E-bike kit haalt beloofde snelheid niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-05 00:17
Zaterdag heb ik het volgende van E-bay binnen gehad:

+ Een e-bike kit, bestaande uit:
- Een fietswiel met 24V 400 Watt elektromotor daarin.
- Een bijbehorende controller
- Bedrading, bediening, verlichting etc.
+ Een 24V, 15Ah accu met een max. continue belasting van 20A met een piek naar 30A.

Setje is aangesloten en werkt, maar ik haal maar een snelheid van 20-25 km per uur, terwijl 35 km per uur mogelijk moet zijn.

Ik ben dus op zoek naar de bottleneck, wat is hierin het meest waarschijnlijk? Met de acceleratie is niks mis. Ik ga vanavond een nieuwe multimeter halen om de spanning en stroom van de accu te meten. Stel dat dat 10 Ampere is, hoe kan ik dan bepalen of bijvoorbeeld de controller wel genoeg vraagt of dat de accu niet meer kan leveren?

Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:57

Bezulba

Formerly known as Eendje

geadverteerde snelheden bij dit soort dingen zijn altijd met 0 kilo belasting, wind mee en de heuvel af. Hoe zwaarder de fiets en bestuurder hoe langzamer het gaat.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:55
Heb je je banden al keihard opgepompt? Verder is het niet verboden zelf een beetje bij te trappen volgens mij. De meeste multimeters gaan overigens maar tot 10A, als je daar boven gaat meten mag je een nieuwe zekering gaan halen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-03 09:43
Ik heb ook zo'n kit op mijn fiets gemonteerd.
500W 24V motor, 4x 12V 9Ah loodaccu (2 in serie, en dat 2x parallel)

Nadat ik mijn bekabeling van standaard 2x0.75mm snoer naar 2.5mm snoer veranderde kreeg ik ineens een hoop meer vermogen. Desondanks is de snelheid van mijn fiets nog steeds gemiddels 18.5 kilometer per uur. Actieradius ongeveer 15 kilometer.

Bij meetrappen lijkt het er op dat de controller zelf afhaakt bij 25 kilometer per uur. Dus mogelijk zit er een begrenzing in. Verder is het, hoe lager de interne weerstand van je accu's hoe beter. Neem liever 2 van 10Ah parallel dan 1x20Ah. Zelf zit ik er over te denken een 24V 20Ah LiFePo4 accu te halen.

De bedrading van mijn fiets gaat vandaag weer een upgrade krijgen naar 5mm snoer. Ik hoop dan nog minder verliezen te hebben.

Even een los vraagje, hoe heb jij je fiets verzekerd? Dit aangezien 500W buiten de nederlandse vrijstelling voor fietsen met hulpmotor valt. En waarschijnlijk heb je ook geen trapsensor.
Ikzelf ben al een tijd in gesprek met de RDW om een kentekenbewijs te kunnen krijgen zodat ik een spartamet verzekering kan nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door koffercomputer op 23-08-2010 11:56 ]

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-05 13:21
Maar het is toch zo dat in Nederland elektrische fietsen alleen tot 25kn/uur mogen mee werken? Alles daarboven mag je op eigen power doen?

Dit omdat dat tot de snorfiets categorie hoort en je anders een soort elektrische brommer/scooter in fietsvorm krijgt en dus een helm, certificaat, verzekering, kentekenbewijs e.d. moet hebben.

Er is natuurlijk vast wel een manier om boven die 25 te komen maar dan zal je zelf er wat aan moeten aanpassen.

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:46

rapture

Zelfs daar netwerken?

500 W is in de brommertabel (daarmee worden boetes op een rollenbank bepaald) ongeveer 45 km/h, maar zet de controller ookwel maximaal vermogen op de motor? 21 A voor een halve kW is niet weinig en je hebt minstens 2,5 mm² nodig. Spanningsval over de draden en inwendige weerstand van de accu spelen ook een rol.

Is je fiets mechanisch wel in orde? Meestal zijn het roestbakken dat je eigenlijk moet reviseren voordat ze soepel rijden.

[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 23-08-2010 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
koffercomputer schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 11:54:
Ik heb ook zo'n kit op mijn fiets gemonteerd.
500W 24V motor, 4x 12V 9Ah loodaccu (2 in serie, en dat 2x parallel)

Nadat ik mijn bekabeling van standaard 2x0.75mm snoer naar 2.5mm snoer veranderde kreeg ik ineens een hoop meer vermogen. Desondanks is de snelheid van mijn fiets nog steeds gemiddels 18.5 kilometer per uur. Actieradius ongeveer 15 kilometer.

Bij meetrappen lijkt het er op dat de controller zelf afhaakt bij 25 kilometer per uur. Dus mogelijk zit er een begrenzing in. Verder is het, hoe lager de interne weerstand van je accu's hoe beter. Neem liever 2 van 10Ah parallel dan 1x20Ah. Zelf zit ik er over te denken een 24V 20Ah LiFePo4 accu te halen.

De bedrading van mijn fiets gaat vandaag weer een upgrade krijgen naar 5mm snoer. Ik hoop dan nog minder verliezen te hebben.

Even een los vraagje, hoe heb jij je fiets verzekerd? Dit aangezien 500W buiten de nederlandse vrijstelling voor fietsen met hulpmotor valt. En waarschijnlijk heb je ook geen trapsensor.
Ikzelf ben al een tijd in gesprek met de RDW om een kentekenbewijs te kunnen krijgen zodat ik een spartamet verzekering kan nemen.
toon volledige bericht
Apart dat je nog maar 18.5 km/uur haalt bij een soortgelijke opstelling. Dat moet toch harder kunnen, wat rapture bevestigt in de brommertabel?

Welke bekabeling heb je precies vervangen (als eerste)? Tussen accu en controller? Of tussen motor en controller?

Volgens mij zit er geen begrenzer op (zat helemaal niks aan documentatie bij), maar zal de verkoper daar eens over mailen.

Die accu van mij is ook een LiFePo4 trouwens.

Verzekering wil ik wel gaan doen (is ook verplicht), als fiets met hulpmotor. 500 Watt is eigenlijk niet toegestaan, maar da's een ander verhaal ;) Ik hoef er ook geen 35 mee te halen, 30 vind ik zat. Gewone elektrische fietsen schakelen heel irritant bij 25 uit, waardoor je aan-uit-aan-uit-aan-uit redelijk hobbelig fietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:29

DaWaN

'r you wicked ??

