Upspinnen HD's

Pagina: 1
Acties:

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:58
Ik heb momenteel 10 verschillende HD's in mijn behuizing. Als ik nu een programma of updates wil installeren gaan al die HD's één voor één upspinnen. Dat duurt bij 10 HD's nog al even. Bestaat er een programma of iets waardoor ze allemaal tegelijk upspinnen? Dit moet mogenlijk zijn aangezien dat bij het opstarten van de PC zelf ook gebeurt.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
In windows 7 (misschien ook Vista) :
Control Panel\All Control Panel Items\Power Options\Edit Plan Settings-> Change advanced power settings-> Hard disk -> Turn off hard disk after -> Setting : 0
Dan blijven ze altijd spinnen.

[ Voor 44% gewijzigd door djexplo op 23-08-2010 13:01 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Tromp.et
Allereerst ben ik er zojuist achter gekomen dat dit bericht bij "Complete Systemen & Laptops" staat wat niet helemaal juist is, misschien dat een modje dit even kan verplaatsen naar "Opslagmedia & I/O Controllers"? B.v.d., en excuus...
djexplo schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 12:59:
In windows 7 (misschien ook Vista) :
Control Panel\All Control Panel Items\Power Options\Edit Plan Settings-> Change advanced power settings-> Hard disk -> Turn off hard disk after -> Setting : 0
Dan blijven ze altijd spinnen.
Maar dit is niet wat ik wil. Ik vind het prima dat die dingen in "stand-by" gaan, of hoe je dat noemt. Dat scheelt stroom, en als ze allemaal aan het draaien zijn wil mijn behuizing wel eens nogal gaan resoneren.

Dus ik zoek echt specifiek iets om ervoor te zorgen dat ze allemaal tegelijk upspinnen.

PS: ik gebruik inderdaad wel Windows 7 ja... :)

• rob2911
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-11-2025
Ben is gaan kijken op verschillende sites:

Wikipedia zegt het volgende over SATA schijven:

------------------

Seriële ATA gebruikt smallere kabels dan de bandkabels van parallelle ATA, waardoor er in de computerkast meer ruimte overblijft. Dit is gunstig voor de koeling. De kabels kunnen bovendien niet omgekeerd worden aangesloten, zoals dat bij veel oudere IDE-kabels wel het geval was. Verder is er geen sprake meer van een gedeelde bus zoals bij IDE. Hierdoor is er geen onderscheid meer tussen master en slave.

De voedingskabels voor ATA-schijven zijn eveneens verschillend en compacter. Extra verschillen met de gangbare Molex-connectors zijn:

5 pinnen ten behoeve van de ground om de totale terugvoerstroom (maximaal 7,5A - 1,5A per pin/ader).
Een extra spanningsniveau van 3,3 volt (verdeeld over 3 pinnen, eveneens om aan de totale stroombehoefte te kunnen voldoen).
Een hotplug-detectiepin per spanningsniveau die langer is dan de andere (en de ground) zodat deze bij het hot-swappable inschuiven als eerste contact maakt (zie hieronder).
Eén pin ten behoeve van vertraagde (vertrapte) opstart (staggered spinup) vanuit de voeding zodat niet alle schijven tegelijk tegelijk opstarten en ineens een grote stroombehoefte vragen.

-----------------------

Hieruit maak ik in ieder geval op dat het gaat om meerdere SATA schijven, maar omdat het dus iets van de bekabeling is vraag ik me af of het wel mogelijk is om het op te lossen mbv software?

[edit]

Even later vond ik op de Engelstalige Wikipedia het volgende:

------------------------

Staggered spin-up

In computers with multiple hard drives a method called staggered spin-up can be employed to prevent the excessive power-consumption of spin-up from resulting in a power shortage. Staggered spin-up typically starts one drive at a time, either waiting for the drive to signal it is ready or allowing a predefined period of time to pass before starting the next drive. If the power supply is able to supply sufficient current to start multiple drives at a time, that, too, is common.

This requires a feature called Power-up in standby[1] (also called PM2[2]) in both the hard drives and the computer's BIOS, as this option prevents the hard drives from spinning up when receiving current, waiting for the staggered spin-up.

