Toon posts:

13.3 / 14 inch notebook.

Pagina: 1
Acties:
  • 262 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben voor school opzoek naar een 13.3 of 14 inch laptop.
De laptop moet photoshop cs5 goed draaien maar moet ook af en toe een game aankunnen.

Zelf had ik al wat research gedaan en kwam ik op deze modellen.

Samsung Q330-JS01.
ASUS UL30JT.

De samsung kost +- 750,-
en de Asus +- 980,-

Nou weet ik zelf eingelijk niet of het het prijsverschil waard is.
De samsung heeft een i3 en de asus een i5.

kan iemand mij helpen met het vinden van de juiste laptop hij mag niet duurder zijn als 1000 maar het liefst goedkoper rond de 800 euro.

Alvast bedankt.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De i5 is uiteraard sneller, maar of dat het prijsverschil waard is, is aan jou. Misschien ook eens kijken naar andere verschillen zoals gewicht, geheugen, hd, resolutie scherm e.d.?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-11 17:23
Ik heb de UL30Jt en Photoshop CS5 draait prima.
Meer kan ik helaas niet zeggen want ik heb die andere laptop nooit gebruikt. Maar ik verwacht eigenlijk dat een i3 het ook wel goed kan draaien. Het slurpt wel ram dus zorg dat je in elk geval 4GB hebt.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Helemaal niet, de i3 is de i3 350M op 2,26GHz terwijl de i5 een UM-versie is (i5 520UM) op 1,06GHz. Die laatste verbruikt max 10W ipv 35W, dat wel.

Een game ga je echter niet goed spelen op een GeForce 310M, dat stelt weinig voor, of je moet alles op low willen draaien. De pricewatch: Asus N82JV-VX020V is een stuk sneller met een GeForce 335M of 425M (onzeker welke van de 2 er nou echt in zit).

Maar heb je ook nog eisen aan de accu?

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 22-08-2010 23:29 ]

Verwijderd

Inderdaad, staar je niet dood op i3 en i5 alleen. Dit heeft weinig met performance te maken en meer met de beschikbare features en de doelgroep waarop het gericht is.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat de i3 350M een zeer snelle CPU is, sneller dan de C2D op gelijke clock in veel situaties door de ingebakken memory controller. Met alle moderne features waaronder zelfs hardwarematige virtualisatie is dit geen verkeerde CPU voor een zeer scherpe prijs.

Persoonlijk zou ik op 13.3" of 14" toch kijken naar de resolutie van het scherm. 1366 is voor photoshop gewoon onvoldoende ruimte om lekker te werken. Ik kan je minstens 1440 maar liever nog 1600 of 1920 aanraden. In de hoogte heb je normaal om en nabij de 900 pixels bij de grotere resoluties en das prima.

Kijk vooral naar de series van Sony, die hebben op 14" en 13.3" lekker hoge resoluties (zelfs een 13.3" full HD scherm, als je het kunt betalen). Via de sonystyle website kun je zelf je eigen notebook bij elkaar klikken en direct zien wat het kost. Een soort BTO maar dan van een grote fabrikant dus.

Zelf heb ik praktijkervaring met een Sony E-series 14" notebook met daarin de i3 350M CPU als prive notebook en ben er erg tevreden mee. Ongeveer 800 euro, lekker licht, redelijk goede accu, voldoende performance en een zeer goed scherm. (Hoewel de verticale inkijkhoek te wensen overlaat, maar daar is in de praktijk niets van te merken.) De harde schijf is wel een traag beestje en heb ik dus vervangen door een SSD van Intel. Dat geeft betere performance, minder lawaai en betere accutijd, een echte aanrader dus, mits je budget het toelaat. De ingebakken Intel videokaart (die op de CPU zit) wordt volgens mij in mijn model niet gebruikt (of ik heb geen idee hoe je dat zou moeten activeren), maar er zit een losse Ati kaart in die redelijk vlot is. Nieuwe games werken niet geweldig goed, maar iets oudere games op wat mindere settings (HL2 is een favoriet) draaien perfect.

Daarnaast heb ik een zakelijke notebook van Sony in de Z series, 13.3" Full HD scherm. Dat is gewoon een monster, hij weegt bijna niets, vrijwel eindeloze accutijd en bizar goede performance. Via een schakelaar is de er te schakelen tussen een onboard kaart die zuinig is en een losse videokaart die goed genoeg is om vrijwel alle games te draaien met wat mindere settings. Ideaal als je veel onderweg bent zoals ik en toch redelijk wat power wil hebben. Het scherm in deze is geweldig, leesbaarheid is zelfs in slechte omstandigheden nog perfect en door de hoge resolutie heb je niet het idee dat het scherm klein is. De inkijkhoek bij deze is oneindig waardoor die andere notebook wat tegenvalt qua inkijkhoek. Enige nadeel wat ik gevonden heb in deze notebook is (buiten z'n prijs, maar baas betaald) dat het scherm zo ultradun is dat ik bang ben em te breken als ik em open doe. Echter gaat deze notebook al een flinke tijd mee de auto in en door de carbon behuizing is er nog geen krasje op te zien, het scherm gaat ook niet kapot dus het zal toch wel stevig zijn.
Dikke aanrader, als je em kunt betalen.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-12 08:04

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica