Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[KPN Zakelijk] Modem van kpn word zeer streng aangeraden,?

Pagina: 1
Acties:

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
Vanmiddag maar eens op zoek gegaan naar sneller internet voor de zaak (vaders eist een zakelijke verbinding wegens uptime omdat de melkrobot internet nodig heeft).

Daarbij is kpn de keuze geworden.

Echter hebben we hier een speedtouch (die geleend is, de onze is kapot). Die speedtouch is van iemand anders en daarom willen we misschien een nieuw modem aanschaffen.

Om er achter te komen wat ik het beste kan nemen (KPN Modem + Internet of Eigen modem + KPN internet zonder modem) heb ik de kpn business servicedesk gebeld. Hierbij werd mij aangeraden om een KPn Speedtouch modem te kopen bij het abonnement. Echter heb ik liever een linksys omdat die wat stabieler klinkt (Linksys is een deelonderneming van cisco), immers hebben wij in 5 jaar 3 speedtouches gesloopt door normaal te werken?? :/

Maargoed, mij klinkt dit verhaal in de oren als pure onzin. Immers als je de VPI en VCI goed hebt dan moet het toch automatisch werken? Of ik dat op een linksys of een speedtouch inklop maakt dan toch weinig uit? Of maakt kpn nou juist wel een punt en wil ik het niet geloven?

• QuiCk01
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-11 16:20
Ik weet niet of kpn in dit geval gelijk heeft maar het klinkt een beetje zo:

Je staat bij de shell en vraagt of je beter shell 95 kunt tanken of BP benzine. Reken maar dat ze je vertellen dat shell 100% beter is.

Natuurlijk zou het kunnen zijn dat het e.v.t. troubleshooten makkelijker gaat als de kpn met "eigen" spullen werkt.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
kpn levert een routed subnetje op hun zdsl lijnen. Kan je modem hiermee overweg en ondersteunt ie 2/32? dan geen probleem.

KPN roept dit gewoon om duidelijk te maken dat die modem werkt, en wat anders gewoon je eigen probleem is bij issues of storingen.

Je eigen modem kan prima, alleen hoef je niet hun hulp te verwachten. Desnoods houd je de speedtouch die erbij zit als reserve, als er dan ellende is knup je die er (tijdelijk) tussen om hun support te krijgen.

• BlackWhizz
DJSmiley schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 19:02:
kpn levert een routed subnetje op hun zdsl lijnen. Kan je modem hiermee overweg en ondersteunt ie 2/32? dan geen probleem.

KPN roept dit gewoon om duidelijk te maken dat die modem werkt, en wat anders gewoon je eigen probleem is bij issues of storingen.

Je eigen modem kan prima, alleen hoef je niet hun hulp te verwachten. Desnoods houd je de speedtouch die erbij zit als reserve, als er dan ellende is knup je die er (tijdelijk) tussen om hun support te krijgen.
Goed, google vertelt me niet veel nuttigs over een routed subnet of 2/32. Kun je duidelijk maken wat dat is? De modem word btw een Linksys WAG160N. Ik heb hier al een annaloog exemplaar liggen (dank vaders :|) terwijl ik ISDN nodig heb. Dus ik kan screenshots sturen van de interface.
QuiCk01 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 18:57:
Ik weet niet of kpn in dit geval gelijk heeft maar het klinkt een beetje zo:

Je staat bij de shell en vraagt of je beter shell 95 kunt tanken of BP benzine. Reken maar dat ze je vertellen dat shell 100% beter is.

Natuurlijk zou het kunnen zijn dat het e.v.t. troubleshooten makkelijker gaat als de kpn met "eigen" spullen werkt.
Zo klonk het mij in de oren. Wij van "WC Eend adviseren WC Eend" klonk het mij een beetje :P

[ Voor 23% gewijzigd door BlackWhizz op 23-08-2010 21:32 ]

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:55
TS je kan beter een Cisco er aan hangen dan een Linksys, Linksys blijft consumentenapparatuur.

Verwijderd

Cisco heeft Linksys gekocht, maar de producten zijn nog gewoon de oude Linksys producten. Die hebben dus feitelijk helemaal niets met Cisco te maken.

Er zijn wel enkele Cisco producten die Cisco nu heeft ondergebracht onder het Linksys merk, maar dat is minimaal en ging om producten die beter aansluiten bij kleinzakelijk en consumenten en het productaanbod van Linksys.

Mijn advies: Hang er een Cisco aan. Ga daarnaast als het zo belangrijk is voor een echt zakelijke aanbieder met een goede SLA, zoals bijvoorbeeld een BBeyond. Zij leveren dan ook het modem, stellen het voor je in en onderhouden het op afstand.

Je kunt het ook el-cheapo doen: Zorg voor een ADSL lijn en een kabel internet lijn. Bij problemen op de ene plug je om naar de ander. De kans dat beide eruit liggen is zeer klein. Daarnaast kun je altijd nog even een UMTS stickje op standby hebben liggen, dat kost ook geen drol meer tegenwoordig. Dan ben je voor een fractie van de prijs klaar, alleen moet je zelf even de omschakeling regelen bij downtime.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2010 21:36 ]

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-11 08:50

Sosabowski

nerd

Linksys is maar een fractie beter dan die speedtouch dingen.

Zakelijk internet met knp modem:
probleem met de lijn of modem: verantwoordelijkheid kpn
Zakelijk internet en eigen modem:
probleem met lijn: kpn wijst eerst naar de modem.
Verwijderd schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 21:34:
Je kunt het ook el-cheapo doen: Zorg voor een ADSL lijn en een kabel internet lijn. Bij problemen op de ene plug je om naar de ander. De kans dat beide eruit liggen is zeer klein. Daarnaast kun je altijd nog even een UMTS stickje op standby hebben liggen, dat kost ook geen drol meer tegenwoordig. Dan ben je voor een fractie van de prijs klaar, alleen moet je zelf even de omschakeling regelen bij downtime.
Elcheapo my ass,
Op die manier ben je altijd afhankelijk van iemand die
a) aanwezig moet zijn om de kabel om te pluggen
b) weer waar welek aansluiting voor is
c) je bent pas weer up nadat je zelf actie hebt moeten ondernemen.
d) Downtime totdat jij internet nodig hebt want dan merk je het pas, of sturen melkmachines smsjes als het internet weg valt.

Kortom geen oplossing.

[ Voor 65% gewijzigd door Sosabowski op 23-08-2010 21:45 . Reden: rectie op TRRoads ]

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• BlackWhizz
Verwijderd schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 21:34:
Cisco heeft Linksys gekocht, maar de producten zijn nog gewoon de oude Linksys producten. Die hebben dus feitelijk helemaal niets met Cisco te maken.

Er zijn wel enkele Cisco producten die Cisco nu heeft ondergebracht onder het Linksys merk, maar dat is minimaal en ging om producten die beter aansluiten bij kleinzakelijk en consumenten en het productaanbod van Linksys.

Mijn advies: Hang er een Cisco aan. Ga daarnaast als het zo belangrijk is voor een echt zakelijke aanbieder met een goede SLA, zoals bijvoorbeeld een BBeyond. Zij leveren dan ook het modem, stellen het voor je in en onderhouden het op afstand.

Cisco valt buiten de boot. Veel en veel te duur. Ons doel is een stabiele verbinding. Melkrobots hebben geen vast IP buitenaf nodig. Het enige is een verbinding die een flinke uptime haalt.

Of zou dat ook met een consumenten abbonnementje lukken? Want dan is het volgens mij wel 100% zeker dat een alternatief modem wel werkt.

• Vinnienerd
BlackWhizz schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 22:10:
[...]

Cisco valt buiten de boot. Veel en veel te duur. Ons doel is een stabiele verbinding. Melkrobots hebben geen vast IP buitenaf nodig. Het enige is een verbinding die een flinke uptime haalt.