Opzich zou 500W voldoende moeten zijn om zo'n 30km/u te rijden op een normale fiets.

Maar er zijn een aantal factoren die het bepalen waaronder:
-Levert de motor daadwerkelijk 500W ? (wss bepaald door accu, kabels en controller)
-Als de motor daadwerkelijk 500W kan leveren, bij welk toerental doet hij dat ? De motor zal vast een bepaalde powerband hebben en als 30km/u daarbuiten valt dan zul je het niet halen
-Wrijving, als je fiets te veel wrijving heeft zul je de 30km/u ook niet halen, wrijving verminder je door goede lagers en wielen met minder wrijving, luchtwrijving is overigens bij een zit fiets ook vrij dramatisch maar je kunt testen of het de bottleneck is door compleet plat en opgevouwen op de fiets te gaan zitten (á la tour de france wielrenners).

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

De e-bike kit waar ik op heb gefiets die ter CE keuring aangeboden werd ging 40. Daar werd wel een LiFe accu voor gebruikt.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
De fiets gaat duidelijk niet zo hard als 'ie zou moeten maar hoe zou ik kunnen bepalen of bijvoorbeeld de controler niet genoeg van de accu vraagt of dat de accu niet voldoende kan leveren? Ik ben op zoek naar de bottleneck. Vanavond hoop ik het voltage en stroomsterkte uit de accu te meten, maar dan weet ik feitelijk nog niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-04 17:25

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

25 km/u is de maximum snelheid waarbij de elektromotor nog (mee) mag helpen.

Hou er rekening mee dat wanneer je de fiets zodanig aanpast dat je een hogere snelheid kunt halen met behulp van de motor, dat dat ongeveer hetzelfde is als een brommer opvoeren. Bij schade zal de verzekeraar dat op jou verhalen. Verder kun je ook nog gedonder krijgen als rijden zonder geldige verzekering / rijbewijs / niet-goedgekeurd voertuig. Dat nog even los van het feit dat 25 km/u zonder helm al hard zat is om zwaar gewond te raken.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Laatst online: 19-03 16:33

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMarcel194
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-05 11:56
tegenwoordig fiets je met een goede fiets al 25km/u echt hard vind ik het niet zelf zit ik vaak tot aan de 30km/u
dat is een lekker tempo maar niet met wind tegen

dus echt zwaar gewond raken vind ik wel mee vallen kijk je moet natuurlijk niet als een gek dwars door de stad crossen of zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
Overige zaken zijn ongetwijfeld goed bedoeld, maar laten we ons even focussen op het probleem met de motor, controller en accu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Laatst online: 19-03 16:33

Engineer

Software

.

[ Voor 102% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffercomputer
Zo, ik heb net een intensief rondje telefoneren achter de rug.
Omdat het om een motor van 500Watt gaat zonder trapondersteuning valt deze onder de bromfietsen.
Om hier een verzekering voor te krijgen zul je een kenteken moeten krijgen.
Dit kan alleen als je een RDW goedkeuringsnummer hebt, wat inhoudt dat de fiets door de RDW gekeurd moet worden. Nu komt het leuke, de RDW (afdeling IKS Individuele Keuring Speciaal) keurt geen fietsen omdat dat te veel geld kost. Je kunt dus geen kenteken krijgen, en derhalve wil geen enkele verzekering je verzekeren!

Ik heb de volgende verzekeringen gebeld:
  • ANWB
  • Univé
  • Verzekeringscentrum
  • Enra
  • Unigarant
Ze vertellen allemaal hetzelfde verhaal: verzekeren is niet mogelijk zonder kenteken.
En de RDW geeft geen kenteken af. Einde verhaal.

Wat ik ga doen is het wiel vervangen door een 250Watt exemplaar (mooie profi 250W sticker er op dus)
Misschien nog iets verzinnen in de zin van een trapsensor zodat hij ook nog eens trapondersteund is.
Dat is de enige manier om er legaal (en verzekeringsloos) mee te fietsen op de openbare weg.

Oh ja, wat betreft de bekabeling van mijn fiets. Tussen de accu's onderling zit 2.5mm kabel, van de accu's naar de motorcontroller zit eerst een stuk 2.5mm en daarna een stuk 5mm kabel (dat is het originele deel). Van de motorcontroller naar de motor zelf zitten een drietal best wel dunne draadjes.
Mijn fiets is overigens in uitstekende staat, altijd netjes onderhouden en schoongemaakt.

Hier wat foto's van mijn opstelling. Alles klikbaar uiteraard
Vooraanzicht
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/voorband.jpg
Let op de motorcontroller onder het zadel
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/fiets.jpg
De accu's (4x12V)
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/accus.jpg
De accu's tijdens het laden. Ze moeten nog eventjes
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/opladen.jpg
Tripteller van een testrit, gemiddeld 18km/uur en dat 15km lang, zonder meetrappen
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/tripteller.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door koffercomputer op 23-08-2010 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
Wat moet je met een 500 Watt motor als je er maar 18 km/uur mee haalt? Volgens mij heb je hetzelfde probleem als ik :) Ziet er netjes uit verder.

De metingen zullen even op zich laten wachten, moet een multimeter hebben die 20A aankan. Is besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je kunt ook gewoon over een shunt weerstand de spanning meten? Heb je geen dikke DMM voor nodig.
Iig zou ik geen dure (!) mm kopen om dit even na te meten maar fijn voor een weerstandje gaan.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Waarom heb je er niet gewoon een met trapondersteuning gekocht? Of een e-scooter als je dat niet wilt, die zijn niet veel duurder dan zo'n kit.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
@Boudewijn, zo'n techneut met elektronica ben ik niet :) Moest even opzoeken wat een shunt weerstand was, dus dat zegt genoeg. Deze multimeter kost 29,75 incl. verzenden, altijd handig.
Marzman schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 15:22:
Waarom heb je er niet gewoon een met trapondersteuning gekocht? Of een e-scooter als je dat niet wilt, die zijn niet veel duurder dan zo'n kit.
Voor een beetje fiets met trapondersteuning ben je al gauw rond de 1500 euro kwijt, wat ik teveel vind voor hetgeen je er voor krijgt (alsnog relatief traag). Een e-scooter is ook zeker mooi spul, maar daar is ook (nog) teveel Chinese troep van op de markt.
- Die e-bike kit is eenvoudig en geeft me vrijheid, als er iets kapot is kan ik zelf nieuwe spullen regelen.
- Ik heb 1 tweewieler in de schuur staan i.p.v. 2
- Ik blijf ik nog een beetje in beweging O-)
- Bij een lege accu kan je nog prima fietsen.

Belangrijkste is dat het natuurlijk een leuk hobby projectje is :)

[ Voor 29% gewijzigd door Hark_k op 23-08-2010 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hark_k schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 15:32:
@Boudewijn, zo'n techneut met elektronica ben ik niet :) Moest even opzoeken wat een shunt weerstand was, dus dat zegt genoeg. Die multimeter kostte 29,75 incl. verzenden, altijd handig.
Mja maar hoe nauwkeurig is hij met stroommeting? Intern is het waarschijnlijk ook gewoon een shunt ;). De weerstand zal vast affikken als je er teveel stroom door jaagt, daarom die fuse.

Maar goed, je kunt gewoon een paar weerstanden (1% dingen, 0.1Ohm) nemen en die parallel zetten. Dan heb je een vrij nauwkeurige weerstand en weinig verlies. Vervolgens die parallel gezette weerstanden in je stroomcircuit opnemen, en de motor aanzetten. Voltage over 'de weerstand' (de verzamelweerstand van je parallel gezette weerstanden!) meten en dan de wet van Ohm ertegen aan slingeren. Klaar :).

Ik zou liever 1 DMM van 60E kopen dan 2 van 30E ;). (nou ja eigenlijk ben ik gewoon blij met mijn Fluke :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hark_k schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 15:32:
Voor een beetje fiets met trapondersteuning ben je al gauw rond de 1500 euro kwijt, wat ik teveel vind voor hetgeen je er voor krijgt (alsnog relatief traag). Een e-scooter is ook zeker mooi spul, maar daar is ook (nog) teveel Chinese troep van op de markt.
- Die e-bike kit is eenvoudig en geeft me vrijheid, als er iets kapot is kan ik zelf nieuwe spullen regelen.
- Ik heb 1 tweewieler in de schuur staan i.p.v. 2
- Ik blijf ik nog een beetje in beweging O-)
- Bij een lege accu kan je nog prima fietsen.

Belangrijkste is dat het natuurlijk een leuk hobby projectje is :)
Het is grappig spul hoor, dat sowieso, maar het kost ook zo'n 500 euro toch? Je hebt wel gelijk dat veel van die Chinese E-scooters prullen zijn. De motor kan weinig mis mee gaan volgens mij, maar overal is op bezuinigd (remmen, frame, banden, remmen)

Is zo'n kit wel van goede kwaliteit dan? Ik ken het verder niet echt en ging er eigenlijk van uit dat het ook chinees spul was.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Marzman schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 15:46:
Is zo'n kit wel van goede kwaliteit dan? Ik ken het verder niet echt en ging er eigenlijk van uit dat het ook chinees spul was.
Grootste probleem was de EM die uit de brushless controller kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffercomputer
Mijn set heeft me zo'n 90 dollar gekost, plus nog eens 40 euro aan loodaccu's. Er is iemand op marktplaats die goedkoop accu's aanbiedt. Stukken goedkoper dan een 'echte' fiets / scooter.
Dat het goedkoop materiaal is kan ik beamen, er zaten twee remmen bij met schakelaar (bij remmen wordt de motor uitgezet). Een rem is afgebroken (had ik toch niet nodig). Verder heeft het gashendeltje normaal gesproken twee veertjes om hem terug naar nul te trekken. Die van mij heeft er nog maar eentje.

Beide probleempjes zijn niet onoverkomelijk aangezien ik een gashendel van een brommer wil gaan gebruiken (mooi draaiend handvat). De overgebleven aansluiting voor de rem ga ik gebruiken om een trapsensor op aan te sluiten. (Bij trappen wordt er een hertriggerbare monoflop getriggert die de rem loshoudt. Als je stopt met trappen wordt de rem als het ware 'ingeknepen' en zal de motor uitschakelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
[...]
Heb er inderdaad totaal 450 euro voor betaald, incl. shipping. De kwaliteit van het wiel, controller en bedrading is op het oog wel goed. Wel waren alle spaken niet aangedraaid dus dat heb ik nog moeten doen. Er lijkt een kleine slag in het wiel te zitten, maar ik moet hem nog even demonteren om te kijken of dat aan het wiel ligt. Maar goed, dat kan een fietsenmaker voor weinig geld wel fixen. Bij een normaal wiel kun je dat ook amper zelf.

De accu was minder, een blok met van dat grijze tape eromheen en wat elektronica erop in een hoesje. Twee paren draden met van die computerstekkers (vrouwelijk) eraan. Op de oplader zat hier en daar wat stof, dus of die echt nieuw is... ik weet 't niet. In de oplader zit ook een fan die bijzonder luidruchtig is. Al met al is die accu dus wel Chinese troep.

Die 24 volt accu's zijn duur. Achteraf had ik dat ook met 2x12 wat goedkoper kunnen doen, veel beter verkrijgbaar. Maar ja, voor de volgende keer ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Hark_k op 23-08-2010 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

[...]

Het is grappig spul hoor, dat sowieso, maar het kost ook zo'n 500 euro toch? Je hebt wel gelijk dat veel van die Chinese E-scooters prullen zijn. De motor kan weinig mis mee gaan volgens mij, maar overal is op bezuinigd (remmen, frame, banden, remmen)

Ook de motoren zijn een redelijk drama. Meer dan eens zijn het motoren die geen 500W op de weg neerzetten, maar 500W consumeren... Ja, zo kan ik het ook. Fietsmotoren (lage RPM, etc.) zijn bijzonder en dan ook echt dramatisch inefficient, zeker als ze op de goedkope toer ontworpen zijn. Reken maar dat je niet meer dan 30% efficientie bij 500W ziet, en piek ver onder de 75% (typisch tussen de 10 en 20% belasting, dus 50-100W hier). Het is dan ook niet gek dat je maar 35 km/h hiermee kunt, want met wind mee is dat de snelheid die je rijdt met 175W inspanning. 25 km/h heeft maar 60W nodig - let wel, dit allemaal op een fiets in goede staat (en niet al teveel vering, lullige banden, etc.).