Information from the Fujitsu Serial ATA Interface for Mobile Hard Disk Drives whitepaper [3]:

“ Staggered spin-up is a simple mechanism by which the storage subsystem controller can sequence hard disk drive initialization and spin-up. Having this feature not only provides greater reliability, but it allows the system to avoid power surges if all of the HDDs spin up simultaneously during system power up (in a multi-drive environment). Another benefit to having staggered spin-up is the use of more cost-effective power supplies, which prevents power supply damage and system brownouts.

Note that staggered spin-up of disks is not confined solely to mobile drives, and is a feature of many multi-drive systems using SATA and RAID.

Bron: Wikipedia: Spin-up (Daar is misschien ook nog meer interessante informatie te vinden)

---------------------------

Waaruit weer op te maken is dat er waarschijnlijk niets aan te veranderen is omdat het een beveiliging is tegen het plotselinge (overmatig) gebruik van de voeding afgeleverde waarde. Misschien is het een mogelijkheid om je hdd's zelf in RAID te configureren, hiervan heb ik niet zoveel verstand maar daarover is genoeg te vinden in de faq van Storage en I/O controllers. (Daar hoort dit topic eigenlijk ook thuis en niet CS&L :P) Succes met deze informatie, ik hoop dat je er wat mee kunt... :*)

[ Voor 43% gewijzigd door rob2911 op 23-08-2010 14:00 ]

rob2911

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Misschien een stomme vraag maaruh, waarom 10 hd's ?

enorm veel warmte ontwikkeling en stroomverbruik lijkt mij

• laurenssie
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-08-2024
Viper® schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:52:
Misschien een stomme vraag maaruh, waarom 10 hd's ?

enorm veel warmte ontwikkeling en stroomverbruik lijkt mij
RAID 61 ofzo? :D

• Tromp.et
Zegge.... 8)

Nee, het zijn echt 10 HD's. En gewoon vol met Data. Voornamelijk veel Blu-Ray films. Het levert wel wat warmte op je, maar als ze dus in niet meer spinnen leveren ze ook niet zoveel warmte meer op. Daarom vind ik dat niet zo erg, alleen het upspinnen duurt me gewoon veel te lang.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:03
Zoals hierboven al gezegd; je moet dit niet willen.

Harde schijven pakken best wat stroom als ze opspinnen. Als ze dat allemaal tegelijk doen, komt het waarschijnlijk niet goed.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
call me stupid but I don't get it :P

Blijkbaar heb je veel data opslag. Ik had ook een pc met 6 schijven.
Maarja dat zijn dan schijven van 80 gb, 200 gb, 320 gb etc.

Uiteindelijk heb ik gewoon 1 schijf van 1 tb gekocht, klaar :P

• Tromp.et
rob2911 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:51:
Ben is gaan kijken op verschillende sites:

Wikipedia zegt het volgende over SATA schijven:

------------------

Seriële ATA gebruikt smallere kabels dan de bandkabels van parallelle ATA, waardoor er in de computerkast meer ruimte overblijft. Dit is gunstig voor de koeling. De kabels kunnen bovendien niet omgekeerd worden aangesloten, zoals dat bij veel oudere IDE-kabels wel het geval was. Verder is er geen sprake meer van een gedeelde bus zoals bij IDE. Hierdoor is er geen onderscheid meer tussen master en slave.

De voedingskabels voor ATA-schijven zijn eveneens verschillend en compacter. Extra verschillen met de gangbare Molex-connectors zijn:

5 pinnen ten behoeve van de ground om de totale terugvoerstroom (maximaal 7,5A - 1,5A per pin/ader).
Een extra spanningsniveau van 3,3 volt (verdeeld over 3 pinnen, eveneens om aan de totale stroombehoefte te kunnen voldoen).
Een hotplug-detectiepin per spanningsniveau die langer is dan de andere (en de ground) zodat deze bij het hot-swappable inschuiven als eerste contact maakt (zie hieronder).
Eén pin ten behoeve van vertraagde (vertrapte) opstart (staggered spinup) vanuit de voeding zodat niet alle schijven tegelijk tegelijk opstarten en ineens een grote stroombehoefte vragen.

-----------------------

Hieruit maak ik in ieder geval op dat het gaat om meerdere SATA schijven, maar omdat het dus iets van de bekabeling is vraag ik me af of het wel mogelijk is om het op te lossen mbv software?

