Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43
Hoi allemaal,

Deze week heeft de versterker van mijn Creative Gigaworks S750 geluidsinstallatie het begeven. Vorig jaar begon hij kuren te geven en toen heb ik hem uit de subwoofer gehaald en in een aparte houten box met ventilator geplaatst. Daar heeft ie een jaartje goed in gewerkt, maar gisteren kwam er opeens een soort knal uit de versterker toen ik hem aanzette.

Volgens mij is het geheel nu echt stuk en ik wil dan ook graag een nieuwe versterker halen. De luidsprekers van deze 7.1 set bevallen me uitstekend, dus die wil ik het liefst op die versterker aansluiten. Nou ben ik niet zo thuis in de wereld van versterkers en audio, maar ik wil wel gewoon goed geluid hebben.

Zijn er versterkers verkrijgbaar waar ik mijn 7 (of desnoods maximaal 5) luidsprekers en eventueel ook de subwoofer op kan aansluiten? Het enige wat ik kan vinden over versterkers is hoeveel vermogen ze per kanaal kunnen leveren, maar maakt het dan verder niet uit wat voor soort speakers je daaraan hangt?

De luidsprekers van mijn Gigaworks set zijn door Creative gespecificeerd op 70 watt RMS per stuk en de subwoofer is gespecificeerd op 210 watt RMS.

Welke versterker zou ik kunnen gebruiken om mijn luidsprekers (en eventueel de subwoofer) op aan te kunnen sluiten?

De luidsprekers hebben een tulp aansluiting en naar de subwoofer box lopen drie paar kabels die rondom de subwoofer unit zelf zijn gesoldeerd.

Graag hoor ik van jullie wat een goede versterker is. Mijn budget is ongeveer 200 euro, maar als er echt reden is om iets hoger te gaan kan 300 euro ook nog wel.

Als ik google op 5.1 versterker krijg ik dit soort dingen:

- http://www.pixmania.nl/nl/nl/856/xx/xx/10/3/criteresn.html

- http://shopping.kelkoo.nl/ss-5.1-versterker.html

Is dat wat ik nodig heb? Waar moet ik specifiek op letten?

De luidsprekers hebben een midrange conus en een tweeter:

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/creative_gigaworks_5.jpg

De versterker ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/DIMG1057.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door frankknopers op 21-08-2010 17:37 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
Ik heb even lopen zoeken en ik denk dat deze Sony STR-DN610 wel geschikt is. Gaat dit samenwerken i.c.m. de luidsprekers van de Gigaworks S750 set?

Graag ontvang ik van iemand van jullie een bevestiging. Ik heb weinig verstand van deze zaken.. :P

De handleiding is hier te vinden: http://pdf.crse.com/manuals/4167824431.pdf

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

7.1 versterkers zijn prima te vinden hoor, alleen niet echt voor 2 a 300 euro. Qua speakers zal het overigens prima kunnen, al zegt 90w RMS helemaal niks. De term RMS zegt eigenlijk al dat het hooguit 9 echte watts zullen zijn ofzo, de rest is marketing.
Waar je iig op moet letten bij de aanschaf is dat je de crossoverfrequentie van de subwoofer danwel het LFE kanaal kunt instellen. Zo weet je zeker dat je de lage tonen niet naar je losse speakers stuurt, die ze duidelijk niet weer kunnen geven (ze hebben immers geen lagetonen speaker aan boord).

Maar voor 300 euro heb je ook een volledig nieuwe set inclusief speakers volgens mij...dat spul is best wel watgoedkoper geworden :)

Edit: Die Sony gaat wel werken overigens, ik zie ook dat je de crossover gewoon in kunt stellen bij alle kanalen :) Verder zul je de tulpjes af moeten knippen en de draad splitsen in een rode en een zwarte die je vervolgens op je versterker aansluit, maar dat mag geen probleem vormen. Enige probleem met die Sony is dat ie gemaakt is om veel zwaardere speakers aan te (kunnen) sturen en dat je dus niet op een tehoog volume moet draaien wil je je speakers heel houden :)

[ Voor 25% gewijzigd door The Eagle op 21-08-2010 23:25 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
Heel erg bedankt voor je reactie, nu weet ik in elk geval waar ik aan toe ben met zo'n set. Dat instellen zal wel lukken en het afknippen van de tulp aansluitingen van de speakers is ook geen probleem.

Ik heb ooit het stroomverbruik van de Gigaworks S750 set gemeten en daarbij kwam ik bij behoorlijk hoog volume tot ongeveer 70 - 90 watt inclusief de subwoofer. Dat komt wel aardig overeen met wat jij zegt. De versterker van die Gigaworks S750 set was ook 700 watt RMS, maar deze Sony zal volgens jou meer vermogen kunnen leveren?

Ik denk dat overbelasting van de luidsprekers geen probleem is, aangezien ze al dusdanig hard kunnen dat het niet meer prettig is om naar te luisteren. Ik gebruik de speakerset ook alleen voor thuis gebruik, niet voor feestjes ofzo. Zo worden dan ook nooit langdurig hard aangezet.