Of zou dat ook met een consumenten abbonnementje lukken? Want dan is het volgens mij wel 100% zeker dat een alternatief modem wel werkt.
Dus je runt een koeienstal met melkrobot, bent daardoor van je verbinding inkomensafhankelijk, eist een CPE wat een hoge uptime kan garanderen, maar vervolgens vind je een Cisco van € 350,- te duur? 8)7

• BlackWhizz
Vinnienerd schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 22:22:
[...]

Dus je runt een koeienstal met melkrobot, bent daardoor van je verbinding inkomensafhankelijk, eist een CPE wat een hoge uptime kan garanderen, maar vervolgens vind je een Cisco van € 350,- te duur? 8)7
Nee, ik ben een hollander :P Voor een dubbeltje op de 1e of 2e rij zitten.

De melkrobot heeft alleen internet nodig als wij ondersteuning nodig hebben (Teamviewer). Daarvoor hebben we een snellere verbinding nodig (upload is gewoon te traag). Meestal heeft zo'n apparaat ondersteuning nodig in situaties wanneer er iets aan de hand is met elektriciteit.

Het enige wat wij zoeken is:
- Een verbinding die een hoge uptime heeft (echter heeft ons te trage Hetnet abonnement dat ook, dus daarom dacht ik een consumentenverbinding kan ook voldoen).

Daarnaast wil ik liever een ander modem omdat mijn vertrouwen in Speedtouches best wel weg is. Tuurlijk er waren slechte modellen. Maar we hebben een 546i, en daar hebben we er inmiddels al 3 van gesloopt door normaal ermee te werken :? En de 546i was nou niet echt een slecht modelletje. En nu kunnen we downtime door brakke modems echt niet veroorloven. Daarom dacht ik over te stappen naar iets ietsje beters. En dan dacht ik dat Linksys toch echt wel beter is.

Verwijderd

Sosabowski schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 21:41:
Elcheapo my ass,
Op die manier ben je altijd afhankelijk van iemand die
a) aanwezig moet zijn om de kabel om te pluggen
b) weer waar welek aansluiting voor is
c) je bent pas weer up nadat je zelf actie hebt moeten ondernemen.
d) Downtime totdat jij internet nodig hebt want dan merk je het pas, of sturen melkmachines smsjes als het internet weg valt.

Kortom geen oplossing.
Elcheapo oplossingen zijn nooit goede oplossingen. Ze zijn alleen goedkoop.

Ik neem aan dat het ding niet gelijk flipt als ie 5 min geen internet heeft (anders is het een serieus flawed design). En bij een dergelijke machine moet er sowieso altijd iemand zijn om de machine te bedienen. Kabel pluggen is nou ook weer geen rocket science, gewoon 2 patchpuntjes met grote stickers erboven INTERNET en BACKUP INTERNET, dan kan de boer prima zelf de kabel in ofwel het ene gat ofwel het andere gat steken. Het mogen dan wel boeren zijn, maar dat maakt ze niet dom.

Toevallig ken ik een boederij waar ze op die manier werken, de internetkosten zijn minimaal en dat gaat al jaren prima. Betere uptijden dan iedere lijn dan ook doordat de 2 lijnen nooit tegelijkertijd down zijn.

• Vinnienerd
BlackWhizz schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 22:31:
[...]Daarnaast wil ik liever een ander modem omdat mijn vertrouwen in Speedtouches best wel weg is. Tuurlijk er waren slechte modellen. Maar we hebben een 546i, en daar hebben we er inmiddels al 3 van gesloopt door normaal ermee te werken :? En de 546i was nou niet echt een slecht modelletje.
Misschien kun je beter naar je stroomnet gaan kijken, hier staat een 546i al 3 jaar te ronken. :P

• BlackWhizz
Vinnienerd schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 22:58:
[...]

Misschien kun je beter naar je stroomnet gaan kijken, hier staat een 546i al 3 jaar te ronken. :P
Hmm volgens de installateurs was het zeer stabiel omdat er vrij dikke stroomkabels liggen naar de gebouwen, maar er moet sowieso sneller internet komen.

- Consumenten 8 mbit + eigen router
- Bedrijs 8 mbit + KPN routert

Word het dan waarschijnlijk. We zitten hier zo ver van de centrale af dat we maar 6 mbit hooguit krijgen. Ongeveer 2.3km van de centrale af.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43
De melkrobot heeft alleen internet nodig als wij ondersteuning nodig hebben (Teamviewer). Daarvoor hebben we een snellere verbinding nodig (upload is gewoon te traag).
Welk HetNet abo heb je nu dan, aangezien een (maximale) 1Mb upload vrij standaard is bij de meeste adsl abonnementen?

• BlackWhizz
Nielson schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 23:09:
[...]

Welk HetNet abo heb je nu dan, aangezien een (maximale) 1Mb upload vrij standaard is bij de meeste adsl abonnementen?
Destijds was het instapsurfen (1.5mbit down/0.25mbit up). Snelheid is nu (gemeten met speedtest.net).
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/925416849.png

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik ben zelf pro SpeedTouch, en anti Linksys. Ik heb diverse SpeedTouch hardware gehad, en werkte altijd perfect. De 3 Linksys dingen die ik ooit heb gekocht, was gewoon regelrechte troep.

Zo zie je maar dat je eigenlijk niet kan zeggen dat het ene merk wel of niet goed is.

Hou er wel rekening mee dat als je een failover wil creeren, dat je wel 2 verschillende ISPs op verschillende netwerken neemt.

Als je een Zakelijke KPN DSL neemt, en een consumenten DSL, zit je op het zelfde netwerk en in de zelfde centrale. Gaat er daar wat mis, zijn beide lijnen pleite. Maar persoonlijk denk ik dat je veiliger bent als je DSL & kabel zou nemen.

Als 1mbit up te traag is voor teamviewer, misschien moet je dan eens wat in de settings gaan neuzen, want je hoeft natuurlijk geen Full-HD heen en weer te sturen.. Ik denk dat je daar ook wel wat voordeel uit kan behalen.

Ey!! Macarena \o/

• ReBr
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Voor een melkrobot volstaat een simpel consumenten lijntje prima, eigenlijk heeft hij het, op de ondersteuning na, helemaal niet nodig. Een telefoonlijn is eigenlijk veel belangrijker, ivm de storings meldingen.

Bij de robot staat een pc welke je dus dmv Teamviewer wil laten overnemen, daarvoor is geen snelle verbinding vereist, en als ze rechtstreeks met de robot willen communiceren, bellen ze wel in.

Hoe zit jullie netwerk verder in elkaar, vanuit huis, bekabeld naar stal, of terplaatse eigen aansluiting?

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ben zelf zeer tevreden met een Draytek modem. Ik heb Speedtouch gehad maar die knalde naar mijn idee iets teveel eruit (vooral met mijn 16-18 mb lijn). Ik heb Linksys gehad maar dat ging echt niet. Mijn Fritzbox was ook goed maar niet berekend op deze lijn. Die Draytek heb ik nooit spijt van gehad ondanks de hoge aanschafprijs. Het is wel waard naar alle kanten toe. Tot nu toe is die nooit eruit geknald en werkt die als een trein. We gaan straks naar Xs4all en daarvoor ga ik ook gebruiken.

Ik heb laatst de Fritzbox van Xs4all voor een KPN zakelijk lijn gebruikt waar meer dan 20 mensen op internetten. Tot nu toe geen problemen mee gehad.

[ Voor 13% gewijzigd door itsalex op 24-08-2010 09:10 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43
BlackWhizz schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 23:15:
[...]

Destijds was het instapsurfen (1.5mbit down/0.25mbit up). Snelheid is nu (gemeten met speedtest.net).
[afbeelding]
Ah, 0.25Mb upload is wel heel karig idd. Kun je 'm niet gewoon om laten zetten naar een KPN Internet 8/1 abo?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je modem moet voornamelijk IPCP ondersteunen.

Overigens heb ik op kantoor een Office DSL van kpn met een Siemens modem (door KPN geleverd) en dat ding heb ik nog nooit hoeven resetten o.i.d.

De recentere speedtouches zijn (als je een normale hebt en geen experiabox-model) overigens ook gewoon prima.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 23-08-2010 23:28 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• BlackWhizz
ReBr schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 23:20:
Voor een melkrobot volstaat een simpel consumenten lijntje prima, eigenlijk heeft hij het, op de ondersteuning na, helemaal niet nodig. Een telefoonlijn is eigenlijk veel belangrijker, ivm de storings meldingen.

Bij de robot staat een pc welke je dus dmv Teamviewer wil laten overnemen, daarvoor is geen snelle verbinding vereist, en als ze rechtstreeks met de robot willen communiceren, bellen ze wel in.

Hoe zit jullie netwerk verder in elkaar, vanuit huis, bekabeld naar stal, of terplaatse eigen aansluiting?
Modem staat in het woonhuis in de meterkast. Vandaar lopen 2 UTP en ISDN telefoon lijnen naar de stal (Mits onverhoopt 1 lijn kapot gaat). Daarnaast loopt 1 UTP lijntje naar boven in het woonhuis om Accesspoint te spelen.
RaZ schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 23:20:
Ik ben zelf pro SpeedTouch, en anti Linksys. Ik heb diverse SpeedTouch hardware gehad, en werkte altijd perfect. De 3 Linksys dingen die ik ooit heb gekocht, was gewoon regelrechte troep.

Zo zie je maar dat je eigenlijk niet kan zeggen dat het ene merk wel of niet goed is.

Hou er wel rekening mee dat als je een failover wil creeren, dat je wel 2 verschillende ISPs op verschillende netwerken neemt.

Als je een Zakelijke KPN DSL neemt, en een consumenten DSL, zit je op het zelfde netwerk en in de zelfde centrale. Gaat er daar wat mis, zijn beide lijnen pleite. Maar persoonlijk denk ik dat je veiliger bent als je DSL & kabel zou nemen.

Als 1mbit up te traag is voor teamviewer, misschien moet je dan eens wat in de settings gaan neuzen, want je hoeft natuurlijk geen Full-HD heen en weer te sturen.. Ik denk dat je daar ook wel wat voordeel uit kan behalen.
Hmm, bij mij is het juist andersom. Een aantal speedtouches kapot en daarom iets anders. En we hebben hier een Linksys met DDWRT staan die wel superstabiel loopt (heb ik echt nog nooit opnieuw ingesteld de laatste 3 jaar).

Failovers word lastig. Het enige wat wij kunnen krijgen is ADSL (Er ligt geen kabelTV oid). UMTS word m ook niet want ik kan niet met mijn telefoon op internet als die in de meterkast ligt.

En dat is het probleem. Lelymannen houden niet van in settings neuzen. Dat kost ons extra geld. Beter heb je iets stabiels en snels liggen wat altijd werkt. Is het een optie om zeg maar een 20 mbit abbo te nemen omdat je dan een dikke upload hebt of word dat onstabiel?
CyBeR schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 23:28:
Je modem moet voornamelijk IPCP ondersteunen.

Overigens heb ik op kantoor een Office DSL van kpn met een Siemens modem (door KPN geleverd) en dat ding heb ik nog nooit hoeven resetten o.i.d.

De recentere speedtouches zijn (als je een normale hebt en geen experiabox-model) overigens ook gewoon prima.
Ga ik naar op zoek. Bedankt voor de informatie. Hoe veel PC's draait dat siemens modem? En experiaboxmodel is een 780?

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-11 17:20

Foamy

Fulltime prutser

BlackWhizz schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 22:31:
De melkrobot heeft alleen internet nodig als wij ondersteuning nodig hebben (Teamviewer). Daarvoor hebben we een snellere verbinding nodig (upload is gewoon te traag). Meestal heeft zo'n apparaat ondersteuning nodig in situaties wanneer er iets aan de hand is met elektriciteit.
Als je al problemen hebt met elektriciteit, hoe denk je dat het modem op dat moment werkt?

blub

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:07
Foamy schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 07:39:
[...]

Als je al problemen hebt met elektriciteit, hoe denk je dat het modem op dat moment werkt?
Hij bedoelt de aansturing van...

• Room42
  • Niet online
BlackWhizz schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 05:49:
[...]

En dat is het probleem. Lelymannen houden niet van in settings neuzen. Dat kost ons extra geld. Beter heb je iets stabiels en snels liggen wat altijd werkt. Is het een optie om zeg maar een 20 mbit abbo te nemen omdat je dan een dikke upload hebt of word dat onstabiel?

[...]
Voor Teamviewer heb je geen dikke upload nodig. 786kbps-1Mbps is voldoende voor een soepele bediening. Ik spreek uit ervaring want ik help regelmatig m'n zusje in München via Teamviewer.

Die 8/1 verbinding van 12,50 25,00 (tnx, brambo) per maand van KPN Zakelijk is dus voldoende voor Teamviewer.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:04

KrazyJay

Toch hak ik er nog even in.

Wordt internet voor zakelijke doeleinden gebruikt, neem dan geen consumenten xADSL, pak gewoon zakelijk xDSL.

Stel je voor dat de lijn door KPN Wholesale gesloopt wordt door een verkeerde order van een andere ISP of KPN CM, zit je zo 4 weken zonder internet, en alle schades die je lijdt zijn op eigen rekening. Op het forum staat maar 1 voorbeeld genoemd in de laatste week, dit is nog maar het topje van de ijsberg. Zakelijk kent betere garanties mbt verbinding, zakelijk keert uit als er schade geleden wordt en zakelijk heeft prioriteit tov consumenten-xDSL. Wees slim, en lees de voorwaarden goed door van de door jou gekozen ISP voordat je een contract afsluit. Wel heeft zakelijk xDSL meestal langere contractstermijnen (maar de koeien overleven dat wel) en bijna voor alles moet een brief gestuurd worden (opzeggen, aanvragen, wijzigen, etc).

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:07
Room42 schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 08:05:
[...]
Voor Teamviewer heb je geen dikke upload nodig. 786kbps-1Mbps is voldoende voor een soepele bediening. Ik spreek uit ervaring want ik help regelmatig m'n zusje in München via Teamviewer.

Die 8/1 verbinding van 12,50 per maand van KPN Zakelijk is dus voldoende voor Teamviewer.
Klein detail: "Nu met 50% korting gedurende de helft van de looptijd" daarna is het dus €25,-
Ik denk wel dat het aan te raden is om meteen 16/2 te nemen, ik neem aan dat de internetverbinding ook voor prive gebruik is.
Als je dan gaat zitten te uploaden of zo wordt het al weer krap voor teamviewer.
Nou weet ik dat de boer niet zoveel zit te internetten (want die is aan het werk).
Maar ik weet niet hoeveel de ts internet...

• Room42
  • Niet online
Ik gaf alleen maar aan wat voldoende zou zijn. De rest van de overheid moet hij er zelf bij rekenen en dan is de kans inderdaad dat hij 16/2 kiest. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Technerd schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 08:08:
Toch hak ik er nog even in.

Wordt internet voor zakelijke doeleinden gebruikt, neem dan geen consumenten xADSL, pak gewoon zakelijk xDSL.

Stel je voor dat de lijn door KPN Wholesale gesloopt wordt door een verkeerde order van een andere ISP of KPN CM, zit je zo 4 weken zonder internet, en alle schades die je lijdt zijn op eigen rekening. Op het forum staat maar 1 voorbeeld genoemd in de laatste week, dit is nog maar het topje van de ijsberg. Zakelijk kent betere garanties mbt verbinding, zakelijk keert uit als er schade geleden wordt en zakelijk heeft prioriteit tov consumenten-xDSL. Wees slim, en lees de voorwaarden goed door van de door jou gekozen ISP voordat je een contract afsluit. Wel heeft zakelijk xDSL meestal langere contractstermijnen (maar de koeien overleven dat wel) en bijna voor alles moet een brief gestuurd worden (opzeggen, aanvragen, wijzigen, etc).
Zakelijk is zeker niet heilig. Ja, je hebt (iets) meer kans,maar voordat ze daadwerkelijk schadevergoedingen gaan uitkeren.. dat gebeurt echt niet met een zdsl lijntje van 25 eur. Als ze wat uitkeren is het misschien een vergoeding van een maandbedrag, maar daarmee houd het op. En als er een echte storing is, is het 'overmacht'.

Als een verbinding essentieel is, neem dan 2 verbindingen, desnoods gooi je er een consumentenlijntje naast. Liefst kabel+dsl oid, en als dat echt niet kan, dan dsl van kpn en bv bbned. Dan blijft wel je koperkabel je spof, maar de storingen bij je provider heb je al voorkomen. (en dat icm een dualwan router)

Als 3G dekking er is kun je ook voor dsl+3g gaan, dan heb je ook een backup.

Al dat soort oplossingen zijn in de praktijk effectiever EN goedkoper dan een enkele lijn + dure SLA.

SLA's zijn op papier leuk, in de praktijk maar beperkt interessant (imho)

enne.. verbindingen als 16/2 zijn leuk, maar hoogstwaarschijnlijk niet haalbaar voor TS. Een melkrobot staat meestal op de boerderij, en die staan niet in het centrum naast de telefooncentrale. Dus lijnafstanden zijn vaak al wat hoger, en dan betwijfel ik of je zulke snelheden uberhaupt al kunt halen.

teamviewer enz werken ook prima over langzame verbindingen, heb je echt geen 1mbit voor nodig. Ik heb het wel eens op 256kbit lijntjes gebruikt. Erg traag, maar het KAN in principe wel. 512 is al genoeg om het fatsoenlijk werkbaar te hebben.

Eventueel kun je het vast nog wel bandbreedteeffectiever maken door minder kleuren enz te gebruiken. Ik gebruik zelf regelmatig netviewer, en dat werkt overal prima, incl landen als brazilie, uzbekistan, china, fillipijnen, en daar liggen echt geen 1Mbit verbindingen kan ik je zeggen.

[ Voor 17% gewijzigd door DJSmiley op 24-08-2010 12:11 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

BlackWhizz schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 05:49:

Ga ik naar op zoek. Bedankt voor de informatie. Hoe veel PC's draait dat siemens modem? En experiaboxmodel is een 780?
Als je een routed subnet hebt is dát hetgeen je limiteert in de direct aangesloten hosts, niet je modem. In het geval dat je een /28 hebt kun je dus maximaal 13 computers aansluiten. (/28 is 16 adressen, min network/broadcast en router is 13.) Als je een /29 hebt, maximaal 5 (8 adressen, -3).

Als je meer aansluitingen nodig hebt, kun je er nog een router (nu wél met NAT) achter zetten.

Een experiabox is overigens verschillende modellen, zowel speedtouch als iets van siemens. Maar bij een zakelijke lijn krijg je geen experiabox maar een écht modem.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 24-08-2010 12:17 ]

• BlackWhizz
Goed, alleen bedankt voor de verduidelijking :)

Samengevat:
Zakelijk VS Niet zakelijk
Zakelijk:
- Meer kans om geld terug te krijgen bij storingen
- Veel geouwehoer met papier
- Stabieler?
- Geen experiabox troep (Vriend van me heeft dat en ik vind t waardeloos, je kan niets instellen)

Niet zakelijk:
- Traag (bij aanpassingen en opzeggingen :P)
- Lagere prioriteit t.o.v Business
- Minder stabiel
- Kans op experiacrap

Snelheid:
Ik zit 2.3km van de dichtsbijzijnde centrale af. Daaruit kan ik geloof ik max 6 mbit halen (is dat voor up/down samen of up/down apart?).
Voor teamviewer is 1mbit up voldoende dus ik kan met een 8/1 abbo af. Daarnaast download ik wel eens wat, maar ik limiteer dat dan naar 4 mbit. Zodat ik andere clients niet stoor (dus ook de melkrobot).

Modem:
Speedtouches zijn beter geworden dan ze waren?
Mijn voorkeur gaat uit naar iets niet Experia/Speedtouch (siemens geen ervaring mee, maar er is gemeld in dit topic dat dat wel stabiel werkt. Echter krijg ik alleen een siemens modem [nu speedtouch omdat er een actie is dat je gratis een wireless modem krijgt, Dit is een ST780 of ST716] bij een zakelijk abonnement).
Dus dan word de keuze qua modem.

