De kast is de meest gemodde kast onder de macs's de g5
Ik ben een erge fan van mac's vandaar de keuze van deze kast
eisen
alles moet erg zuinig zijn(zuinig)
de onderdelen moeten overkill zijn(sterk)
hij moet geruisloos zijn(stil)
en natuurlijk ook er goed uitzien(mooi)
Eigenlijk had ik een hele g5 op gehaald met alles er nog in (wel defect)
Hij was nog werkend te krijgen na veelvoudig het pram te resete maar het was duidelijk een hardware defect en lag helaas ook niet aan de ram.
Hier alvast een foto van de mac op sterven na dood:

Nah fijn het was leuk om het nog even te zien opleven maar na 5 uur na de succesvole boot kreeg ik alsnog een kernel-panic.
Dus nu uitelkaar halen:
de binnenkant (niet erg anders dan de andere modelen)

En leeg en met een nieuw(eigenlijk oud hehe) moederbord

Zo behandelen we hem
:

Na een tijdje sparen kon ik ook echt beginnen met bouwen van mijn droom pc
Onderdelen besteld nu maar wachten
Oew onderdelen komen binnen:
tafel vol moederbord koelers dvd drive

het ram en de processoren(processoren staan niet op deze foto maar ze zitte in de doosjes aan de rand)

600 watt voeding

Prachtig om allemaal te zien.(alle foto's zijn van een camera met gebroken scherm lamme knope en lekkende baterijen maar de kwaliteit is nog best goed te noemen
.
Lijst van onderdelen:
powermac g5 kast 2003 vroeg model (2 usb poorten achter)
asus z8na-d6 moederbord (het eerste atx groote mobo met twee 1366 sockets)
2 x intel 5520 xeon procs (4 x 2,26 5,86 doorvoersnelheid en 8 mb cache 80 watt)
6 x 4 gb ddr3 registered ram 1066 latency 9 (hiervan ga ik er maar 4 gebruiken de reden volgt)
2 coolermaster hyper plus 212 (ik weet niet of dit wel is is gedaan maar ze zijn echt HUGE)
1 tb 5900 rpm green caviar wd schijf met 64 mb cache
shappire ati radeon hd 4870 2 gb vapor-x
allemaal van stroom voorzien door een 600 watt coolermaster silent pro psu
Nu dat uitpakken achter de rug is kunnen we door gaan met bouwen(oplossen van problemen)
Het probleem wat ik van tevoren zag aankomen waren de koelers als alles perfect zou passen zou ik zelfs 0,4 cm overhouden

Plaatje moederbord in de kast op afstandbusjes(er is wel te zien dat de sockets niet alebij vanaf het midden van de proc 6 cm hebben)

Helaas is Asus a-symetrische moederborden gewend en deze dus ook
Het boek(je) van asus had gelukkig een on-tweakervriendelijke oplossing.(het had 180 bladzijde weinig plaatjes en die 180 bladzijden waren niet in 180 : 8 maar gewoon alles engels oftewel 1 x 180 = 180 = veel)
er stond simpelweg neem kleinere koelers ze lieten een afbeelding van 1 hour of hoe ze dat ook in serverland noemen koelers zien.
Ik dacht mischien werken 92 mm coolers perfect op dit bord (ik had net 50 euro aan koelers gekocht dus besloot hoe dan ook deze te houden)
Deze foto bewijst de aanhouder wint(helaas moest 1 van de ramsticks plaats maken omdat deze tegen een heatpipe aanliep)

Bij asus verwachte ze ook dat je direct opschroefbare koelers zou gebruiken dus er was al een backplate aangebracht(met epoxy lijm waarom asus
)
Dit probleem was snel de wereld uit geholpen door het afslijpen van de push pin dingen.
En deze te vervangen met vertrouwde boutjes en moertjes die in de standaard gaten vielen.
Nog wat foto's van koelers mobo en ram

Even voor de mensen die willen weten waar de 2e stick ram voor moest wijken dit was een heatsink achterop de ati radeon 4870 kaart
Volgende onderdeel een mooie hardeschijfkooi
(de kooi zelf komt uit een p3 server van hp)
Gaatjes boren een rondje wegslijpen en plastic erop schroeven

