Grote HTML 5 Topic

Pagina: 1
Acties:
  • 1.263 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2911
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-08 11:30
Mede-auteur:
  • Emilio1810
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-08 20:17

Emilio1810

Introductie Grote HTML 5 Topic:

HTML 5 (Hyper Text Markup Language 5) is de nieuwste versie van deze scripttaal en is nog onafgewerkt. De nieuwe taal moet de volledige functionaliteit van zowel HTML en XHTML gaan bevatten en webapplicaties gaan ondersteunen. Natuurlijk is het de bedoeling dat alle foutjes uit HTML 4 worden opgelost.

De ontwikkelaars van HTML 5 hebben in april 2007 bij W3C (World Wide Web Consortium) de aanvraag ingediend om HTML 5 als de nieuwe standaard voor verdere ontwikkelingen te gebruiken.

Een uitgebreide documentatie van HTML 5 vind je op http://diveintohtml5.org (Met dank aan: mcdronkz)
Ook op de website van het W3C is natuurlijk veel te vinden, oa nieuws en ontwikkelingen van onafhankelijke partijen: http://w3.org
----------------------------------------------------

Doel van het topic:

Dit forum is bedoeld om te discussieren over de nieuwe tags van HTML 5 en de verschillen ten opzichte van HTML 4, weetjes en nieuws dat nog niet algemeen bekend is, is natuurlijk van harte welkom.

De lijst van verschillen tussen HTML 4 en 5 is te vinden op: http://www.w3.org/TR/html5-diff/ dit is wel Engelstalig.

------------------------------------------------------
[Reden van laatste edit: commentaar en tips over start Grote HTML 5 Topic, hierbij bedankt voor de tips, ik heb hier in een kwartier tijd vol met nieuwe posts genoeg geleerd over hoe een topic te starten en hoop dat de nieuwe replies betrekking hebben op het eigenlijke doel van dit topic.]

[ Voor 128% gewijzigd door rob2911 op 23-08-2010 15:25 ]

rob2911

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

Mooie OP!

Mag CSS ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:22

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Als je een grote [X] topic wilt openen dan doe je dat door er een grote duidelijke topicstart van te maken met allerlei info.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou tenminste zelf even wat informatie over HTML5 en de veranderingen ten opzichte van HTML4 kunnen opzoeken en netjes opsomming voordat je zo'n topic maakt. Voor de rest is denk ik een hoop al besproken in bijv. dit topic: HTML of XHTML voor de herintredende hobbyist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2911
Ok, ik ben nog niet zo lang op tweakers, ik ga direct aan de slag om een mooi stuk informatie te maken over van wat ik weet. De topicstart is nu een stuk uitgebreider

[ Voor 14% gewijzigd door rob2911 op 23-08-2010 15:20 ]

rob2911

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2911
De nieuwe tag <embed> is bedoeld voor plugin content van andere websites, eerder was het ook al mogelijk om bijvoorbeeld youtube filmpjes te embedden maar is het dan nu mogelijk om ook andere inhoud te embedden met behulp van deze nieuwe tag? Of heeft deze tag eigenlijk niet zo heel veel nieuwwaarde?

[ Voor 74% gewijzigd door rob2911 op 23-08-2010 15:20 ]

rob2911

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45

Bosmonster

*zucht*

graag wil ik alle info weten die jullie weten
Heb je even? :P

Misschien wel leuk dat je een mooie openingspost maakt ipv 2 regels met de vraag of anderen maar wat posten.

[ Voor 41% gewijzigd door Bosmonster op 23-08-2010 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emilio1810
HTML 5 Krijgt een een tag krijgt om video's te plaatsen ze zijn deze nog aan het ontwikkelen omdat deze nog niet zo goed is als adobe's flash. Want flash bied veel meer mogelijkheden rondom de speler zoals ondertitels etc. toch zal deze tag verder ontwikkeld worden om flash te kunnen vervangen.

wil je meer weten? : nieuws: Google: html 5 nog niet klaar om Flash te vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2911
Bosmonster schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 14:39:
[...]

Heb je even? :P

Misschien wel leuk dat je een mooie openingspost maakt ipv 2 regels met de vraag of anderen maar wat posten.
Alle tijd kom maar op met je info :), ja sorry ik ben nog niet zo lang op tweakers

rob2911

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zet dan gewoon een link naar de Wiki neer ;)
Als je begint met de verschillen tussen de oude HTML en de nieuwe HTML standaarden, dan zul je al snel een discussie op gang krijgen. Met wat algemene informatie die 'iedereen' hier wel weet, slinger je geen discussie aan ;)
Zullen we hier alle informatie over beeldschermen uitwisselen? Een beeldscherm is een apparaat waarmee het beeld dat de computer uitstuurt getoond wordt aan de gebruiker. Je kunt het vergelijken met een TV, alleen met als verschil dat je deze op de computer aansluit.

