Voeding geleverde waarde:

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• rob2911
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-08 11:30
Vaak als ik de configuraties van andere pc's bekijk zie ik dat soortgelijke configuraties als die ik van plan ben in elkaar te gaan zetten een vrij zware voeding hebben van zo'n ongeveer 750 W. Nu heb ik van de volgende onderdelen een berekening gemaakt met de tool: eXtreme Power Supply Calculator Lite (http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp) hierbij heb ik gekozen voor een CPU verbruik op 90%.

De onderdelen zijn als volgt:

MOBO: Asus M4A87TD EVO (Dit valt onder een High-end desktop in de tool)
CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition
GPU: Asus Radeon HD 4870 1GB GDDR 5
HDD: Samsung Spinpoint F3 500GB
RAM: Kingston HyperX Memory 1666 Mhz 2x2GB DDR3 (4GB)

Verder heb ik in de tool gekozen voor een DVD-RW/DVD+RW Drive, 14x USB, 2x Firewire, 1x 120mm regular fan, 1x 120mm LED fan.

De tool berekent dan een minimum van 385w voeding en aanbevolen is een 435w voeding.
Maar waarom hebben veel mensen met een soortgelijke configuratie dan een voeding van zo rond de 750 Watt?

rob2911

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:46

heuveltje

KoelkastFilosoof

Streep door wat niet van toepassing is
Om op de toekomst voorbereid te zijn, om over te klocken, om er zeker van te zijn dat het werkt, omdat "ik in een pc van 1000E geen voeding van 2 tientjes wil", Om te patsen.

ikzelf heb trouwens ook een 600W voeding waar een 400W waarschijlijk ook wel zou voldoen.
Reden, ik heb een paar keer een voeding gekocht afgestemd op het systeem, die na een upgrade toch net niet zwaar genoeg bleek te zijn. verschil fatsoenlijke 400W en 600W was 2of3 tientjes, dan wou ik er ook vanaf zijn.
Daarnaast veranderen eisen enigzins in de loop der tijd (vroeger was 5v zwaar belast, nu meer de 12V)

[ Voor 67% gewijzigd door heuveltje op 26-08-2010 15:35 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:54

aap

Volgens mij praat iedereen elkaar aan dat je een zware voeding moet, omdat bijna niemand precies weet hoeveel je nou echt nodig hebt. Dan zetten ze er nog wat marge bovenop en als de buurman 750W heeft, dan wil jij toch minstens 850W want jouw PC is toch veel krachtiger?

FWIW in mijn i7 PC met ATI5850 zit een 550W voeding en dat gaat prima. Ik zou eens moeten meten hoeveel hij nou echt gebruikt...

Wellicht vind je nog veel nuttige info over voedingen in deze thread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2911
Ok, bedankt, maar wanneer ik met mijn configuratie kies voor de voeding OCZ Fatal1ty 550 W heb ik dus meer dan genoeg en een zeer degelijke voeding die ook nog modulair is wat ik een voordeel vind omdat ik geen behoefte heb aan onnodige kabelrommel.

rob2911

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2911
Want, waarom is dat is geen degelijke voeding, OCZ staat gewoon in die eerder genoemde thread tussen de lijst van goede voedingen.

rob2911

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
rob2911 schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 13:27:
Want, waarom is dat is geen degelijke voeding,
Hij is gemaakt door een OEM met een niet al te goede reputatie en de onderdelen die er in zitten zijn ook vrij cheap, prestaties zullen ook niet hoog zijn, al is er van dat type geen goede review geschreven naar mijn weten.
OCZ staat gewoon in die eerder genoemde thread tussen de lijst van goede voedingen.
Waar staat die lijst dan met goede voedingen dan?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjona100
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 13:00
Die ocz fatal1ty zuigen idd. ocz z series zijn nog wel redelijk goed te doen

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De Z series zijn maar heel even te koop geweest, al snel EOL gegaan. Overigens waren de Z series niet allemaal van dezelfde maker.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2911
Dit is de thread waar aap het over had: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 25
Scroll dan maar is naar beneden, dan kom je bij een lijst met links naar de websites van voedingfabrikanten, de voedingfabrikanten die als slecht besproken zijn in hetzelfde artikel staan daar niet bij, OCZ wel dus waarom zou dat dan geen goede voeding zijn.