Denk dat ik deze versterker morgen ga bestellen. Ik vraag me allen af hoe ik de subwoofer moet gaan aansluiten, die moet met één tulp maar er zitten nu drie paar draden aan vast.

En over die prijs: Haal ik voor 269 euro een goede versterker in huis of zijn er echt veel betere keuzes voor iets meer geld. Ik denk dat 269 euro wel goed in verhouding staat tot de kosten van deze Gigaworks set die ik in 2003 heb gekocht. Die kostte toen 450 euro..

Zo is de subwoofer van binnen aangesloten:

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/subwoofer-s750-inside.jpg

Op drie punten dus die twee klemmetjes met kabels. Hoe maak ik hier één tulp aansluiting van?

[ Voor 19% gewijzigd door frankknopers op 22-08-2010 02:19 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 10:30
Die subwoofer moet je ook aansturen met een versterker, deze kan je niet op de "subwoofer" uitgang zetten van de versterker...
7.1 wil zeggen 7 versterkte kanalen en 1 subwoofer line out, dus je mist 1 versterkt kanaal.

De woofer heeft een dubbele spreekspoel met 1 algemene aansluiting of terugkoppeling zo te zien, dus zal je een 2 kanaals versterker kunnen gebruiken, meet met een ohm meter even de 3 punten door meet ook de aansluitpunten onderling eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
Ik moet dus ook een aparte versterker voor de subwoofer erop aansluiten, duidelijk. Ik zal de subwoofer vanmiddag even doormeten.

De subwoofer is volgens specificaties van Creative 210 watt RMS, maar zoals ik eerder al zei trekt de versterker bij flink volume en harde bass niet meer dan ongeveer 90 watt (voor subwoofer + de zeven luidsprekers).

Wat voor versterker zou dan qua vermogen passen op deze subwoofer zonder dat ik het risico loop het ding op te blazen..

Of doe ik er beter aan een andere subwoofer te kopen met ingebouwde versterker?

[ Voor 65% gewijzigd door frankknopers op 22-08-2010 12:47 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:08
De versterker heeft geen analoge multichannel input, je zult dus met een hdmi uitgang van de computer moeten werken of een geluidskaart nemen met dolby digital live, zodat spellen e.d. direct naar 5.1 digitaal kan worden omgezet. Met die 3 of 4 koptelefoon stekkertjes zoals nu gaat niet meer werken. Of je moet een duurdere receiver kopen met analoge multichannel input.
Maar je bent nu al zo ver dat je 2 (duurdere) versterkers moet kopen en je hebt nog steeds geen beter geluid dan het setje dat je al had.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
ShittyOldMan schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 12:43:
De versterker heeft geen analoge multichannel input, je zult dus met een hdmi uitgang van de computer moeten werken of een geluidskaart nemen met dolby digital live, zodat spellen e.d. direct naar 5.1 digitaal kan worden omgezet. Met die 3 of 4 koptelefoon stekkertjes zoals nu gaat niet meer werken. Of je moet een duurdere receiver kopen met analoge multichannel input.
Maar je bent nu al zo ver dat je 2 (duurdere) versterkers moet kopen en je hebt nog steeds geen beter geluid dan het setje dat je al had.
De versterker kan ik aansluiten via de optische audio uitgang van mijn Creative X-Fi Titanium geluidskaart en eventueel ook via de HDMI uitgang van mijn Radeon HD 5970 videokaart. Ik neem aan dat die Dolby Digital en DTS enzo allemaal ondersteunen dus dat lijkt me geen probleem.

Wat wel een probleem is dat ik nu een op zich uitstekende geluidsset heb staan en die wil ik gewoon blijven gebruiken. Zo'n grote Sony versterker biedt ook uitbreidingsmogelijkheden en daarnaast heb ik er een hoop functionaliteit bij. Die investering wil ik wel doen.

Wat wel lastig is is het vinden van een versterker voor deze subwoofer, misschien kan ik dan beter een andere subwoofer kopen zodat ik er qua geluid nog iets op vooruit ga.

Is deze sub vergelijkbaar met wat ik nu in de Gigaworks S750 set heb?

http://www.kieskeurig.nl/...dge_e150p/prijzen/107151/

[ Voor 8% gewijzigd door frankknopers op 22-08-2010 13:03 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap niet wat het probleem is. Je kan de s750 subwoofer gewoon aansluiten op de pre out van de receiver!
Dat doe ik ook met deze subwoofer, alleen dan op een duurdere Marantz receiver.

Jullie weten dat het een actieve subwoofer is? En de gewone control pod van creative kan je het volume van de sub afstellen! Zo heb je weer een gewoon werkende sub

(En daarbij moet ik zeggen dat ik zeer tevreden ben met deze sub op mijn marantz. en dat voor een prikkje op marktplaats)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2010 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-08 15:27
Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 16:54:
Ik snap niet wat het probleem is. Je kan de s750 subwoofer gewoon aansluiten op de pre out van de receiver!

