Ik heb nochtans meerdere malen gewoon naar een webshop kunnen mailen dat ik iets wou annuleren voordat ik het product in huis had. Geen probleem, ook al zou het volgens de algemene voorwaarden niet kunnen. Volgens mij ook een keer bij Azerty. Vandaar dat ik zeg: gewoon (proberen te) annuleren.Verwijderd schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 15:50:
[...]
Helaas zijn zaken als een ingebreke stelling of het ontbinden van een koopovereenkomst gewoon formele acties waarbij voldaan moet worden aan regelgeving. Dit heeft niets met een serviceniveau te maken.
Je kunt je ook afvragen of het voor een bedrijf zinvoller is om pas te ontbinden nadat de klant het product binnen heeft. Het is namelijk simpeler daarvoor iets te annuleren, omdat je dan niet hoeft te controleren of je wel een pakketje terugkrijgt van de klant, of alle kabeltjes wel compleet en onbeschadigd zijn etc. Vandaar dat eigenlijk elk bedrijf ook al eerder wil annuleren (wederom: ondanks wat hun algemene voorwaarden ook zeggen).Deze wet misbruiken om de koopovereenkomst te ontbinden bij een tegenvallende levertijd is dus absoluut niet toegestaan.
Ik ben misschien te praktisch ingesteld. Het gaat mij om het resultaat (geen product in huis + geld terug). Of het nou onder annuleren valt of onder koop op afstand zal me dan inderdaad niks uitmaken. Zolang je een bedrijf zo ver krijgt (door een nette mail/telefoontje) dat iets zo snel mogelijk gecanceld wordt (voor beide partijen gunstig) is het goed, onafhankelijk van of het nou via een wet geregeld is of dat een bedrijf gewoon even serieus meedenkt.Er zit ook een enorm verschil tussen het annuleren van een order en het beroepen op de wet koop op afstand,
Nofi, maar als je geen idee hebt waarover je praat en je deze simpele verschillen niet kunt inzien kun je in mijn ogen het beste geen advies geven aan mensen.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX