Monitors gekocht, maar heb geen flauw idee welke :)

Pagina: 1
Acties:

• mr_MA
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-10-2025
Goedenavond dames en heren,

Onlangs heb ik voor een prikkie een setje nearfield monitors gekocht: de F-Audio F2. Nu is er alleen één probleem: ik heb geen flauw idee wat ik gekocht heb, het enige wat ik weet is dat ze puik klinken voor 15 euro :)

Nu is de vraag of jullie mij misschien kunnen vertellen of dit leuke speakers zijn of juist lachwekkende. Dit laatste is namelijk erg aannemelijk, veel verder dan de basis speakerkennis kom ik namelijk niet.

Ik heb alle krochten van het internet doorzocht, op zoek naar informatie over dit illustere stel boxen, maar kom niet verder dan de onderstaande url. Het zijn custombuild speakers, waarschijnlijk gebruikt in een tv-studio.

Hier kan je wat algemene info over de speakers vinden.
En hier de specs.

Sowieso raad ik je aan om op de link te klikken, het is een trip down memorylane. De website is in 1998 voor het laatst geupdate...

De speakers zullen wel antiek zijn :)

Wie o wie kan mij een kwaliteitsindicatie geven over wat ik gekocht heb? Of is dit onmogelijk te zeggen?

Alvast hartelijk dank!

[ Voor 6% gewijzigd door mr_MA op 27-08-2010 00:49 ]

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Wat bedoel je met een kwaliteitsindicatie?

Hoe goed ze technisch in elkaar zitten? Dat is wel o.k., daar hoef je je niet druk over te maken.
Hoe ze klinken? Dat kun je zelf het beste oordelen. Of bedoel je in verhouding tot andere monitoren?

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• mr_MA
In verhouding tot andere monitoren. Eigenlijk: is het bagger, of is het wel oké?

Ik heb namelijk echt geen flauw benul, behalve dat ze erg zuiver klinken en een flink volume hebben. Maarja, mijn oren zijn ook niet echt veel gewend....

Bedankt voor je reactie!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:37
Grappig, die heeft (had) m'n oom in z'n locatiewagen (muziek registratie). Volgens mij gewoon prima dingen. Voor 15 euro in ieder geval een zeer goede koop.

[ Voor 3% gewijzigd door ShittyOldMan op 27-08-2010 01:12 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

• mr_MA
@ShittyOldMan
Wat grappig, die locatiewagens richt(te) dat bedrijf dan ook in. Deze speakers komen van een 'garage sale' van een omroep ;)

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-02 20:48

Part

Helemaal niets.....

Ziet er uit als Vifa units.
Voor 15 euro zondermeer een koopje.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Who gives a fuck? Als jij ze goed vind klinken, zou je dan wat aantrekken van iemand die ze helemaal bagger vind? Geniet gewoon van je koopje. ;)

• mr_MA
@part
Vifa units, klinkt heftig ;) - ik kan ze even open schroeven om naar het merk te kijken, of zou dat onverstandig zijn?

@Roamor
Uiteindelijk telt het plezier natuurlijk. Maar zie het als een aflevering van 'Tussen Kunst & Kitsch' ;)

• Part

Part

Helemaal niets.....

mr_MA schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 08:40:
@part
Vifa units, klinkt heftig ;) - ik kan ze even open schroeven om naar het merk te kijken, of zou dat onverstandig zijn?

...
Openschroeven is vaak het eerste wat ik doe. :)
Of het verstandig is..... heb je twee linker handen?

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-01 11:04
De kwaliteit is natuurlijk afhankelijk van de gebruikte componenten die er in zitten.
Dus als je het echt wilt weten zul je de monitors open moeten schroeven.

Maar een waarde eraan hangen lijkt me niet te doen omdat er geen referentiekader is. Het is maar wat de gek ervoor geeft.

• mr_MA
Gelukkig heb ik geen 2 linkerhanden, opengeschroefd:

Part had gelijk :)

De 'tweater' is een Vifa D26SG-05 (pdf), 06 ohm, 906 (zo staat het er op)
De 'grote' is een Vifa P17SJ-00-08, 08 ohm, 004

Andere componenten kon ik helaas niet zien, daar zijn mijn rechterhanden wel te links voor...

Maar dit zou een goede indicatie moeten geven, toch?

[ Voor 15% gewijzigd door mr_MA op 27-08-2010 09:18 ]

• Part

Part

Helemaal niets.....

De totaal prijs van deze units zit op ongeveer 240 euro per paar.
Vifa maakte toen al zeer goede luidsprekers met een goede prijs kwaliteit verhouding.

Kun je ook zien wat voor versterker er in zit?

• mr_MA
Heb net de achterkant er af geschroefd, maar heb geen flauw idee waar naar ik moet kijken. De eindtrappen zijn van Philips, maar dat zegt natuurlijk niet zo veel ;) Het is in ieder geval een handgesoldeerd bordje, lijkt het.

Waar zou ik naar moeten kijken? (kan ik morgen pas doen, moet nu helaas weg)

Alvast hartelijk dank allemaal, leuk om er zo achter te komen wat ik nu weer in huis heb gehaald ;)

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Mazzelaar! Die dingen kunnen nieuw zo meer dan duizend euro hebben gekost. :)

• Part

Part

Helemaal niets.....

Maak (morgen) een paar foto's. Volgens mij heb je wel iets leuks te pakken.
Wat je wel nodig hebt is een gebalanceerde voorversterker.