[edit]

Even later vond ik op de Engelstalige Wikipedia het volgende:

------------------------

Staggered spin-up

In computers with multiple hard drives a method called staggered spin-up can be employed to prevent the excessive power-consumption of spin-up from resulting in a power shortage. Staggered spin-up typically starts one drive at a time, either waiting for the drive to signal it is ready or allowing a predefined period of time to pass before starting the next drive. If the power supply is able to supply sufficient current to start multiple drives at a time, that, too, is common.

This requires a feature called Power-up in standby\[1] (also called PM2\[2]) in both the hard drives and the computer's BIOS, as this option prevents the hard drives from spinning up when receiving current, waiting for the staggered spin-up.

Information from the Fujitsu Serial ATA Interface for Mobile Hard Disk Drives whitepaper \[3]:

“ Staggered spin-up is a simple mechanism by which the storage subsystem controller can sequence hard disk drive initialization and spin-up. Having this feature not only provides greater reliability, but it allows the system to avoid power surges if all of the HDDs spin up simultaneously during system power up (in a multi-drive environment). Another benefit to having staggered spin-up is the use of more cost-effective power supplies, which prevents power supply damage and system brownouts.

Note that staggered spin-up of disks is not confined solely to mobile drives, and is a feature of many multi-drive systems using SATA and RAID.

Bron: Wikipedia: Spin-up (Daar is misschien ook nog meer interessante informatie te vinden)

---------------------------

Waaruit weer op te maken is dat er waarschijnlijk niets aan te veranderen is omdat het een beveiliging is tegen het plotselinge (overmatig) gebruik van de voeding afgeleverde waarde. Misschien is het een mogelijkheid om je hdd's zelf in RAID te configureren, hiervan heb ik niet zoveel verstand maar daarover is genoeg te vinden in de faq van Storage en I/O controllers. (Daar hoort dit topic eigenlijk ook thuis en niet CS&L :P) Succes met deze informatie, ik hoop dat je er wat mee kunt... :*)
Hartelijk dank voor zoveel info!

Maar het gekke vind ik, dat als je PC opstart dat ze dan wel allemaal tegelijk aan gaan. Gewoon alle 10. Dit gaat zonder problemen.

Volgens de specificaties van twee van die schijven gebruiken ze bij het upspinnen maximaal 2,2A. Dit zijn er 10, en ook nog wat andere, dus laten we zeggen maximaal 30A. Mijn voeding levert over de vier 12V rails maximaal 72A geloof ik. Dat zal ik straks nog even na kijken. En heb de HD's met verschillende kabels aangesloten. 5 via Sata powerkabels, en de andere 5 verdeeld over drie verschillende molex kabels uit de voeding. Dus ik denk dat ik wel meer dan een van die 12V rails gebruik. Verder heb ik nog een HD4850, een Q6600, en nog vier reepjes geheugen.
Volgens mij moet dit gewoon prima gaan? Dat doet het in ieder geval al een tijdje.... :)

De voeding is trouwens 750W in totaal.
Viper® schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 14:07:
call me stupid but I don't get it :P

Blijkbaar heb je veel data opslag. Ik had ook een pc met 6 schijven.
Maarja dat zijn dan schijven van 80 gb, 200 gb, 320 gb etc.

Uiteindelijk heb ik gewoon 1 schijf van 1 tb gekocht, klaar :P
Dat zal enigzins lastig gaan. Het zijn 4 schijven van 2 TB, 1 van 1,5 TB, 2 van 1 TB, en dan nog 3 van 0,5TB die ik in RAID 0 heb draaien met Windows erop... En dan ook nog twee externe HD's...

Call me stupid but ... :P ik heb gewoon veel opslag nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Tromp.et op 23-08-2010 14:13 ]

• rob2911
Hmm, waarschijnlijk kan je voeding het ook wel aan, maar het is gewoon niet mogelijk denk ik om het staggered spinuppen uit te zetten, maar als Windows dat kan met opstarten moet het toch mogelijk zijn om in het binnenste van de computer dit uit te zetten, maar vraag me niet hoe.

rob2911

• Tromp.et
rob2911 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 14:17:
Hmm, waarschijnlijk kan je voeding het ook wel aan, maar het is gewoon niet mogelijk denk ik om het staggered spinuppen uit te zetten, maar als Windows dat kan met opstarten moet het toch mogelijk zijn om in het binnenste van de computer dit uit te zetten, maar vraag me niet hoe.
Ja of Windows het is met opstarten denk ik niet. Het gebeurt als de PC nog in de bios bezig is. Dus op het eerste scherm. Zo'n mooi zwart scherm, de de hoeveelheid geheugen in KB, clock van de processor etc.