Hopenlijk houdt dit de hdd koel ik heb ook nog een planetje om de standaar hdd kooi op te hangen (voor als ik ooit wil uitbreiden)
Net even alles aangesloten en kenmerkend genoeg word de ene cpu heter dan de ander(komt denk ik omdat de andere tegen de grafische kaart aanblaast maar zodra er airflow is in een kast dan komt dan wel goed)
Het is overigens wel mooi om je pc niet te horen opstarten
het aangeslote moederbord

en van wat dichterbij het is moeilijk te zien dat het aanstaat.

en nog een foto van de bios(wat me opviel is dat de rpm snelheid in soorte is in gedeeld en niet in rpm of levels)

Ben er net achter gekomen dat de chipset en de ram veel te heet word(de chipset door de gpu die eroverheen warmte afgeeft en de ram omdat de cpu koelers er overheen hangen)
Dit is wel over zodra ik wat zij koeling plaats maar 50C op je ram is toch angstaanjagend en dan 70 graden op je chipset dit komt doordat die chipset koeler zo groot is als een koekje.
Denk niet dat veel mensen het weten maar ik heb laatst ook een g4 gemod en de standaard amd heatsink vervange.
Dus nu heb ik een amd koeler.
de avc fan verwijderen dan een stuk wegszagen zodat hij eronder past.
Het resultaat is niet het mooiste maar ik kan helaas geen koper smelten (smeltpunt koper is 1083 graden celsius)
De amd koeler werd niet echt mooi dus ging ik op zoek naar een slagtoffer met onbuigbare heatsink finnen.
Een pentium 4 koeler uit een dell dimension 2400 zag er goed uit dus zaggen schuren en er een fan op zetten

Om een beeld te geven de chipset is in dit geval een kleine chip met een paar sub chips.
De meest kenners herkenen dit als een oude versie van de Athlon processor van amd.
Voor de mensen die nu denken waar de f*ck heeft ie het over nou zo eentje dus:
Ik heb ook een gat gemaakt in de plaat waar dvd speler op licht zodat het mobo erdoor past.

En weer een verandering in het plan dit keer weer een ander koelblok
deze heeft een stukje koper op de plaats waar de chip de koeler raakt wat voor betere overdracht zorgt.
Om deze optimaal te maken even bewerkt met wat chemicalien.
Eerst Vitroglen voor thermische kookplaten.(koper)
Daarna oxi action (aluminium)
En daarna nog een keer silver poets op het hele blok.
Toen gepolijst met de dremel.
En als laatste schoongemaakt met gedestilleerde alcohol.
En toen zaggen zaggen wieden wieden wagen jan kwam thuis om een schuurmachien te vragen.
Vader was niet thuis moeder was niet thuis toen ging jan terug naar de schuur...
Dus nu zonder tussen foto's naar het eind resultaat van het blok(zonder tape en koelpasta dat moet ik nog bestellen)

Deze foto laat goed zien hou nouw het allemaal zit.

En weer nieuwe spulletjes bestelt
Lijstje:
Asus u3s6 kaartje (usb 3.0 en s-ata 600)

(usb 3.0 en s-ata 600)
Akasa thermisch tape

Coolabratory liquid metalpad

En nog heel veel kabels
Ben er net achter gekomen dat allekabels.nl het voor elkaar heeft gekregen om 2 verschilende kabels usb male - female te leveren.
De berg kabels is binne en ik zie nu dat 20 cm erg kort is als de plugen van 5 cm worden meegerekent solderen maar!

De usb kabels zijn bijna klaar netzo als utp en audio.
Toch is er groter nieuws ik heb gisteren een defecte 9800gt kaart opgehaald voor 10 euro
Nou eerst gekeken wat werkte aleen de fan dus
Hierna heb ik hem gebakken en nog eens zichzelf laten bakken haalde allemaal niks uit
Maar ik dacht mischien is ergens de bios van de kaart stuk gegaan dus na een hoop research over hoe je zo'n ding moest flashen en een hoop gezoek naar de juiste bios roms heb ik de bios gehersteld/geupdate.
En ja hoor hij starte op weliswaar met een balhaar resolutie maar toch iets om blij mee te zijn.
Na alle drivers te hebben gedownload kan deze kaart er weer tegenaan
(btw mijne is iets anders heeft nog een heatsinkje op de sub chips.