Overigens, TS: waarom elektrisch, en waarom deze kit? Dat lijkt me ook wel interessant om te weten.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffercomputer
Vandaag even naar de autohandel geweest voor nieuwe vlakstekkers (voor 5mm kabels) en een paar stevige zekeringen en lekker dik draad (5mm). Inmiddels een nieuwe kabelboom in elkaar gezet. Nooit gedacht dat ik nog eens een dakgoot soldeerbout op gas zou gebruiken maar die kabels kunnen een hoop hitte hebben voordat je soldeer smelt. Ook heb ik er een professionele 4-polige connector op gezet waar ik eenvoudig 2 acculaders op kan aansluiten. Zo kan ik het hele pakket netjes gebalanceerd opladen zonder gedoe met klemmen.

De reden dat ik electrisch ben gegaan is dat ik eerst een spartamet had die naar mijn mening behoorlijk lawaai maakte en niet echt onderhoudsvriendelijk was. Bij een stevige natte sneeuwbui kon ik met dat lompe ding gaan fietsen. De keus was toen: nieuwe spartamet of eigen fiets ombouwen. Toen ik een goedkope electrische kit tegenkwam was die keuze snel gemaakt. En het ombouwen is ook erg leuk!

Inmiddels heb ik mijn motor 250Watt gemaakt d.m.v. een mooie sticker. Als ik bovenstaande reacties lees dan is dat toch wel het werkelijke vermogen dus daar hoef ik me niet meer druk over te maken.
Morgen ga ik een proefritje maken met de nieuwe dikkere bekabeling. Eens zien hoeveel dat uitmaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

koffercomputer schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 16:02:
Mijn set heeft me zo'n 90 dollar gekost, plus nog eens 40 euro aan loodaccu's.
Heb je ook een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51298

Ja hoor, het bleek 98 euro te zijn overigens.
Linkje naar ebay

[edit]
Hmm, dat is vreemd! Het ene moment zit ik hier onder mijn fok! username en nu ineens weer onder die van tweakers.net. Ik zal ooit wel eens een dubbel account hebben gemaakt.
In ieder geval, de bovenstaande link is de kit van koffercomputer.
De accu's komen van marktplaats.

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 51298 op 24-08-2010 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Beetje jammer dat de shipping de prijs bijna verdubbeld. Maar heeft potentie ;) zit eigenlijk nogsteeds te denken om een trike ligfiets te maken met ondersteuning, zeker om 'weg te fietsen' handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Skinkie schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 08:42:
[...]

Beetje jammer dat de shipping de prijs bijna verdubbeld. Maar heeft potentie ;) zit eigenlijk nogsteeds te denken om een trike ligfiets te maken met ondersteuning, zeker om 'weg te fietsen' handig.
Wellicht kan je een inkoopactie opzetten?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Skinkie schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 08:42:
[...]

Ik zat ook al te denken, wat als je bij een ligfiets op twee wielen zo'n motor zet ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Erasmo schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 12:40:
[...]

Wellicht kan je een inkoopactie opzetten?
Ja... ik wil dit draadje niet gaan hijacken, maar het is opzich een goed idee. Mensen die daar ook ideeen over hebben, misschien even DM'en.
Marzman schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 12:48:
Ik zat ook al te denken, wat als je bij een ligfiets op twee wielen zo'n motor zet ;)
Nou ik ben zelf op een fiets al 40km/h gegaan, en dan is meetrappen nog leuker. Maar ik zou niet op een 'normale' ligfiets zo'n ding zetten vooral het remmen op een ligfiets is al redelijk kritisch, maar voor het wegfietsen lijkt het me echt ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ohja? Remmen op een ligfiets is - ik ga even uit van een short wheelbase variant, die zie je het meeste rondrijden - stabieler dan op een rechtopfiets. De maximale remkracht op het voorwiel is zelfs nog wat groter, en je mag meeremmen met je achterwiel (omdat daar altijd gewicht op blijft staan, ook bij heel hard remmen).

Maar gezien je met een ligfiets ook tegenwind vrij gemakkelijk 25 km/h of sneller fietst is zo'n installatie op een ligfiets enkel voor tweakers (jeej) en ouden van dagen enzo.

Als je 250W continuvermogen op mijn ligfiets zet zou je ongeveer 43 km/h moeten gaan, ervan uitgaande dat die chinese 500W-motor ook daadwerkelijk 500W wegvermogen zou kunnen leveren en dat luchtweerstand dominant is, zou je dus 61 km/h moeten kunnen op 500W, windstil. Nog wat plattere racemodellen halen de 65-70 met dat vermogen wel, en een M5 lowracer met sandwichkuip zou dik over de 100 moeten gaan met zo'n vermogen.

[ Voor 29% gewijzigd door mux op 24-08-2010 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

ssj3gohan schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 14:39:
Ohja? Remmen op een ligfiets is - ik ga even uit van een short wheelbase variant, die zie je het meeste rondrijden - stabieler dan op een rechtopfiets. De maximale remkracht op het voorwiel is zelfs nog wat groter, en je mag meeremmen met je achterwiel (omdat daar altijd gewicht op blijft staan, ook bij heel hard remmen).
Ik heb een aantal keer wat ligfietsers wat toeren uit zien halen die niet de schoonheids prijs kregen bij de cursus fietsen voor beginners. Maar wellicht was snelheid daar ook wel een probleem. Laat ik maar even in het midden.
Nog wat plattere racemodellen halen de 65-70 met dat vermogen wel, en een M5 lowracer met sandwichkuip zou dik over de 100 moeten gaan met zo'n vermogen.
Mogelijk eens bekijken wat er in de Nuna aan vermogen de wielen ingaat:
http://www.csiro.au/science/SolarCarMotorKits.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

M5 heeft hun windtunnelresultaten online staan. Dat is wel een aardige benchmark. Maargoed, dat is wegvermogen, niet elektrisch vermogen (en gezien de efficientie van deze motortjes dramatisch is zit dat best ver van elkaar).

Zo'n motor als de nuna heeft is een heel ander soort motor, die zullen waarschijnlijk in de komende 10 jaar nog niet worden toegepast in fietsen. Het zijn SRM-motoren (switched reluctance motors) - absoluut ideaal als low-speedaandrijving (het is een soort stappenmotor, maar dan zonder permanente magneet in de armatuur), maar doordat het ontwerp zeer gevoelig is voor de toleranties (en het dus allemaal heel precies moet worden gemaakt) is het ook onmogelijk duur spul. Niemand gaat 1000+ euro aan een fietsmotor uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Skinkie schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 15:07:
[...]

