Zelf Data/File Server Bouwen

Pagina: 1
Acties:

• Twilight123
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-10-2024
Hoi Hardware Liefhebbers,

Ik wilde eerste een Nas Server kopen maar dat werd een beetje te prijzig. Ik wilde namelijk eentje met 6 bays en dan zit je dan al snel op 800 euro, en dat is zonder harddisks. Volgens mij moet het kunnen om een goede file server te bouwen voor een stuk minder, max 500 euro en dat is dan wel zonder de harddisks. Ik heb nog geen netwerk thuis maar dat gaat er dus komen. Ik wil dan vanaf mijn PC en Laptop die ik bedraad koppel aan de router de file server kunnen benaderen om de bestanden te kunnen zien/copieren, maar de file server moet ook kunnen streamen naar mijn laptop, dus zonder de film te copieren naar mijn laptop afspelen op de laptop(die ik gebruik als media player). Ik hoop dat dit laatste mogelijk is.
Ik heb wel ervaring met het zelf assembleren van een multimedia PC, maar dus niet met het assembleren van een file server. Een paar vragen zijn bijvoorbeeld:
  • heb ik een videokaart nodig? lijkt me niet, want ik koppel er geen monitor aan of zo.
  • En wat voor software heb ik nodig? heb al iets gelezen over Freenas, maar ken dit verder dus helemaal niet.
En wat voor componenten stellen jullie voor?
  • Moederbord? (zes sata300 aansluitingen)
  • Processor?
  • Behuizing moet zeker 6 3,5 inch bays hebben. Misschien Cooler Master Elite 330?
  • Hoeveel geheugen?
  • HD's? Ik dacht 6*2TB.
  • Voeding? Hoeveel Watt?
Ik hoef geen raid controller dacht ik, want ik neem gewoon een moederbord met 6 sata300 aansluitingen, is dat wel handig?

Waarschijnlijk zie ik nog wel wat zaken over het hoofd.

Alvast bedankt voor jullie reacties :)

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:37

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

:) Dat is precies wat jij zoekt :)