Hardeschijf kleiner na formateren in windows

Pagina: 1
Acties:
  • 1.415 views

• Bramji 117
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-02 15:15
Hallo,
Hoe komt het dat wanneer je een hardeschijf van bijv. 1tb koopt, die in windos maar 980gb groot is?
kan ik die verloren ruimte nog terug halen of heeft windows mijn schijf voorgoed verkleind?
hier en daar heb ik al gegoogld, maar ik kon het niet vinden.
bedankt!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
Dan kan je dus echt niet googlen. dezelfde vragen kwamen overigens toen de overgang mega naar giga was. wikipedia + terabyte en je bent er.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Googlen is niet eens nodig, aangezien dit gewoon in de FAQ staat: OM FAQ

Ey!! Macarena \o/

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:26
Dit komt doordat hardeschijf-fabrikanten hun ruimte aangeven door machten van 10, dus een gigabyte is dan tot de x^10. Echter, hardeschijven maken gebruik van binaire getallen, die maar 2 mogelijkheden hebben. Dus je hebt "echt" x^2. Dit zie je bijvoorbeeld bij een gigabyte: je zou denken dat 1 gigabyte 1000 megabyte is, maar dit is eigenlijk 1024 mb.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:19

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Knul schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 12:02:
Dit komt doordat hardeschijf-fabrikanten hun ruimte aangeven door machten van 10, dus een gigabyte is dan tot de x^10. Echter, hardeschijven maken gebruik van binaire getallen, die maar 2 mogelijkheden hebben. Dus je hebt "echt" x^2. Dit zie je bijvoorbeeld bij een gigabyte: je zou denken dat 1 gigabyte 1000 megabyte is, maar dit is eigenlijk 1024 mb.
Ja, lekker duidelijk :)
Fabrikanten rekenen inderdaad in het 10-tallig stelsel, terwijl computers 2-tallig rekenen.
Daarom is een een terrabyte voor een computer 1099511627776 bytes (2^40).
En voor een fabrikant 1000000000000 bytes (10^12).
Daardoor verlies je dus 99511627776 computer bytes, oftewel zo'n 92GB en blijkt je schijf geen 1024GB te bevatten maar slechts 931GB.
Zie ook Wikipedia: Terabyte

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 21-08-2010 13:12 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Bramji 117
  • Laatst online: 13-02 15:15
Microkid schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 12:12:
[...]

Ja, lekker duidelijk :)
Fabrikanten rekenen inderdaad in het 10-tallig stelsel, terwijl computers 2-tallig rekenen.
Daarom is een een terrabyte voor een computer 1099511627776 bytes (2^40).
En voor een fabrikant 1000000000000 bytes (10^12).
Daardoor verlies je dus 99511627776 computer bytes, oftewel zo'n 92GB en blijkt je schijf geen 1024GB te bevatten maar slechts 931GB.
Zie ook Wikipedia: Terabyte
Ik snap het nog niet helemaal,
het is duidelijk dat de fabrikant en windows met verschillenden getallen rekenen(exponenten van 2 en 10)
want als voor windows 1tb 1099511627776 bytes is, waarom staat er dan 931 GB? en geen 1024GB?
want bij ram-geheugen is dat wel zo.....
Bedankt :)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het is heel eenvoudig:
- Hardeschijffabrikant rapporteert schijfruimte in byte, megabyte (MB), gigabyte (GB) en terabyte (TB). Elk stapje is een factor duizend van de vorige.
- Besturingssysteem ziet harde schijf en gebruikt de conventionele notatie - de vorige eenheid maal 1024. Reken zelf je verlies na.
- Besturingssysteem formatteert harde schijf. Om data te indexeren en bij te houden wat waar staat heeft het bestandssysteem zelf opslagruimte nodig. Die dien je ook af te trekken van je vrije ruimte.

Et voilà.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-02 15:48
Bramji 117 schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 19:03:
[...]
Het verschil is dat ram geheugen wordt opgebouwd uit meerdere chips van een X aantal gigabit (waarbij 8 gigabit gelijk is aan 1 gigabyte, vandaar dat de respectievelijke notatie Gb en GB ook belangrijk is!). Bits zijn weer machten van 2. De fabrikant van het geheugen én het besturingssysteem gebruiken dus machten van 2, vandaar dat het hier wel goed loopt.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-02 10:32
De fabrikant heeft je een schijf van 1000000000000 bytes verkocht en dat 1TB genoemd.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:28

Duinkonijn

Huh?

Bramji 117 schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 19:03:
[...]

Ik snap het nog niet helemaal,
het is duidelijk dat de fabrikant en windows met verschillenden getallen rekenen(exponenten van 2 en 10)
want als voor windows 1tb 1099511627776 bytes is, waarom staat er dan 931 GB? en geen 1024GB?
Bedankt :)
Omdat geheugen fabrikanten 1GB wel beschouwen als 1024*1024*1204 Byte
en schijf fabrikanten beschouwen 1GB als 1000*1000*1000

dus heb je een schijf van 1.000.000.000.000 byte heb, komt windows langs en die deelt de zooi door 1024 per eenheid dus:
1000.000.000.000 byte wordt
976.562.500 kilobyte wordt
953674,32 megabyte wordt
931,31 gigabyte

Overigens ligt het nog aan welk bestandsysteem er gebruikt incombinatie of er een OS opstaat.. die vragen ook nog ruimte

[ Voor 7% gewijzigd door Duinkonijn op 21-08-2010 19:30 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• KrazyJay
  • Nu online

KrazyJay

Het is trouwens de bedoeling dat 2^x'en trouwens anders genoteerd worden. Bijvoorbeeld, 1 GB is 10^9 en 1 GiB is 2^30. linkje.

De pest is alleen de toepassing ervan zo inconsistent is als het maar kan. Soms is 1 GB 10^9 en soms bedoelt de gebruiker 2^30... Zo ook in deze thread... ;)

Op zoek naar een blauwe menubalk? https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/3188/

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
frickY schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 19:25:
De fabrikant heeft je een schijf van 1000000000000 bytes verkocht en dat 1TB genoemd.
Dit is de enige verklaring die ik snap. Misschien omdat dit logisch is.

Het zou eigenlijk een kleine moeite voor de fabrikanten zijn om je een schijf te verkopen waarop staat 1TB, en die ook gewoon 1TB bevat.

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:50
Reepje schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:58:
[...]

Dit is de enige verklaring die ik snap. Misschien omdat dit logisch is.

Het zou eigenlijk een kleine moeite voor de fabrikanten zijn om je een schijf te verkopen waarop staat 1TB, en die ook gewoon 1TB bevat.
Volgens de officiële richtlijnen verkopen de harde schijf fabrikanten ze ook gewoon als 1TB. In dit geval zit eigenlijk windows fout door te rekenen met die 1024.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Verwijderd

h.edink schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 22:06:
[...]

Volgens de officiële richtlijnen verkopen de harde schijf fabrikanten ze ook gewoon als 1TB. In dit geval zit eigenlijk windows fout door te rekenen met die 1024.
Jep, fdisk rapporteert het wel correct ;). De fabrikanten douwen zelfs meer bytes erop dan dat ze vermelden (kan ook een fout zijn in fdisk/hdd):
code:
1
Disk /dev/sdb: 250.1 GB, 250059350016 bytes

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

h.edink schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 22:06:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens, alles is gebasseerd op binair en dan kom je eerder op 1024 dan op 1000

plus dat je nog eens het verschil heb met geheugen, dan moet het geheugen ook in eens weer 1000*1000*1000 worden terwijl het nu netjes 1024 is
Verwijderd schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 22:10:
[...]

Jep, fdisk rapporteert het wel correct ;). De fabrikanten douwen zelfs meer bytes erop dan dat ze vermelden (kan ook een fout zijn in fdisk/hdd):
code:
1
Disk /dev/sdb: 250.1 GB, 250059350016 bytes
Reserve bitjes :) als er 8 secoren weg vallen, zit je nog boven de 250

[ Voor 27% gewijzigd door Duinkonijn op 21-08-2010 22:26 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Duinkonijn schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 22:25:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens, alles is gebasseerd op binair en dan kom je eerder op 1024 dan op 1000

plus dat je nog eens het verschil heb met geheugen, dan moet het geheugen ook in eens weer 1000*1000*1000 worden terwijl het nu netjes 1024 is

[...]

Reserve bitjes :) als er 8 secoren weg vallen, zit je nog boven de 250
Nee hoor de Terra enzo zijn gebaseerd op het decimale stelsel, niet het binaire. Daarmee verkoopt de hd fabrikant een fatsoenlijke hd.

Wikipedia: SI-prefix

Natuurlijk snapt de helft er geen zak van en 99% kan het geen eens iets schelen. (iets waar de fabrikant natuurlijk wel een beetje op hoopt je krijgt minder dan je verwacht, en het is nog eens legaal (en ook volkomen logisch) ook. Hoe voelt dat ... stiekem toch wel een beetje genaaid :P

Andersom is het voor geheugemodules wel zo makkelijk om af te ronden. anders sta je daar in de winkel.
mag ik een dimmetje van vier miljard, tweehonderd en vierennegentig miljoen, negenhonderd en zevenenzestig duizend en tweehonderd en zesennegentig bytes

Ook een leuke zie je gelijk hoe hard je er naast kan zitten en het word alleen maar meer
Wikipedia: Veelvouden van bytes

[ Voor 17% gewijzigd door Fish op 21-08-2010 23:05 ]

Iperf

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-02 11:32
Zoals hierboven al gezegd is, TB/GB/MB/... is gebaseerd op een macht van 10 terwijl een PC rekent in TiB/GiB/MiB//... en dit word berekend met machten van 2

Hier vind je informatie omtrent het verschil tussen TB/GB/MB en TiB/GiB/MiB en hoe het berekend wordt.

offtopic:
Ben wat traag vandaag blijkbaar :+

[ Voor 7% gewijzigd door Death1ord op 21-08-2010 23:07 ]

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Ja, maar dan worden nogsteeds 2 verschillende standaarden gehanteerd.

