[W7,64b] Erg traag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na veel gedoe heb ik dan eindelijk mijn nieuwe systeem aan de praat, blijkt dat mijn commodore 64 met tape sneller een spel laadt en start dan Windows 7 op deze computer functioneert.

De installatie was al een heel gedoe (sinds vista heb ik het idee dat windows zijn installaties sowieso veel moeizamer laat verlopen), want na partitioneren wilde windows niet op enige partitie zijn bestanden kwijt. Ik heb een herstart uitgevoerd en daarna lukt het wel. Echter, hij is ruim anderhalf uur bezig geweest.

Na opnieuw opstarten is alles traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag. Ik vermoed dat ik of iets in het bios niet geod heb staan (de meeste opties ken ik niet) of dat er op een andere manier softwarematig iets aan de hand is, want ik kan me niet voorstellen dat dit systeem trager is dan mijn oude E6600.

Vooral installaties en downloads gaan traag (lees: na 90-99% lopen nagenoeg alle installaties en downloads in ieder geval tijdelijk vast), maar ook het opstarten van een iexplorer, taskmanager, eigenlijk elke opdracht die ik geef kost een paar minuten...

Waar zou de fout kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:41
Heb je een van je ATA kanalen misschien in POI staan? Even omzetten naar DMA dan.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
In 9 van de 10 gevallen heeft het te maken met brakke driver(s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Als de install er anderhalf uur over deed ligt dat niet aan WIndows maar aan het systeem waar duidelijk iets mis mee is. Als de BIOS ongewijzigd is kan er weinig mis zijn. Ik zou al denken aan een of andere HW incompatibiliteit, maar zeker ben ik niet. De HD controllers misschien? Trage IO lijkt hier een mogelijkheid.

[ Voor 11% gewijzigd door YellowOnline op 22-08-2010 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Als het tijdens de installatie al langzaam gaat (hier was ik zo'n 20 minuten bezig) is er duidelijk wat mis.
Mogelijke dingen die je kan proberen:

- hang je schijven aan een andere sata controller. Zo te zien heeft jouw bord sata2 en sata3 poorten. Probeer eens de andere poort.
- Kijk anders eens naar de drivers die bij je pc zitten, wellicht dat het met de bij het moederbord meegeleverde drivers beter gaat.

[ Voor 19% gewijzigd door job op 22-08-2010 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@floris b: sorry, dit is te technisch voor mij. Ik heb geen idee wat je zegt...

@Yellowonline: ik heb er een fris F3 bios in zitten, dus daar is verder niets aan veranderd. Ik kan nogmaals de default opvragen of de fail-safe instellingen...

@job: leuke naam ;) Ik had mijn hdd aanvankelijk aan de SATA3 poort hangen (wat ondersteund wordt lijkt mij). Later gekeken naar een andere poort, maar probleem blijft. Wat ik vreemd vind is dat het mobo spreekt over slave/master instellingen (als ik mij goed herinneren een IDE config) en niet over de poorten zoals beschreven in de handleiding. Wellicht dat ik daarvoor een andere instelling moet kiezen?
De enige optie die ik zou kunnen bedenken is dat de onchip SATA controller niet op native IDE moet staan, maar op RAID if AHCI. Echter, RAID gebruik ik niet en de laatste ken ik niet...

@

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 15:16:
@floris b: sorry, dit is te technisch voor mij. Ik heb geen idee wat je zegt...

@Yellowonline: ik heb er een fris F3 bios in zitten, dus daar is verder niets aan veranderd. Ik kan nogmaals de default opvragen of de fail-safe instellingen...

@job: leuke naam ;) Ik had mijn hdd aanvankelijk aan de SATA3 poort hangen (wat ondersteund wordt lijkt mij). Later gekeken naar een andere poort, maar probleem blijft. Wat ik vreemd vind is dat het mobo spreekt over slave/master instellingen (als ik mij goed herinneren een IDE config) en niet over de poorten zoals beschreven in de handleiding. Wellicht dat ik daarvoor een andere instelling moet kiezen?
De enige optie die ik zou kunnen bedenken is dat de onchip SATA controller niet op native IDE moet staan, maar op RAID if AHCI. Echter, RAID gebruik ik niet en de laatste ken ik niet...

@
FlorisB's suggestie is je beste mogelijkheid. Ipv. "te technisch" ga je best even googlen waar dat over gaat. Het is je enige optie op dit moment en het zou je traagheid goed verklaren: alle data loopt door de CPU ipv door het geheugen, wat je resources zwaar belast.

[ Voor 5% gewijzigd door YellowOnline op 22-08-2010 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 15:16:
Ahci zou iets sneller moeten zijn, maar moet niet dit grote verschil veroorzaken. Wel raad ik je aan om ahci in te schakelen.
Zet je de sata controller op ahci dan is het overigens het handigste om windows opnieuw te installeren.

[ Voor 6% gewijzigd door job op 22-08-2010 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de termen gegoogled en kwam er ook al uit dat er een bepaalde hierarchie is die wellicht niet goed staat. Daarmee heb ik echter nog geen idee waar ik dat zou moeten aanpassen. Nogmaals: BIOS is niet echt mijn ding: er zijn veel opties en van de meeste ervan kan ik slechts gissen wat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:01
Het trage installeren hoeft niet persé verband te houden met trage windows prestatie. De trage installatie kan soms voorkomen als je in het BIOS de floppy drive op enable hebt staan terwijl er geen floppy drive is of als je NX-bit aan hebt staan. De trage windows performance zou verklaard kunnen worden door het niet installeren van de juiste chipset drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had inderdaad de flop nog aan staan, had daar verkeerd gekeken. Ikga windows opnieuw erop knallen, maar niet in de non IDE mode omdat ik daarvoor teveel opties in het bios moet veranderen (en ik dus niet weet wat ik daar allemaal mee kan). Als AHCI niet de boosdoener is, blijf ik daar van weg...

Ik zou nog wel graag antwoord krijgen over hoe ik mijn HDD kan omzetten naar DMA, want daarover vind ik niets terug (wellicht andere terminologie)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
Als je opnieuw gaat installeren zet dan de floppy uit in je BIOS en ook NX-bit/execute disable. NX moet je na installatie wel gewoon weer aan doen.
ACHI is iets sneller maar dan moet je tijdens installatie wel de drivers bij de hand hebben. IDE is het makkelijkste en meest foolproof. Na de installatie de nieuwste chipset drivers voor je moederbord installeren.

PIO/DMA instellen doe je vanuit Windows. Aparaatbeheer --> IDE-controllers --> Primair IDE-kanaal --> geavanceerde instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp er helemaal niets meer van. Ik hoor mensen zeggen dat een schone windows install 20 minuten duurt, maar ik ben nu al 20 minuten bezig en hij is nog steeds aan het uitpakken (46%). Ik sta op het punt om het hele systeem van de 2e etage naar beneden te gooien en maar gewoon een compleet systeem te kopen, want zo erg heb ik het nog niet meegemaakt...

Voor de goede orde, ik heb foto's van de bios instellingen gemaakt. Wellicht dat iemand mij daar nog wat op weg kan helpen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
20 min is natuurlijk een indicatie. Bios settings lijken ok. Misschien kan je Cool&Quiet nog uit zetten. Zou niet nodig moeten zijn maar in sommige gevallen lost dat dit soort rare problemen op. Ook is het handig als je je system specs post want je link is niet echt nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zal er niet gewoon iets kapot zijn ? Zoals de HDD bijvoorbeeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@PilatuS: Ik heb alles nieuw en ik neem aan dat de kans op een DOA erg klein is...

@Polster: Ik had in mijn eerste post een link naar een ander topic geplaatst. Ik zag net dat dit blijkbaar niet helemaal goed is gegaan. Bij dezen aangepast en hieronder voor het gemak alsnog de specs.

Mobo: Gigabyte GA-770TA-UD3
Processor: AMD Phenom x6 1055T
PSU: Seasonic M12 Bronze 520W
Geheugen: GeIL valueram dualchannel 2x2gb DDR3-1333 C9
GPU: Club3d Radeon HD5770 1gb
HDD: Samsung 1TB SATA300 32MB, HD103SJ

Dat 20 min een indicatie is, begrijp ik. Alleen zou je dan niet verwachten dat een installatie bij mij minimaal tweemaal zo lang duurt. Na 25 minuten is windows nog steeds aan het uitpakken en nog niet aan het installatieproces begonnen......

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2010 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

@jbleeker

maar niet geschoten is altijd mis? Ik zou ook de HDD verdenken... Heb je niet nog ergens een HDD liggen? Dan weet je zeker dat het niet aan de HDD ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog andere HDD liggen, maar daar staat nog informatie op die ik wil bewaren aangezien mijn vorige systeem overleden is...

...maar mijn buur heeft vast nog wat liggen

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2010 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
Samsung F3 schijven kunnen moeilijk doen als je ze op een SATA3 poort aansluit. Om dat goed werkend te krijgen moet je de firmware van de schijf flashen in native DOS. Makkelijker is het om je SATA controller in SATA2-mode te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De HDD is aangesloten op een Sata2 poort... wat dezelfde "snelheid" geeft als aanvankelijk de 3poort.
...na 35 minuten 86% uitgepakt.

Ik neem aan dat het omzetten avn de controllers in het bios moet gebeuren (foto 4- eerste 7-8 opties)? daar kan ik iig niet kiezen voor "Sata2". Kan momenteel ook niet kijken wat de opties zijn, omdat hij bezig is...

EDIT: ik kan niet kiezen voor SATA2, maar alleen voor AHCI of RAID, verder alleen enable/disable

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2010 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dramatic
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
zet virtualization eens aan.. (screen 3)

zou wat sneller moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij dezen ook C&Q uit en virtualisation aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eff snel een paar vraagjes:
-Heb je S.M.A.R.T. bewust uitgeschakeld?
-Wat kan je kiesen bij onboard sata type
-Welke instelling kan je kiesen onder het "onboard sata controller" optie (er zullen nog niet veel tweakers met de Sata3 bios gespeeld hebben)

En niet de moet verliesen :D

Overgens als je geen andere schijf bij de hand hebt zou ik toh even via AHCI proberen (mogelijk word de schijf niet goed ondersteund op dit moment).

Dit is zeer simpel je kan op een USB stick de driver setten (let op verschil tussen 32 en 64bits versie >
Zet in de BIOS de drive op AHCI > Tijdens instalatie in Win7 word er bij de hardeschijf keuze een optie zichtbaar waar je "load other RAID drivers" kies extra besturingssoftware als het meezit kan je vanuit dat menu direct de driver van de stick inladen en vervolgens gaat de rest van zefl

Als dit niet werkt kan je in het ernstigste geval de bios nog terug flash naar de oude versie (tenzei je daar ook de problemen had). Anders bied het testen met een andere schijf wel uitsluitsel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een andere HDD van mijn buurman geleend: een Samsung nogwat 750 gb. Die vliegt door de installatie heen! Nu 5 min bezig en al bijna 100% uitgepakt...
Zou dat betekenen dat toch de HDD DOA is?

@Larsanio: bedankt voor de opsteker. Ik heb SMART niet bewust uitgeschakeld, dit zijn de default opties. Heb m wel aangehad, maar later weer de defs ingeladen en dus niet in gebruik.
Bij onchip SATA kan ik kiezen voor IDE ACHI en RAID. Bij de SATA 3 alleen IDE en AHCI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 17:43:
Ik heb nu een andere HDD van mijn buurman geleend: een Samsung nogwat 750 gb. Die vliegt door de installatie heen! Nu 5 min bezig en al bijna 100% uitgepakt...
Zou dat betekenen dat toch de HDD DOA is?

@Larsanio: bedankt voor de opsteker. Ik heb SMART niet bewust uitgeschakeld, dit zijn de default opties. Heb m wel aangehad, maar later weer de defs ingeladen en dus niet in gebruik.
Bij onchip SATA kan ik kiezen voor IDE ACHI en RAID. Bij de SATA 3 alleen IDE en AHCI
Test die HDD eens in een andere PC. Als ie daar ook problemen geeft is ie gewoon DOA. Anders geeft de HDD problemen met je moederbord, instellingen of whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal mijn buurman eens instructies geven om mijn hdd te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 18:23:
Ik zal mijn buurman eens instructies geven om mijn hdd te gebruiken.
Daar hoeft hij niet perse een OS op te gaan zetten om er achter te komen of ie DOA is. Even aansluiten en HD tune draaien moet voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die laatste opmerking kwam te laat, want we hebben alles uitgebreid geprobeerd. Geeft echter niet. Om de een of andere vage reden werkte zijn HDD (Samsung Spinpoint F1 DT HD753LJ, 750GB) wel goed bij mij en de mijne bij hem. Geen DOA dus. Ik was het allemaal zo verschrikkelijk zat dat we gewoon geruild hebben. Kost mij 250GB en een jaar garantie (zijn schijf is een jaar oud), maar scheelt een heleboel frustratie en tijd. Had namelijk geen zin om de handel terug te sturen en minimaal een week te moeten wachten op een vervangend product.

Degene die weet wat er nu eindelijk fout was mag zijn hand opsteken :D

In ieder geval enorm bedankt voor de gegeven suggesties en mental coaching!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Toch maar even de titel veranderd :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Volstaat ook, maar trekt minder bekijks :p
Pagina: 1