Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ik heb net mijn nieuwe systeem in elkaar gezet, maar de boel wil niet booten.

Mobo: Gigabyte GA-770TA-UD3
Processor: AMD Phenom x6 1055T
PSU: Seasonic M12 Bronze 520W
Geheugen: GeIL valueram dualchannel 2x2gb DDR3-1333 C9
GPU: Club3d Radeon HD5770 1gb

Met alleen processor en reepjes geeft het mobo netjes de beepcode dat de grafische kaart er niet is. Met grafische kaart geeft het mobo een korte beep (alles ok) en hangt, soms met een aantal keer opnieuw starten. Het toetsenbord werkt, maar ik kom niet in het bios of startupscherm. soms is het beeld bovenin weg (zwart).
Wie weet wat ik moet doen? Met uitzondering van de kast waar alles in zit, het toetsenbord en muis is alles nieuw.
Help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Moet ook vermelden dat ik een andere grafische kaart heb geprobeerd, maar daarbij ontstaat hetzelfde probleem...

Bij NOG een andere grafische kaart blijft het mobo in een loop restarten....

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2010 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Heb je de laatste BIOS er in hangen? Wellicht dat dat nodig is om je CPU te ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom nergens in, laat staan dat ik iets kan veranderen...

EDIT: na een clr cmos kan ik in ieder geval in het bios komen, maar vanaf daar weet ik me geen raad ivm de vele opties.... van de handleiding word ik niet veel wijzer...

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2010 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zoals het er naar uitziet werk je nog met de F2 bios, die kan niet overweg met je huidige CPU. Zet er een wel ondersteunde cpu in, flash naar F3 en je kunt gewoon met het bord werken. Heb dit al met een paar van dit soort configs gedaan en vervolgens werkte het vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die laatste moet je me even uitleggen: begrijp ik goed dat ik er een andere cpu in moet zetten?
en hoe kan ik flashen zonder perifere apparaten?

Edit: ik zie nu inderdaad dat ik een F2 BIOS heb en dat hij mijn AMD processor niet herkent. Op de site van gigabyte wordt inderdaad de x6 core bij de F3 bios wel ondersteund. Deze heb ik gedownload, maar hoe krijg ik 'm op mijn nieuwe systeem? Zoals gebleken: ik flash zelden wegens te weinig kennis daaromtrent.

Edit2: ik ben in de flashutility gekomen, maar mijn USB stick wordt niet herkend. Hij geeft alleen de mogelijkheid tot floppy flash. 2 problemen. 1: ik heb geen floppy in mijn huidige systeem. 2: zelfs al had ik een flop driver, ik krijg mijn flop niet in de usbpoort van mijn notebook ;) kan dus de nieuwe bios niet op flop krijgen...

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2010 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je kunt niet flashen met je huidige CPU. Je moet er een ondersteunde inzetten, daarmee flashen en vervolgens kun je je X6 er weer inzetten.
Floppies heb je niet nodig, vanaf USBstick gaat het prima, maar niet met je huidige config, omdat je niet kunt booten met je huidige CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat betekent dus dat ik een cpu moet aanschaffen om mijn huidige systeem draaiende te krijgen? Da's lekker! In ieder geval bedankt voor de adviezen, want zelf was ik hier niet achter gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
GA-770TA-UD3 + AMD Phenom II X6 1055T probleem
Is natuurlijk wel eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 07:38:
dat betekent dus dat ik een cpu moet aanschaffen om mijn huidige systeem draaiende te krijgen? Da's lekker! In ieder geval bedankt voor de adviezen, want zelf was ik hier niet achter gekomen.
Je had ook de winkel waar je het moederbord kocht kunnen vragen om het laatste BIOS erin te flashen, maar dat zijn natuurlijk vijgen na pasen ;).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Of je leent gewoon ergens een CPU natuurlijk. Veel langer van 5 minuten heb je het ding niet nodig immers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Borromini: achteraf had ik dat uiteraard graag gedaan. Echter, zo'n probleem heb ik nog nooit gezien. Als ik het goed begrijp is dit bord alleen te gebruiken wanneer je upgradet naar een x6. Bovendien zag de winkel (4launch in dit geval) dat ik een combi bord processor kocht die blijkbaar niet kon werken en heeft niet een kote melding gemaakt dat je hiervoor een andere processor voor nodig hebt. Uiteindelijk is dat inderdaad mosterd na de maaltijd...

@jan99999: ja, hier had ik ook al aan gedacht en ben in dubio of ik dat meot proberen. Is het niet zo dat mijn dualbios een automatische repair uitvoert bij een flashcrash?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 09:21:
@jan99999: ja, hier had ik ook al aan gedacht en ben in dubio of ik dat meot proberen. Is het niet zo dat mijn dualbios een automatische repair uitvoert bij een flashcrash?
Met een niet gesupporte setup flashen zou ik niet doen. Er is geen garantie dat het werkt zoals het moet, en als het fout gaat dat de dualbios ook nog werkt zoals hij zou moeten doen. Ik zou gewoon even rondkijken voor een CPUtje om mee te flashen, en kom je straks niet voor nog vervelendere situaties te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ken weinig mensen met AMD processoren, want ik ben de enige in mijn kennisenkring die uberhaupt de kast van de computer open doet en dus zal ik er 1 moeten bestellen (duurt weer drie dagen en ik ben al zo ongeduldig, want ik zit al weken zonder werkend systeem: krijg afkickveschijnselen :p).

STEL dat mijn flash crasht (ik heb net even gekeken waar het voorheen foutliep: ik moest mijn usb insteken op het moment dat ik in het bios was en daarna pas de q-flash uitvoeren. Herkenning is e dan wel gewoon...)
zijn er dan nog opties om de boel te herstellen of wordt het dan gewoon een nieuw moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

In zo'n geval zul je er zelf niet veel meer aan kunnen doen, dan kunnen ze hooguit in de fabriek nog wel een reflash doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-08 17:21
Kan je niet gewoon een nieuw moederbord kopen? En binnen de 6-7 dagen na levering kan je toch afstand doen van je huidige koop? Lijkt mij beter dan een 2de processor aan te schaffen. Als dit al te laat is kan je eventueel nog 4launch contacteren om tegen een kleine vergoeding nog te wisselen? Je kan nooit weten dat ze dit willen doen.

Succes ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo af en toe moet je een risico nemen in je leven dan he,...

Met verhoogde hartslag toch op enter gedrukt,....wachten,....YES: hij vraagt nu om een OS :D

DANK DANK DANK voor alle adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 09:21:
@Borromini: achteraf had ik dat uiteraard graag gedaan. Echter, zo'n probleem heb ik nog nooit gezien. Als ik het goed begrijp is dit bord alleen te gebruiken wanneer je upgradet naar een x6. Bovendien zag de winkel (4launch in dit geval) dat ik een combi bord processor kocht die blijkbaar niet kon werken en heeft niet een kote melding gemaakt dat je hiervoor een andere processor voor nodig hebt. Uiteindelijk is dat inderdaad mosterd na de maaltijd...
Eigenlijk heeft de winkel hier ook een verantwoordelijkheid (maar niet exclusief). Je kan proberen polsen of ze met dat in het achterhoofd toch bereid zijn te flashen...

Edit: proficiat ;).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is dus niet meer nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werkt perfect vanaf usb stick nu versie 4Fb geïnstalleerd. Hoppa.
Pagina: 1