Ik heb een aantal keer wat ligfietsers wat toeren uit zien halen die niet de schoonheids prijs kregen bij de cursus fietsen voor beginners. Maar wellicht was snelheid daar ook wel een probleem. Laat ik maar even in het midden.
Veel ligfietsers rijden volgens mij wel te hard voor bepaalde verkeerssituaties. Waarschijnlijk omdat het toch een fiets blijft en het energie kost daarna weer op snelheid te komen.

Twee van die wielen er in is dan misschien een beetje overdreven als ik de snelheden zie die ssj3gohan noemt :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 23:24

Stoney3K

Flatsehats!

[b][message=34574455,noline]Als je 250W continuvermogen op mijn ligfiets zet zou je ongeveer 43 km/h moeten gaan, ervan uitgaande dat die chinese 500W-motor ook daadwerkelijk 500W wegvermogen zou kunnen leveren en dat luchtweerstand dominant is, zou je dus 61 km/h moeten kunnen op 500W, windstil. Nog wat plattere racemodellen halen de 65-70 met dat vermogen wel, en een M5 lowracer met sandwichkuip zou dik over de 100 moeten gaan met zo'n vermogen.
Ik zie een nieuwe mod aankomen? Vergeet ook even niet dat de accu's wel wat gewicht erbij doen, dus je rolweerstand wordt wel groter en je acceleratie zal er wat onder lijden. Maar een ligfiets die met 40+ iedereen voorbij stuift mag denk ik wel naar een brommerkenteken gaan kijken ;)

Met de meeste racefietsen haal je met wat doortrappen trouwens ook 30+ per uur. Of iedereen zo veilig met die dingen omgaat is ook maar de vraag ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het stagebedrijf waar ik inmiddels klaar ben heeft nog een hele stapel fietswielmotoren liggen, ik heb zelf een monsterlijk grote motor controller gebouwd en naast me liggen, dus enkel een gebrek aan tijd houdt mij tegen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffercomputer
Mijn motor levert volgens mij het meeste vermogen in de lage toerentallen. Ik trek letterlijk met slippend voorwiel op bij een stoplicht... Bij hogere snelheden merk je dat de kracht afneemt, en bij mij bij 20 kilometer per uur volledig in balans is met mijn eigen mee-trap vermogen.

Als je zo'n motor nou eens op je ketting zou kunnen zetten, dan zou je nog gebruik van versnellingen kunnen maken en zo het maximale uit je motor kunnen halen. Volgens mij is dat dan ook de reden dat mijn fiets maar 18 kilometer per uur doet. De motor zit gewoon op max.

Overigens heb ik inmiddels een draadboom opgebouwd uit 5mm draad. Dus qua weerstand zit dat wel goed. Nooit gedacht dat ik splitsingen tussen draden nog eens met een soldeerbout voor dakgoten zou solderen!
Verder netjes vlakstekkers gebruikt. Het geheel is op 60A afgezekerd (4 zekeringen parallel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dat klinkt heel erg als een brushed DC motor. Maximaal koppel bij stilstand, nul koppel bij design speed. Gebruik je wel 28 inch wielen?

De bedrading dikker maken helpt niet universeel; als de motor controller ver van de motor zit zit de bulk van je draadweerstand in AC-weerstand (omdat de motor een PWM-chopper is en dus heel snel de spanning over de motor aan en uitzet). Het heeft het meeste zin om de motor controller superdicht bij de motor te zetten, en de draden tussen de controller en batterij zo dik mogelijk te maken. Als je toch lange draden tussen controller en motor wilt hebben wil je litz-draad gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://www.synergyglobal.in/images/litz_wire.jpg

Heel veel dunne draadjes dus (die ook geisoleerd zijn van elkaar), in plaats van een dikke kabel. Of misschien doe je dat nu al.

Parallelle zekeringen zijn wel iets trip-gevoeliger dan één zekering. Gebruik je snelle of langzame zekeringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 18:05

Part

Helemaal niets.....

koffercomputer schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 15:45:
Mijn motor levert volgens mij het meeste vermogen in de lage toerentallen. Ik trek letterlijk met slippend voorwiel op bij een stoplicht... Bij hogere snelheden merk je dat de kracht afneemt, en bij mij bij 20 kilometer per uur volledig in balans is met mijn eigen mee-trap vermogen.

Als je zo'n motor nou eens op je ketting zou kunnen zetten, dan zou je nog gebruik van versnellingen kunnen maken en zo het maximale uit je motor kunnen halen. Volgens mij is dat dan ook de reden dat mijn fiets maar 18 kilometer per uur doet. De motor zit gewoon op max.

Overigens heb ik inmiddels een draadboom opgebouwd uit 5mm draad. Dus qua weerstand zit dat wel goed. Nooit gedacht dat ik splitsingen tussen draden nog eens met een soldeerbout voor dakgoten zou solderen!
Verder netjes vlakstekkers gebruikt. Het geheel is op 60A afgezekerd (4 zekeringen parallel)
Dat is normaal voor een elektromotor al dan niet borstel loos.
Zodra hij toeren gaat maken krijg je te maken met een tegen EMK ( tegenspanning) je kan dat zien als de spanning die de motor zou opwekken bij dat toerental.
De motor zal dus geen 500 watt meer kunnen leveren als het toerental hoog is. Het kan bv zijn dat bij 18 kilometer per uur de tegen EMK 20 volt is en de motor dus effectief 4 volt heeft om kracht te leveren.
Gebruik maken van een versnelling is een oplossing of de voeding spanning verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@ssj3gohan: Die litze ivm het skineffect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ja, de motor controller zet in feite een blokgolf over de lijn, waardoor je dus een vrij hoge dI/dt krijgt en de stroom vanwege zowel proximity als skineffect naar de buitenkant van de geleiders zal gaan.

Vergis je trouwens niet in het verschil tussen litze (desoldeerlint) en Litz-draad (geisoleerd meerkernig draad)...

• Hark_k
Ik ben aan het mailen met de verkoper, door het tijdsverschil en gebrekkig Engels gaat het wat moeizaam.