Zakelijk + Siemens of Consumer + Eigen Linksys.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:20

BHQ

Ohja? Krijgt de KPN koperkabel een speciale behandeling als er een zakelijke lijn overheen gaat? ;) Zakelijke verbindingen zitten ook gewoon in dezelfde DSLAM als consumentenlijntjes. Fiberbreuk of een graafmachine door je telefoonkabel en dat spul ligt ook down. Met als verschil dat je misschien een maandje abonnementsgeld terugkrijgt als de storing maar lang genoeg duurt.

Heb je echt een subnet nodig met meer IP's of is eentje voldoende / kan je evt. met NAT werken? Dan zou ik een DSL modem in bridge modem gebruiken met een relatief simpel zakelijk abonnement en daarop een stabiele router aansluiten.

Alix board met pfSense allicht? Down krijg je die dingen niet. In ieder geval niet met een ADSL lijntje ;)

mbt. Speedtouches, wat was ermee aan de hand? Gingen ze simpelweg niet meer aan? vroege 510's konden wat problemen hebben iirc, maar een 516/546 heb ikzelf nog niet stuk zien gaan. Of klappert de lijn?

-edit-
CyBeR schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 16:13:
[...]

Nee, maar er zit een ander netwerk achter. KPN Zakelijk netwerk is AS286 en KPN Consumenten is AS8737.
True. Maar of TS dat nu echt gaat merken ;)

[ Voor 48% gewijzigd door BHQ op 25-08-2010 16:15 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Jarpse schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 16:11:
[...]

Ohja? Krijgt de KPN koperkabel een speciale behandeling als er een zakelijke lijn overheen gaat? ;)
Nee, maar er zit een ander netwerk achter. KPN Zakelijk netwerk is AS286 en KPN Consumenten is AS8737.

• Vinnienerd
En het allergrootste voordeel van zakelijk: je lijn wordt gemonitored :*)

(of dat veel helpt bij een grote storing is een andere discussie :P )

• BlackWhizz
Jarpse schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 16:11:
[...]

Ohja? Krijgt de KPN koperkabel een speciale behandeling als er een zakelijke lijn overheen gaat? ;) Zakelijke verbindingen zitten ook gewoon in dezelfde DSLAM als consumentenlijntjes. Fiberbreuk of een graafmachine door je telefoonkabel en dat spul ligt ook down. Met als verschil dat je misschien een maandje abonnementsgeld terugkrijgt als de storing maar lang genoeg duurt.

Heb je echt een subnet nodig met meer IP's of is eentje voldoende / kan je evt. met NAT werken? Dan zou ik een DSL modem in bridge modem gebruiken met een relatief simpel zakelijk abonnement en daarop een stabiele router aansluiten.
Daarom zit ik dus te twijfelen. Wij hebben maar 1 extern ip nodig, meer is niet nodig omdat we geen servers draaien. Als er support nodig is word dat toch via TeamViewer gedaan. En daar heb je geen vast extern ip voor nodig.

In principe voldoet ons consumentenlijntje ook voor die taken, behalve dat die te traag is.
Alix board met pfSense allicht? Down krijg je die dingen niet. In ieder geval niet met een ADSL lijntje ;)

mbt. Speedtouches, wat was ermee aan de hand? Gingen ze simpelweg niet meer aan? vroege 510's konden wat problemen hebben iirc, maar een 516/546 heb ikzelf nog niet stuk zien gaan. Of klappert de lijn?
Speedtouches vind ik het systeem niet lekker werken. En al helemaal niet met die v6 firmware. Daarnast is het vertrouwen bij ons ook weg want we kunnen de ene ochtend wakker worden met internet en de volgende ochtend is het hele modem uitgeschakeld. Ook hebben we hier met normaal gebruik (niet constant downloaden iig) 3 speedtouches gesloopt. De 4e is een leenexemplaar van een maat van me die een Draytek heeft.
[/quote]
[...]

True. Maar of TS dat nu echt gaat merken ;)
Nope ;)
Pagina: 1