Eigen Router Software

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 12:18
Ik krijg binnenkort nieuw internet en ik ga mijn oude router dus het huis uit gooien (LiveBox :')).
(liefst heb ik natuurlijk de livebox door midden, ding levert stress).

Nouja, wat mijn plan was is dus om een eigen router te maken en webserver in 1, mijn plan was alsvolgt.

> Energie Zuinige Onderdelen
- Een netwerk met minimaal 4 client ingangen, hier worden ook nog switches aangehangen.
- Dual Core?
- 2 / 4 GB Ram?
- 500 / 1 TB hardeschijf voor gebruik van de webserver.
- Energie Zuinig Moederbord van ASUS
- Silent Cooling voor CPU en behuizing.

> Software
- Windows Server 2003 of 2008 (heeft zo zn redenen ;)).
- Microsoft ISA voor Firewall en Monitoring van het netwerk.
- Bandwidth splitter add-in voor ISA voor Snelheid Capping/bandwidth limits voor cliënten.
- DHCP Server

Ik zou graag wat tips van jullie willen weten over de volgende dingen:
- Een goeie bandwidth balans, dus niet dat client 1 met 9,3 mb/s er van doorgaat en client 2 met 1,2 kb/s.
- Een goeie chassis, het moet vooral compact zijn.
- Een netwerk kaart met minstens 4 client ingangen
- Energie Zuinige componenten die hier boven staan vermeld, CPU, Mobo, Geheugen etc...
- Enige andere dingen waar van jij denkt dat jij het anders zou doen.

Edit:
Het nieuwe internet wat ik krijg is 50/50 Mbit glasvezel, er wordt veel video gestreamt in het lokale netwerk, veel gagamed, veel gedownload. Het netwerk is continu bezig met dingen.

Thnx!

[ Voor 7% gewijzigd door Falcon93 op 30-08-2010 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ook al zijn het de kosten niet, ik vind twee en zeker vier gigabyte ram overkill voor een webserver die er wat routing naast doet. Daarnaast, een terabyte aan schijfruimte voor een webserver? Ben je domeinreseller en ga je honderden klanten vanuit thuis bedienen? ;)

Verder: waarom wil je vier netwerkaansluitingen op je server? Ik zou er twee nemen, één richting internet en één richting je interne netwerk. Aan die tweede hang je dan een switch.

ISA regelt verder het verdelen van de internetsnelheid.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
CodeCaster schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 00:17:
Ook al zijn het de kosten niet, ik vind twee en zeker vier gigabyte ram overkill voor een webserver die er wat routing naast doet. Daarnaast, een terabyte aan schijfruimte voor een webserver? Ben je domeinreseller en ga je honderden klanten vanuit thuis bedienen? ;)

Verder: waarom wil je vier netwerkaansluitingen op je server? Ik zou er twee nemen, één richting internet en één richting je interne netwerk. Aan die tweede hang je dan een switch.

ISA regelt verder het verdelen van de internetsnelheid.
Het zou kunnen dat ik daar al mijn vakantie films/foto's enzo ook nog op kan gooien voor sharen binnen het netwerk zelf.

Soort backup save.

Ik heb zelf nog een ongebruikte E8400 CPU liggen, maar volgensmij is dat een stroom vretend ding ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Laatst online: 22:56
Neem hier eens een kijkje, hier staat bijzonder veel nuttige informatie. Het is zonde als je er straks een 100 Watt stroomvreter hebt staan die veel te overkill is. ;)

2 dingen begrijp ik niet:

1. Waarom wil je een netwerkkaart met 4 ingangen? Ga je teamen?
2. Om wat voor redenen wil je persé Windows 2003/2008?

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
Steephh schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 00:24:
Neem hier eens een kijkje, hier staat bijzonder veel nuttige informatie. Het is zonde als je er straks een 100 Watt stroomvreter hebt staan die veel te overkill is. ;)

2 dingen begrijp ik niet:

1. Waarom wil je een netwerkkaart met 4 ingangen? Ga je teamen?
2. Om wat voor redenen wil je persé Windows 2003/2008?
1. Omdat er op de plek van de huidige router geen switch staat, en ik heb er liever 1 ding staan ipv een router + een router op elkaar.

2. Fijn werken, natuurlijk doet linux dat ook maar dat is net het zelfde geval dat je dat muziek niet leuk vind en die andere wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
razRDJ schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 00:27:
1. Omdat er op de plek van de huidige router geen switch staat, en ik heb er liever 1 ding staan ipv een router + een router op elkaar.
Geloof me dat je liever een switchje erboven op hebt staat. Een 4 port gigabit NIC kost je ~500 euro: http://www.amazon.com/Int...ver-Adapter/dp/B0025KXUJQ
t.o.v. een 4-port gigabit switch die ~150 euro kost...

En kan je niet beter kijken naar de bestaande (meestal Linux based) router-pakketten? Heeft een reden dat vrijwel alle routers Linux draaien... (iets met Microsoft en nooit een eigen tcp/ip stack hebben gehad...)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

dat routers een MS draaien heeft puur met licenties en hardware ondersteuning te maken. Die TCP/IP Stack maakt niks uit.
Een 4 poorts gigabit nic zal je niet eens brengen wat je wil namelijk. Zo'n ding fungeert namelijk niet als switch. Je kan eventueel moeilijk gaan doen met bridging maar of je daar vrolijk van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:10
Tenzij je een DMZ op wil zetten (maar je server wordt al DMZ? }) ), zou ik je quad-nic een enkele nic maken, NAT gaan draaien met een externe switch.

De keuze voor Windows kan je eventueel verleggen naar pfSense, waar ik echt voortreffelijke ervaringen mee heb, maar blijft uiteraard je eigen keuze.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Wat TrailBlazer zegt ^^

De 4 nics maakt het configureren van ISA alleen maar lastiger. Gewoon 1 NIC voor intern, en daar koppel je een switch aan. ISA in Edge Firewall configuratie, en dan ben je al bijna klaar.

Overigens is de keuze voor MS natuurlijk vrij logisch als je zaken als SQL en ASP(X) wilt doen. Er zijn natuurlijk zat gratis besturingssystemen die prima als firewall kunnen werken (pfSense is een goede) maar dat zijn niet perse goede webservers :)

[ Voor 37% gewijzigd door Equator op 30-08-2010 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:52
Misschien is het een leuk idee op meteen gevisualiseerd te gaan draaien.
Ik heb hier XenServer draaien met als guest os Windows Server 2008 R2 en Ubuntu Server 10.04.
Ik moet dan toch zeggen dan 2gb echt het minimum is, ik ben nog niet zo lang geleden overgestapt naar 4GB ram.
Ik gebruik hem ook voor internet delen, hier gebruik ik Kerio Control voor. Deze kan ook meteen bandwidth balansen.
Vraagt echter wel vrij veel van je cpu, ik weet niet of 50/50 wil met een simpele dualcore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Laatst online: 22:56
4 poorts Gigabit switch is nog veeeel goedkoper dan 150 euro dus dat zou ik sowieso nemen.

Virtualiseren is denk ik sowieso wel een leuk plan, kan je als router pfSense/m0n0wall/ipFire nemen. Dan heb je toch een makkelijk configureerbare router (want wat dat betreft vind ik Windows maar een rommeltje) en kan je verder toch ernaast draaien wat je wilt onder Windows en heb je maar één pc staan.

_@/'

Pagina: 1