Btw ik ben volgens mij verslaafd geraakt aan gpu bios modde
Zal ik m naar een 9800gtx flashe of een 250gts of gewoon zo laten?
Rear io board is nu voor de helft klaar
Wat totnu klaar is aan het io deel
De usb poorten zijn gesoldeerd nogniet vastgelijmd
De utp poort is klaar.
De 2 jacks zijn bijna klaar.
De andere 2 jacks moet ik nog solderen
Hoe het er in de kast uitziet van de achterkant.

De spullen zijn binnen en de chipset koeler zit nu ook echt vast maar de usb3 en sata600 kaart werkt niet
Na het opnieuw lezen van het moederbord boekje viel nog een zin mij op:
Dont touch the chipset heatsink since the chipset may overheat.
Toen ging ik kijken in het boekje met zon kleine rotkoeler op 4000 rpm haalden zij 40 graden idle.
Met de Coolermaster hyper plusses op 600 rpm 26 graden en 29 graden
(zowel geluidloos als hele goede koeling vooral als je weet dat de max temp van deze dingen 85 graden is)
Dit gaat ook betekenen dat de 2,26 ghz (bijna) fulltime in turbo-boost loopt welke hem een clocksnelheid geeft van 3,6 ghz.
Toen de epoxy aan het drogen was heb ik niet stil gezeten

Tussendoor nog even een enorm grappige foto van het doosje van asus(let op de sata6)

Zo nu de back io bijna klaar is ben ik begonnen aan de fans.

En hier de fan die vast zit(je ziet de plakstrips bijna niet alleen als licht fel van voren komt)

Omdat ik wilde dat ook het deel van de voeding er goed uit zou zien heb ik het orginele deel daarvoor genomen.

Na het solderen van een verlengsnoer kwam ik erachter dat die te kort was,Omdat ik dacht dat de voeding dichterbij zou komen.

Uiteinderlijk kwam de voeding hier

En moest het kastje dus een langer snoer krijgen

Hoop gedoe maar het eindresultaat is het zeker waard.

Ook heb ik het frontpanel werkend gekregen(aanuitknop + usb poort)
.
Wat ons dit opleverde.

Ik vond zelf het ledje nogal klein dus heb ik het was aangepast.
Ik heb een wit ledje uit een imac g3 gehaald hiervoor.
Deze mooi opgeschuurd een aangesloten op event monitor(zowel aan als events)
Uiteraard heb ik de standaard aanuitknop wel bewaard maar zo dat hij aangaat als de powerknop is ingerdrukt.
Mischien wel een van de makelijkste dinken van deze mod de dvd drive.

Wat leuke mac os x plaatjes

Ook heb ik toch maar gekozen voor de orginele hd kooi.

De pinnetjes die de deur van de g5 gaan vasthouden weer vast gemaakt.

Hier is ie dicht(past natuurlijk net zo goed als eerst)

Ik zat er eerst aan te denken 3 x rtl8139 ethernet kaart te plaatsen zodat ik de onboard functionaliteit van de standaardpoorten kon weghalen.
Uiteindelijk ben ik voor een kaart gegaan.

Gelukkig voorziet mij g4 me van leuke muziek tijdens het casemodden

Oplossing van mij zodat de usb draden niet in de fan van de gladiator komen.

Voorlopige looks.

Maar ik zat van die verzaagde g5 voeding nog met een groote lomp metaal
Daar heb ik even met wat opschuurpapier en zilverpoets dit van gemaakt.

Leuk zo'n cover jammer dat het schuren nooit 100% is er zatten al wat diepe krassen die ik niet wegkreeg
Hierna ging ik verven met een spuitbus die hier nog stond turquois groen (dat word crappy)
Helaas verf ik niet zo vaak en gebruikte ik het verkeerde tape.