Zoals je ziet biedt dit niet echt aanleiding tot discussie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Overigens hadden we redelijk recent nog een hele (X)HTML discussie met o.a. HTML5 als speler :)

Weinig zin dat weer te herhalen, want heel vrolijk werd je er niet van.

HTML of XHTML voor de herintredende hobbyist

(laat je niet afleiden door de topic-titel, dit werd uiteindelijk een extreem heftige discussie).

[ Voor 34% gewijzigd door Bosmonster op 23-08-2010 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2911
Ok, nu snap ik het wel, kunnen jullie mij anders een beetje op weg helpen met de bedoelde discussie?

rob2911

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emilio1810
Google heeft de shooter Quake II uit 1997 een nieuw leven gegeven dmv een HTML-5 Port te maken met Googles Web Toolkit.

nieuws: Google toont html 5-versie Quake II met WebGL

Het filmpje moet je echt zien want hij is erg gaaf

mischien heeft Google wel een nieuwe trend gezet en komen er nog meerdere bekende shooters uit als browserversie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2911
Maar kunnen wat minder snelle computers of computers met een trage internetverbinding dit soort webapplicaties in HTML, één van de nieuwe functies in versie 5, dit ook echt aan?

rob2911

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Dit is wel de moeite waard:

Dive Into HTML5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:11
rob:
Voor een openingsport, is het wel handig dat je die post ook als eerste hebt. Je hebt een podloodje staan waarmee je (als je erop klik) een eigen post kan bewerken.

Daarnaast is het wel heel karig wat jij als informatie neerzet. Bij een "Het grote ..." topic hier op tweakers:
- Geef je wat algemene informatie over het onderwerp
- Geef je een aantal linkjes waar mensen die er (nog) niet zoveel over weten e.e.a. kunnen lezen over het onderwerp
- Geef je ook aan wat voor reacties je hierop wilt hebben, wat verwacht je van diegenen die posten.

Op deze manier is het geen doen, en als iedereen maar "wat informatie over HTML 5 gaat posten, dan is het einde vrij snel zoek.

Iedereen zal hier nu wat linkjes posten en kort aangeven of ze het de moeite waard vinden oid.. Nu krijg je heel lastig een discussie op gang, of de informatie die je eigenlijk had willen hebben.
Ik snap nog niet wat je doel is met dit topic, misschien dat wat meer uitleg over je doel ook al helpt. Er zijn best veel websites met informatie over HTML 5, maar om die nu hier allemaal neer te zetten. Vaak is het ook (volledig) dubbele informatie, en dat willen we hier natuurlijk niet zo bij elkaar hebben.

Ik werk zelf ook al tijden met HTML, en ben erg benieuwd naar de uiteindelijke HTML5 versie. Vooral omdat het volgens mij semantisch gezien heel wat toevoegt ten opzichte van de huidige versie. Daardoor wordt het voor ontwikkelaars logischer als ze de code aan het opbouwen zijn, ondanks dat er nu ook best wel logica inzit.
Ook voor zoekmachines is het logischer, omdat de informatie duidelijker is onderverdeeld in de verschillende stukkken op de website. Dat is voor mij al de mooiste verandering eigenlijk.

[ Voor 42% gewijzigd door jbdeiman op 23-08-2010 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2911
Ja, maar de meeste veranderingen zijn dan toch eigenlijk met minder handelingen te bereiken, ik bedoel zoekmachine optimalisatie was via andere wegen ook al langer mogelijk en dat geld ook voor veel andere aspecten in de eerdere versies van HTML, eigenlijk is het gewoon efficienter en gebruiksvriendelijker voor de programmeur.

rob2911

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 22:39
Begin eens met het bespreken van wat je onder "HTML5" eigenlijk verstaat. Er zijn namelijk verschillende definities mogelijk:HTML5 op zichzelf is niet zo spannend, betere semantiek, wat nieuwe elementen (o.a. <audio>/<video>, <canvas>, maar niet de contexten (2D en 3D/WebGL) of uitgebreidere Audio API's), strictere parsing regels, etcetera. De combinatie met onderdelen zoals de CSS 3 modules, nieuwe JavaScript opties, Web Workers, Storage, databases, en SVG/MathML maken het interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emilio1810
Het topic is een open topic dus de een gaat er iets dieper op in dan een ander dus het is de bedoeling dat als je het topic doorgaat dat je dan dingen tegenkomt die je kan toepassen in het progameren.
op dit moment zijn dat alleen nog maar de ontwikkelingen die er zijn.