Wil je uniformiteit creëeren zal SI-prefix uitgerangeerd moeten worden op ict gebied.

laatste ook incombinatie met duidelijkheid

[ Voor 12% gewijzigd door Duinkonijn op 21-08-2010 23:18 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hier is zelfs nog een keer een rechtzaak over geweest tegen WD.

nieuws: Western Digital aangeklaagd om verschil GB en GiB

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Duinkonijn schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 23:15:
Ja, maar dan worden nogsteeds 2 verschillende standaarden gehanteerd.

Wil je uniformiteit creëeren zal SI-prefix uitgerangeerd moeten worden op ict gebied.

laatste ook incombinatie met duidelijkheid
Mwah ... niet helemaal mee eens. Dat meer duidelijkheid gewenst is staat buiten kijf.
Persoonlijk denk ik dat vooral de winkels die de produkten aanbieden de juiste eenheid zouden moeten gebruiken. e.g. 8 MiB geheugen.

Het is mijns inziens niet de schuld van de hd verkoper hierboven maar meer van de geheugenverkopers.
En dat er een hele tijd geen fatsoenlijke eenheden waren voor binaire stelsels omdat het niet echt nodig was.

Goed hoe ga je nu verkopen dat er 2 kilos bestaan? willen we dat eigenlijk wel ?
Het lijkt me niet dat je nu de waarde op de hd moet veranderen omdat die correct is. maar om de waarde op een dimm te veranderen.

Ok, stel we schaffen het Si stelsel compleet af op ict gebied!
Normaal kopieer ik een file en dan zie ik hoe lang het duurt in megabytes per seconde.
Die seconde hebben we net afgeschaft, wat voor tijdseenheid stel je dan voor ?
En kloksnelheden .. Ghertz mogen we niet meer gebruiken gaan we dat dan ook binair doen ?

Iperf

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Ok punt voor jou :),

het probleem met de kilo`s heeft tot 98' geduurd, maar toch wordt er nog steeds op voor borduurt. Misschien data opslag en data verkeer hun eigen eenheid laten houden en de andere laten vallen. per definitie wordt de laatste toch in een andere eenheid uitgedrukt

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mja, het zal uiteidelijk een beetje terugvallen op common sense.
Als ik rechter was zou ik de winkels verplichten de juiste eenheid te gebruiken (ik kan helaas nog nergens lezen dat de mib enzo al officieel zijn is geadopteerd. ook al ligt die voor de had)

Maar ja, hoe kun je een winkel verbieden dat ze meer geven dan dat ze aan bieden voor de zelfde prijs (en dan heb ik het over dimms natuurlijk)

we zien wel hoe het lot gaat lopen

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 22-08-2010 00:26 ]

Iperf

Verwijderd

Ik kan mij nog herinneren dat ik enige tijd geleden met iemand hierover een gesprek heb gehad, want die snapte het ook niet. Na mijn uitleg snapte hij het een stuk beter en vroeg of wij dus eigenlijk niet "opgelicht" werden bij de aankoop van een harddisk. Eigenlijk kon ik daarop alleen maar "ja" antwoorden.
Het meest logische is, dat men de 2 samentrekt tot 1 standaard, alleen lijkt mij dat toch iets moeilijker te worden dan men denkt.

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:50
Je wordt niet genaaid door de harde schijf fabrikant.
Waarom heeft niemand problemen met een 100Mbit/s netwerkkaart (is ook met een factor van 1000) Terwijl vele wel zitten mekkeren op de harde schijf boeren?

Het antwoord is simpel: Je wordt genaaid door de softwareboeren. Voornamelijk MS is daar schuldig aan, maar ook diverse andere partijen doen mee. Die rekenen om een of andere vage reden met 1024 i.p.v. 1000. Waarom kan b.v. fdisk het wel, maar explorer het dan weer niet goed.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

h.edink schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 17:33:
Het antwoord is simpel: Je wordt genaaid door de softwareboeren. Voornamelijk MS is daar schuldig aan, maar ook diverse andere partijen doen mee. Die rekenen om een of andere vage reden met 1024 i.p.v. 1000. Waarom kan b.v. fdisk het wel, maar explorer het dan weer niet goed.
Dit is grote onzin, computers werken nu eenmaal met een binairstelsel in plaats met een decimaal stelsel, daardoor wordt 1MB, 1024KB etc. De enige die zich hier niet aan houden zijn fabrikanten van hardeschijfen in de gehele industrie wordt gewoon het binairstelsel aangehouden.

Wat betreft MB en MiB, de laatste is nooit geaccepteerd in de industrie/ automatisering, opzich hoeft dat ook niet. Iemand die zich maar een beetje met computers bezig houdt weet gewoon dat 1MB = 1024KB, het is gewoon basic knowledge als je wat met computers wilt doen, behalfe alleen gebruiken.

Dat hier steeds weer topics over verschijnen verbaasd mij ook dit alles staat gewoon in de FAQ's uitgeld of is elders op internet vrij simpel terug te vinden. Daarom gaat dit topic dan ook op slot.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.