Hier een link naar een goede review van dat product:
pricewatch: OCZ Fatal1ty 550W

rob2911

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

4800 komt uit de tijd toen reviewers ongeveer 300 W aan de stopcontact meten. Als hun voedingen 80 % rendement halen, dan hebben ze slechts 240 W aan de DC-kant verstookt. Je voegt extra harde schijven en andere spulletjes dat reviews in hun highend bakken niet hebben, dan neem je 300 W af. 400 en 500W voeding zijn er om wat meer marge te hebben.

Fabrikanten moeten hun marges nog halen. Een laagvermogen voeding ziet in de ogen van een leek eruit als een halve voeding zodat zo'n leek ook maar halve prijs ervoor wilt betalen. Als de prijs (en marge) per voeding te laag is, dan kunnen de kosten van productie niet gedekt worden.

Gelukkig is er 80plus, rendementen worden opgedreven en als je voeding voor slechts 20% belast wordt, dan mag het rendement niet in elkaar zakken. Je zou niet blij worden als je op 40 W aan DC-kant zit te idlen en de voeding neemt 100 W uit het stopcontact om 60 W aan warmte te genereren.

Vermogens zijn eindig en kunnen zelfs dalen. De klant is gewoonweg niet bereid om zo'n dikke energierekening te betalen en gooit zijn computer niet vol stroomvreters.

[ Voor 8% gewijzigd door rapture op 27-08-2010 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2911
Dat is natuurlijk zo, maar de OCZ Fatal1ty 550 W heeft een 80plus certificering.

rob2911

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
rob2911 schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 13:58:
Dit is de thread waar aap het over had: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 25
Scroll dan maar is naar beneden, dan kom je bij een lijst met links naar de websites van voedingfabrikanten, de voedingfabrikanten die als slecht besproken zijn in hetzelfde artikel staan daar niet bij, OCZ wel dus waarom zou dat dan geen goede voeding zijn.
Je bedoelt bij het kopje "Enkele voedingsmerken", daar staat niet bij of het A-merk of niet is hoor. ;)
Daarnaast is het vaak ook nog serie of zelfs product afhankelijk.
Hier een link naar een goede review van dat product:
pricewatch: OCZ Fatal1ty 550W
Als dat een goede review is ben ik Sinterklaas, er is niet eens een site in NL die goed voedingen kan testen laat staan een usert van Tweakers.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2911
Weet je, ik had het niet over de kwaliteiten van de review zelf maar over de kwaliteiten van de voeding die daarin beschreven worden, bovendien als je je twijfels zet bij tweakers waarom ben je dan zelf lid :?

rob2911

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
rob2911 schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 14:35:
maar over de kwaliteiten van de voeding die daarin beschreven worden
Ik ook, maar hij kijkt niet naar de kwaliteit van de voeding voeding blijft zelfs gewoon dicht en om de prestaties te testen (en dus ook naar de kwaliteit te kijken) heb je apparatuur nodig van een paar duizend euro. Als hij die appatuur had had die de resolutaten vast wel gemeld.
bovendien als je je twijfels zet bij tweakers waarom ben je dan zelf lid :?
Om jouw te overtuigen natuurlijk. :)

Maar schijnbaar heb je liever een slechte voeding voor veel geld dan een goede voeding voor ongeveer hetzelfde, aangezien je gewoon iedereen nergeerd.

[ Voor 11% gewijzigd door -The_Mask- op 27-08-2010 14:47 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2911
Ja, maar noem is een goede modulaire voeding voor hetzelfde geld dan? Want hij moet wel modulair zijn.

rob2911

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Als het modulair moet zijn kost het een tientje meer, Seasonic M12II-Bronze van 520 Watt. Maar de kwaliteit hiervan is dan ook veel hoger, zeker dat tientje wel waard.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2911
Daar zal ik dan eens naar kijken, ik heb alleen nog nooit van Seasonic gehoord, eerst heb ik overwogen te kiezen voor een Cooler Master.

rob2911

Pagina: 1