Jullie weten dat het een actieve subwoofer is? En de gewone control pod van creative kan je het volume van de sub afstellen! Zo heb je weer een gewoon werkende sub

(En daarbij moet ik zeggen dat ik zeer tevreden ben met deze sub op mijn marantz. en dat voor een prikkje op marktplaats)
De versterker is kapot, dat is ook de reden dat TS op zoek is naar iets nieuws. Het is nu dus een passieve sub geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 16:54:

De versterker van de Creative speakerset is ingebouwd in de subwoofer en de kabels van de subwoofer zaten ook direct op de printplaat van de versterker gesoldeerd. De versterker voor zowel de speakers als de sub was dus al ingebouwd, dus nu die versterker niet meer functioneert moet ik een aparte versterker voor de subwoofer regelen. De subwoofer zelf is dan ook gewoon een lege houten doos met daarin een bass reflex poort en de speakerunit zelf. Verder zit er niks in, een passieve sub dus. Een actieve sub kun je via één tulp aansluiting op de pre-out van de surround versterker aansluiten, terwijl je de luidsprekers via twee draadjes op die klemmetjes vastzet.

Ik heb zojuist de Sony STR-DN610 versterker besteld. Het is een hoop geld, maar ik zie het als een lange termijn investering. Zo'n professioneel apparaat gaat ongetwijfeld langer meer dan de versterker uit zo'n speakerset en daarnaast zit er veel meer functionaliteit op qua inputs en outputs. Daarnaast biedt een goede versterker ook nog upgrademogelijkheden wat betreft de luidsprekers en de subwoofer.

Voorlopig wil ik de subwoofer van de Gigaworks S750 blijven gebruiken, maar ik weet niet wat voor versterker ik daarvoor moet aanschaffen. Hebben jullie adviezen? De subwoofer heeft een 20 cm / 8 inch conus en is volgens de specificaties 210W RMS.

Edit: Zoals in de afbeelding hierboven te zien is is de subwoofer van binnen niet bedekt met isolatiematten/schuim. Toch las ik vanmiddag een user review op internet van iemand die een JBL subwoofer had voorzien van isolatie en dat daardoor de geluidskwaliteit beter werd.

Zou het ook voor deze subwoofer goed zijn om hem van binnen te isoleren? Wat zijn de voor- en nadelen en is het überhaupt wel nodig?

De Sony STR-DN610:

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/sony-str-dn610.jpeg

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/sony-str-dn610b.jpeg

[ Voor 20% gewijzigd door frankknopers op 22-08-2010 18:24 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-08 15:27
frankknopers schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 18:15:
Voorlopig wil ik de subwoofer van de Gigaworks S750 blijven gebruiken, maar ik weet niet wat voor versterker ik daarvoor moet aanschaffen. Hebben jullie adviezen? De subwoofer heeft een 20 cm / 8 inch conus en is volgens de specificaties 210W RMS.

Edit: Zoals in de afbeelding hierboven te zien is is de subwoofer van binnen niet bedekt met isolatiematten/schuim. Toch las ik vanmiddag een user review op internet van iemand die een JBL subwoofer had voorzien van isolatie en dat daardoor de geluidskwaliteit beter werd.

Zou het ook voor deze subwoofer goed zijn om hem van binnen te isoleren? Wat zijn de voor- en nadelen en is het überhaupt wel nodig?
Waarom wil je de huidige sub blijven gebruiken? Het gaat je extra geld kosten om daar een versterker bij te kopen en je zegt dat je graag het geluid wilt verbeteren. Koop dan gewoon een nieuwe sub, ben je in één keer klaar. :)

Het hoeft overigens niet eens zo duur: http://www.kieskeurig.nl/subwoofer/yamaha/yst-sw012/245058/.
Knappe jongen als je voor dat geld een nieuwe versterker plus betere isolatie kunt regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
Die had ik al gezien bij mijn zoektocht naar een andere subwoofer. Heeft wel een goede beoordeling en ziet er ook wel aardig uit. Ik heb een budget van maximaal 200 euro voor de subwoofer, dus ik zat ook al naar deze te kijken: JBL Northridge E150P.

Is de meerprijs van die JBL gerechtvaardigd? Ik houd wel van een strakke bass die de ramen moet trillen, maar de ruimte waar ik hem ga gebruiken is slechts 3 bij 5 meter ofzo dus misschien heb ik niet eens zoveel vermogen nodig.

En hoe verhouden deze twee subwoofers zich tegenover het model dat bij de Gigaworks S750 set wordt geleverd?

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
De oude meuk is te koop gezet V&A aangeboden: Gigaworks S750 subwoofer en versterker, morgen de nieuwe Sony versterker en Yamaha subwoofer aansluiten :)

[ Voor 15% gewijzigd door frankknopers op 24-08-2010 18:40 ]

Goud is geen geld

Pagina: 1