dus als jij over de stof wilt gaan beginnen die het interessanter maakt kan je hier beginnen en dan kunnen andere tweakers er op inhaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:11
rob2911 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 15:23:
Ja, maar de meeste veranderingen zijn dan toch eigenlijk met minder handelingen te bereiken, ik bedoel zoekmachine optimalisatie was via andere wegen ook al langer mogelijk en dat geld ook voor veel andere aspecten in de eerdere versies van HTML, eigenlijk is het gewoon efficienter en gebruiksvriendelijker voor de programmeur.
Dat is eigenlijk wel een beetje de hoofdzaak, maar daarnaast zijn er voldoende toevoegingen om het ook echt interessant te maken. Een video tag, die ongeacht welk systeem werkt e.d.
Je wordt minder afhankelijk van bepaalde besturingssystemen, en van browsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2911
Ok, maar de compatibiliteit met betrekking tot de snelheid van de computers en internetsnelheden :? Of zijn de functies voor gebruikers met minder capaciteit dan uit te schakelen in bijvoorbeeld de instellingen van de nog uit te komen browser IE9?

rob2911

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wij gebruiken al een tijdje een aantal html5 elementen :)

Op dit moment is het semantisch gebruiken van <header>, <nav>, <footer, <section>, <article, <aside> en <time> wel ingeburgerd bij ons. Verder kijken we met modenizr welke features een browser ondersteunt om daarop in te haken.

Verder is het qua styles gewoon dat browsers die iest niet ondersteunen gewoon een minder fancy uiterlijk van de site krijgen. Geen boxshadows, of border-radius dus. Maar in overleg met klanten is dat vaak geen probleem.

Tot slot zijn we aan het experimenten met allerlei extra features zoals @fontface, websockets, video (incl flash-fallback) en webforms. Maar dat zijn slechts fancy prototypes die moeten uitwijzen of ze later voor ons nuttig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

De extra elementen hanteren we nog niet, aangezien ik niet wil dat we afhankelijk zijn van hacks, welke je nodig hebt om het in IE te laten werken. Dit geeft namelijk issues met printversies en mensen zonder javascript. Als <IE9 nog een kleine minderheid is (wat nog wel even gaat duren) vind ik pas dat we dit in productie kunnen toepassen. Gelukkig voegen de extra elementen voor de bezoeker zo goed als niks toe, dus heb ik hier absoluut geen problemen mee. De nadelen van het gebruik hebben de bezoekers wel last van, dus die keuze is wat mij betreft makkelijk. Vooralsnog niet gebruiken.

Video-tag daarentegen is wel aan het inburgeren, wat we met name danken aan ome Steve natuurlijk. Gelukkig is die zeer bruikbaar en eenvoudig met een Flash-fallback toe te passen. Helaas zijn er nog wel aardig wat bugjes in verschillende browsers (Firefox UI werkt niet zonder JS bijvoorbeeld). Ook werkt fullscreen niet goed bij een video in een iframe, wat met de Flash-versie wel werkt. Dit terwijl iframes steeds vaker toegepast worden voor het embedden van video, zodat je eenvoudig een client-based pagina kunt opleveren en het dus nog werkt zonder Javascript. Videodiensten zoals YouTube en Vimeo experimenteren met deze nieuwe embed-methode. Ik vrees alleen dat door beveiligingsredenen dit probleem lastig op te lossen is.

Het meest enthousiast op het gebied van frontend en daadwerkelijk direct resultaat in het ontwerp- en ontwikkelproces ben ik over CSS3. Dit gaat het leven een heel stuk fijner maken.

Wat doctype betreft zijn we overigens al een tijdje over op HTML5. Het gebruik hiervan heeft alleen maar voordelen en is volledig backwards compatible. Veel restricties van de "oude generatie" zijn weer opgeheven en je bent een stuk vrijer in je opmaak. Daarnaast heb je de keuze om XHTML-syntax te gebruiken, wat voor sommige situaties noodzakelijk is. Voorheen goochelden we tussen HTML4 en XHTML, wat niet altijd even prettig was.

[ Voor 41% gewijzigd door Bosmonster op 23-08-2010 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2911
Moet ik hieruit dan ook opmaken dat de laatste versies van de browsers IE, FF en Chrome HTML 5 reeds ondersteunen en dat je daar ook al beperkt gebruik van kunt maken zonder dat de code fout door de browser wordt geinterpreteerd?

rob2911

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

rob2911 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 16:58:
Moet ik hieruit dan ook opmaken dat de laatste versies van de browsers IE, FF en Chrome HTML 5 reeds ondersteunen en dat je daar ook al beperkt gebruik van kunt maken zonder dat de code fout door de browser wordt geinterpreteerd?
Welke code?