• rob2911
Ok, in dat geval is het waarschijnlijk niet Windows maar het moederbord zelf die zeg maar een snelle opstart check maakt van alle hardware. Dan wordt het vrees ik al helemaal moeilijk om dit op te lossen. Probeer wat door te experimenteren met RAID zou ik zeggen, de info is te vinden bij Storage & I/O controllers zoals ik al eerder zei, natuurlijk biedt de rest van het internet ook genoeg informatie. En anders moet je misschien overwegen om te kiezen voor de aanschaf van een of twee nieuwe harde schijven met een grotere capaciteit. De oude schijven kun je met speciale programma's kompleet wissen en vervolgens misschien verkopen? Anders zul je waarschijnlijk gewoon moeten accepteren dat de hdd's eerst moeten upspinnen... het is niet anders waarschijnlijk

rob2911

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-02 00:26

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

1. Laat ze lekker draaien : Doe ik ook :P
2. Maak een .bat file met daarin iets stoms als een dir commando voor elke schijf en click die eerst aan voordat je iets gaat doen :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-01 21:45
Tromp.et schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 14:09:

Dat zal enigzins lastig gaan. Het zijn 4 schijven van 2 TB, 1 van 1,5 TB, 2 van 1 TB, en dan nog 3 van 0,5TB die ik in RAID 0 heb draaien met Windows erop... En dan ook nog twee externe HD's...

In RAID 0? Maar dan komt dit toch neer op 10x0,5TB? (5TB dus).
Dan verlies je toch 8TB?

Of ligt het aan mij, en heb je bij RAID 0 totaal niet dezelfde grootte nodig?

🤞🏻

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
bn326160 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 15:10:
[...]

In RAID 0? Maar dan komt dit toch neer op 10x0,5TB? (5TB dus).
Dan verlies je toch 8TB?

Of ligt het aan mij, en heb je bij RAID 0 totaal niet dezelfde grootte nodig?
3x 0,5TB in raid 0, de rest niet.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

eh de quotes van rob2911 wijzen toch op een bios optie?
maw zoek eens of dat bij jouw bios ook uitgezet kan worden.. (op eigen risico, check ff of je pc dan niet instabiel wordt)

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

Verwijderd

Heb hier ook een stuk of 12 schijven die ook lekker stoppen met draaien na een x aantal minuten. Als ik iets nodig heb van een schijf spint alleen die schijf op en niet allemaal. En dat is toch wat de TS wil geloof ik?

Moet wel zeggen dat ik in totaal drie verschillende controllers gebruik. P35 mobo met de Intel ich9 en de controller van Gigabyte zelf en dan ook nog een adaptec pci-e controller.

• rob2911
nero355 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 15:02:
1. Laat ze lekker draaien : Doe ik ook :P
2. Maak een .bat file met daarin iets stoms als een dir commando voor elke schijf en click die eerst aan voordat je iets gaat doen :)
Een .bat file maken moet wel kunnen maar dan nog moet je iedere keer dat bestand aan klikken, op een gegeven moment wordt je daar knap chagrijnig van, en ik ben er zo onderhand wel van overtuigd dat er iets moet zijn om het op te lossen. Zo'n .bat file moet je trouwens ook kúnnen maken :P Ik zelf zal geen flauw idee hebben hoe dat moet en de TS ook niet anders start ie niet zón topic toch?

Ik denk toch echt dat het mogelijk moet zijn met RAID of iets in het BIOS, maar ook dan moet je weten waar je zijn moet en dan is het wachten op iemand die dat weet toch?

rob2911

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Tromp.et schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 14:09:

[...]

Misschien tijd voor een dedicated server ding in de kelder/meterkast? Die kan ook echt de schijven uitzetten wanneer ze niet nodig zijn. Kan me haast niet voorstellen dat je die data continu 24/7 beschikbaar moet hebben?

Mijn server gaat aan via BIOS en uit via een scheduled task zodat hij alleen aan staat in de avonduren (wanneer er iemand thuis is) en aanzetten kan eventueel ook via wake-on-lan.

https://discord.com/invite/tweakers

• Tromp.et
Veel reacties hier, dat had ik niet verwacht... Maar dat is natuurlijk alleen maar positief. :)

Over die Raid 0, dat bereft inderdaad alleen die drie 500 GB schijven. Ik had het een beetje verwarrend neergezet...

