externe (usb) HD geeft een te kleine grootte aan

Pagina: 1
Acties:

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

Topicstarter
mijn 250GB USB HD heeft maar 31,9GB ruimte (totaal)
of dat geeft mijn PC aan tenminste :|

het betreft een maxtor personal storage 5000XT

controleren op fouten/formatteren levert niks op, en op google kom ik alleen artikelen tegen die over het tegenovergestelde gaan bij neppe USB sticks van ebay e.d. |:(
de nieuwste drivers staan geinstalleerd (al betwijfel ik of dit enig verschil maakt)

dit is geen nieuw apparaat, heb hem eerder gebruikt, en toen werd er wel de juiste opslagruimte aangegeven...

een paar weken geleden leverde het apparaat ook al moeilijkheden op; hij werd weergegeven in mijn computer, dat is uiteindelijk opgelost met een reboot met het apparaat aangesloten, maar mss dat dit er iets mee te maken heeft?

ik ben uit ideeën, heeft iemand een oplossing?

Verwijderd

Is er niet een stuk unallocated op je schijf? Probeer eens alle partities er af te gooien en herpartioneer en formatteer de schijf opnieuw. Als je problemen er dan nog zijn, dan is de kans groot dat je schijf het aan het opgeven is.

• godofal
  • Niet online

godofal

Topicstarter
er zitten (voor zover ik weet) geen partities op.
ik zal het wel gwoon even proberen...
maar ik wist niet dat je externe HD's ook kon partitioneren.
wat voor nut heeft dít dan? vond het al zo vreemd om bij interne schijven te doen, maarja ieder z'n meug...

trouwens, van wat ik opmaakte uit die neppe USB sticks, hebben ze daarbij geknoeid met de USB controller chippies, waardoor die meer opslag vermeld dan dat er fysiek aanwezig is.
dus als mijn harde schijf het aan het opgeven is, dan zou die controller nog steeds hetzelfde aangeven lijkt me

edit:
je had gelijk, mintool partition wizard home editionV5.2 (eerste freeware die ik kon vinden :+ ) geeft aan dat er ruim 201 GB unallocated is.
nu dus uitzoeken hoe ik dit kan mergen, want dit is blijkbaar niet in de home edition ondersteund

edit2:
heb er een aparte partitie van gemaakt, en kan die nu dus verkennen, nu dus uitzoeken hoe ik 'm kan mergen.

enig idee hoe dit in de eerste plaats heeft kunnen gebeuren? kan dat zomaar als formateren of iets dergelijks gebeurt? ik heb namelijk nog nooit eerder met partities gewerkt, dus ook niet van die software, en hij is niet uit mijn bezit geweest sinds de laatste keer dat ie dus de volle mep aangaf

en enorm bedankt! kan ik tenminste weer flink wat materiaal opslaan :D

[ Voor 41% gewijzigd door godofal op 30-08-2010 19:07 ]

Verwijderd

Gewoon, alle partities die weg te halen zijn weghalen, daarna 1 nieuwe partitie maken en formatteren. Klus geklaard. Dit kan je ook gewoon met diskmanagement van Windows doen.
Iedere schijf kan gepartioneerd worden, of die nu 40 GB is of 2 TB, dat maakt niet uit. Het handige van partioneren is, dat je niet een complete OSschijf van bv. 1 TB hebt, maar bv 4 partities van 250 GB. 250 GB als opstartschijf is al aardig groot, meestal beperk ik deze tot 50 GB voor OS, drivers en swapfile, daarnaast nog een partitie van zo'n 100 GB voor applicaties en de rest voor data-opslag. Als je OS partitie dan crasht, ben je niet gelijk alles kwijt.

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:51
mocht je niet willen formatteren: GParted Live cd...

• godofal
  • Niet online

godofal

Topicstarter
@ kedeschch
ja, daar was ik net mee bezig :D
maar in de weetikveelhoelange tijd dat ik deze PC heb is m'n harde schijf nog geen 1 keer gecrasht
en op m'n main schijf is dat ook niet echt toepasbaar, aangezien dat ding 80GB is :P

ben aan het kijken om een 2de van 250GB erin te zetten, voor instalaties van games, en opslag
heb aan die 80GB al jaren genoeg gehad, zolang je alles een beetje bijhoud

en het formatteren is geen probleem, ik had 'm al geleegd voordat ik dingen ging proberen om het weer te fixen, zodat als ik het helemaal kapot maakte ik iig de data nog had en van daaruit wel verder kon werken :P

dus thanks voor de hulp allemaa! ik kan weer aan de slag met 1 grote schijf :)