Hij biedt echter aan om een 36V controller te gebruiken, welke zou moeten werken met een 24V motor (heb ik expliciet gevraagd). Klopt dit? Op zijn kosten mag 'ie het wat mij betreft opsturen. Wel moet er dan nog een 12V accu in serie bij, dat moet natuurlijk wel 36V zijn. Die koop ik dan wel, goed voor de actieradius ook :)

De bestelde multimeter kan ik morgenavond pas ophalen, fantastisch die service van TNT i.c.m. werken op kantoortijden..

• mux

mux

99% efficient!

Ja, 36V op een 24V brushed DC motor kan prima. Ik vraag me alleen af hoe goed dat voor de warmteontwikkeling gaat zijn.

• Hark_k
ssj3gohan schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 12:11:
Ja, 36V op een 24V brushed DC motor kan prima. Ik vraag me alleen af hoe goed dat voor de warmteontwikkeling gaat zijn.
Ok, tnx. Ik voel weer een mod aankomen 8)

• Hark_k
De multimeter heeft me vanavond via de buren al bereikt :)

Echter toen ik m'n fiets weer provisorisch opgehangen had zodat ik met een hand de rode en zwarte pen van de multimeter goed kon houden op de respectievelijk rode en zwarte draad uit de accu en met de ander hand gas kon geven, schrok ik me de pl* toen daar ineens een krachtige blauw vonk opdook rond de pennen. Oeps :X Het puntje van het rode pennetje was geen puntje meer maar stomp, en de lampjes op het stuur waren uit.... :( Ik draaide het sleuteltje weer uit en aan, maar geen teken van leven. Handige Harry dat ik ben :(

Maar... na de accu weer even aan de oplader gehangen te hebben werkt 'ie weer :D. Ik snap er niets van wat ik nou fout deed maar ga het maar geen tweede keer proberen. De multimeter lijkt het gelukkig ook nog te doen.

Kan niet moeilijk zijn zo'n fiets dacht ik zo, maar dat valt mooi tegen. Ieder z'n vak ;) M'n hoop is gevestigd op die 36V controller, vannacht krijg ik vast weer antwoord.

• mux

mux

99% efficient!

Die accu is gewoon in OCP (overcurrent protection) gesprongen, er zit wat elektronica in die beschermt tegen dat soort zaken. De multimeter heeft niks te lijden gehad. Waarschijnlijk heb je per ongeluk sluiting gemaakt.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

ssj3gohan schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 21:47:
Die accu is gewoon in OCP (overcurrent protection) gesprongen, er zit wat elektronica in die beschermt tegen dat soort zaken. De multimeter heeft niks te lijden gehad. Waarschijnlijk heb je per ongeluk sluiting gemaakt.
Of ampere meting gedaan op de verkeerde manier ;)

• mux

mux

99% efficient!

Ohja, ik ben wat luxere meters gewend. Van die cheapo metertjes hebben natuurlijk geen bescherming, dus die fikken keihard door als je probeert voltjes te meten terwijl je kabels in ampèrestand zijn aangesloten.

• Hark_k
Ik heb 'm in de 20A aansluiting gedaan, en uiteraard op de 20A stand gezet. Kortsluiting zal het wel zijn, maar zou niet weten waar en wanneer precies, ik hield ze toch echt gescheiden in die kroonsteentjes.

Die meter is wel apart zeg maar, ze raden aan om in die stand maar max. 15 seconden te meten, en dan eens in het kwartier |:(

Mooi van die accu-elektronica trouwens, stelt me wel gerust :)

[ Voor 8% gewijzigd door Hark_k op 26-08-2010 22:15 ]

• mux

mux

99% efficient!

Ik geloof dat je nu vertelt dat je precies verkeerd aan het meten bent geweest... Je hebt de ammeter over de polen van de batterij gezet.

http://www.doctronics.co.uk/meter.htm

Anoniem: 83328

Voor zulk soort metingen is een apparaatje als dit wel heel praktisch. Daarmee krijg je wat meer informatie, o.a. piekstroom en verbruik. Alleen nog even een paar connectors aan solderen, bijvoorbeeld deze. Die zijn geschikt voor 50A. Kroonstenen wil je sowieso niet gebruiken voor dit soort toepassingen.

• Hark_k
Hmm... weer wat geleerd :) Dank je, ben meer thuis in de software ontwikkeling O-) Eindelijk logisch allemaal als je het zo leest.

Ik had de multimeter als volgt aangesloten:
Afbeeldingslocatie: http://www.doctronics.co.uk/images/met3.gif

R2 is hier zeg maar de controller/motor, en R1 bestaat niet. Dit is de manier (parallel) om een voltage te meten, Amperes meet je door 'm in serie te schakelen. Dan ga ik dat nog even proberen morgen, dat durf ik nog wel aan :)

[ Voor 12% gewijzigd door Hark_k op 26-08-2010 22:37 ]

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

ssj3gohan schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 22:17:
Ik geloof dat je nu vertelt dat je precies verkeerd aan het meten bent geweest... Je hebt de ammeter over de polen van de batterij gezet.

http://www.doctronics.co.uk/meter.htm
:D

Dit klinkt idd wel als een told-you-so ;) In mijn geval was het een vlamboog op 380V @ 16A ;) (verkeerde standje)

• rapture
  • Laatst online: 02:46

rapture

Zelfs daar netwerken?

Hark_k schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 22:35:
Hmm... weer wat geleerd :) Dank je, ben meer thuis in de software ontwikkeling O-) Eindelijk logisch allemaal als je het zo leest.
Eens je eentje opgeblazen hebt, dan let je wel erop of je haalt een multimeter met een afgezekerde stroommeting.

Als je wilt weten hoeveel Ampère een (auto)accu kan leveren, gooi een engelse sleutel op de polen, knal en weg is het gebrand. Minder aangenaam is zo'n sleutel vastpakken en met je hand en al op de polen zetten.

Spanning staat over een verbruiker, accu,... en je meet ook over een verbruiker, dat is parallel aansluiten. Stroom vloeit door een geleider en om te weten hoeveel stroom er door een geleider vloeit, knip je de geleider door om een Ampèremeter in serie aan te sluiten.

• mux

mux

99% efficient!

