Of misschien verzin ik dit ter plekke puur om iets over poep te kunnen schrijven.
Dat lijkt er wel op ja.
Ik heb het over mensen die gewoon niets doen en de boel voor de gek houden.
En dat zijn alle werklozen en bijstandstrekkers?
Ik pleit alleen voor het idee dat je iets moet doen voor het geld dat je ontvangt en op je bed blijven liggen of een beetje op straat hangen versta ik daar niet onder.
Dat geldt alleen voor de mensen die verwijtbaar werkloos zijn.
Daarom wil ik ook van die collectieve zooi af. Al die peper dure vangnetten. Als mensen voor zichzelf zouden zorgen zouden wij extreem veel geld overhouden en nuttige dingen doen.
Zijn die vangnetten werkelijk zo duur dan?
Wat zouden we met het geld kunnen doen wat een uwv oid kost? Aan mij geven en mij tot keizer kronen, goed idee, maar ik ben al onsterfelijk remember?. Wat nog meer? Meer geld stoppen in hoger onderwijs (een rant over onderwijs is niet voor dit topic). Een echte kennis economie opbouwen. Wetenschap stimuleren. Geld daar in investeren heeft meer zin dan sociale zekerheid. Dat is een nutteloze bodemloze put.
Waarom zou dat meer zin hebben? Zo nutteloos vind ik de sociale zekerheid niet. Voor jou is het nutteloos omdat jij er geen gebruik van maakt. Echter, voor andere mensen is de sociale zekerheid wel erg nuttig. Voor mezelf bijvoorbeeld. Ik maak al zo lang gebruik van de sociale zekerheid, dat wil je niet weten. Ja, ik vind de sociale zekerheid erg nuttig.

Als ik over mijn hart strijk ben ik nog wel te porren voor gaarkeukens. Waar we dan cake serveren als knipoog naar het verleden.
Hoezo cake als knipoog naar het verleden? Die begrijp ik niet.
Mensen gaan dan niet dood, dat schijnen mensen in dit topic toch niet echt een tof idee te vinden. Het zou wel een twist zijn als het eten bereid zou worden van… ach. Anyway. Mensen gaan dan niet dood gaan maar uitkeringen en een dak boven je hoofd nee. Dat moet je verdienen.
Is niet helemaal waar. De hoeveelheid arbeid, of iemands talenten, staan niet in relatie tot iemands inkomen, en het argument van de vrijheid van het individu is ongeldig vanwege een gebrek aan keuzemogelijkheden en een gebrek aan voldoende bronnen. Nog afgezien van het feit dat een deel van de westerse rijkdom afkomstig schijnt te zijn van onderbetaalde krachten/slaven in de 3e wereld.
Ik betaal niet voor ‘jou’ als ‘je’ niets mankeert. ‘Jij’ moet voor ‘jezelf’ zorgen. Dat noem ik volwassenheid.
Alleen heb je het nu over een heel klein deel van de uitkeringstrekkers: de meeste uitkeringstrekkers zijn 65 jaar of ouder, zitten in een ziekte-uitkering, of zijn niet-verwijtbaar werkloos. De verwijtbare werklozen, dat zijn de figuren waar je het nu over hebt, dat is naar ik aanneem slechts een vrij klein aantal. Je hebt het dan ook niet echt ergens over.
Onze samenleving en de overheid moet de mens niet als een hulpeloos hulpbehoevend en licht verstandelijk gehandicapt kind zien dat verzorgd moet worden.
Klopt, maar de overheid moet imo wel zorgen voor voorzieningen voor mensen die buiten de boot vallen in de kapitalistische samenleving.
Dus dan moeten mensen ook zelf een buffertje opbouwen voor slechte tijden. Maar je mag het zelf weten. Je mag het ook opmaken. Maar dan kun je heel snel je huis en haard kwijtraken als je zonder werk komt te zitten. Zo’n buffertje moet je toch hebben voor als de koelkast stuk gaat dus tja.
En in de VS kun je zien dat mensen inderdaad heel snel hun huis en haard kwijtraken, ook als ze wel gespaard hebben.
Je vergeet trouwens dat het kapitalisme de intrinsieke eigenschap heeft om voor werkloosheid te zorgen: de vraag naar arbeid sluit nooit volledig aan op het aanbod.
Nog afgezien van het feit dat "werken voor je geld" zoals dat door jou en al die andere kapitalistische zotten wordt gepropagandeerd, nogal een relatief verschijnsel is. Want wanneer werk je voor je geld? De keuze voor werk is vaak niet echt vrij, dus de vrijheid van het individu lijkt me geen argument. En er is geen functie waaruit blijkt dat de door een talent toegevoegde hoeveelheid joule resulteert in een bepaalde hoeveelheid euro's (talent * werk != aantal euro's), dus de uitspraak "werken voor je geld" vind ik daarom heel raar. Of misschien vind ik die uitspraak wel raar omdat ik zelf nog nooit voor mijn geld gewerkt heb? Andermans centjes uitgeven, daar ben ik goed in. Eigenlijk ben ik best wel een beetje een profiteur.
Trouwens, bij geschiedenis kun je op wikipedia wat lezen over waarom er werkloosheidsuitkeringen zijn:
Wikipedia: Werkloosheid
Veel mensen hadden vroeger blijkbaar niet genoeg spaargeld waardoor ze arm werden.
Hier is nog een verhaaltje over werkloosheid:
http://nos.nl/artikel/185...en-amerikanen-is-arm.html