(IE8 en lager overigens sowieso niet, die ondersteunt nog 0,0 HTML5/CSS3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emilio1810
Kan iemand mij ook vertellen wanneer de (waarschijnlijke) release datum van HTML 5 is? daarmee bedoel ik dat alle nieuwe Tag's etc. in gebruik zijn genomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Emilio1810 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 17:07:
Kan iemand mij ook vertellen wanneer de (waarschijnlijke) release datum van HTML 5 is? daarmee bedoel ik dat alle nieuwe Tag's etc. in gebruik zijn genomen
Staat gewoon op de Wiki:
Ian Hickson, editor of the HTML5 specification, expects the specification to reach the Candidate Recommendation stage during 2012.[8] The criteria for the specification becoming a W3C Recommendation is “two 100% complete and fully interoperable implementations”.[8] In an interview with TechRepublic, Hickson guessed that this would occur in the year 2022 or later.[9] However, many parts of the specification are stable and may be implemented in products:
Maar dit is niet zo heel boeiend. Het gaat om browser support en hoeveel die browsers gebruikt worden uiteindelijk in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emilio1810
Bosmonster schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 17:11:
Maar dit is niet zo heel boeiend. Het gaat om browser support en hoeveel die browsers gebruikt worden uiteindelijk in de praktijk.
zullen alle aankomende browsers HTML 5 ondersteuen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 08:26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
Voor de devvers die zich al ingelezen hebben, CreativeFan heeft een rijtje gemaakt van gave HTML5 artikelen, zeker de moeite waard; http://creativefan.com/th...-and-inspiring-showcases/

Vooral de HTML5 support list van Findmebyip is handig voor in de OP; http://www.findmebyip.com/litmus/#target-selector

En hier een kort maar duidelijk overzichtje van wat er is veranderd/toegevoegd; http://www.threestyles.co...html5-rocks-my-socks-off/

offtopic:
@rob2911&Emilio2810, is het nog een beetje leuk daar in M'/S'kanaal? (ex-)2e Exloërmond & Ubbo Emmius represents ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Peedy op 23-08-2010 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Emilio1810 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 17:28:
[...]

zullen alle aankomende browsers HTML 5 ondersteuen?
Wat denk je zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
De nadelen (printversie en geen-javascript gebruikers) hebben ons doen besluiten het juist wel te gebruiken :)

Je ziet misschien niet zozeer de voordelen, maar een semantische opmaak is juist steeds meer van belang. In combinatie met microformats (sommige elementen zijn opgenomen in html5 specs) en rdfa geef je veel meer betekenis aan je platte code. In ons geval vinden we dat zwaarder wegen dan de genoemde nadelen.
Video-tag daarentegen is wel aan het inburgeren, wat we met name danken aan ome Steve natuurlijk.
Welke encoding? Dat is namelijk wel problematisch. Als je standaard al een flashplayer gebruikt die h.264 video's uitleest is <video> met deze encoding natuurlijk een fluitje van een cent. Helaas dat juist de codec problemen oplevert, en voor onze performance willen we niet een ogg, h.264 én vp8 gecodeerde video aanbieden (je blijft bezig 8)7). Vandaar dat we op dat gebied iets wat afwachtend zijn, om daarna de media (audio hoort hier namelijk ook bij) direct goed op te nemen.
Het meest enthousiast op het gebied van frontend en daadwerkelijk direct resultaat in het ontwerp- en ontwikkelproces ben ik over CSS3. Dit gaat het leven een heel stuk fijner maken.
qft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

rob2911 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 14:36:
De nieuwe tag <embed> is bedoeld voor plugin content van andere websites,
Sinds wanneer is de embed tag nieuw? Goed, het was geen onderdeel van de HTML4- of XHTML-standaard, maar de tag wordt wel heel breed ondersteund.

Verder vind ik het een beetje vreemd om een "groot HTML5-topic" te openen als je zelf blijkbaar weinig tot niets van het onderwerp weet, gezien de redelijk basale vragen die jullie vervolgens in dit topic stellen. HTML5 is nu ook al te gebruiken en zelfs in IE met de bijbehorende Javascript-file die zorgt dat het zaakje werkt met nieuwe tags. Zelfs CSS3 is in IE al te gebruiken met een JS-file, maar die is bij mijn weten vrij traag. Verder is het nogal wiedes dat op den duur alle browsers HTML5 (en CSS3) volledig gaan ondersteunen, zoals je zelf ook had kunnen vinden.

Dit, in combinatie met het feit dat het topic voor een "groot topic" erg mager is en met het feit dat jullie niet eerst even toestemming hebben gevraagd om dit topic te openen (zoals dat bij grote topics gebruikelijk is op GoT), maakt dat ik dit topic ga sluiten, te meer omdat een groot deel van de discussie hier over het topic zelf ging in plaats van het onderwerp. Als je graag een nieuw HTML5-topic wil openen kan dat best, maar dan zou ik graag eerst een voorsteltopicstart in Schop een Modje zien zodat we dat topic wél goed van start kunnen laten gaan. ;)

Dit topic gaat in elk geval dicht. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.