Ik zal verder eens in de Bios op zoek gaan. Het betreft een GigaByte P35-DS4. Met RAID aan. Dit gaat dan via de Intel chip. (En het is geen RAID via de bios van GigaByte (wat ook voor twee poorten mogenlijk is) ). Daar heb ik één volume aangemaakt. Verder heb ik nog een los PCI-e x4 kaartje met twee keer USB 3.0 en twee keer Sata 600. Die heeft ook weer een aparte bios, maar daar heb ik nog niet in gekeken. Dat zal ik zo doen.

Verder heb ik geen verstand van BAT files. Daar zal ik eens naar googlen.

• rob2911
redfoxert schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 15:41:
[...]

Misschien tijd voor een dedicated server ding in de kelder/meterkast? Die kan ook echt de schijven uitzetten wanneer ze niet nodig zijn. Kan me haast niet voorstellen dat je die data continu 24/7 beschikbaar moet hebben?

Mijn server gaat aan via BIOS en uit via een scheduled task zodat hij alleen aan staat in de avonduren (wanneer er iemand thuis is) en aanzetten kan eventueel ook via wake-on-lan.
Dat is inderdaad nog niet zo'n slecht idee. Maar kost natuurlijk wel wat. Misschien is het een optie om een RAID NAS aan te schaffen waar dus meerdere hdd's in kunnen worden geplaatst. Dan is de data van de hdd's die niet continue beschikbaar hoeft te zijn voor de windows client en andere applicaties op een veilige plek waarvan vaak een automatisch een back-up te maken is. De sata schijven die nu in de pc van de TS zitten kunnen dan worden overgeplaatst zodat er niet meer zoveel hdds in de pc zitten en de data is altijd bereikbaar via een draadloze of bekabelde internetverbinding in het netwerk. De data is dan ook gewoon te bewerken, verwijderen of te plaatsen.

[ Voor 28% gewijzigd door rob2911 op 23-08-2010 15:51 ]

rob2911

• Tromp.et
redfoxert schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 15:41:
[...]

Jup, voor een arme student zeker..... :P
Maar inderdaad. Die data is eigenlijk nooit nodig. Heel af en toe. Ik heb er ook aan gedacht alle schijven gewoon los te houden, maar dan ben ik te veel bang voor schade e.d. En nu heb ik ze ook mooi bij elkaar. Heb al wel USB 3.0 dus in de toekomst misschien wat meer extern gaan werken. USB 2.0 is gewoon niet snel genoeg, en e-sata vind ik een wanhoop. En ik heb ook geen vrije sata poorten meer om e-sata op aan te sluiten...

• redfoxert
  • Niet online
Waarom zou dat duur moeten zijn? Goedkoop moederbordje, cpu en geheugen en op een gemiddeld moederbord kan je standaard al 6 schijven kwijt. De grootste kostenpost is misschien nog wel de kast met voeding maar ook daar zijn voldoende goedkope dingen te vinden. Mijn server was, exclusief schijven, nog geen 400 euro.

Je zegt dat je e-SATA een wanhoop vind. Dan zal je waarschijnlijk slechte ervaringen hebben met onboard extra poorten voor e-SATA ...die heb ik namelijk ook. Echter, een e-SATA kabel aan een Intel poortje is echt super. En je USB 3.0 moederbordje zal ook niet goedkoop geweest zijn :)

• rob2911
Dan zijn er genoeg goedkopere NAS systemen te vinden kijk maar is in de pricewatch op NAS.

rob2911

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-02 11:42

mux

99% efficient!

Ik zie ook wel potentieel in het herorganiseren van je storage. Je opstartschijf kun je beter vervangen door een SSD (ik neem aan dat je RAID 0 wilt voor performance), die is sowieso mijlen sneller dan elke vorm van HDDs in RAID. Daarnaast nog één schijfje in de PC voor alle lokale data die te groot is voor de SSD, en verderop in je netwerk een dikke NAS (denk aan 4 of 5-bay qnap, drobo, etc.).

Het is niet heel goedkoop allemaal, maar met zo'n monsterlijke dataconsumptie moet je toch wat.

• rob2911
Ziet er veelbelovend uit, maar mocht je als nog kiezen voor een NAS: pricewatch: QNAP TS-410 Turbo NAS

Is nog altijd goedkoper als 400 euro en waarschijnlijk een stuk energiezuiniger

rob2911

• nero355

nero355

rob2911 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 15:37:Zo'n .bat file moet je trouwens ook kúnnen maken :P Ik zelf zal geen flauw idee hebben hoe dat moet en de TS ook niet anders start ie niet zón topic toch?
Dat weet ik niet... kwestie van erop komen/vindingrijkheid :)

Anyway =>

code:
1
2
3
4
5
6
7
D:
dir
E:
dir
F:
dir
enz...

En dat als .bat opslaan met kladblok B)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• rob2911
Ok maar dan alsnog is het niet praktisch of wel :?

rob2911

• nero355

nero355

Pleur het in je "Quick Launch" en het valt best mee.

Maar nogmaals : Het is een HDD ... lekker laten draaien !! Is geen 5870 die constant 200+ watt trekt ;)

• redfoxert
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 16:11:
Pleur het in je "Quick Launch" en het valt best mee.

Maar nogmaals : Het is een HDD ... lekker laten draaien !! Is geen 5870 die constant 200+ watt trekt ;)
Heb vorige week toevallig 7 disks in mn server vervangen voor 3 nieuwe (2TB meer en 50W continu energie minder).

Afhankelijk van het type schijven kunnen die samen nog behoorlijk wat trekken :)

Waar het in geval van de TS om ging is dat zijn schijven aan gaan zodra hij "een" programma start. Wellicht is het handiger om in zijn geval te kijken waarom dat programma die schijven benadert, tenzij dat normaal is (index prog oid). In alle andere gevallen lijkt het mij niet wenselijk dat een programma een harddisk uit sleep mode haalt zonder dat daar een reden voor is.

• rob2911
redfoxert schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 16:22:
[...]

Heb vorige week toevallig 7 disks in mn server vervangen voor 3 nieuwe (2TB meer en 50W continu energie minder).

Afhankelijk van het type schijven kunnen die samen nog behoorlijk wat trekken :)

Waar het in geval van de TS om ging is dat zijn schijven aan gaan zodra hij "een" programma start. Wellicht is het handiger om in zijn geval te kijken waarom dat programma die schijven benadert, tenzij dat normaal is (index prog oid). In alle andere gevallen lijkt het mij niet wenselijk dat een programma een harddisk uit sleep mode haalt zonder dat daar een reden voor is.
Daar zit dan ook wel weer wat in, wat een boel verschillende meningen zeg als ik de TS was zou ik op een gegeven moment niet meer weten wat ik zou moeten doen en daarvoor is een forum toch eigenlijk niet bedoeld?

rob2911

• FlyLo
  • Laatst online: 18-12-2023
Tromp.et schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 14:00:
[...]

Zegge.... 8)

Nee, het zijn echt 10 HD's. En gewoon vol met Data. Voornamelijk veel Blu-Ray films. Het levert wel wat warmte op je, maar als ze dus in niet meer spinnen leveren ze ook niet zoveel warmte meer op. Daarom vind ik dat niet zo erg, alleen het upspinnen duurt me gewoon veel te lang.
Waarom niet één of twee behuizingen kopen voor harde schijven, alle data-schijven eruit halen en in een behuizing steken als je ze nodig hebt. Soort van prijs-compromis tov een NAS.
Elders geef je aan dat je geen e-sata kan gebruiken omdat je niet meer genoeg aansluitingen hebt maar als je al die onnodige schijven eruit haalt, lukt het toch wel?

• Tromp.et
Dacht al dat dit zou gebeuren... 8)

Koop een NAS dit, bouw zelf een servertje etc. Allemaal al lang aan zitten denken, maar het kost allemaal geld en dit werkt nu eenmaal prima. Behalve dat dat upspinnen niet zo geweldig is.
Dat servertje zal en vanzelf komen, daar ben ik zeker van maar nu even niet. Ook die NAS niet. Punt. Jullie kunnen me wel proberen over te halen, maar dat gaat niet lukken (denk ik... :P )).

Zo'n Batfile ga ik proberen. Wat gebeurt er precies als ik dat run? "Dir" is toch iets van alle bestanden laten zien? Of gebeurt dat dan niet?