Ach, iedereen doet dit een keertje verkeerd. Eens en dan nooit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
Weer blauw vuurwerk :(
[ ] Geschikt
[x] Ongeschikt

Ik wilde om te beginnen het voltage meten, via dezelfde werkwijze als gisteravond (dus feitelijk op de polen van de batterij). De multimeter nu in de hoogste V (gelijkstroom) gezet en aangesloten, maar dat gaf dus direct vuurwerk.

Op die multimeter zitten 4 aansluitingen voor de meetpennetjes. 20A, mA, V en de COM. Ik had hem nu nog in de eerste zitten, maar dat moet volgens mij die V zijn. Kan dat veilig, ondanks de hoge stromen? Gelijkstroom voltage kan tot 1000V, dus dat moet genoeg zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Hark_k op 27-08-2010 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ohjee, ik vrees dat hier het spreekwoord met de ezel en steen naar boven komt borrelen.

Als je spanning wilt meten, moet je de zwarte meetdraad in COM proppen, de rode in V. Aan de andere kant van de draden houd je de zwarte op de -pool van de batterij en de rode op de +.

Als je stroom wilt meten, verbind je 1 pool van de batteriij direct met je te meten apparaat, houd je 1 meetdraad op de andere pool van de batterij en de andere meetdraad op de andere pool van het apparaat.

Als je dit verhaal nog even kruist met de plaatjes hierboven en er diep over nadenkt, moet het goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
3 maal is scheepsrecht is het juiste spreekwoord ;)

Het is gelukt inmiddels. Voltage was 28V maar daalde wel langzaam, richting de 27. Prima dus.
Voor de stroom gaf de multimeter echter -0,90A aan. Dit had ik echter niet verwacht, dan zou er dus maar 25 Watt op het wiel staan. Wel had ik de fiets opgehangen, zonder weerstand dus. Dat zou het kunnen verklaren. Tijdens het rijden meten wordt wat lastig, maar als het echt moet niet onmogelijk.

Het wiel (28") draait wel te snel om tellen, maar zou het evt. wel op video op kunnen nemen om dan de snelheid te kunnen berekenen? Om te zien of het kwa rpm haalbaar is zeg maar.

Die Chinese verkoper wilde me trouwens wel een gratis nieuwe 36V controller geven, maar of ik dan wel $30 verzendkosten wilde betalen 8)7 Ten eerste is het mijn fout niet en ten tweede worden vergelijkbare controllers voor 15$ uit Hong Kong verzonden. Uit coulance en voor z'n hulp heb ik hem $8 geboden, vannacht of maandag weer antwoord.

[ Voor 5% gewijzigd door Hark_k op 27-08-2010 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De motor trekt (veel) meer stroom als hij belast wordt - logisch ook, hij heeft nauwelijks weerstand te overwinnen als hij los ronddraait. Ik vind 25W zelfs al veel, maar dat zal wel de no-load current van de motor zijn.

Succes met je controllerperikelen en keep us posted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
Vandaag gemeten tijdens het rijden, het schommelt rond de 7,5A. Het setje zou dan zo'n 200 Watt gebruiken. Nog steeds aan de hoge kant voor 23 km/uur, maar met de verliezen meegerekend zou het kunnen. Ik betwijfel of die 36V controller zo'n wereld van verschil gaat maken.

Het wiel ligt nu bij de fietsenmaker, er leek een slag in te zitten. Alle spaken zaten bij aankomst los, en dat krijg je zelf nooit goed volgens mij. De fietsenmaker zei dat het wiel niet rond was, maar ging kijken wat 'ie kon doen. Dinsdagmiddag is 'ie klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Zelf kun je uitstekend een wiel richten, en een nieuw velgje (als je velg echt plat is ergens) kost ook maar 10-20 ero. Het vereist een paar uurtjes werk als je het nog nooit hebt gedaan, en je moet wel handig zijn, maar het is leuk werk.... vind ik :+

http://home.wxs.nl/~hawusten/wielenvlechten.htm

Als je 36V op de motor zet in plaats van 24V, heb je zowel een (theoretisch) 1,5 keer hogere topsnelheid als 1,5x hoger koppel (stroom) bij elke snelheid ertussen. Het zou me dus verbazen als het niet zou uitmaken in prestaties.

Als je motor 200W bij 23 km/h verbruikt - was dit windstil? - dan is hij ongeveer 35% efficient. Dat lijkt dramatisch, maar voor el cheapo motoren is dat wel te verwachten. Bij wind tegen zal hij wel wat meer nuttig vermogen hebben geleverd - meer richting de 100W - en dan zit je op een respectabele 50% efficiency. Meer stroom erdoorheen betekent ook meer relatief verlies, dus let erop dat hij niet oververhit. Als hij daadwerkelijk niet meer prestaties lijkt te geven bij de grotere batterij en sterkere controller, betekent dat waarschijnlijk dat hij zo inefficient is geworden dat het niet meer boeit.

Ik denk trouwens niet dat je actieradius zoveel zal verbeteren...

• Hark_k
Weer even een update.

Dinsdagmiddag heb ik het wiel van de fietsenmaker opgehaald. De slag is er uit, maar hij gaf aan dat het wiel niet helemaal rond was. Het is al een hele verbetering met wat het was, maar het fietst nu nog steeds wat hobbelig. Een wiel dat niet rond is, over Chinese zooi gesproken 8)7

Gisteren dan maar voor het eerst mee naar m'n werk gereden, 8,5 km enkele reis. De eerste kilometers gingen goed, maar voor een stoplicht viel 'ie (lichtjes op stuur+ motor) voor de eerste keer uit. Even de stekker eruit en erin hielp. Bij een volgend stoplicht weer, maar toen duurde het even voor 'ie weer een teken van leven gaf. Sindsdien of na een aantal ziekelijke verkeersdrempels gaat 'ie af en toe maar knipperend aan :(. Dan weer 5 seconden goed, dan weer uit-aan-uit-aan-uit. Lijkt me een slecht contactje ergens, maar welke... Uiteraard alle stekkers al nagelopen en aangedrukt, maar dat lijkt geen verschil te maken. Heb wel een verdachte, daar steekt nog wat kaal koper uit, maar lijkt verder wel contact te maken in een stekkerverbinding. Wat rommelen daarmee helpt echter niet. Ik ga die vanavond even vervangen door kroonsteentjes.

Ik heb de verkoper gemaild, dit lijkt wat kwaliteit betreft helemaal nergens op. De 24V 15Ah LiFePo4 accu staat inmiddels ook op Marktplaats, ben er een beetje klaar mee.

• Hark_k
Weer een update:

Zoekende naar het slechte contactje, besloot ik om de batterij nog eens door te meten. Die kwam, volledig opgeladen, uit op slechts 22.1V. Nadat ik hem via de andere stekker tegelijkertijd oplaadde ging het voltage zowaar naar 30.2V, en de fiets zag weer het levenslicht _/-\o_

Die accu lijkt dus de boosdoener. Iemand enig idee hoe die ineens zo slecht kan zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Hark_k op 02-09-2010 21:20 ]

• mux

mux

99% efficient!

Het is een chinees hokkietokkieding van vage kwaliteit?

Ben je hem, als je hem 'tegelijkertijd' oplaadt, niet eigenlijk parallel met de andere accu aan het opladen? Ik begrijp niet wat je bedoelt met je zin.

• Hark_k
Ook die accu komt weer uit China idd, ergens een stadje vlakbij Beijing. Ebay... :X

Aan die accu zitten twee stekkers (vrouwtjes-varianten van die computer voedingstekkers), een voor charge en een voor discharge. Charge sluit ik aan aan de oplader en discharge aan de fiets.

Ik ga die batterij denk ik terugsturen en 2x 12Volt voor terugkopen. Veel goedkoper en beter verkrijgbaar, wist niet dat dat ook kon O-) Wijze les voor 82 euro aan onnodige shipping ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Hark_k op 02-09-2010 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145867

Op deze website kun je ook leuk spul krijgen en complete setjes voor elektrische fietsen.
Was van plan daar ook te bestellen. Misschien als ik nog een leuke tweede hands mountainbike op de kop kan tikken en ik moet natuurlijk wat geld sparen! :D
http://www.goldenmotor.com

Deze website schijnt nogal populair te zijn voor de DIY'ers.
Wel lekker goedkoop en er staan genoeg filmpjes op youtube van.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 145867 op 03-09-2010 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-05 22:32

AlexanderB

7800 rpm

Anoniem: 145867 schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 09:57:
Op deze website kun je ook leuk spul krijgen en complete setjes voor elektrische fietsen.
Was van plan daar ook te bestellen. Misschien als ik nog een leuke tweede hands mountainbike op de kop kan tikken en ik moet natuurlijk wat geld sparen! :D
http://www.goldenmotor.com

Deze website schijnt nogal populair te zijn voor de DIY'ers.
Wel lekker goedkoop en er staan genoeg filmpjes op youtube van.
held :D die motoren zijn veel goedkoper dan wat ik tot nu toe gevonden heb :D thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

En het zijn nog bijzonder goede motoren ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
Ziet er niet gek uit inderdaad. Wel iets duurder (rond $750), maar ziet er wel netjes uit met zo'n accu. In mijn fietstas is het redelijk rommelig :P En je zal er > 23 km/uur mee halen :)

Op aanraden van de batterijverkoper heb ik vanavond alle 8 cellen doorgemeten. Tot m'n verbazing alle 3,6V, en totaal ineens 28,7V. Eerder op de avond was het nog 22V. Heel vaag allemaal, en hij werkt weer. Slecht contactje in de batterij of -elektronica :?

Zondag eerst maar eens op vakantie, naar, jawel.... China. Daarna start ik bij een nieuwe job met lease auto. Beetje verkeerde planning, maar blijft leuk voor de heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 09:17

Metro2002

Memento mori

Hark_k schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 17:24:
Vandaag gemeten tijdens het rijden, het schommelt rond de 7,5A. Het setje zou dan zo'n 200 Watt gebruiken. Nog steeds aan de hoge kant voor 23 km/uur, maar met de verliezen meegerekend zou het kunnen. Ik betwijfel of die 36V controller zo'n wereld van verschil gaat maken.

Het wiel ligt nu bij de fietsenmaker, er leek een slag in te zitten. Alle spaken zaten bij aankomst los, en dat krijg je zelf nooit goed volgens mij. De fietsenmaker zei dat het wiel niet rond was, maar ging kijken wat 'ie kon doen. Dinsdagmiddag is 'ie klaar.
Als ik op deze site kijk:

http://hpv.popol.eu/trapvermogen.html

Dan is bij 23km/u , een gewicht van 90kg en geen wind een vermogen van ongeveer 125 watt vereist. Dus 200w bij 23km/u is wel wat veel inderdaad maar niet onredelijk, vermogen gaat erg snel omhoog bij slechts een paar km harder. Zo heb je bij 27km/u al 200w nodig volgens die site en zit je bij 35km/u al op 436w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:17

Exirion

Gadgetfetisjist

Hark_k schreef op donderdag 02 september 2010 @ 21:19:
Die accu lijkt dus de boosdoener. Iemand enig idee hoe die ineens zo slecht kan zijn?
Twee keer prutsen en een vonkenregen veroorzaken en dan afvragen waarom die accu rot is? :z

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
Exirion schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 10:36:
[...]

Twee keer prutsen en een vonkenregen veroorzaken en dan afvragen waarom die accu rot is? :z
Hij werkt inmiddels weer :) Na het doormeten van alle cellen gaf 'ie ineens weer totaal een goed voltage.

offtopic:
Ben inmiddels terug van China, echt bizar hoeveel elektrische fietsen en scooters je daar rond ziet rijden (of juist niet, 's avonds zonder licht, op de stoep :X) in de grote steden. Je schijnt daar geen license voor nodig te hebben i.t.t. de benzinevarianten, vandaar dat ze zo populair zijn. Met het milieu zal het weinig van doen hebben...

De vraag waarom mijn fiets niet harder gaat staat echter nog steeds open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 09:17

Metro2002

Memento mori

Hoe hard gaat de fiets als je zelf trapt? Misschien is er gewoon iets met je fiets zelf aan de hand wat zwaar loopt. 18km/u vraagt nauwelijks vermogen (onder de 100w) dus het lijkt me sterk dat je electrische installatie daar de bottleneck is als ie 500w vermogen kan leveren.

[ Voor 40% gewijzigd door Metro2002 op 04-10-2010 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
Als ik geheel zelf trap merk ik weinig extra weerstand, ik denk niet dat er wat aanloopt of iets dergelijks. Of die controller vraagt niet genoeg, of die accu kan niet genoeg leveren.
Pagina: 1