Verwijderd

De maten die ik opgaf, waren slechts een voorbeeld. Iedereen doet het op zijn of haar manier. :)
Ik heb hier ook een schijf van 80 GB draaien in een systeempje, maar toch is die in 2 delen gesplits. 40 GB voor het OS en 40 GB voor applicaties. Data sla ik op deze pc amper op, dat gaat naar de server. ;)
Pffff, de tijd dat ik genoeg had aan 80 GB opslagruimte ligt al jaren achter me en daar kan ik absoluut niet meer naar terug. De hulp is je graag gegeven en als je nog vragen hebt, je weet me te vinden! 8)

• godofal
  • Niet online

godofal

Topicstarter
ik snap wel dat iedereen dat op zijn/haar manier doet, maar toch, 80GB in tweeën splitsen...

btw, ik lees het net ff trug, dat je partities maakt om een megacrash te voorkomen, maar dan is het toch een softwarematige fout, en niet hardware?
en dan bedoel ik dat er iets fout gaat met de software in de chips v/d HD, en niet de platters zelf, want anders zou geeneen partitie meer werken.

maar goed, 80GB in 2en, is een beetje zonde lijkt me; je hebt het nooit helemaal optimaal; je hebt altijd wel wat (G)bytes bij de ene over die je bij de ander kan gebruiken.
dat zou iig bij mij gebeuren :P

ben een beginnende tweaker, dus ik stel beginnersvragen :D

Verwijderd

Dat je beginnersvragen stelt... is totaal niet erg, daar kan je alleen van leren.

Ik had het er dus over dat als je Windows crasht... je niet alles kwijt bent (softwarematige crash dus). Daarnaast, voor Win XP is een partitie van 40 GB ruim voldoende. Als je HD crasht... tja, dan ben je dus alles kwijt.

Waarom zouden 2 partities op een HD van 80 GB niet optimaal zijn? Als jij je OS, drivers en swapfile op de ene partitie installeert.... zal je nooit een ruimtegebrek hebben. Zelfde geldt voor de D schijf, je moet wel een heleboel applicaties installeren wil je dat vol krijgen, niet dat het onmogelijk is, maar zoals ik de pc's gebruik, heel moeilijk. Ik persoonlijk heb eerder een tekort aan opslagruimte voor mijn data, dan dat mijn C of D partitie volloopt.

• godofal
  • Niet online

godofal

Topicstarter
wel, sommige storen zich eraan, ik waarschuw alleen maar ;)

ah, dat verklaart het dan :P
dus dan ben je alleen de OS partitie (C) kwijt? en dan kan je de HD aan een andere PC ofzo hangen om de andere data te redden?

wel, ik installeer nogal eens een nieuwe driver hier, een ander kleurtje daar, etc.
op zich niks wereldschokkends groot (in de bytes :P) maar ik bedoel dat je dan óf van te voren daar rekening moet houden (dus zeg een halve GB extra in je OS partitie) óf gaandeweg elke keer ruimte moet vrijmaken
alleen verspil je bij de eerste gelijk een halve GB, en moet je bij de 2de constant nagaan of driver X niet nét het druppeltje teveel is ofzo, en elke keer met partities klooien lijkt me ook niet handig (afgaande op de horrorverhalen die ik hier en daar opgepikt heb)

m'n moeder is dus een echte digidodo, net zoals m'n zus (verder dan mail, IE en MSN gaat het daar niet/nouwelijks) maar die hebben dus wel een PC waar een aparte partitie voor de OS op staat.
een paar maanden terug wou die PC dus niks meer instaleren/saven/whatever omdat er dus iets verkeerd ingesteld was, waardoor alles op de OS partitie kwam...

maar bij mij zit ik totnogtoe redelijk voldoende met die 80GB, grootste wat ik atm op m'n PC heb staan is starcraft II (mijn god wat een geweldig spel) en de complete malcolm in the middle serie, die naar m'n externe HD verplaatst word as we speak, dus dan heb ik weer bijna 30GB over. daarmee heb ik bijna 40GB over, terwijl ik eigenlijk alles wel heb wat ik nodig heb...
terwijl ik dit typ, vraag ik mij af waar zoveel mensen zoveel opslagruimte voor nodig hebben...
en dat waarschijnlijk 90% (of meer) daarvan nooit meer bekeken/beluisterd gaat worden (ik kan alleen maar mega muziek collecties en familieplaatjes/filmpjes bedenken, dus daar ga ik vanuit)
best wel zonde eigenlijk :S

Verwijderd

Neuh, als ik iemand iets kan leren en die waardeert dat, dan vind ik bijna geen vraag te gek. Ok, het moeten niet hele basis vragen zijn zoals, hoe zet ik mijn pc aan, want dan ga ook ik over mijn nek heen. :P