Ik ben een erge fan van mac's vandaar de keuze van deze kast
eisen
alles moet erg zuinig zijn(zuinig)
de onderdelen moeten overkill zijn(sterk)
hij moet geruisloos zijn(stil)
en natuurlijk ook er goed uitzien(mooi)
Eigenlijk had ik een hele g5 op gehaald met alles er nog in (wel defect)
Hij was nog werkend te krijgen na veelvoudig het pram te resete maar het was duidelijk een hardware defect en lag helaas ook niet aan de ram.
Hier alvast een foto van de mac op sterven na dood:

Nah fijn het was leuk om het nog even te zien opleven maar na 5 uur na de succesvole boot kreeg ik alsnog een kernel-panic.
Dus nu uitelkaar halen:
de binnenkant (niet erg anders dan de andere modelen)

En leeg en met een nieuw(eigenlijk oud hehe) moederbord

Zo behandelen we hem

Na een tijdje sparen kon ik ook echt beginnen met bouwen van mijn droom pc
Onderdelen besteld nu maar wachten

Oew onderdelen komen binnen:
tafel vol moederbord koelers dvd drive

het ram en de processoren(processoren staan niet op deze foto maar ze zitte in de doosjes aan de rand)

600 watt voeding

Prachtig om allemaal te zien.(alle foto's zijn van een camera met gebroken scherm lamme knope en lekkende baterijen maar de kwaliteit is nog best goed te noemen
Lijst van onderdelen:
powermac g5 kast 2003 vroeg model (2 usb poorten achter)
asus z8na-d6 moederbord (het eerste atx groote mobo met twee 1366 sockets)
2 x intel 5520 xeon procs (4 x 2,26 5,86 doorvoersnelheid en 8 mb cache 80 watt)
6 x 4 gb ddr3 registered ram 1066 latency 9 (hiervan ga ik er maar 4 gebruiken de reden volgt)
2 coolermaster hyper plus 212 (ik weet niet of dit wel is is gedaan maar ze zijn echt HUGE)
1 tb 5900 rpm green caviar wd schijf met 64 mb cache
shappire ati radeon hd 4870 2 gb vapor-x
allemaal van stroom voorzien door een 600 watt coolermaster silent pro psu
Nu dat uitpakken achter de rug is kunnen we door gaan met bouwen(oplossen van problemen)
Het probleem wat ik van tevoren zag aankomen waren de koelers als alles perfect zou passen zou ik zelfs 0,4 cm overhouden

Plaatje moederbord in de kast op afstandbusjes(er is wel te zien dat de sockets niet alebij vanaf het midden van de proc 6 cm hebben)

Helaas is Asus a-symetrische moederborden gewend en deze dus ook
Het boek(je) van asus had gelukkig een on-tweakervriendelijke oplossing.(het had 180 bladzijde weinig plaatjes en die 180 bladzijden waren niet in 180 : 8 maar gewoon alles engels oftewel 1 x 180 = 180 = veel)
er stond simpelweg neem kleinere koelers ze lieten een afbeelding van 1 hour of hoe ze dat ook in serverland noemen koelers zien.
Ik dacht mischien werken 92 mm coolers perfect op dit bord (ik had net 50 euro aan koelers gekocht dus besloot hoe dan ook deze te houden)
Deze foto bewijst de aanhouder wint(helaas moest 1 van de ramsticks plaats maken omdat deze tegen een heatpipe aanliep)

Bij asus verwachte ze ook dat je direct opschroefbare koelers zou gebruiken dus er was al een backplate aangebracht(met epoxy lijm waarom asus

Dit probleem was snel de wereld uit geholpen door het afslijpen van de push pin dingen.
En deze te vervangen met vertrouwde boutjes en moertjes die in de standaard gaten vielen.
Nog wat foto's van koelers mobo en ram

Even voor de mensen die willen weten waar de 2e stick ram voor moest wijken dit was een heatsink achterop de ati radeon 4870 kaart
Volgende onderdeel een mooie hardeschijfkooi
(de kooi zelf komt uit een p3 server van hp)
Gaatjes boren een rondje wegslijpen en plastic erop schroeven