• mr_MA
Kijk aan. Alsof je onverwachts een Picasso te pakken hebt ;)

Althans, als de andere componenten ook ok zijn. Ik zal morgen even een foto maken.

Wat betreft de voorversterker: ik ben op zoek naar een externe geluidskaart, als deze gebalanceerde uitgangen heeft is dat wat ik moet hebben toch? Ik zat te denken aan de E-MU 020 USB. Het is voornamelijk bedoeld voor muziekproductie met Cubase en VST instruments... (Of is het de bedoeling dat ik hier een ander topic voor aanmaak?)

Excuus, eerste keer posten op Tweakers na bijna een decennium lurken ;)

Edit: ik zie dat ik verslaafd ben aan smilies, even wat verwijderd.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_MA op 27-08-2010 11:01 ]

• mr_MA
Daar zijn ze dan, de foto's. Voor degene die het leuk vinden om er eens na te kijken: ik hoop dat ik de juiste zaken heb gefotografeerd en dat de foto's duidelijk genoeg zijn (klik voor groot).

Overzicht

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4096/4934463911_0bd571400c_m.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4141/4934463845_ab1fd30dae_m.jpg

Componenten

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4081/4935058008_f0813a53f1_m.jpg
(Philips, TDA1514A N9M0C4 HSH0018-7)

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4098/4934463701_81aa1c75d4_m.jpg
(Shrack - RP420024, whatever it is... ;) )

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4115/4935057846_2c65c07602_m.jpg
(mc 7918CT NLFG 011)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat shrack ding is een relais.
TDA's zijn de audio IC's, en in dit geval vermoedelijk de eindtrap (gezien de koeling).

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• mr_MA
Okido, dat hoor ik dus klikken...

De filters e.d. zitten waarschijnlijk ergens anders in de behuizing? (ik heb echt geen benul ;) )

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:42
filter is waarschijnlijk actief (en dus op de printplaat "verstopt"). Ik zie volgens mij 2 eindtrappen (1 voor het hoog, 1 voor het laag). Fantastische koop voor 15 euro.
Die TDA1514 is overigens een 50Watt module http://www.datasheetcatal...sheet/philips/TDA1514.pdf

[ Voor 23% gewijzigd door blissard op 28-08-2010 18:39 ]

• Part

Part

Helemaal niets.....

De versterker is niet heel bijzonder. Wel heel netjes opgebouwd en in de jaren 90 (ik denk dat deze luidsprekers +/- 15 jaar oud zijn) waren de TDA1541 zeer goede IC versterkers. Tegenwoordig zijn er veel betere te krijgen.

De waarde schatten is vrij lastig omdat het niet een doorsnee HiFi luidspreker is.
Alleen de unit's van Vifa zijn zeker 50 euro tweedehands.
Zou je het met een "normale" luidspreker willen vergelijken dan zou ik dat doen met een Vifa Impuls.
Deze heeft een andere tweeter maar die zit in ongeveer de zelfde prijs klasse. Voor een Impuls is de vraagprijs 200 tot 400 euro per paar.

Het kan zijn dat deze luidsprekers daar nog overheen gaan maar het kan ook zijn dat niemand ze kent en de waarde niet meer is als de waarde voor de losse onderdelen.

Voor 15 euro een super koop.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02 16:50

BHQ

15 euro is inderdaad niets voor die bakkies. Ik geloof niet dat er hooguit 2dB afwijkingen zijn in *heel* het klankspectrum, maar ze zullen waarschijnlijk zeker een stukje neutraler klinken dan de meeste speakers. Hence, monitors ;)

• Part

Part

Helemaal niets.....

Jarpse schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 20:01:
15 euro is inderdaad niets voor die bakkies. Ik geloof niet dat er hooguit 2dB afwijkingen zijn in *heel* het klankspectrum, maar ze zullen waarschijnlijk zeker een stukje neutraler klinken dan de meeste speakers. Hence, monitors ;)
Die +/-2dB (=4dB) kan wel met een goed filter. Bij een active luidspreker is dat niet zo heel moeilijk.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02 16:50

BHQ

Part schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 20:06:
[...]

Die +/-2dB (=4dB) kan wel met een goed filter. Bij een active luidspreker is dat niet zo heel moeilijk.
Mja? I stand corrected. :)

[ Voor 17% gewijzigd door BHQ op 28-08-2010 20:16 ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Part schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 19:55:
Wel heel netjes opgebouwd en in de jaren 90 (
Helaas. De datumcodes op de TDA's en de LM zeggen maart 2000.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• mr_MA
Maart 2000? Wow, dan zijn ze nog nieuw ;)

Bedankt voor al jullie reacties, leuk om te horen wat voor een dingen het zijn. Ik heb er inmiddels een M-Audio Fast Track Pro op aangesloten, en ik moet zeggen: het klinkt erg goed. Maar ik kom dan ook van een setje sony hifi-speakertjes en een yoko subwoofer... En dat terwijl ik toch al een tijdje met muziek bezig ben, je kan niet alles hebben.

Ik heb inmiddels de maker gemaild, ook hij vond de set erg goedkoop en voor meer info vroeg hij om het serienummer. Als hij nog wat leuks te melden heeft zal ik dat zeker hier plaatsen.

• Part

Part

Helemaal niets.....

burne schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 20:20:
[...]

Helaas. De datumcodes op de TDA's en de LM zeggen maart 2000.
Ging mij meer om het ontwerp of het jaar dat ze uitgekomen zijn. Het kan best zijn dat ze deze nu nog maken.

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:30
Ik wil die reactie van de maker wel eens zien :p !ucky bastard!

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Pagina: 1