Het probleem is verder niet dat alle schijven op gaan spinnen als ik een programma draai, maar meer als ik een programma of updates voor iets ga installeren. Zo moetst ik vandaag bijvoorbeeld Java installeren. Leuk, dat doe je zo, maar op deze manier duurt dat een eeuwigheid. Omdat om de een of andere reden Windows alle schijven upspint als je maar een willekeurig programma gaat installeren. Of updates voor Windows installeert. Wat het nut daar van is is me trouwens volstrekt onduidelijk.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-02 13:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

--> OM

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het is een gok maar heb je misschien een virusscanner mee lopen die dan bij installatie van een programma een snelle scan doet en hierdoor alle schijven wakker worden geschud.

• Tromp.et
Roel1966 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 20:30:
Het is een gok maar heb je misschien een virusscanner mee lopen die dan bij installatie van een programma een snelle scan doet en hierdoor alle schijven wakker worden geschud.
Dat is te proberen. Ik maak gebruik van Microsoft Security Essentials. Maar ik zal die eens uitschakelen als ik weer een programma installeer.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
De meeste RAID controllers en server-grade moederborden hebben native staggered spin-up in de BIOS zitten met een interval die je meestal ook kunt veranderen.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

Hehe bekend probleem :)

Ik heb er 12 in een pc zitten, zelfde probleem.
Volgens mij gebeurt dat alleen elke keer als je zo een "bestand open dialoog" krijg
Windows gaat dat kijken of die drive nog wel aanwezig is, en gaat pas naar de volgende kijken nadat dat de huidige is gechecked, ipv lekker allemaal tegelijk.

Nu heb ik ze wel in een losse pc zitten, dus ik heb er niet zo last van.
En ook nooit naar een oplossing gezocht.

Overigens is staggered spinup door je controller alleen mogelijk als je een hotswappable hd-rack oid gebruikt.
Als je gewoon de standaard sata-powercable gebruikt is die functie uitgeschakeld.

Niet echt een hulpzame post dus :), maar mocht je een simpele plossing hebben dan zou ik die ook graag willen weten :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-02 15:00
Hmmm. Zet de schijven eens in IDE mode in plaats van AHCI in je BIOS (ik weet trouwens niet of je dat wilt, want dit zal een hoop systeem veranderingen terweeg brengen en ik weet niet of je RAID sets dit gaan overleven, dus zorg voor backups voordat je hieraan begint!!).

Kijk hier eens naar: http://battlelancer.com/tag/windows-7/
Een andere (geen MS) AHCI driver installeren zou ook nog een optie kunen zijn, mocht die er zijn voor je mobo.

^ Alle genoemde dingen kunnen gevaarlijk zijn voor je huidige configuratie en data, dus op eigen verantwoordelijkheid.

"That was left handed..." - JJH

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb nog eens even rond gezocht voor het staggered spinuppen en voor zover ik kon zien zijn er harddisks waarbij je met behulp van een jumper op de harddisk PM of PM2 zou kunnen uitschakelen. PM staat dus gewoon voor Power Management dus misschien dat dit toch eens iets is om na te kijken, maar er stond bij dat dit niet bij alle harddisks uit te schakelen valt.

Wel word er toch ook weer gewaarschuwd dat wanneer er meerdere harddisks in het systeem zitten dat het niet aan te raden is dat deze in 1 keer op spinnen omdat dit toch wel een tamelijke klap voor een voeding kan zijn. Vaak worden er ook van die ideale wattages geschreven en gezegd van ow maar een harddisk trekt niet veel weg echter ben ik het daar niet mee eens, want een harddisk kan wel degelijk tamelijk wat stroom weg trekken.

Als je alleen al bijvoorbeeld bekijkt hoe warm een harddisk kan worden en logisch geredeneerd ontstaat warmte door energieverbruik, en dat dan naast mekaar gelegd geloof ik niet zo in die lage wattages wat men pretendeerd. Dus persoonlijk zou ik dit euvel voor lief nemen en eerlijk gezegd merk ik er zelf hier weinig van in mijn RAID-0 keten met 2 Western Digital Caviar Blacks erin, en denk ik dat dit deels ook wel aan de snelheid van een harddisk ligt.

Evenzogoed even hier een voorbeeldje van dat uitschakelen van het Power Management.
Pagina: 1