Hopenlijk houdt dit de hdd koel ik heb ook nog een planetje om de standaar hdd kooi op te hangen (voor als ik ooit wil uitbreiden)
Net even alles aangesloten en kenmerkend genoeg word de ene cpu heter dan de ander(komt denk ik omdat de andere tegen de grafische kaart aanblaast maar zodra er airflow is in een kast dan komt dan wel goed)
Het is overigens wel mooi om je pc niet te horen opstarten
het aangeslote moederbord

en van wat dichterbij het is moeilijk te zien dat het aanstaat.

en nog een foto van de bios(wat me opviel is dat de rpm snelheid in soorte is in gedeeld en niet in rpm of levels)

Ben er net achter gekomen dat de chipset en de ram veel te heet word(de chipset door de gpu die eroverheen warmte afgeeft en de ram omdat de cpu koelers er overheen hangen)
Dit is wel over zodra ik wat zij koeling plaats maar 50C op je ram is toch angstaanjagend en dan 70 graden op je chipset dit komt doordat die chipset koeler zo groot is als een koekje.
Denk niet dat veel mensen het weten maar ik heb laatst ook een g4 gemod en de standaard amd heatsink vervange.
Dus nu heb ik een amd koeler.
de avc fan verwijderen dan een stuk wegszagen zodat hij eronder past.
Het resultaat is niet het mooiste maar ik kan helaas geen koper smelten (smeltpunt koper is 1083 graden celsius)
De amd koeler werd niet echt mooi dus ging ik op zoek naar een slagtoffer met onbuigbare heatsink finnen.
Een pentium 4 koeler uit een dell dimension 2400 zag er goed uit dus zaggen schuren en er een fan op zetten

Om een beeld te geven de chipset is in dit geval een kleine chip met een paar sub chips.
De meest kenners herkenen dit als een oude versie van de Athlon processor van amd.
Voor de mensen die nu denken waar de f*ck heeft ie het over nou zo eentje dus:

Ik heb ook een gat gemaakt in de plaat waar dvd speler op licht zodat het mobo erdoor past.

En weer een verandering in het plan dit keer weer een ander koelblok

deze heeft een stukje koper op de plaats waar de chip de koeler raakt wat voor betere overdracht zorgt.
Om deze optimaal te maken even bewerkt met wat chemicalien.
Eerst Vitroglen voor thermische kookplaten.(koper)
Daarna oxi action (aluminium)
En daarna nog een keer silver poets op het hele blok.
Toen gepolijst met de dremel.
En als laatste schoongemaakt met gedestilleerde alcohol.
En toen zaggen zaggen wieden wieden wagen jan kwam thuis om een schuurmachien te vragen.
Vader was niet thuis moeder was niet thuis toen ging jan terug naar de schuur...
Dus nu zonder tussen foto's naar het eind resultaat van het blok(zonder tape en koelpasta dat moet ik nog bestellen)

Deze foto laat goed zien hou nouw het allemaal zit.

En weer nieuwe spulletjes bestelt
Lijstje:
Asus u3s6 kaartje (usb 3.0 en s-ata 600)

(usb 3.0 en s-ata 600)
Akasa thermisch tape

Coolabratory liquid metalpad

En nog heel veel kabels
Ben er net achter gekomen dat allekabels.nl het voor elkaar heeft gekregen om 2 verschilende kabels usb male - female te leveren.
De berg kabels is binne en ik zie nu dat 20 cm erg kort is als de plugen van 5 cm worden meegerekent solderen maar!