Yeps, dan ben je alleen windows kwijt en ik heb altijd een backup van het OS op mijn dataschijf staan, dus met een bootdisk zet ik die zo weer terug, kwestie van een paar minuten werk. Data hoef ik eigenlijk nooit te redden, aangezien die op een andere locatie staat en via het netwerk wordt benaderd. Wel is er van die data natuurlijk een back-up aanwezig. :)

Tja, alles goed instellen is ook een vak apart, mits dat gebeurt, zal je OS partitie amper in omvang toenemen, alleen eigenlijk door updates van Windows of drivers. 8)

De redenen dat ik zoveel opslagruimte nodig heb, is omdat ik iedere dvd die ik heb, leen etc etc, op harddisk zet en via het netwerk naar de andere pc's stream. Aangezien ik er toch een x aantal 1000 heb en een dvd toch minstens 4,36 GB groot is, is die opslagruimte wel te verklaren. Echt zonde vind ik dat niet, maar dat is een persoonlijke mening. :*)

• godofal
  • Niet online

godofal

Topicstarter
das mooi, anders zou niemand ooit meer iets leren, en grenzen moeten er altijd zijn 8)9

kan je windows instalaties copy/pasten dan? d8 dat je altijd de volle instalatie+serial etc moest gebruiken
en als er geen data te redden valt, wat is het nut van een partitie dan??

en zon vak zal het niet zijn, aangezien ik volgens mij wel kan stellen dat de gemiddelde tweaker 200+GB opslag heeft, waar een byte meer of minder niet zoveel uitmaakt :D

en persoonlijk vind ik het ook niet zonde, ik ga ook niet die serie verwijderen als ik hem eenmaal heb gezien, maar als je het puur logisch bekijkt is het natuurlijk wel zonde :D
gevoel/geloof werkt nou eenmaal niet samen met logica/wetenschap ;)

edit:
zou je aub hier even naar kunnen kijken? ik kom hier écht niet uit, en dit is geloof ik geen beginnersvraag, aangezien er redelijk wat topics over het internet zwerven die niet beantwoord zijn met exact hetzelfde probleem.
ik d8 net, ff microsoft een mailtje sturen ofzo, maar nee hoor: daar vragen ze 72 keiharde euro's voor :'(
en ik dacht dat 25 eurie om je nieuwe HD te laten instaleren bij de mediamarkt afzetterij was :o

[ Voor 26% gewijzigd door godofal op 31-08-2010 01:21 ]

Verwijderd

Nee, ik maak een image van mijn Windows installatie op een andere disk met drive image (oud progje, maar doet zijn werk nog goed). Als dan mijn Windows crasht, dan pak ik mijn bootcd erbij met drive image erop, start de pc op en zet de gemaakte image weer terug op de originele partitie en kan ik weer werken. Aangezien in de image Windows al is geactiveerd en ook de serial bevat, geeft dat geen enkel probleem.

Verwijderen doe ik zelden, tenzij het van een hele slechte kwaliteit is. Op deze manier heb ik een hele videotheek ter beschikking en kan ik kijken wat ik wil (pc aangesloten op tv en hi-fi set). Voordeel is, dat ik niet telkens op hoef te staan om een dvd te wisselen etc etc. Je kan ook rustig een dvd later afkijken, aangezien powerdvd de positie onthoud waar je gestopt bent.

Instellen is op zich wel een vak, ik heb weet ik niet hoe vaak een pc helemaal ingedeeld en ingesteld, maar dat heb je met dat prefab spul wat je bij een gemiddelde pc winkel koopt. Ik bouw alles zelf vanaf scratch en dat heeft alleen maar voordelen naar mijn mening.

EDIT : Heb in je andere topic even gereageerd.

• godofal
  • Niet online

godofal

Topicstarter
ja natuurlijk, images, helemaal vergeten :P

das wel enorm relaxed, ik douw altijd m'n DVD's in m'n PS3, is wel handig dat dat ding ook DVD's/blurays kan afspelen :)

zelfbouw is natuurlijk wel duurder, maar ik snap je punt, ik ben van plan ook zelf een PC samen te gaan stellen zodra ik er geld voor heb :D

en thnx voor dat andere topic ;)
en thnx voor alle andere hulp/antwoorden :)

Verwijderd

Jah! Natuurlijk images.... duhhhhhh 8)
Neuh, laatste keer dat ik naar een dvdspeler liep, was niet bij mij thuis. Heb er wel 1, maar die is behoorlijk gaar geloof ik. :)

Zelfbouw is per definitie niet duurder, als je gelijksoortige hardware gebruikt, kan het zelfs goedkoper.

Voor dat andere topic geldt : Graag gedaan! (zo ook voor de rest). :*)
Pagina: 1