De usb kabels zijn bijna klaar netzo als utp en audio.
Toch is er groter nieuws ik heb gisteren een defecte 9800gt kaart opgehaald voor 10 euro
Nou eerst gekeken wat werkte aleen de fan dus
Hierna heb ik hem gebakken en nog eens zichzelf laten bakken haalde allemaal niks uit
Maar ik dacht mischien is ergens de bios van de kaart stuk gegaan dus na een hoop research over hoe je zo'n ding moest flashen en een hoop gezoek naar de juiste bios roms heb ik de bios gehersteld/geupdate.
En ja hoor hij starte op weliswaar met een balhaar resolutie maar toch iets om blij mee te zijn.
Na alle drivers te hebben gedownload kan deze kaart er weer tegenaan

Btw ik ben volgens mij verslaafd geraakt aan gpu bios modde

Zal ik m naar een 9800gtx flashe of een 250gts of gewoon zo laten?
Rear io board is nu voor de helft klaar
Wat totnu klaar is aan het io deel
De usb poorten zijn gesoldeerd nogniet vastgelijmd
De utp poort is klaar.
De 2 jacks zijn bijna klaar.
De andere 2 jacks moet ik nog solderen
Hoe het er in de kast uitziet van de achterkant.

De spullen zijn binnen en de chipset koeler zit nu ook echt vast maar de usb3 en sata600 kaart werkt niet
Na het opnieuw lezen van het moederbord boekje viel nog een zin mij op:
Dont touch the chipset heatsink since the chipset may overheat.
Toen ging ik kijken in het boekje met zon kleine rotkoeler op 4000 rpm haalden zij 40 graden idle.
Met de Coolermaster hyper plusses op 600 rpm 26 graden en 29 graden
Dit gaat ook betekenen dat de 2,26 ghz (bijna) fulltime in turbo-boost loopt welke hem een clocksnelheid geeft van 3,6 ghz.
Toen de epoxy aan het drogen was heb ik niet stil gezeten

Tussendoor nog even een enorm grappige foto van het doosje van asus(let op de sata6)

Zo nu de back io bijna klaar is ben ik begonnen aan de fans.

En hier de fan die vast zit(je ziet de plakstrips bijna niet alleen als licht fel van voren komt)

Omdat ik wilde dat ook het deel van de voeding er goed uit zou zien heb ik het orginele deel daarvoor genomen.

Na het solderen van een verlengsnoer kwam ik erachter dat die te kort was,Omdat ik dacht dat de voeding dichterbij zou komen.

Uiteinderlijk kwam de voeding hier

En moest het kastje dus een langer snoer krijgen

Hoop gedoe maar het eindresultaat is het zeker waard.

Ook heb ik het frontpanel werkend gekregen(aanuitknop + usb poort)

Wat ons dit opleverde.

Ik vond zelf het ledje nogal klein dus heb ik het was aangepast.
Ik heb een wit ledje uit een imac g3 gehaald hiervoor.
Deze mooi opgeschuurd een aangesloten op event monitor(zowel aan als events)
Uiteraard heb ik de standaard aanuitknop wel bewaard maar zo dat hij aangaat als de powerknop is ingerdrukt.
Mischien wel een van de makelijkste dinken van deze mod de dvd drive.

Wat leuke mac os x plaatjes

Ook heb ik toch maar gekozen voor de orginele hd kooi.

De pinnetjes die de deur van de g5 gaan vasthouden weer vast gemaakt.

Hier is ie dicht(past natuurlijk net zo goed als eerst)

Ik zat er eerst aan te denken 3 x rtl8139 ethernet kaart te plaatsen zodat ik de onboard functionaliteit van de standaardpoorten kon weghalen.
Uiteindelijk ben ik voor een kaart gegaan.

Gelukkig voorziet mij g4 me van leuke muziek tijdens het casemodden

Oplossing van mij zodat de usb draden niet in de fan van de gladiator komen.

Voorlopige looks.

Maar ik zat van die verzaagde g5 voeding nog met een groote lomp metaal
Daar heb ik even met wat opschuurpapier en zilverpoets dit van gemaakt.

Leuk zo'n cover jammer dat het schuren nooit 100% is er zatten al wat diepe krassen die ik niet wegkreeg
Hierna ging ik verven met een spuitbus die hier nog stond turquois groen (dat word crappy)
Helaas verf ik niet zo vaak en gebruikte ik het verkeerde tape.

[ Voor 96% gewijzigd door maarten12100 op 13-11-2010 02:14 . Reden: foto's verklijnd naar 800x600 ]